Domovská stránka Obrazom a slovom Aktuálne - stručne Fotogaléria
 
Pokročilé vyhľadávanie
 
RSS
Prihlásenie
Prihlasovacie meno: Heslo:
Obrazom aj slovom
Obrazom aj slovom > História a spomienky > Spomienkové návraty...Moje rušne z Popradu...

Spomienkové návraty...Moje rušne z Popradu...

 
Vonku pofukuje studený vietor, mrholí, zo stromov padajú posledné žlté či červené listy, blíži sa zima. Chvíľku ešte pozerám na túto pochmúrnu scenériu, nakoniec sa odoberiem ku knihovničke a beriem len tak na náhodu jeden z hrubých, čiernych fotoalbumov. Otváram ho a pomaly začínam pozerať na fotografie, ktoré v sebe nesú spomienky a príhody, ktoré ma pri ich zhotovení zastihli. Album nesie názov „Poprad“ a tak sa dnes zastavíme u rušňov, ktoré ma tu priamo, či nepriamo stretli...

 











Na dovolenku vo Vysokých Tatrách som sa vždy veľmi tešil, chodili sme sem s rodičmi už od základnej školy a bolo to vždy vzrušujúce. Veru, bolo to v časoch, keď to bol rýchlik 505 „Dargov“, ktorý najmä počas zimných prázdnin školákov z Bratislavy zažíval najväčší nápor, dĺžkou sa na prvé nástupište nezmestil, dve štvorky mali s ním do Púchova veru čo robiť, potom sa s ním popasovala žilinská bobina. Cestou sme samozrejme v staniciach priberali minúty meškania a po Poprad to bývalo klasických 45 minút... Nikdy však nezabudnem jedno, pri brzdení pred prestupnou stanicou v Poprade môj uprený a zvedavý letmý pohľad na depo Poprad, aké mašinky tam opäť uvidím.











Otec ma v rámci služobnej cesty vždy zobral do neho a vždy povedal : „Tu sa pozeraj, nezašpiň sa...“ ale poznáte to, chlapčenská zvedavosť bola vždy veľká. Kométa, Pomaranč, Hektor, Emúčko, Singrovka, Krokodíl, staré montážne vozne M 131.2054, M 144.0010 a ďalšie zaujímavé rušne ma tu očarili, k tomu taká charakteristická vôňa depa, zanechali vo mne neopakovateľné pocity a spomienky. Nuž a keď naštartoval pomaranč T 678.0009, v ktorom ma povozili v depe, to som už ani nedýchal... Depo Poprad bolo vedené dlhé roky ako pobočné rušňové depo, patriace pod rušňové depo Spišská Nová Ves, štatút rušňového depa získalo dňom 1.1.1975. Roky ubiehali ďalej a nakoniec prišlo ku generačnej výmene a dovolenku v Tatrách som absolvoval so svojou rodinkou. Boli sme síce pod končiarmi Vysokých Tatier, ale návštevu „do doliny“, teda Popradu, som si nikdy nenechal utiecť. Nuž a práve z nich som sa rozhodol priniesť zopár tradičných i netradičných pohľadov, ktoré Vás možno trošku zaujmú či potešia...



Prasiatko na rozchod 1000 mm nesie označenie TU 29.1001, v novom označení 702.951. Vyrobený bol pod pôvodným označením T 211.0035 a v mesiaci september 1964 podstúpený na rekonštrukciu rozchodu 1000 mm, po ktorej dostal pridelené číslo TU 29.0001.



Depo Poprad poskytovalo veľa zaujímavých pohľadov a veru, niekedy som nevedel, ako by sa dali situácie dobre zachytiť. Na tejto fotografií sú popradské legendy 775.016, 775.014 a 850.042, píše sa dátum 29.8.1993.



Ďalšie číselné stretnutie, ktoré v Poprade už nikdy nezastihnete – 720.498, 850.042 a 775.002...



Na konci prvého nástupišťa popradskej stanice bolo koncové nástupište pre vlaky do Plavča i Tatranskej Lomnice. Na snímke zo dňa 9.8.1994 na ňom stojí osobný vlak Os 21915 do Plavča, ktorý tvorili „Balmáky“ so 731.052 na ich čele. Pre úplnosť, rad 731 bol do Popradu dodaný v mesiacoch máj – jún 1992, číselne 731.035 – 038 a 051 – 055.



Popradská T 678.0002, v pozadí 820.038 a ďalší pomaranč, 775.014... Pomaranče boli využívané na vozbu pracovných vlakov elektroúseku prezývané „Jerevan“, ako aj na snehový pluh pre zimnú pohotovosť na Štrbskej rampe. Uplatnenie našli aj pri výlukách na vytláčanie či príprahy vlakov osobnej, rýchlikovej a nákladnej dopravy. Číselne tu pôsobili T 678.0002,0004,0009,0014 a 016. (6.8.1994)



Motor 820.118 začína pekne zaberať, veď prestavuje pomaranč T 678.0016, na ktorom bola 11.8.1994 vykonávaná revízia ! Rad M 240.0 / 820 bol vyrobený v rokoch 1963 – 1965 a číselne tu postupne pôsobili M 240.0003,004,014,015,016,025,037,038,042,060,065,070 a 118. Ich prevádzka bola do Plavča i Tatranskej Lomnice, sólo zachádzali až do Východnej.



Električka EMU 49.0005 bola prerobená na vozidlo pre údržbu a opravu trakčného vedenia na Tatranských elektrických železniciach. Rekonštrukcia bola vykonaná v domovskom depe ku dňu 5.11.1983 (foto 11.8.1994)



Stroj 703.620-5 odstavený o Poprade bol vyrobený v Turčianskych strojárňach Martin...



Stretnutie generácií, Favorit 731.055 a vyslúžilec Hektor 720.498... (11.8.1994)



A sme na stanici v Poprade, na druhom nástupišti zastavil R 600 „Ružín“ do Bratislavy, na čele s bratislavskou 362.001-0. (15.7.1997)



Stretnutie pražskej 151.008 na čele IC 121 „Košičan“ s bratislavskou 350.011 pripravenou na odchod s R 602 „Čingov“ do Bratislavy. (28.6.2000)



Popradské čmeliaky 771.175 + 771.010 čakajú na povolenie odjazdu s ťažkým nákladným vlakom do stanice Plaveč, pre úplnosť, oba boli sem presunuté z depa Nové Zámky 19.5.1992 (foto 26.6.2001)



Kedysi samozrejmosť nákladnej dopravy na II. Hlavnom ťahu cez Poprad. Dvojková rakaňa 182.102 prechádza Popradom v smere do Štrby, pre úplnosť, na postrku bola 183.005. (27.6.2001)



Spišská bobina 140.079 zastavila s poštovým vlakom Nex 58101 v stanici Poprad. Nasleduje vyloženie a naloženie spešnín a ide sa hurá ďalej do Košíc... (1.8.1995)



Nuž a košická 163.051 stojí na čele poštového rýchlika v smere opačnom, teda do Žiliny, len dátum je trošku neskorší, ako na prichádzajúcej fotografií – 27.6.2001



731.052 zastavila v Poprade s odklonovým rýchlikom R 389 „Karpaty“ (27.6.2001)



Tieto motorové vozne som mal najradšej a najviac sa mi páčili, vôňa nafty, niekedy aj trošku dymu v interiéri vzbudzujú vo mne nostalgiu i úsmev, nuž, také boli singrovky 820, na snímke inventárnych čísiel 042 a 038... (27.6.2001)



Pohľad na koľajisko úzkeho rozchodu, na ktorom sú zachytené 425.952, 420.951 a 420.961. Čas pravidelnej prevádzky tatranských trojčat 420.9 sa žiaľ už pomaly, ale isto kráti...



Kalendár ukazuje dátum 28.6.2001, čas 16.00 hod. V priestoroch depa Poprad prebieha vykládka novo vyrobenej električky 425.953...



Krokodíl 850.035 opúšťa s MOs 8309 Poprad a jeho cieľovou stanicou je stanica Plaveč. Vedľa stojí MOs 8435 do Tatranskej Lomnice, kam ho odviezla 850.039. Treba poznamenať, že pôvodne boli však do Popradu dodané vozne M 286.1025, 1029 -032 . (foto 15.7.2001)



Svoje miesto tu samozrejme musia mať aj sovietske motorové rušne TU 46.001 a 002 (706.951 a 952), ktoré boli do Popradu dodané v roku 1985.



Nuž a takýto pohľad sa Vám naskytne dnes, ak sa pozriete z ulice cez vstupnú bránu do depa Poprad...



No a tradične niečo na záver – Olympiáda sa nezadržateľne blíži, máme teda dosť času ju plnohodnotne pripraviť !

Dostali sme sa na poslednú stranu fotoalbumu, k poslednej fotografií z Popradu, ktorú som pre Vás vybral. Vonku sa začína stmievať, vietor pofukuje, mrholí, tak si dajme teplého čaju a pripravme sa na pohodový večer v kruhu rodiny. Neostáva teda nič iné, len povedať, dovidenia priatelia !

Text a foto : Palo

Verzia pre tlač Pošli priateľovi
Komentáre
Zobrazenie:
Názory sa nemusia sa zhodovať s názorom redakcie. Redakcia za ne nepreberá zodpovednosť
volod
Zaslaný: 27.01.2012 8:45  
Spolupracovník
Založený: 16.02.2010
Miesto: Bratislava
Príspevkov: 23355
 Re: Spomienkové návraty...Moje rušne z Popradu...
Opäť krásne spomienky z minulosti. Zaujimavé a hodnotné zábery!
iron77
Zaslaný: 27.01.2012 11:54  
Založený: 19.06.2011
Miesto: Poprad
Príspevkov: 1198
 Re: Spomienkové návraty...Moje rušne z Popradu...
Pavol ďakujem, že si ma prostredníctvom tvojich fotografií, preniesol do obdobia môjho detstva! Často sme s kamarátom utekali na stanicu a len tak sedeli a pozorovali vlaky! Žiaľ, fotoaparát sme v tej dobe nevlastnili... Obrovská vďaka aj za Marcela! :ejha: :apl: :apl: :apl: :apl: :apl: :apl: :apl: :apl: :apl: :apl: :apl: :apl: :apl: :apl: :apl: :apl: :apl: :apl: :apl: :apl: :apl: :apl: :apl: :apl: :apl: :apl:
libas
Zaslaný: 27.01.2012 17:44  
Založený: 28.07.2009
Miesto: Česká republika, Přerov
Príspevkov: 347
 Re: Spomienkové návraty...Moje rušne z Popradu...
Jo, také jsem si vzpoměl na dětství, když jsem jezdíval 820 do Starej Lubovně a dále do Jakuban k babičce. Ten příjemný zápach nafty ve vnitř byl opravdu skvělý. Pěkný report! :papa:
477.013
Zaslaný: 27.01.2012 18:24  
Založený: 21.11.2009
Miesto: Poprad
Príspevkov: 247
 Re: Spomienkové návraty...Moje rušne z Popradu...
Takisto sa musím pridať.Veľmi pekná reportáž a veľké vďaka za ňu.Ja som síce dobu Čmeliakov a Pomarančov nezažil no veľmi dobre si spomínam na "nultú" koľaj kde stála vždy Anča s veľkými Balmami.Takisto na os. vlak s Favoritom no najviac spomienok mám na Trojčatá.Rád by som prijal aj ďalšie takéto reportáže z Popradu.Dá sa povedať už len jedno: Kde sú tie časy.
Pozor.Vlak
Zaslaný: 28.01.2012 11:34  
Založený: 23.10.2011
Miesto: Villingen im Schwarzwald
Príspevkov: 7076
 Re: Spomienkové návraty...Moje rušne z Popradu...
Dobrý pozerám späť, bohužiaľ dnes mnoho vozidiel, nechápem viac.
A good look back, unfortunately today many vehicles do not get more of it.
:papa:
cas


Lukáš;
prispejteFotkaStručneČlánok
spolupracujeme
KHT Zvolen

LTE Slovakia

Železniční magazín

SPDŽ Žilina

TRAINFOTO.eu

IHO.hu

klubmodryhorizont.sk
 
Spomienka na Pala
uzivateliaPoužívateľov online: 27 Používateľov v sekcii
Obrazom aj slovom: 2

Registrovaných: 0
Anonymných: 27

Viac ...