Domovská stránka Obrazom a slovom Aktuálne - stručne Fotogaléria
 
Pokročilé vyhľadávanie
 
RSS
Prihlásenie
Prihlasovacie meno: Heslo:
Obrazom aj slovom
Obrazom aj slovom > Fotoprofil > 751 slovom i obrazom ...

751 slovom i obrazom ...

 
Zamračená, Pegas, Cecaňa, Bardotka... a neviem ešte koľko prezývok sa dostalo populárnym motorovým rušňom, ktoré v súčasnosti nosia radové označenie 751. Na trati ich často stretávame, patria medzi vozidlá, ktoré cez objektív radi sledujeme. Rozhodol som sa fanúšikom venovať niekoľko pohľadov na tieto, možno povedať už motorové legendy, ktoré ich dúfam aspoň trochu potešia ...

 










Motorové rušne pôvodného označenia T 478.1 (dnes rad 751), boli vyrobené v podniku ČKD Praha v rokoch 1964 – 1971 v počte 230 kusov. Sériovej výrobe univerzálnych rušňov predchádzala výroba dvoch prototypov T 478.1001 a 1002, ktoré znamenali veľký medzník v motorizácií železničných tratí ČSD. Vyrobené boli pod výrobným číslom ČKD 6436 a 6437 v roku 1964. Výroba ďalších strojov bola vykonaná nasledovne :
T 478.1003 – 1007 overovacia séria 1966
T 478.1008 – 1092 1.výrobná séria 1967
T 478.1093 – 1170 2.výrobná séria 1968 – 1969
T 478.1171 – 1230 3.výrobná séria 1970 - 1971






Pohľad na prototypovú T 478.1002, pri mimoriadnom výkone z Veselí nad Moravou na Myjavu. V tichosti pripomenula časy, keď ste ju tu mohli až po Nové Mesto nad Váhom na vlakoch osobnej dopravy v minulosti zastihnúť...




Na Slovensko bol ako prvý dodaný stroj T 478.1023 (výrobné číslo ČKD 7028), ktorý prišiel do depa Bratislava hlavné dňa 5.10.1967, kedy súčasne vykonal na trati Bratislava Rača – Leopoldov aj úspešnú technicko-bezpečnostnú skúšku. Dodávky od výrobcu pre Východnú dráhu boli vykonané takto :
Depo Bratislava T 478.1023,26,27,35,36,80,109,111,113,115,117,127,128,171-175,204
Depo Zvolen T 478.1024,25,33,34,37,44,46,116,193-195,
Depo Košice T 478.1043,45,47,56,58,60,62,72,74,76-79,110,112,114,124,126,129,131,192
Depo Prešov T 478.1055,57,59,61,71,73,75,118,123,
Depo Nové Zámky T 478.1081-87,125,130,132,188-191196-200,205-208
Depo Vrútky T 478.1201-203


Treba poznamenať, že sa jedná o prehľad evidenčného pridelenia rušňovým depám, ktoré ich súčasne v niektorých prípadoch podľa potreby zaradilo okamžite do svojich pobočných rušňových dep či vozebných staníc, napríklad u depa Košice to bol Plešivec, u Prešova zasa Humenné atď. Za zmienku stojí fakt , že bratislavské „zamračené“ začali pokrývať vozbu expresu Ex 301/302 do Žiliny, namiesto legendárnych „albatrosov“...




Všedný deň v depe Nové Zámky, na letnom slniečku sa vyhrieva T 478.1082 krátko po absolvovaní dielenskej opravy. Na svojej skrini má náter 600mm bezpečnostným pruhom, diskusie, či mu pristane sa určite teraz líšia od tých, ktoré sme v jeho plnom dosadzovaní viedli... (9.8.1990)



751.201 dostala v depe Vrútky náter, ktorý na seba už z diaľky upozorňoval a nedal kľudne spávať nejednému fanúšikovi železníc. Bolo to v časoch, kedy sa začalo pozvoľne ustupovať z „uniformity“ náterov a udelila sa už aj nejaká tá výnimka z farebného výnosu hnacích vozidiel. Na snímke je zachytená na postrku mimoriadneho vlaku N 1708 za stanicou Kremnica v smere na Hornú Štubňu... (18.7.1992)






...podobné to bolo aj s košickou 751.193, ktorá jazdila turnusovo na osobných vlakoch Košice – Plešivec. Táto obdržala v depe Košice zhodne „retro“ náter, ale bez, v tom čase povinného bezpečnostného pruhu ! Na snímke je na čele Os 8910 po zastavení v zastávke Košice predmestie a pri odchode z Moldavy nad Bodvou, kde predbiehala nákladný vlak s T 478.1079 na jeho čele. (16.7.1992)



T 478.1045 odpočíva v domovskom depe Košice, zrušený bol 29.11.1994... (foto dňa 16.7.1992)



T 478.1035 zachytená pri prestavovaní osobných vlakových súprav v stanici Bratislava Nové Mesto. (19.1.1993)



„Plešivecká perla“ 751.171 bola známa svojou výbornou údržbou i „hokejkám“ na bočniciach. Bola jednou z posledných, ktorá tu pravidelne vozila vlaky osobnej dopravy, v turnuse bola na osobných vlakoch Plešivec – Fiľakovo. Na snímke je v spoločnosti vykurovacieho kotla 556.039 na koľajniciach domovského depa Plešivec. (8.2.1993)






Nasledujú dve fotografie z trate Bratislava - Komárno, kde sa nám predstavuje 751.075 za stanicou Nové Košariská (16.5.1993) a T 478.1195 s nákladným vlakom pred stanicou Podunajské Biskupice. (28.5.1993)



T 478.1174 pripravená na odchod s rýchlikom R 1955 zo stanice Kapušany pri Prešove smerom do Prešova. (26.8.1993)



A máme tu osobný vlak Os 18705 Prešov – Humenné, v čase fotografovania na čele s prešovskou T 478.1027, pred odjazdom zo stanice Prešov. Vedľa je vidieť odchádzajúci rýchlik „Karpaty“ v smere Budapešť... (28.8.1993)



...no a o dva roky neskôr už ako zvolenská 751.027, opúšťa s podvečerným nákladným vlakom do Zvolena stanicu Tomášovce. (27.8.1995)



Prvá slovenská zamračená 751.023 v časoch, keď pravidelne jazdila na krásnej oravskej trati. Na snímke je zachytená v stanici Kraľovany, krátko po príjazde s nákladným vlakom z Trstenej . (4.5.1996)



751.084 počas zapožičania v depe Bratislava, keď zabezpečovala vozbu osobných vlakov a rýchlikov medzi Bratislavou a Rajkou MÁV. Na snímke prechádza traťovým úsekom medzi hlavnou stanicou a Novým mestom s osobným vlakom Os 12383 do Rajky, odkiaľ späť do Bratislavy priviezla R 278 „Slovan“. (22.7.1996)



Malé pozastavenie urobíme aj u náterov, ktoré boli rôznorodé. Po rozdelení ČSD sa súčasne pristúpilo k presunu dielenských opráv do ŽOS Zvolen, kam ako prvý prichádza 9.1.1992 novozámocký rušeň 751.175, ktorý ešte spoločne s následne pristavenými strojmi 126,202,075 a 062 mali dosadený červený náter so 600 mm pozdĺžnym obvodovým žltým pásom. V druhý aprílový deň 1993 bol do ŽOS pristavený stroj 751.025, ktorý dostal červeno-sivý náter s celou červenou strechou, na čelá bol umiestnený žltý 300mm bezpečnostný pruh. Za ním pristavený stroj 751.117 dostal obdobný náter, len kabína ostala sivá a v takejto farebnej variante vyšlo z brán žosky celkom 12 rušňov, ako posledný 751.205 pristavený 14.2.1994, nasledujúce rušne dostali už celočervené strechy, pričom od marca 1996 počínajúc strojom 751.034 dostávajú červeno sfarbený aj priestor medzi oknami a na čele aj pod oknami stanovišťa, čo vlastne všetko vidíte zdokumentované na sprievodných fotografiách.




„Kraľovanské zamračené“ sa ojedinele prebehli aj na čele rýchlikov, ako napríklad dňa 26.11.1996, kedy počas napäťovej výluky medzi Ľubochňou a Ružomberkom viezla 751.191 na príprahu 363.138 rýchlik 604 „Dargov“ v úseku Ružomberok – Kraľovany.




751.061 v stanici Lučenec počas posunu na manipulačný nákladný vlak. (11.7.1997)






Malé zastavenie urobíme aj na nenápadnej jednokoľajnej trati z Fiľakova do „Šomošky“. Na snímke zo dňa 10.7.1997 je nákladný vlak s turnusovými 751.044 + 174 kúsok pred štátnou hranicou a 751.174 pri prejazde zastávkou Šiatorská Bukovinka.



Dobšinskú ľadovú jaskyňu opúšťa rýchlik Horehronec netradične na čele s margecanskou 751.046... (12.7.1997)



Breznianska 751.192 vchádza na príprahu 750.182 s osobným vlakom Os 7409 do Červenej Skaly. Vedľa stojí tisovecká 820.094, čakajúca na svoj výkon po zubačke do Tisovca. (26.3.1999)



V roku 1999 bola v depe Tisovec kritická situácia s motorovými vozňami 820. Z tohto dôvodu pôsobil v popisovanom depe jeden stroj 751, ako záloha pre osobné vlaky Tisovec – Rimavská Sobota – Jesenské. Na snímke je 751.044 pri vjazde s Os 7608 do zastávky Rimavská Píla. (26.3.1999)



Podobná situácia bola aj v Margecanoch na osobných vlakoch do Červenej Skaly, tu boli každý deň využívané 751.046 alebo 751.071, na snímke druhá popisovaná zastavuje v stanici Mlynky s Os 7457 do Margecian. (30.4.2000)



Zamračená s číslom „dvesto“ prechádza s nákladným vlakom cez stanicu Chynorany v smere do Topoľčian. (14.3.2002)



751.085 zastavuje s osobným vlakom Os 6407 do Košíc v stanici Lipovník. Píše sa dátum 27.3.2002 a takýto pohľad sa stal zhodne nenávratnom minulosťou...



Poctivú službu odviedli aj na sklonovo náročnej trati Čadca – Zwardoň, na snímke 751.202 opúšťa dňa 8.12.2002 Skalité.



Na Kysuciach ostaneme ešte aj teraz, zachytená je tu 751.109 na manipulačnom nákladnom vlaku na trati Čadca – Makov pred staničkou Staškov. (9.12.2002)



Nie, to nie je fotografia zo Sibíru, aj keď tu bola riadna zima ako tam. Na snímke je len 751.206 s manipuláčikom do Komárna pre prejazde zastávkou Horná Zlatná. (13.1.2003)



Škoda, že táto fotografia nemá zvuk...to by ste počuli krásny koncert motorov 751.126 + 752.070 na tiahlom stúpaní z Lovinobane na Kriváň na zastávke Podkriváň. (9.8.2004)



Posledná fotografia zobrazuje stroj s číslom 751.238, ktorý v sebe skrýval pôvodnú T 478.2017. Po dosadení vykurovacieho agregátu PG 500 dostal číslo T 478.1238, pre úplnosť, tento stroj už tiež neexistuje... (23.12.2005)



Tak to by bolo na dnes všetko, ale naozaj len na dnes. K týmto rušňom sa určite ešte vrátime, veď ich história je naozaj veľmi zaujímavá a hlavne bohatá. Netreba sa preto diviť, že už niektoré z nich sa pýšia s prívlastkom „muzeálne“, za ich prácu, ktorú odviedli na tratiach si to určite zaslúžia. Preto dúfam, že sa tu pri ďalších návratoch za nimi, opäť všetci spoločne stretneme !


Text a foto : Palo

Verzia pre tlač Pošli priateľovi
Komentáre
Zobrazenie:
Názory sa nemusia sa zhodovať s názorom redakcie. Redakcia za ne nepreberá zodpovednosť
Maros21
Zaslaný: 05.03.2012 16:02  
Založený: 29.08.2009
Miesto:
Príspevkov: 1323
 Re: 751 slovom i obrazom ...
WUAU!!! Tento článok so zlupol na jeden dych, to je proste nádhera. Klobúk dole a ĎAKUJEME :kvetinka:
lajos
Zaslaný: 05.03.2012 18:08  
Administrátor
Založený: 01.07.2009
Miesto:
Príspevkov: 13836
 Re: 751 slovom i obrazom ...
Pěkně jsi ty barvičky vystihl slovem a obrazem :kvetinka: :kvetinka: :kvetinka:
V rámci našeho Farebného príbehu se samozřejmě budeme věnovat i českomoravským sestrám a jejich různorodým barevným podobám. Oproti nim jsou už tak pestré slovenské "cecaně" tvrdě uniformní skupina :lol:
Nikis182
Zaslaný: 06.03.2012 9:52  
Založený: 03.11.2011
Miesto: Holíč
Príspevkov: 5375
 Re: 751 slovom i obrazom ...
Pekné, hlavne terajšie "prievidžanky" potešili.
johny_pal
Zaslaný: 08.03.2012 17:37  
Založený: 07.07.2009
Miesto: Turzovka, Skalica
Príspevkov: 192
 Re: 751 slovom i obrazom ...
Tych rusnov 751 s voznami Bix bolo mozno stretnut snad vsade i na trati 128 Cadca - Makov, kde v rokoch 1993 - 1996 dost jazdili z voznami radu Bix. Aj rusne 750 a 753 tiez dost behavali s voznami Bix najma za bieleho dna... V noci chodievali prazdne supravy v zlozeni 4 x Bdt a 1 x BDs cim sa ukazalo mudre myslenie do peciva...
dody1
Zaslaný: 09.03.2012 19:50  
Založený: 02.02.2012
Miesto:
Príspevkov: 15
 Re: 751 slovom i obrazom ...
Veľmi pekné fotky a zaujmavý článok... :kvetinka:
cas


Lukáš;
prispejteFotkaStručneČlánok
spolupracujeme
KHT Zvolen

LTE Slovakia

Železniční magazín

SPDŽ Žilina

TRAINFOTO.eu

IHO.hu

klubmodryhorizont.sk
 
Spomienka na Pala
uzivateliaPoužívateľov online: 76 Používateľov v sekcii
Obrazom aj slovom: 3

Registrovaných: 0
Anonymných: 76

Viac ...