Domovská stránka Obrazom a slovom Aktuálne - stručne Fotogaléria

Prihlásenie
Prihlasovacie meno: Heslo:
Obrazom aj slovom
Obrazom aj slovom > Na voľné chvíle ... > Dovolenkové návraty. Praha. Praha ? Praha !

Dovolenkové návraty. Praha. Praha ? Praha !

Časť štvrtá : Malý výlet do Drážďan...

Opäť prešlo sedem dní a my sa spoločne stretávame u štvrtého dielu dovolenkového seriálu z Prahy. Ako sme si pred týždňom sľúbili, vyberieme sa ma malý výlet, pochopiteľne vlakom, do prekrásneho mesta na rieke Labe, do Drážďan. Tak nech sa páči, môžeme vycestovať !

Pred samotnou cestou si treba v prvom rade vybrať vhodné vlakové spojenie a kým sa odhodláte ku kúpe cestovného lístka, doporučujem si preveriť jeho cenu, akú ponúkajú v cestovných kanceláriach na stanici s cenou predaja cestovných lístkov a miesteniek v stredisku ČD, nakoľko tieto nemusia byť rovnaké, v našom prípade to bol rozdiel 500.-Kč. Na cestu do Drážďan sme sa vybrali 26.7.2011, zvolili vlak EC 178 „Alois Negrelli“ s odchodom zo stanice Praha hlavní nádraží o 6.31h a príchodom do stanice Dresden Hbf o 8.46h. V uvedený deň ho do Drážďan viezol stroj 371.201 „Gottlieb“. Počasie bolo zozačiatku nie moc prívetivé, ale čím viac sme boli bližšie k nášmu cieľu, tým viac sa cez mraky predierali slnečné lúče a nakoniec sme mali krásny letný slnečný deň...

Sme v stanici Praha hlavní nádraží, na treťom nástupišti je pristavený vlak EC 178 „Alois Negrelli“, čas odchodu sa blíži. Je 6.31h a vydávame sa na 192 kilometrovú cestu do Drážďan. Cesta prebiehala presne podľa cestovného poriadku a tak sa v staniciach podaril zdokumentovať aj jeho pobyt. Ústí nad Labem hlavní nádraží, Děčín hlavní nádraží, Bad Schandau a Dresden Hbf a nakoniec i odstavenie rušňa na druhej strane drážďanskej stanice, kde čakal na príjazd vlaku EC 173 „Vindobona“.

Dopravu vlakov kategórie EC a EN medzi Prahou a Drážďanmi zabezpečujú pražské dvojsystémové rušne radu 371 DKV Praha, ktoré sú obsadzované rušňovodičmi depa Praha i Drážďany, takže sa nevykonáva v pohraničnej stanici ich striedanie, ako som si aj ja pôvodne myslel, ale prechádzajú celú 192 kilometrovú trasu. K dispozícií sú stroje 371.201 Gottlieb, 371.001 Lucka, 371.002 Jožin, 371.003 Kůča (ako jediný nemá na čelách meno), 371.004 Otík, 371.005 Pepin a 371.015 Václav. Tieto sú zaradené v TS 304 s denným priemerným kilometrickým prebehom vozidla 822 km a potrebou troch vozidiel. Samozrejme, že toto platí len pre mnou spomínané vlaky Praha – Drážďany, kde zjednodušený obeh je nasledovný :

1.deň EC 178 „Alois Negrelli“ Praha hl.n. 6.31h – Dresden Hbf 8.46h
EC 173 „Vindobona“ Dresden Hbf 11.08h – Praha hl.n. 13.28h
EC 172 „Vindobona“ Praha hl.n. 14.31h - Dresden Hbf 16.46h
EC 179 „Alois Negrelli “ Dresden Hbf 19.08h – Praha hl.n. 21.28h

2.deň EC 176 „Johannes Brahms“ Praha hl.n. 8.31h – Dresden Hbf 10.46h
EC 175 „Jan Jesenius“ Dresden Hbf 13.08h – Praha hl.n. 15.28h
EC 170 „Hungaria“ Praha hl.n. 16.31h - Dresden Hbf 18.46h
EN 477 „Metropol “ Dresden Hbf 21.08h – Praha hl.n. 23.28h

3.deň EN 476 „Metropol“ Praha hl.n. 4.31h – Dresden Hbf 6.46h
EC 171 „Hungaria“ Dresden Hbf 9.08h – Praha hl.n. 11.28h
EC 174 „Jan Jesenius“ Praha hl.n. 12.31h - Dresden Hbf 14.46h
EC 379 „Carl Maria von Weber “ Dresden Hbf 17.08h – Praha hl.n. 19.28h

Je tu aj TS 303, v ktorom je dvojdňový obeh rušňov 371 do Lipska a Drážďan, kde je zapracovaný vlak EN 459 „Canopus“ z Lipska, čo sa týka Drážďan, je tu samostatný deň 1a, v ktorom sú obehy z Prahy a to EN 457 / EC 378 / EC 177 / EN 456, čiže ak je všetko v poriadku, medzi Prahou a Drážďanmi tu zastihnete kolotoč štyroch rušňov, v deň mojej návštevy to boli 371.201,001,004 a 005.

Otík 371.004 netrpezlivo vyčkáva v Drážďanoch na svoj vlak EC 171 „Hungaria“, ktorý viezol do Prahy. K zaujímavému stretnutiu dochádza v čase preprahu popisovaného vlaku, keď tu zastavuje pol hodinu zmeškaný vlak EN 459 „Canopus“, ktorý priviezol Jožin 371.002 z Lipska. Stretnutie s nemeckou 143.814 vytvoril určite tú pravú drážďanskú atmosféru.

Po vystúpení z vlaku som si našiel malú chvíľku na obhliadku tejto zaujímavej stanice. Postranné nástupištia, možno povedané položené na poschodí, slúžia pre prechádzajúce vlaky a to prvé a druhé pre smer Praha a DB ICE vlaky v smere Lipsko, Mníchov, Berlín, Wiesbaden... a prímestské vlaky v smere na Lipsko. Z vonkajšej strany krytej stanice za prvým nástupišťom je vedená dvojkoľajná trať pre nákladnú dopravu. Na opačnej strane na poschodí je nástupište číslo tri, na neho vchádzajú vlaky zo smeru Praha, na štvrtom zasa regionálne vlaky zo smeru Bad Schandau. Medzi poschodiami v suteréne sú koncové nástupištia, na ktorých končia vlaky prímestskej , regionálnej a vnútroštátnej dopravy.

Niekoľko ilustračných záberov z drážďanskej stanice. Pre mňa najzaujímavejším vlakom bol nákladný s nemeckou 180.008 či Rv jazda súkromného rušňa E 186.242, ktorý išiel pre vlak do pohraničnej stanice Bad Schandau.

Nastala rodinná prehliadka historického centra Drážďan. Mesto je to naozaj krásne a zaujímavé a čas v ňom ubiehal veľmi rýchlo. Na cestu späť do Prahy sme zvolili vlak EC 177 „Johannes Brams“ s odchodom o 15.08h a nakoľko z historického centra na stanicu nám stáli v ceste obchody, rozdelili sme si svoje individuálne záujmy a vybral som sa ešte čo to pofotiť na stanicu...

...aj takýto pohľad sa Vám naskytne z historického centra Drážďan...

A som späť na stanici a využívam voľné chvíle na fotografovanie. Je horúci deň, rušeň 371.005 nastúpi na vlak EC 177 „Johannes Brams“ , rušňovodič rušňa 371.001 sa chladí v tieni rušňa a čaká na 45 minút meškajúci EC 175 „Jan Jesenius“, za ním prechádza Rv vlak tvorený dieslovým rušňom 285.104... Na stanici ma to prestalo baviť a vyšiel som teda za stanicu na Bayrische ulicu, vedúcu súbežne vedľa nákladnej trati a vyčkával som na náhodné vlaky. Nákladné vlaky so 180.017, 372.007 či 189.009 ma veľmi potešili, šok spôsobila švajčiarska 421.372, ktorú som cez vysoký múrik takmer neodfotil. Minúty neúprosne bežali dopredu a musel som sa vrátiť späť na stanicu...

Posledné minúty pred príchodom nášho vlaku som strávil už len na nástupištiach. Zaiste raritou bolo nasadenie Taurusa ES 64 U2 – 001, ktorý do Drážďan priviezol vlak EC 175 „Jan Jesenius“ a od 371.004 prevzal EC 174„Jan Jesenius“ do Berlína. Na opačnej strane stanice som zastihol stretnutie 371.005 s 371.004 a z diaľky smutne sledoval nákladný vlak s 372.006... To už nastal preprah nášho vlaku EC 177 „Johannes Brams“ , odstupujúca 101.145 prenecháva miesto na čele vlaku pražskej 371.005, ktorá síce z Drážďan odchádzala s desať minútovým meškaním, ale do stanice Praha hlavní nádraží sme prišli včas. V ďalšej ceste do Viedne pokračoval náš vlak s rakúskou 1216.234...

Vrátili sme sa z nášho výletu v poriadku, unavení, ale spokojní, že sa nám vydaril naozaj na jedničku. V našom rozprávaní teda spravíme pochopiteľne malú prestávku a ak budete mať chuť, môžeme sa spoločne stretnúť o týždeň pri predposledných dovolenkových návratoch, zatiaľ teda, dovidenia !