Domovská stránka Obrazom a slovom Aktuálne - stručne Fotogaléria
 
Pokročilé vyhľadávanie
 
RSS
Prihlásenie
Prihlasovacie meno: Heslo:
Obrazom aj slovom
Obrazom aj slovom > Fotografia na nedeľu > „Súkromníci“ v železničnej stanici Rusovce

„Súkromníci“ v železničnej stanici Rusovce

 
Túto železničnú stanicu snáď hlavne nám Bratislavčanom netreba nijako zvlášť predstavovať. Určite sa nájdu ešte hlavne medzi staršími čitateľmi tí, ktorí si pamätajú regionálnu osobnú dopravu smerom z/do Maďarska. Na úvod ale predsa zopár informácií a faktov o tejto stanici.

 











Železničná stanica Rusovce leží na elektrifikovanej trati č. 132 Bratislava hlavná stanica (ŽSR) – Rajka (MÁV). Je to posledná stanica na tejto trati na území Bratislavy pred hranicou s Maďarskom. Nasledujúca stanica Rajka je už na území Maďarska. V úseku Bratislava Petržalka (ŽSR) – Rajka (MÁV) je trať vedená ako jednokoľajná elektrifikovaná. Do roku 1945 bola stanica súčasťou Maďarska a niesla názov Oroszvár. Do roku 1971 vystupovali Rusovce ako samostatná obec. Terajšia mestská časť Rusovce spolu s železničnou stanicou sa stali súčasťou Bratislavy pri jej rozširovaní práve v spomínanom roku. Stanicou prechádzali vlaky miestnej osobnej dopravy v rokoch 1948 až 1972. Od roku 1960 tu končili vlaky z dnes už neexistujúcej železničnej stanice Bratislava – Nivy. Medzištátna prevádzka osobnej dopravy tu bola obnovená v roku 1978. Pri študovaní rôznych podkladov k tejto krátkej reportáži som sa dozvedel aj to, že v krátkom časovom období v minulosti bola zriadená železničná zastávka Čuňovo medzi žst. Rusovce a štátnou hranicou s Maďarskom.
V súčasnosti, t.j. v GVD 2010/2011 vlaky osobnej dopravy končia alebo vychádzajú zo stanice Bratislava Nové mesto (pre úplnosť dodávam, že je to s výnimkou osobných vlakov smerom na Dunajskú Stredu – trať č. 131 kde je súbeh oboch tratí č. 131 a 132). Úsek trate č. 132 od stanice Bratislava Nové mesto až po žst. Rusovce je úplne bez osobnej dopravy. Do maďarskej Rajky v súčasnosti zachádzajú regionálne osobné vlaky vedené elektrickými jednotkami radu 5341 MÁV (Talent) z Győru. Spojenie Rajky s Bratislavou je v súčasnosti vykonávané iba prostredníctvom regionálnej autobusovej linky MHD č. 801. Ešte začiatkom roku 2011 (až do prvej zmeny grafikonu) boli osobné vlaky na tejto trati vedené po žst. Petržalka (smer Galanta, Trnava, Prievidza). To už je žiaľ dnes minulosť. Z vlakov osobnej dopravy naposledy stanicou prechádzali medzištátne rýchliky R 470/471 Amicus na trase Praha – Budapešť v GVD 2009/2010 a sezónny „morský“ rýchlik R 474/475 Jadran na trase Praha-Split v GVD 2008/2009.
Mne sa „ušlo“ za posledné roky odfotografovať si v rusoveckej stanici už len rušne rôznych súkromných dopravcov z oblasti nákladnej dopravy. Osobnú dopravu z tohto miesta nemám „zmapovanú“ vôbec.
Pozrime si teda prostredníctvom nasledovných fotografií niekoľko rušňov týchto súkromných dopravcov, ktoré si našli v stanici miesto odpočinku medzi svojimi výkonmi na vlakoch z/do Maďarska.



Budova železničnej stanice Rusovce, 27.7.2011



Čmeliak 770 515 SŽDS, 10.4.2009



Kocúre 740 870 a 740 722 BRKS, 3.5.2009



Kocúr 740 641 SŽDS, 3.5.2009



Herkules ER 20 005 Regiorail, 3.5.2009



Laminátka 230 065 BRKS so zásielkou horúcich bituménov do Maďarska, 17.7.2009



742 506 dopravcu BF Logistics z Česka, 9.9.2009



740 800 BF Logistics (lokomotíva pôvodne z spol. Zetor Brno), 9.9.2009



770 527 Lokotrans a V100 ako č. 1702 dopravcu D&D z Nemecka, 9.9.2009



Rušne č. 1701 a 1702 dopravcu D&D z Nemecka, 9.9.2009



Herkulesy ER 20 004 dopravcu Railtrans Sokolov a ER 20 005 toho času jazdiaci už pre Expressrail, 9.10.2009



Herkules ER 20 005 jazdiaci pre Expressrail (na bočnici ešte vidno zvyšky modrého loga Regiorail), 9.10.2009



Oddychujúca laminátka 230 045 dopravcu Lokorail, 2.4.2011



České ponorky 730 634 a 730 635 IDS Cargo Olomouc, 27.7.2011



Použité zdroje a informácie: >>odkaz (www)<< / wikipedia.sk /, vlastné poznámky

Autor textu a fotografií: Ing. Vladislav Bokora, nick: volod

Verzia pre tlač Pošli priateľovi
Komentáre
Zobrazenie:
Názory sa nemusia sa zhodovať s názorom redakcie. Redakcia za ne nepreberá zodpovednosť
lajos
Zaslaný: 31.07.2011 12:06  
Administrátor
Založený: 01.07.2009
Miesto:
Príspevkov: 12621
 Re: „Súkromníci“ v železničnej stanici Rusovce
Je potěšující, že navzdory utlumené a nyní zcela zastavené osobní dopravě zdejší přechodová trať žije a funguje.
Díky za historickou vsuvku. Sám pamatuji, když trať č. 369 ČSD končila někde na ÚNS - jeden most končil, druhý se stavěl a zadunajská železnice jakoby podle přiložené mapky ani neexistovala....
Bylo nějaké období, kdy se tam přes Dunaj nejezdilo vůbec ?
Palo
Zaslaný: 31.07.2011 14:31  
Administrátor
Založený: 30.11.2007
Miesto: kúsok od Bratislavy
Príspevkov: 5042
 Re: „Súkromníci“ v železničnej stanici Rusovce
Bol som na dovolenke v Prahe a veru je tu výborne vidieť, ako sa Pražská inregrovaná doprava využíva naplno. Z pohľadu vlakov je to niekedy jedna, či dve zastávky, pričom v pracovné dni v špičke vzniklo jej rozšírenie z hlavního nádraží cez Libeň do Úval, ale to je iná pesnička ! Prečo Dopravný podnik zaviedol linku do Rajky vie asi sám podobne, ako vedia železnice, prečo neskúsili zaviesť napríklad spoj Rajka - Petržalka - Nové Mesto - Hlavná stanica - Devínska Nová Ves a späť...
XxXcompany
Zaslaný: 01.08.2011 3:30  
Založený: 01.07.2009
Miesto:
Príspevkov: 13335
 Re: „Súkromníci“ v železničnej stanici Rusovce
Vlado , výborný článok :papa:
cas


Jolana
prispejteFotkaStručneČlánok
spolupracujeme
KHT Zvolen

LTE Slovakia

Železniční magazín

SPDŽ Žilina

TRAINFOTO.eu

IHO.hu

klubmodryhorizont.sk
 
Spomienka na Pala
uzivateliaPoužívateľov online: 40 Používateľov v sekcii
Obrazom aj slovom: 7

Registrovaných: 0
Anonymných: 40

Viac ...