Domovská stránka Obrazom a slovom Aktuálne - stručne Fotogaléria
 
Pokročilé vyhľadávanie
 
RSS
Prihlásenie
Prihlasovacie meno: Heslo:
Obrazom aj slovom
Obrazom aj slovom > Fotoprofil > T 669.0 / 770 - „Nulkový čmeliak“ obrazom i slovom...

T 669.0 / 770 - „Nulkový čmeliak“ obrazom i slovom...

 
Sú to šesťnápravové motorové legendy, ktoré zastali vo svojej prevádzkovej histórií významné, nenahraditeľné miesto. Museli vo väčšine prípadov drieť na ťažkých posunoch vo veľkých železničných uzlov, spádovísk či na čelách manipulačných nákladných vlakov. Trvalo dlhé roky, možno povedať až postupným odchodom „Sergejov 781“, aby sa dostali aj „nulky“ na ťažké traťové výkony, ktoré im právom patrili...

 



















História motorových šesťnápravových rušňov T 669.0 / T 669.5, sa začala písať v roku 1963, kedy boli vyrobené v ČKD Praha pre export do Sovietskeho zväzu dva prototypy ČME 3-001 a 002, popri ktorých bol súčasne vyrobený jeden prototyp T 669.0001 pre ČSD. Podľa označenia pre export je teda už jasné, odkiaľ vznikla známa prezývka popisovaných strojov, pričom je tu ešte jeden fakt, že prototyp určený pre ČSD bol jediný, ktorý vyrobili v Prahe, nakoľko by pre domáci trh nestačili plynulo pokryť dodávky. Takto bola výroba pre ČSD určená podniku SMZ Dubnica nad Váhom, kde boli pre normálny rozchod 1435 mm vyrobené stroje T 669.0002 – T 669.0108 (1967-1969 )a široký rozchod 1524mm stroje T 669.5001 – 5012 ( 1970 – 1971). Nulkové čmeliaky boli objednané aj československým ťažkým priemyslom, pre ktorý boli vyrobené stroje T 669.0501 – 0557, z ktorých však výrobné linky v Dubnici opustili len stroje T 669.0501 – 0518.



Dvojku T 669.0002 / 770.002 ste pravidelne mohli zastihnúť v Štúrove, bývalo to tak, že k niektorým staniciam či tratiam patrili neodmysliteľne číselne niektoré rušne dlhé roky tak, ako aj v tomto prípade... 19.2.2005




Pod číslom 771.001 sa ukrýva pôvodný stroj T 669.0082, na snímke prechádza s odklonovým vlakom EC 76 „Antonín Dvořák“ úsekom Marchegg – Devínska Nová Ves, kde je prevádzkovaný dodnes. 3.4.2006



Na trati do Marcheggu ešte ostaneme, je chladný január a v tichu štátnej hranice čakám na nejaký nákladný vlak. Mráz štípe, ale už z diaľky počuť približujúci sa dunivý zvuk motorov, nákladný vlak viezli bratislavské 770.057 + 073... 21.1.2004



Prototyp T 669.0001 môžete obdivovať aj dnes, na snímke je zachytený v múzeu ČD v Lužnej u Rakovníka.


Čo sa týka dodávok na Slovensko, tak bolo dodaných celkom 33 strojov, číselne T 669.0002-005,0056 do depa Nové Zámky, T 669.0018-0029, 0052-0054 do Zvolena, T 669.0055,0057,0071-0075, 0082, 0093 a 0106 do Bratislavy,T 669.0058,0059,0080,0105 do Žiliny a nakoniec T 669.0092, 0094 a 0095 do Košíc.




Na povolenie odchodu s nákladným vlakom do Plešivca čaká 770.020 v stanici Lučenec 11.7.1994, v pozadí stojí maďarská M 40.240, ktorá sem pravidelne jazdila.



Zvolenská 770.075 vychádza z depa domovského depa so žilinskou 182.088 na osobnú stanicu. (29.8.1995)



Dolu kopcom do Lučenca alebo, čmeliak 770.019 vchádza do romantickej Výhybne Podrečany... (19.9.1996)



770.026 pomaly opúšťa s nákladným vlakom Vrútky, jeho cieľovou stanicou je Zvolen nákladná stanica. (7.2.1997)



Farbou voňajúca 770.028 prechádza stanicou Tomášovce so záťažou z Malých Stracín v smere do Zvolena. (10.7.1997)



Medzi tento rad patrí pôvodne aj bratislavský stroj 771.001, ktorý bol vyrobený pod číslom T 669.0082, ktorý po násilnom poškodení bol v roku 1968 vo výrobnom závode opravený a súčasne podrobený rekonštrukcií pojazdu, tým z pochopiteľných dôvodov došlo k jeho preznačeniu na T 669.1001.




770.021 zastihnutý pri posune vo Fiľakove, kam priviezol nákladný vlak z Rimavskej Soboty. (10.7.1997)



Stretnutie 770.003 a 770.018 v domovskom depe Zvolen. Osemnástka bola zaujímavá, podobne ako dvadsiatka, že mali bielu strehu rušňa. (9.7.1997)



Postrková 770.027 pomáha nákladnému vlaku z Lovinobane do Kriváňa pred Pílou, kalendár ukazuje dátum 27.3.1999.



Stroj s poradovým číslom 105, prechádza krásnym traťovým úsekom Blhovce – Hajnáčka v druhý októbrový deň roku 1999.



Výmena generácií, tak by sa dala nazvať táto fotografia, kde novotou voňajúca 773.003 nastupuje za 770.021 na svoj prvý traťový výkon, bolo to 1.10.1999 na nákladnom vlaku do Kriváňa.



V stručnosti si pripomeňme aj počiatočnú prevádzku. Depo Nové Zámky obsadilo ťažký posun v Štúrove, kde neodmysliteľné miesto zastupoval prvý sériový stroj T 669.0002, ako aj vozbu manipulačných nákladných vlakov Štúrovo – Bratislava. Získala sa aj informácia o zachádzaní do Žiliny, ale podľa spomienok rušňovodičov to nebolo pravidelné a skôr tu jazdili Sergeje. Depo Bratislava, tak tu sa jednalo o konečnú motorizáciu výkonov na bratislavských spojkách a vyradením parnej trakcie, hlavne „mazutiek“, ďalej o ťažký posun s obsluhou vlečiek vo Vajnoroch, Devínskej Novej Vsi a Kútoch, k čomu sa priradili manipulačné vlaky Bratislava – Kúty. Zvolenské depo dostalo tieto rušne prakticky na plný ťažký posun, Žilina to mala tak, ako je to ešte aj dnes, teda posun na nákladnej stanici (v tom čase Žiline Zriaďovacej stanici) a nákladnej dopravy malebnej trate Žilina – Rajec. Posledným depom bolo Košice, tu sa jednalo o ťažký posun na spádovisku a manipulačné nákladné vlaky do Prešova, u ktorých to nebolo tiež moc pravidlom...




V prvý októbrový deň 1999 sa v depe Zvolen stretli aj 770.018 a 770.052




Opäť chladno, zastávka Píla, mráz lezie do kostí...Jano mi nalieva trošku slivovičky na zahriatie a v očiach má otázku, koľko budeme čakať? Je 28.12.1999 a medzi Vianocami moc vlakov nejazdí. Čakali sme ešte pol hodinu, ale nákladný vlak so 770.052 + 750.110 potešil i zahrial a no potom už hurá k teplému krbu chaty na Ružinej...



O dva dni neskôr opäť 770.052, tento krát krajší zimný deň, sneh síce vŕzgal pod nohami, ale na slniečku bolo fajn...vlak niesol číslo Pn 61360, stanica Lovinobaňa.



Bodku za fotografiami urobím vo Fiľakove, kde som 31.3.2001 fotografoval naozaj pekný čmeliak 770.029.


Tak to by bolo na dnes všetko, neostáva nám nič iné, len sa rozlúčiť. Asi sa pýtate na „jedničkové čmeliaky“, nebojte sa, určite sa k nim tiež vrátime a na spoločné stretnutie s nimi sa už teraz s Vami na ne teším, zatiaľ však, Dovidenia, priatelia !


Text a foto : Palo

Verzia pre tlač Pošli priateľovi
Komentáre
Zobrazenie:
Názory sa nemusia sa zhodovať s názorom redakcie. Redakcia za ne nepreberá zodpovednosť
Robo
Zaslaný: 20.07.2012 10:15  
Založený: 10.07.2009
Miesto:
Príspevkov: 174
 Re: T 669.0 / 770 - „Nulkový čmeliak“ obrazom i slovom...
Konečne som sa dočkal, veľká vďaka.
Misssko82
Zaslaný: 20.07.2012 11:50  
Založený: 02.05.2012
Miesto: Zlaté Moravce
Príspevkov: 95
 Re: T 669.0 / 770 - „Nulkový čmeliak“ obrazom i slovom...
:klanacka: prekrásne fotky a hlavne vzácne aspoň pre mňa klobúk dole pred tvojou zbierkou čmeliaky sú moja srdcová záležitosť a vďaka ti za takýto skvelý článok obohatenýnádhernými fotkami. Už sa teším na článok o jedničkových čmeliakoch.....Ešste raz náhera.... :super1: :super1: :super1: :klanacka: :super2: :super2: :super2:
lajos
Zaslaný: 21.07.2012 20:13  
Administrátor
Založený: 01.07.2009
Miesto:
Príspevkov: 13821
 Re: T 669.0 / 770 - „Nulkový čmeliak“ obrazom i slovom...
Burácení "čmeláků" vyniklo nejlépe na slovenských kopcovitých tratích. Poslední roky v obnovených původních nátěrech byly ještě pěknější.
Ne tak pro mašiny samotné, ty s těžkýma kládama na dlouhé vzdálenosti jezdily dost nerady - nebyly na to stavěné, i proto tam vydržely jen poměrně krátce.
O to jsou ty snímky vzácnější :super1: :bingo:
majo83
Zaslaný: 20.09.2013 18:06  
Založený: 11.05.2013
Miesto: Lučenec
Príspevkov: 1923
 Re: T 669.0 / 770 - „Nulkový čmeliak“ obrazom i slovom...
SUPER FOTKY- :super2:
majo83
Zaslaný: 01.12.2013 13:45  
Založený: 11.05.2013
Miesto: Lučenec
Príspevkov: 1923
 Re: T 669.0 / 770 - „Nulkový čmeliak“ obrazom i slovom...
pekna reportaž aj foto :number one: radost2
cas


Václav
prispejteFotkaStručneČlánok
spolupracujeme
KHT Zvolen

LTE Slovakia

Železniční magazín

SPDŽ Žilina

TRAINFOTO.eu

IHO.hu

klubmodryhorizont.sk
 
Spomienka na Pala
uzivateliaPoužívateľov online: 125 Používateľov v sekcii
Obrazom aj slovom: 5

Registrovaných: 0
Anonymných: 125

Viac ...