Domovská stránka Obrazom a slovom Aktuálne - stručne Fotogaléria
 
Pokročilé vyhľadávanie
 
RSS
Prihlásenie
Prihlasovacie meno: Heslo:
Obrazom aj slovom
Obrazom aj slovom > História a spomienky > Keď v Prešove štvorky boli...

Keď v Prešove štvorky boli...

 
Štvorky, či rušne pôvodného označenia T 478.4, boli vždy mojou „srdcovkou“. Bolo to ešte v časoch, keď som navštevoval železničné učilište v bratislavskej Rači, keď sa začali elektrifikačné práce na Trnavu a keď som vždy o 9.27h potajomky sledoval cez okno triedy, či ide „Dargov“ načas... bolo to jednoducho v čase, keď v rotunde bratislavského depa na hlavnom bolo veru na čo pozerať!

 











Roky ubiehali a prišli maturity. Aj s nimi ma viažu spomienky na popisovaný rad, keď mi kamarát Peťo Komák sľúbil, že nakoľko má v deň maturitných písomných skúšok službu, pozdraví ma so svojou T 478.4035... Nezabudol na svoj sľub a keď sa blížil na čele Ex 22 „Slovakia“ k Rači, ozývalo sa z trate dlhé, prenikavé trúbenie ! Bol to moment, na ktorý nikdy nezabudnem. Čas postúpil opäť ďalej a štvorky vplyvom elektrifikácie železníc do Púchova, opúšťali depo pod bratislavskými vinicami.



Pohľad do depa Prešov, kde je „prešovská perla“ 754.070, v tom čase ako jediná v zeleno-sivom nátere. No a vedľa stoja nemenej zaujímavé rušne 350.007 a 140.059... (28.8.1993)




Dunivý motor 754.014 sa ozýva od okolitých domov v uliciach Prešova. Je to známy rýchlik 380 „Karpaty“... (28.8.1993)



No nebola krásna ? Odpočívajúca T 478.4084 v domovskom depe Prešov 26.8.1993


Noc prešla a tak treba niečo pekné dať aj z nasledujúceho rána, čo tak fotografia jej sestry T 478.4083, môže byť ?


Samotný kolotoč „štvoriek“ na Plaveč sa začal písať k zmene grafikonu v roku 1988, kedy depo Košice obdržalo zo Zvolena stroje 754.084, následne 754.069 a 082. Treba ešte uviesť , že v tom čase sa pokrývala vozba z Plavča cez Prešov a Košice do Hidásnémeti radom 754 patriacim depu Zvolen, prevádzkovo zaradeným do Košíc, kde pomer výkonov medzi depom Prešov a Košice bol percentuálne 70 : 30. Niet divu, že i vplyvom častých výmen rušňov medzi Zvolenom a Košicami, prestalo baviť košických rušňovodičov čistiť a vôbec starať sa o pridelené stroje.



Presuňme sa do ulíc Prešova, presnejšie na úsek Prešov - Prešov mesto. Dňa 27.8.1993 je tu zobrazená T 478.4035 na čele osobného vlaku Os 8762 do Plavča...




V zhodný deň viezla T 478.4073osobný vlak Os 8765 do Prešova, s ktorým zastavuje v zastávke Prešov mesto...



... a prechádza posledné metre do koncovej stanice v Prešove...



Kde je toľko, koľko mešká, čo na ňom pôjde ? Netrpezlivo pozerám striedavo na hodinky a trať, po ktorej má prechádzať rýchlik R 381 „Karpaty“. Nakoniec padajú závory, zvuk 754 je sa približuje a srdce mi potešila T 478.4084... (27.8.1993)


K definitívnemu vyriešeniu popisovanej situácií dochádza v roku 1991, kedy vplyvom otvorenia elektrickej prevádzky na trati Bratislava ÚNS – Rusovce – Rajka (22.4.1991) dochádza k vyzískaniu tu jazdiacich bratislavských štvoriek, ktoré boli operatívne presunuté do depa Prešov. Ich presun znamenal nielen vozbu po náročnej trati Plaveč - Prešov, tu bral rýchlik košický peršing 163 do žst. Čaňa a odtiaľ ho ďalej viezla maďarská M 41...ale aj na tratiach Bánovce nad Ondavou – Humenné – Medzilaborce a Humenné – Prešov.



Opustili sme Prešov a dáme si pár fotografií smer Humenné. Začíname v stanici Kapušany pri Prešove, kde zastavil Os 18710 na čele s prešovskou „päťkou“... (26.8.1993)




Zhodný rušeň, ale fotografovaný 4.5.1994, som zachytil na známom moste v Pavlovciach, kade prechádzal so spešným vlakom Sp 1955 do Prešova.



V zhodný deň som si počkal aj na Sp 1952 do Humenného, tunel Nemcovce a 754.070, taká bola realita v tento deň, ktorý prinášal jar...



Tak poďme sa pozrieť aj na druhú trať, smer Plaveč. Predstavme si na ďalší prešovský stroj, je to 754.083, ktorý sa rozbieha s Os 8772 zo zastávky Prešov mesto v smere na Lipany. (30.4.1995)



Úsekom Veľký Šariš – Prešov mesto pozvoľna prechádza R 381 „Karpaty“ s prešovskou T 478.4073 na jeho čele, zatrúbenie a vzájomný pozdrav tu bol samozrejmosťou... (26.8.1993)


Ako sa realizoval prvý presun rušňov 754 do Prešova ? Vykonaný bol jednak z depa Bratislava hlavné a aj z depa Zvolen. Z Bratislava to bolo v piatok 17.5.1991, kedy do Prešova odchádzal konvoj rušňov s označením T 478.4035 + 4073 + 4083, zo Zvolena sú do Prešova presunuté v zhodný deň T 478.4005, následne 23.5.1991 stroj T 478.4085, v posledný májový deň to bola T 478.4085 a kolotoč presunov v popisovanom roku ukončil dátum 7.10.1991 zvolenská 754.032. Za zmienku musím ešte uviesť tri presuny v roku 1993, kedy na Nový rok odchádza zo Zvolena 754.070 a v piaty marcový deň 754.056 a nakoniec 23.8.1993 754.014.. Keď čítate tieto riadky, tak aj článok a dislokácia rušňov je všetko už len história...



Dostali sme sa do stanice Lipany, kde v posledných zábleskoch ranného slnka zastavil osobný vlak 8765 do Prešova, na jeho čele bola T 478.4035...




No a pri Pečovskej Novej Vsi to bolo s počasím už úplne iné...26.8.1993



Prešli sme do pohraničnej stanice Plaveč, v ktorej si predstavujeme „Tornádo“ 754.032, turnusový a naozaj vzorne udržovaný rušeň. Na snímke čaká na príjazd R 381 „Karpaty“, ktorý priváža poľská ET 21-182, písal sa dátum 1.5.1995...



Nuž a nasadáme do auta a hurá, poďme sa trošku ponaháňať, takže jeden prejazd cez zastávku Ľubotín...



... a vjazd do Výhybne Pusté Pole...


Ich nové pôsobisko i trate zaujímali aj mňa a tak som sa za nimi niekoľkokrát vybral aj ja. Samozrejme to bolo vždy v spoločnosti dobrých kamarátov Jana, Jara či Leoša a tak tu človeku nikdy nebolo smutno. Teraz po rokoch porovnávam, ako to v Prešove vyzeralo či vyzerá. Je to všetko žiaľ už nenávratná história, s ktorou sa teda dnes s Vami rád podelím, tento krát pod priliehavým názvom – Keď v Prešove štvorky boli...




V Pustom Poli ostaneme a počkáme si na osobný vlak 8768, ktorý priviezla T 478.4084.




Nuž a jeho odjazd v spoločnosti prešovského Sergeja 781.247 Vás možno tiež poteší... 1.5.1995



Nuž a prichádza posledné, rozlúčkové foto, ale zastúpené už radom 750. Rýchlik R 380 „Karpaty“ schádza do Plavča s prešovskou 750.204 zastávkou Ľubotín. (1.5.1995)



Posledný okuliarnik prešiel a my sa vraciame späť do reality, ale to neznamená, že malý výlet o niekoľko rokov späť si nemôžeme zopakovať ! Kam to bude, to z časti záleží aj od Vašich námetov, na ktoré sa spoločne tešíme a za ktoré Vám ďakujeme !

Text a foto : Palo

Verzia pre tlač Pošli priateľovi
Komentáre
Zobrazenie:
Názory sa nemusia sa zhodovať s názorom redakcie. Redakcia za ne nepreberá zodpovednosť
Taurus
Zaslaný: 13.01.2012 9:13  
Založený: 03.12.2007
Miesto: Bratislava
Príspevkov: 1884
 Re: Keď v Prešove štvorky boli...
Veľmi vzácne zábery z východu.
PS: Tá bobina a gorila boli asi v Prešove vystavované v rámci nejakej výstavy , nie?
:ejha:
Martin99
Zaslaný: 13.01.2012 11:17  
Založený: 20.09.2009
Miesto: Považská Bystrica
Príspevkov: 824
 Re: Keď v Prešove štvorky boli...
Strašne krásne fotografie aj článok !!! Doslova dýcha nostalgiou z nedávnej minulosti. Krásna atmosféra - nádherné nátery štvoriek, tmavozelené Béčka, škodovky, červenobiela klasická Karosa MHD....srdcovky :kvetinka: :kvetinka: :kvetinka:
lajos
Zaslaný: 13.01.2012 11:27  
Administrátor
Založený: 01.07.2009
Miesto:
Príspevkov: 12813
 Re: Keď v Prešove štvorky boli...
Pali, není možné zapomenout na okamžiky, když jsme s Tvojí Sierrou ukrajovali kilometry na východňárských okreskách, naháněli ty šarišské "štvorky" a ještě v první polovině 90. let docela šokovali tamní dopravní personál neobvyklou disciplínou - fotografováním železničního provozu. Veď je to tu zakázané ! :ee: Pre koho to robíte ? :-o
Sešlost v RD Prešov se konala u příležitosti 120. výročí jeho založení a uvedení bardejovské tratě do provozu.
BySt127
Zaslaný: 13.01.2012 11:32  
Založený: 15.10.2011
Miesto:
Príspevkov: 8
 Re: Keď v Prešove štvorky boli...
Teraz ma tak napadlo, v ktorých rokoch sa elektrifikovala trať Prešov - Plaveč?
lajos
Zaslaný: 13.01.2012 12:31  
Administrátor
Založený: 01.07.2009
Miesto:
Príspevkov: 12813
 Re: Keď v Prešove štvorky boli...
Prešovsko-plavečská se postupně, za provozu, prostřídaného výlukami, elektrizovala v letech 1995 - 1997.
A postupně se i uváděla do el. provozu, podle >>odkaz (www)<< se tak dělo:
Pš - Lipany 22.10.1996
Lipany - Pusté Pole 03.01.1997
Pusté Pole - Plaveč 05.06.1997
Elekterický provoz do Plavče z polské strany byl už od roku 1988.
Maros21
Zaslaný: 13.01.2012 17:02  
Založený: 29.08.2009
Miesto:
Príspevkov: 1321
 Re: Keď v Prešove štvorky boli...
ĎAKUJEME je slabé slovo. Prekrásne fotky, super napísané...a že sú to okuliarniky, má táto reportáž u mňa k jednotke s hviezdičkou ešte aspoň 2 hviezdičky. SUPER! :kvetinka:
Palo
Zaslaný: 14.01.2012 9:52  
Administrátor
Založený: 30.11.2007
Miesto: kúsok od Bratislavy
Príspevkov: 5045
 Re: Keď v Prešove štvorky boli...
V čase fotografovania bobiny bolo zachádzanie bobín do Prešova pravidlom, v piatok a nedelu, 140.059 a 140.099 myslím že na Šarišanoch, žilinská v piatok do Prešova a v nedeľu späť, košická opačne...ale na obrázku bola bobina využitá aj na výstave.
lajos
Zaslaný: 15.01.2012 7:55  
Administrátor
Založený: 01.07.2009
Miesto:
Príspevkov: 12813
 Re: Keď v Prešove štvorky boli...
Tak jak píše Palo - žilinská 140.059 byla v Prešově jen v rámci výstavy, tak jako 350.007 - tu tam dovezli na "Tatranu" přes Košice spolu s turnusovou 350.004.
Ten víkend měla "Šarišan" sesterská 140.057 a během oslav stála se soupravou ve stanici. V neděli 29. 8. 1993 mne pak v čele R 1501 vezla ze Štrby do Žiliny. Kdo by tehdy věděl, co ji potká na 3/4 v nedaleké Družstevné pri H., kde v duchu názvu stanice konala v důsledku lomu nápravy pořádně hlubokou orbu :angel: Na přípřeži měla 163.057, která byla taky na té prešovské výstavě... a ta ji v té Družstevné pořádně vláčela :-x :-x dopad nehody byl mezinárodní - mimořádné defektoskopie natrvalo odstavily z provozu nemálo "bobin" u ŽSR a ještě více u ČD !
Eddie
Zaslaný: 15.01.2012 21:48  
Založený: 11.04.2011
Miesto: Krivany
Príspevkov: 14
 Re: Keď v Prešove štvorky boli...
Jedným slovom - NÁDHERA!!! Na okuliarniky na trati Prešov - Plaveč si spomínam, ale nie v červeno-žltom nátere. A samozrejme na rýchlikoch, kedy sme ako malé deti sledovali v Krivanoch nad zastávkou, koľko majú vagónov a ktorá farba vagónu čo znamená :lol: Ale mám slzu v oku... z týchto fotiek sa človeku krásne ukáže tá obrovská zmena, ktorú za tie roky ani veľmi nevnímal. A na dobu, kedy bola trať elektrifikovaná, si už spomínam lepšie. Hlavne ako sme celé dni sledovali tie rôzne koľajové stavebné stroje pri práci... aach spomienky :apl:
cas


Kvetoslava
prispejteFotkaStručneČlánok
spolupracujeme
KHT Zvolen

LTE Slovakia

Železniční magazín

SPDŽ Žilina

TRAINFOTO.eu

IHO.hu

klubmodryhorizont.sk
 
Spomienka na Pala
uzivateliaPoužívateľov online: 34 Používateľov v sekcii
Obrazom aj slovom: 5

Registrovaných: 0
Anonymných: 34

Viac ...