Domovská stránka Obrazom a slovom Aktuálne - stručne Fotogaléria
 
Pokročilé vyhľadávanie
 
RSS
Prihlásenie
Prihlasovacie meno: Heslo:
Obrazom aj slovom
Obrazom aj slovom > História a spomienky > Motorové vozne M 240.0 / 820.

Motorové vozne M 240.0 / 820.

 
Neodmysliteľnou súčasťou niektorých hlavných a najmä vedľajších železničných Slovenska, boli motorové vozne pôvodného označenia M 240.0. „Singerky“ – stačilo toto jedno slovo či prezývka a už sme vedeli, že sa jednalo o motorové vozne, ktoré si za svoju dlhoročnú službu v železničnej doprave zaslúžili, aby tvorili súčasť rodiny muzeálnych železničných hnacích vozidiel.

 











Samotná výroba popisovaných vozidiel bola vykonaná v rokoch 1963 – 1965 v podniku TATRA Studénka, v ktorom si železničná správa ČSD objednala dodanie celkom 120 kusov. Táto bola vykoná v dvoch výrobných sériách, v ktorých boli jednotlivo dodané stroje M 240.0001 – 0090 a M 240.0091 – 0120. Konštrukčne sa jednalo o štvornápravové vozne s hydrodynamickým prenosom výkonu, zabudovaným naftovým motorom Tatra T 930 – 4 K s výkonom 206 kW, usporiadaním náprav B´2´, maximálnou rýchlosťou 70 km/h a hmotnosťou 31,6 t. V 18 500 mm dlhom motorovom vozni boli dva oddiely pre cestujúcich druhej vozňovej triedy s celkovým počtom 56 miest na sedenie, zabudovaný tu bol aj oddiel pre spešniny. Súčasne bola vykonaná aj výroba vzhľadovo zhodných prípojných nemotorových vozňov Balm a Bfalm, s ktorými tvorili ucelenú, vzhľadovo zaujímavú súpravu.













Prvým dodaným motorovým vozňom na Slovensko bol M 240.0002 dodaný v auguste 1963 do depa Prešov, ktorý následne o tri mesiace neskôr prešiel do Popradu. Niesol výrobné číslo 64596, pričom v našich pamätiach je uložený hlavne z prevádzky na trati do Levoče, kde bol vypravovaný z depa Spišská Nová Ves. Prevádzku ukončil v Maťovciach, kam bol ako nepotrebný presunutý v máji 1996 na služobné spoje. Posledný vyrobený vozeň M 240.0120 bol dodaný zhodne na Slovensko. Niesol výrobné číslo 65853 a dodaný bol v januári 1965 do depa Leopoldov, ktoré ho prevádzkovalo v pobočnom rušňovom depe Trenčianska Teplá. Tento sa v prevádzke sa udržal len päť rokov z dôvodu násilného poškodenia, po ktorom bol 3.12.1970 zrušený.




820.002 depa Spišská Nová Ves stojí s vlakom MOs 22824 v žst.Levoča (7.8.1994)



Všedný deň v depe Poprad – T 678.0016 a 820.004... (29.8.1993)



Ranné križovanie MOs 21904 (820.038) s MOs 21907 (820.004) v Studenom Potoku v prvom augustovom dni roku 1995.



820.014 na čele MOs 21904, Studený Potok 1.8.1995



Popradská 820.016 zastavila 15.7.1997 s MOs 21908 do Popradu v Matejovciach pri Poprade.



820.037 a 014 v depe Poprad dňa 31.7.1995



Dnes muzeálna 820.039 prechádza ešte v pravidelných službách ŽSR úsekom Tisovec Bánovo – Zbojská s MOs 7646 do Brezna. (26.3.1999)



Stretnutie tisoveckých 820.039 a 820.094 v Brezne... (26.3.1999)



Prevádzka „dvesto štyridsiatok“ na Slovensku sa prakticky moc nemenila. Hlavnú prevádzkovú históriu písali pod hlavičkami depa Zvolen, Poprad, Spišská Nová Ves, Leopoldov, o niečo skromnejšie to bolo v Prešove či Vrútkach. U vozňov s označením „Depo Zvolen“ sa jednalo hlavne o výkony na Tisoveckej zubačke do Brezna, Červenej Skaly, Banskej Bystrice, Jesenského i Fiľakova , v podtatranskom depe Poprad to boli výkony do Plavča, Muszyny, Tatranskej Lomnice i Východnej. Depo Spišská Nová Ves vypravovalo svoje vozne do Levoče či Spišského Podhradia a zo služobne Margecany to boli výkony až do Červenej Skaly. Svoju úlohu ku koncu svojej pravidelnej prevádzky zohrali aj na zamestnaneckých spojoch v Haniske pri Košiciach a Maťovciach. Nezabudli sme na niečo ? Ale áno, samozrejme, bolo tu ešte to depo Leopoldov s pobočným depom Trenčianska Teplá, z ktorých posledné M 240 vyšli na trať v grafikone 1981/82. Jednalo sa o známe prevádzkové ramená do Chynorian, Lednických Rovní, z vozebnej stanice Trnava zachádzali do Galanty, Kútov či Skalice. V máji 1982 vplyvom otvorenia elektrickej prevádzky trate Kúty – Trnava boli nepotrebné vozne presunuté do Tisovca, Popradu a Spišskej Novej Vsi a park leopoldovských motorových vozňov bol ujednotený len na rad M 286.0 (850). Treba ešte raz poznamenať, že sme uviedli len ich najhlavnejšie vozebné ramená.




820.042 odchádza z Popradu s MOs 21911 do Plavča. Písal sa dátum 15.7.1997 a nikto v tom čase netušil, že sa jedná o budúce muzeálne vozidlo.



O štyri roky a jeden deň neskôr, vyzerala 820.042 už úplne inak. Zachytená je v traťovom úseku Forbasy – Nižné Ružbachy na pravidelnom MOs 8324 do Podolínca.



Takto to vyzeralo v žst. Mníšek nad Hnilcom 29.7.1999... (820.047 MOs 7485)



820.060 odchádza v prvý májový deň roku 1995 zo žst.Plaveč s MOs 28911, povedľa stojí prešovská 752.026.



Popradská 820.065 na čele MOs 8509 do Levoče v žst. Spišská Nová Ves (29.7.1999)



Železničná stanica Nálepkovo – 4.5.1995 – 820.069 – MOs 12585...



Roky bežali dopredu a pomaly sa začínali odzrkadľovať aj na technickom stave singeriek, u ktorých trpeli hlavne naftové motory. Preto sa pristúpilo k postupnej modernizácií vozňového parku aj u nás, najskôr to boli motorové vozne 811, ktoré zachraňovali kritickú situáciu v Tisovci a Margecanoch, následne to boli aj vozne 812, ktoré pomaly, ale iste vytlačili staré 820-tky na slepú, hrdzavú koľaj. Bolo že to pre fanúšika radosti, ak z nich niektorá vybehla mimoriadne na trať...




820.070 zastavila s MOs 21909 dňa 17.7.1997 v zastávke Nižné Ružbachy.



Klasika zo stanice Poprad Tatry... (820.070 na MOs 8315 - 12.7.1999)



Je prvý Sviatok vianočný 1992, v depe Tisovec stojí 820.081.



820.081 patrila medzi vyhľadávané stroje aj vďaka svojmu náteru skrine, v ktorom je zachytená v domovskom depe Tisovec 16.2.1996.



820.086 v depe Margecany dňa 29.4.2000.



Na trati Spišské Vlachy – Spišské Podhradie slúžila 20.11.2000 820.086, zachytená je na MOs 8605.



820.094 pomaly schádza klesaním zo Zbojskej do Tisovca s MOs 7647. (26.3.1999)



Pred Tisoveckým tunelom... (30.3.2001)



Radosť však ostáva v nás ďalej. Nestalo sa tento krát, aby skončili všetky pod plameňom autogénu, naopak, na Slovensku nám ostali tri z nich a to M 240.0039 z Tisovca, M 240.0042 z Popradu, obe sú prevádzkyschopné. Treťou je 820.086, ktorá na svoje znovuzrodenie čaká vo Zvolene a na ktorú sa už teraz moc tešíme !



820.097 fotografovaná v Hronskej Dúbrave dňa 15.7.1992. V tento deň zabezpečovala vozbu osobných vlakov do Banskej Štiavnice.



Križovanie 820.080 (MOs 22111) a 820.102 (MOs 22110) dňa 11.7.1997 v Rimavskej Sobote.



820.108 v depe Tisovec 6.8.1994, kedy už nejazdila...



V zastávke Hačava...




Text a foto : Palo
Sprc :

Verzia pre tlač Pošli priateľovi
Komentáre
Zobrazenie:
Názory sa nemusia sa zhodovať s názorom redakcie. Redakcia za ne nepreberá zodpovednosť
lajos
Zaslaný: 20.04.2011 10:39  
Administrátor
Založený: 01.07.2009
Miesto:
Príspevkov: 13661
 Re: Motorové vozne M 240.0 / 820.
Milá vzpomínka, Paľo, a hezké snímky. Hlavně už neopakovatelné. Některé jsou mi silně povědomé, jakoby bych u toho taky (kdysi) byl... :papa:
cas


Ingrida
prispejteFotkaStručneČlánok
spolupracujeme
KHT Zvolen

LTE Slovakia

Železniční magazín

SPDŽ Žilina

TRAINFOTO.eu

IHO.hu

klubmodryhorizont.sk
 
Spomienka na Pala
uzivateliaPoužívateľov online: 142 Používateľov v sekcii
Obrazom aj slovom: 4

Registrovaných: 0
Anonymných: 142

Viac ...