Domovská stránka Obrazom a slovom Aktuálne - stručne Fotogaléria
 
Pokročilé vyhľadávanie
 
RSS
Prihlásenie
Prihlasovacie meno: Heslo:
Obrazom aj slovom
Obrazom aj slovom > Na voľné chvíle ... > Gemerským expresom do Slavošoviec a nedostavaná železnica do Lubeníka

Gemerským expresom do Slavošoviec a nedostavaná železnica do Lubeníka

 
V sobotu 28. mája sa uskutočnila ďalšia mimoriadna jazda po trati so zastavenou osobnou dopravou. Z príležitosti blížiaceho sa MDD zorganizoval Klub historických koľajových vozidiel pri Rušňovom depe Haniska pri Košiciach jazdu z Košíc do Slavošoviec a späť. Vedenia vlaku sa zhostila klubová Magda M 131.1125 s prívesným vozňom Clm 5-2145 a v konečnej stanici bol pripravený bohatý sprievodný program pre všetkých účastníkov.

 











Súprava čaká na svojich cestujúcich v žst. Košice



Krátky pobyt v Rožňave mnohí využívajú na fotografovanie konvoja modernizovaných rušňov ZSSK Cargo. Takto sa tu stretli 746.005, 746.002, 756.006 a 756.007.



Pobyt na zastávke Slavošovce obec



Prevádzka na 24 km dlhej miestnej železnici v údolí Štítnika z Plešivca do Slavošoviec bola zahájená v roku 1894. Na trati sa nachádzajú stanice Kunova Teplica, Štítnik, Ochtiná, Slavošovce a zastávky Pašková, Štítnik mesto, Roštár, Rochovce a Slavošovce obec. V roku 2003 tu však osobná doprava bola zastavená a jediná možnosť, ako absolvovať túto trať vlakom dnes, je využiť občasné jazdy historických vlakov.



Pobyt v konečnej stanici Slavošovce



Súčasťou bohatého programu bola exkurzia do tunajších papierní, návšteva rodného domu Pavla Dobšinského, súťaž v hode toaletným papierom, skákanie v papierovom vreci či preťahovanie sa lanom. Pre miestnych obyvateľov boli pripravené kyvadlové jazdy zo Slavošoviec do Štítnika. Magnetom pre fotografov bolo spoločné fotografovanie historickej súpravy a rosničiek T 334.0099 a T 334.0870, ktoré slúžia na miestnej papierenskej vlečke. Prvý menovaný stroj potom Magdu aj s prívesným vozňom odviezol do areálu vlečky, čo je tiež na nasledujúcich fotografiách.












Magda sa už vlastnou silou vracia späť do stanice



Neďaleko Slavošoviec sa nachádzajú pozostatky nedostavanej železnice do Lubeníka, ktorá bola súčasťou tzv. gemerských spojok. Pre pochopenie súvislostí je potrebné priblížiť si udalosti staré viac ako 70 rokov. Po viedenskej arbitráži na jeseň 1938 južné oblasti Slovenska pripadli Maďarsku. To sa týkalo aj železničnej trate Lučenec - Plešivec - Rožňava, časti trate Jesenské - Rimavská Sobota - Tisovec a častí lokálok vedúcich do dolín Gemera, ktoré vychádzali zo stanice Plešivec. Do Muráňa, Slavošoviec a Dobšinej sa dalo problematicky dostať už len cez maďarské územie. V týchto nových pomeroch nastala potreba vybudovať spojovacie železničné trate, ktoré sprístupnia oklieštené lokálky vo vtedajšom Slovenskom štáte. Vznikol generálny projekt spojenia Pohronská Polhora - Tisovec - Revúca - Slavošovce - Lubeník - Štítnik - Nižná Slaná. V úseku Pohronská Polhora - Tisovec mala byť opustená trasa ozubnicovej železnice a medzi prerušenými traťami do gemerských dolín mali byť postavené tzv. gemerské spojky Revúca - Tisovec, Lubeník - Slavošovce a Nižná Slaná - Štítnik.



Oporné múry plánovaného železničného mosta ponad štátnu cestu v Slavošovciach



Trať zo Slavošoviec do Lubeníka mala byť dlhá 15 kilometrov s projektovanou rýchlosťou 75 km/h. Práce na jej stavbe sa rozbehli v roku 1941 a počas nasledujúcich troch rokov boli prakticky dokončené jej najväčšie stavby - dva tunely a viadukt. Prvý tunel – Slavošovský bol vybudovaný pod Homôľkou a jeho dĺžka je 2235 metrov. Druhý – Koprášsky tunel má dĺžku 245 metrov. Obidva tunely sú dobre priechodné aj v súčasnosti.


Vchod do Slavošovského tunela. Ten na rozdiel od Koprášskeho nemá dokončené portály.




Polhodinová chôdza v tme a vlhkosti tunela je zaujímavá skúsenosť



Východ zo Slavošovského tunela so všadeprítomnou vlhkosťou



Na trati boli plánované tri železničné stanice a jedna zastávka. Približne v miestach súčasnej zastávky Slavošovce obec mala nová trať viesť do novej stanice Slavošovce, uprostred trate mala stáť stanica Kopráš, nasledovať zastávka Mníšany a trať mala končiť v novej stanici Lubeník (pôvodne Chyžnian Voda).


Koprášsky tunel má portály dokončené a v minulosti pravdepodobne slúžil ako sklad, keďže má tunelovú rúru z oboch strán zamurovanú. V múre sú však otvory, takže sa dá celkom pohodlne tunelom prejsť.



Stavbu trate prerušilo až Slovenské národné povstanie v auguste 1944, práce pokračovali ešte krátko po skončení vojny. Po opätovnom vzniku Československa a navrátení pôvodných území na juhu stratili budované spojky prevádzkový význam a došlo k zastaveniu výstavby. Na druhej budovanej spojke Revúca - Tisovec bol tiež dokončený tunel pod Dielikom, ten je však v súčasnosti zatopený a nepriechodný. Tretia spojka Nižná Slaná - Štítnik zostala iba vo fáze projektovania. Jediným praktickým výsledkom opísaného snaženia je nové napojenie trate z Pohronskej Polhory do Tisovca aj s tunelom, ktoré odstránilo tamojšiu úvrať.





Po východe z Koprášskeho tunela nasleduje mohutný viadukt, dlhý 120 metrov. Aké by to asi bolo, keby sa v týchto miestach ozýval hluk železničných súprav?
















Zostáva už len cesta domov. My, ktorí sme v tento upršaný deň nezmokli, máme šťastie. Aj na 757.001, ktorá za tichej asistencie 754.005 ťahá R 934 Gemeran do Zvolena.





Text a foto: mirec116

Verzia pre tlač Pošli priateľovi
Komentáre
Zobrazenie:
Názory sa nemusia sa zhodovať s názorom redakcie. Redakcia za ne nepreberá zodpovednosť
Palo
Zaslaný: 13.06.2011 8:59  
Administrátor
Založený: 30.11.2007
Miesto: kúsok od Bratislavy
Príspevkov: 5045
 Re: Gemerským expresom do Slavošoviec a nedostavaná želez...
Pekný a zaujímavý výlet, naozaj pohoda !
ixo
Zaslaný: 13.06.2011 11:08   Upravený: 13.06.2011 11:09  
Založený: 27.05.2011
Miesto:
Príspevkov: 3
 Re: Gemerským expresom do Slavošoviec a nedostavaná želez...
Ja len upresnim, ze kratky pobyt bol v Plesivci a nie v Roznave na fotenie modernizovanych cargo masin :-)
lajos
Zaslaný: 13.06.2011 17:41  
Administrátor
Založený: 01.07.2009
Miesto:
Príspevkov: 12770
Online!
 Re: Gemerským expresom do Slavošoviec a nedostavaná želez...
ixo: typické plešivecké pozadí poznala asi většina z nás, v Rožňavě to tak pěkné není :ee:
Samotná cesta musela být zajímavá, počasí toho dne bylo na JV Slovenska o poznání krásnější, než jinde.
Oceňuji aktuální záběry z torza rozestavěných Gemerských spojek. Příroda pracuje pořád. To všechno se stihlo obejít během toho jediného dne ? Tunely i Koprášský viadukt ??? I s exkurzí do papíren to byl tedy intenzivně naplněný výlet ! :papa:
cas


Kristián
prispejteFotkaStručneČlánok
spolupracujeme
KHT Zvolen

LTE Slovakia

Železniční magazín

SPDŽ Žilina

TRAINFOTO.eu

IHO.hu

klubmodryhorizont.sk
 
Spomienka na Pala
uzivateliaPoužívateľov online: 39 Používateľov v sekcii
Obrazom aj slovom: 4

Registrovaných: 1
Anonymných: 38

lajos, Viac ...