Domovská stránka Obrazom a slovom Aktuálne - stručne Fotogaléria
 
Pokročilé vyhľadávanie
 
RSS
Prihlásenie
Prihlasovacie meno: Heslo:
Obrazom aj slovom
Obrazom aj slovom > Z tratí ŽSR a SŽDC > Koniec osobnej dopravy v muránskej doline alebo „revitalizácia železníc“

Koniec osobnej dopravy v muránskej doline alebo „revitalizácia železníc“

 
Písal sa utorok, 21. November 1893 keď sa muránskou dolinou po prvý raz rozľahol zvuk parnej píšťaly a slávnostne vyzdobený vlak zavial oblakmi dymu aj samotný hrad Muráň týčiaci sa nad rovnomennou stanicou. Dnes sa v kalendári píše 30. Apríl 2011 a „císaře pána“ vystriedala riadne zvolená vláda, keď sa na svoju 41kilometrov dlhú „lokálku“ vydáva posledný, smútočne vyzdobený osobný vlak aby naposledy previezol svojich cestujúcich týmto malebným kútom stredného Slovenska. Prešlo takmer 118 rokov, takmer...

 













Foto : Gabriela Michalková






Foto : Gabriela Michalková


Prvý vlak v roku 1893 bol srdečne vítaní obyvateľmi z blízkeho i širokého okolia na každej stanici ktorou prechádzal. Prešla jar do leta, rok na rok a obyvatelia muránskej doliny sa svojou „Muráňskou strelou“ prišli rozlúčiť s rovnakou srdečnosťou ako ju pred 117 rokmi vítali. Navonok zostalo všetko nezmenené, len radosť v očiach cestujúcich aspoň na malú chvíľu zatienil nádych melanchólie a rozhorčenia.













Ešte ťažšie je pozerať sa do krvou podliatych očí železničiara, ktorý so slzou na krajíčku rozpráva o svojej trati na ktorej prežil takmer celý svoj život, trati na ktorej poznal každý uvoľnený pražec, trati „jeho života“.Práve v týchto chvíľach si človek uvedomí, že nerušíme len trať alebo osobnú doprava na nej, ale aj niečo magické, niečo, čo dokáže rozcitlivieť aj tvrdých chlapov z hladových dolín. Naposledy sa s osobnou dopravou neprišli rozlúčiť len obyčajní cestujúci a železniční nadšenci z blízkeho či vzdialenejšieho okolia, ale aj súčasní, či minulí železničiari, ktorí mali takto možnosť znovu sa stretnúť a spolu po rokoch zaspomínať na „zlaté časy osobnej dopravy v muránskej doline“.



Foto : Gabriela Michalková



Foto : Gabriela Michalková


„zbohom vláčik“



Bolo skutočne dojímavé nielen pri ceste samotným vlakom, ale i pri jeho fotografovaní na šírej trati počúvať ťahavé clivé melódie, ktoré sa šírili z vlaku. Boli to práve železničiari, ktorí si piesňou zaspomínali a dôstojne tak uctili pamiatku osobnej dopravy v tomto regióne.





Foto : Gabriela Michalková






Poďakovanie v tomto prípade patrí pánovi Dušanovi Antalíkovi a pracovník RD Plešivec, ktorí sa postarali o smútočnú výzdobu posledných dvoch párov pravidelných vlakov. Veľká vďaka patrí aj samotným železničiarom, ktorí svojim slovom a piesňou ukázali ostatným, čo pre nich trať a osobná doprava v regióne znamenala. Slovo trať spomínam úmyselne, pretože zastavenie pravidelnej osobnej dopravy môže často pre trať znamenať aj jej blížiaci sa koniec.



Foto : Gabriela Michalková






Rád si počas dlhých studených večerov listujem v zažltnutých knihách s železničnými fotografiami, najmä parný lokomotív. Už viackrát som práve v týchto publikáciách narazil na fotografie slávnostne vyzdobených vlakov s motívmi „Dnes naposled“, Byla jsi kouzelná, nezapomene“ pri ukončovaní parnej prevádzky a nikdy by som nepovedal, že aj ja sa raz dožijem niečoho podobného. Bohužiaľ stalo sa, ale dúfam, že si spolu so mnou aspoň v duchu poviete to čarovné „nezabudneme“.




foto : Gabriela Michalková



„Zbohom Muráň, zbohom Šomoška!
Zbohom lúky, lesy doliny, bez osobnej dopravy!“



Autor textu a foto : Jozef Michalko

Verzia pre tlač Pošli priateľovi
Komentáre
Zobrazenie:
Názory sa nemusia sa zhodovať s názorom redakcie. Redakcia za ne nepreberá zodpovednosť
Palo
Zaslaný: 06.05.2011 5:28  
Administrátor
Založený: 30.11.2007
Miesto: kúsok od Bratislavy
Príspevkov: 5140
 Re: Koniec osobnej dopravy v muránskej doline alebo „revi...
Na stanici v Muráni som sa vždy zastavil, keď som prechádzal autom na Červenú Skalu, bola to akási "povinná zastávka" v staničke s vôňou dreva. Inak podarená a zaujímavá reportáž, tvar venca nemá chybu, škoda len, že musel byť zavesený na vlaku !
XxXcompany
Zaslaný: 06.05.2011 6:05   Upravený: 06.05.2011 6:06  
Založený: 01.07.2009
Miesto:
Príspevkov: 13374
 Re: Koniec osobnej dopravy v muránskej doline alebo „revi...
Velmi pekne spracovane. Normalnemu cloveku to pride ako hlupost ked sa vravi o ruseni trati a spojov. Doba ide dopredu a skor by sa malo stavat a zavadzat... Bohuzial Slovensko ma obe vlady take ake ma a ludia si tu nechaju kakat na hlavu a tak to aj patricne vyzera... :ee:
festo
Zaslaný: 06.05.2011 7:54  
Založený: 01.07.2009
Miesto:
Príspevkov: 754
 Re: Koniec osobnej dopravy v muránskej doline alebo „revi...
Nuž na Slovensku žiaľ platí - zruš lokálku - posilníš Railjet. Ja som zvedavý či budú niekomu klať oči prázdne vlaky jazdiace v hodinovom takte - DS - BA. Tiež budú štátom zaplatené a extra úsporu tam nevidno. Ibak ak novšie modernejšie vozidlá. :angel:

Skôr sa musíme zmieriť s tým, že automobilová doprava zvalcuje všetku verejnú dopravu - predsa prestupy, čakania, to sa dnes už nenosí a vysokú cenu paliva vynahradí ušetrený čas. Železnica, autobusy, budú už iba nostalgiou :papa:
Leviathan
Zaslaný: 30.04.2013 15:47  
Založený: 21.04.2013
Miesto: predovšetkým NZ a RV
Príspevkov: 3252
 Re: Koniec osobnej dopravy v muránskej doline alebo „revi...
:čo už: škoda tejto trate :ee: aspoň v lete by mohla byť sezónna prevádzka ,ale Gemer je asi každému ukradnutý :emo40: :blomcka: jedna z mojich obľúbených tratí.....
cas


Roman, Romana
prispejteFotkaStručneČlánok
spolupracujeme
ČD Cargo a.s.

KHT Zvolen

Železniční magazín

TRAINFOTO.eu

IHO.hu

klubmodryhorizont.sk
 
Spomienka na Pala
uzivateliaPoužívateľov online: 72 Používateľov v sekcii
Obrazom aj slovom: 4

Registrovaných: 0
Anonymných: 72

Viac ...