Domovská stránka Obrazom a slovom Aktuálne - stručne Fotogaléria
 
Pokročilé vyhľadávanie
 
RSS
Prihlásenie
Prihlasovacie meno: Heslo:
Obrazom aj slovom
Obrazom aj slovom > História a spomienky > Moje stretnutia s pražskými dvojkami... (dokončenie)

Moje stretnutia s pražskými dvojkami... (dokončenie)

 
Prešiel týždeň a my sa dnes opäť ponoríme do farieb fotografií, ktorých hlavným námetom sú obľúbené elektrické rušne – „Pražské dvojky“. Aj dnes to bude niekoľko pohľadov, ktoré sú už nenávratne minulosťou, prípadne majú v sebe už nádych budúcnosti. Éra zeleno-bielych kabátov, ako sa zdá, pomaly mizne zo skríň popisovaných strojov a tak čo je ešte dnes realita, zajtra môže byť história...

 










Nasleduje teda opäť niekoľko fotografií, vhodne doplnené doprovodným slovom. Preto netreba už ďalšie zbytočné slová, nech sa páči, stretnutie s pražským dvojkami môže pokračovať !



V Žiline sme minulý týždeň skončili, tento tu teda aj začíname, veď o zaujímavé pohľady či stretnutia tu nikdy nebola núdza. Dokazuje to aj pravidelné stretnutie pražských dvojek na R 442 „Hutník“ a Ex 320 „Košičan“ v podaní 150.002 a 150.014. Uvedomili ste si, že „štrnástka“ je dneska známa reklamná sporiteľňa ?



Opäť som musel ráno 9.7.1999 trošku na diaľnici, v tom čase úseku Ivachnová – Liptovský Ján, šliapnuť na plynový pedál, nakoľko som na Bešeňovej videl rýchlik s pražskou dvojkou. Na zastávke Liptovské Vlachy som teda na poslednú chvíľu chytil dve pekné škodovky, stojaca bola klasická „stopäťka“, nuž a tá väčšia, ktorá viezla R 227 „Laborec“, niesla číslo 150.009...




Všedný deň v stanici Margecany, alebo, takto to vyzeralo v popisovanej stanici dňa 29.7.1999. Snímka zobrazuje 150.022 pred odchodom s R 227 „Laborec“, vedľa je pracovný vlak so 730.628, manipulák so 721.100 a nakoniec 820.014 s osobným vlakom do Mníška nad Hnilcom.



Stanicu Štrba opúšťa vlak IC 121 „Košičan“ v smere do Popradu, na jeho čele je 150.010. Je krásny letný deň 22.6.2000...



Pod Tatrami sa trošku zdržíme dlhšie a určite mi dáte za pravdu, že na Štrbskej rampe im to svedčí. Začneme v samotnej stanici Štrba, kde momentka zachytáva míňanie postrkovej 183.007 na nákladnom vlaku s vchádzajúcim R 421 „Excelsior“ so 150.024. (22.7.2007)






Zatiaľ čo rodinka ešte spala na hotely, ja som sa v tichosti vybral v chladnom tatranskom ráne z Tatranských zrubov pod Štrbu. Lákalo ma tam ranné slnko, sprevádzajúce nočný rýchlik R 225 „Šírava“, ktorý som fotografoval 25. a 26.7.2007, kedy ho viezli 150.005 a 150.010. Potom hurá späť na dobré raňajky...



150.013 schádza s R 421 „Excelsior“ tiahlym klesaním zo Štrby na Poprad pri Lučivnej...



Stanica Vrútky priniesla stretnutie škodováckych legiend, žilinskej bobiny 140.067 s odchádzajúcou 150.022 na vlaku R 421 „Excelsior“... (24.4.2007)






V pochmúrny devätnásty februárový deň 2008, prišiel do Žiliny Ex 127 „Fatra“ so 151.018. Zachytená je aj pri posune, kde prechádza povedľa rýchliku R 605 z Bratislavy, ktorý priviezla 363.147. Prešlo pár mesiacov a 8.8.2008 na vlaku EuroCity Comenius zobrazená pražská dvojka ukončila svoju prevádzku ťažkou nehodou v Studénke...



A prišli sme do súčasnosti, ktorú zastupuje napríklad 151.007, ešte vo farebnej kombinácií, ktorú obľubujeme, ale ktorá sa počtom pomaly znižuje. Na snímke je „Košičan“ pri zastávke Štrba zastávka 26.7.2007.









Spestrenie na tratiach robia zaiste reklamné rušne. Ide o stroj 151.014, zachytený pri vjazde s Košičanom do Púchova (10.11.2008), ďalej 151.019 a 151.001, ktoré sú fotografované v Žiline pri posune na súprave vlaku Ex 127/126 „Fatra“ (22.11.2008, 5.12.2008). Ktorý je najkrajší, to je naozaj len vec vkusu...






A sme u posledného náteru, prezývaného „Najbrt“. Ako vidieť na prvom obrázku, prvý variant bol s bielym spodkom skrine, čo sa v prevádzke ukázalo ako nevhodné, nakoľko sa v tejto časti skrine prejavuje najväčšie znečistenie. Pristúpilo sa k teda k úprave a spodok sa farbí na tmavo, z pražských dvojek bola takto sfarbená ako prvá 150.213, aspoň tu je vidieť, že niekto aj u takéhoto nie moc populárneho náteru trochu rozmýšľa... Škoda, že sa niečo podobné nedeje aj u „vydareného“ slovenského náteru „Blonski“, stačí si spomenúť na zvolenskú 754.033 s čiernym rámom, ktorý sa musel zmeniť na nepraktický bledošedý...




A je tu definitívne posledná fotografia z našej témy – rušeň 151.023 v retro nátere, ktorý vždy poteší každého z nás...


To by bolo naozaj už všetko. Pražské dvojky samozrejme spoločne sledujeme a určite sa k nim ešte niekedy vrátime, veď sú to naozaj tie pravé dámy na koľajniciach !


Text a foto : Palo

Verzia pre tlač Pošli priateľovi
Komentáre
Zobrazenie:
Názory sa nemusia sa zhodovať s názorom redakcie. Redakcia za ne nepreberá zodpovednosť
iron77
Zaslaný: 25.06.2012 7:42  
Založený: 19.06.2011
Miesto: Poprad
Príspevkov: 1198
 Re: Moje stretnutia s pražskými dvojkami... (dokončenie)
Veľmi pekný report plný krásnych fotiek. Najviac ma zaujala fotka z Margecian. Pripomenutie R 227 Laborec. Zabudol som že existoval R z takýmto názvom a že práve táto rada bola naň nasadzovaná. :klanacka: :klanacka: :klanacka:
lajos
Zaslaný: 25.06.2012 9:42  
Administrátor
Založený: 01.07.2009
Miesto:
Príspevkov: 13841
 Re: Moje stretnutia s pražskými dvojkami... (dokončenie)
K názoru na vydařenost barevného řešení lok. ř. 150/151 se můžu jen podepsat.
I když byl ten nejstarší typizovaný nátěr z výroby již také unifikovaným nátěrem (dle výnosu FMD z r. 1976), pak ještě ladil s tvarem skříně a nazaoval na "polomáčenou" tradici horní světlé a dolní tmavé, jak bylo u škodováckých stejnosměrek v službách ČSD dobrým zvykem.
Pozdější unific se středně zelenou a žlutým obvodovým pruhem byl útokem na tvar mašiny, no oproti bratislavským 350kám jej nedostala ani polovina řady - poměrně brzy (cca 1991) se systematicky začaly vracet krémově-zelené kombinace.
Pozdější varianta s mechově zelenou byla zajímavá, ale vagonově zelený spodek slušel víc - viz dnešní 151.023.
K první generaci najbrtových nátěrů se raději veřejně vyjadřovat nebudu, druhá je o 150 % zdařilejší - ale "banánové" provedení je prostě již neodmyslitelná klasika.
Paľo, díky za vzpomínky na pestrobarevnou rychlíkovou aristokracii :papa: :kvetinka: :flower:
cas


Kvetoslava
prispejteFotkaStručneČlánok
spolupracujeme
KHT Zvolen

LTE Slovakia

Železniční magazín

SPDŽ Žilina

TRAINFOTO.eu

IHO.hu

klubmodryhorizont.sk
 
Spomienka na Pala
uzivateliaPoužívateľov online: 117 Používateľov v sekcii
Obrazom aj slovom: 3

Registrovaných: 0
Anonymných: 117

Viac ...