Domovská stránka Obrazom a slovom Aktuálne - stručne Fotogaléria
 
Pokročilé vyhľadávanie
 
RSS
Prihlásenie
Prihlasovacie meno: Heslo:
Obrazom aj slovom
Obrazom aj slovom > História a spomienky > T 679.019 – 20 rokov v muzeálnych zbierkach !

T 679.019 – 20 rokov v muzeálnych zbierkach !

 
Čas – opäť tá nezastaviteľná veličina, ktorá nás sprevádza každodenným životom. A nie len nás, ale aj napríklad techniku. V našom prípade sa dnes jedná o jubileum 20 rokov od chvíle, kedy bol v rušňovom depe Zvolen prevzatý do zbierok MDC Bratislava šesťnápravový rušeň T 679.0019, ktorý pripomína dodnes časy, keď ich dunenie silných motorov sa ozývali na čelách pomarančových expresov ... Bolo to 30.1.1992 a cesta záchrany nebola až tak jednoduchá, ako by sa dnes zdala...

 







Motorový rušeň T 679.019 bol vyrobený v podniku ČKD Praha pod výrobným číslom 5996/1965, zabudovaný mal parný generátor výrobného čísla 3603025, motorom 2631 a hlavným generátorom 1104835, prevzatý bol vo výrobnom závode 22.4.1965. V domovskom depe Zvolen bol 29.4.1965 podrobený technicko-bezpečnostnej skúške na trati do Hronskej Dúbravy, počas ktorej dosiahol rýchlosť 110 km/h. Uvedeným dňom bol súčasne zaradený do prevádzkového stavu. Počas prevádzky mal vážne násilné poškodenie hlavného rámu vo Vrútkach po čelnej zrážke s čmeliakom T 669.0054 (3.10.1969), ktoré sa podarilo odstrániť v rámci dielenskej opravy v ŽOS Nymburk, problémy mal aj s naftovým motorom, kvôli ktorému bol odstavený v čase 20.2.1979 – 31.10.1980. Roky ubiehali ďalej až prišiel dátum 7.4.1991, kedy bol v prevádzke železníc ČSD naposledy. V popisovaný deň vykonával postrkovú službu medzi Lovinobaňou a Kriváňom, po ktorých bol v depe Zvolen odstavený z dôvodu voľných obručí. Pre úplnosť Vám prinášam fotografický prehľad zvolenských „cé-núl“, ktoré v čase výberu muzeálnej T 679.0019 jazdili na zvolenských výkonoch.



Lučenecká päťka 775.005 pôsobila v roku 1991 na svojich turnusových výkonoch do Malých Stracín, kam svoj posledný vlak odviezla23.5.1993. Prevádzku ukončila na postrkoch v Lovinobani, kde 4.9.1996 vytlačila svoj posledný vlak a nasledovalo definitívne odstavenie.


775.010 patrila neodmysliteľne v postrkovej službe Lovinobaňa – Kriváň, no svoj posledný výkon urobila na nákladnom vlaku 51214, keď ho dňa 7.10.1994 viezla z Lučenca do Lovinobane, tu na jeho príprah išla 775.012 a spoločne prešli do Zvolena. Do prevádzky sa už nevrátila...


775.012 poznáte veľmi dobre, podarilo sa ju zachrániť a robí česť zvolenskému KHT. V prevádzke sa udržala do 30.5.1997, kedy ráno prešla z postrkov v Lovinobani do depa Zvolen ako vlak N 62500, kde bola už 9.6.1997 prípisom DŽKV prevedená do muzeálneho stavu.


Poslednou „osmičkovou“ prevádzkovou „cé-nulou“ v čase preberania T 679.019 do zbierok MDC bola 775.013. Jej prevádzku ukončilo vykoľajenie na nákladnom vlaku 62088, ktoré sa udialo 15.4.1992 na peážnej trati pri Rárospuszte MÁV. Do domovského depa bola prepravená nasledujúci deň, ale do prevádzky už nikdy nenastúpila...


No a máme tu posledný pomaranč, kedysi vlajkovú loď depa Zvolen, stroj T 679.0015. Predpokladalo sa, že bude zachránený, opak je žiaľ však pravdou a posledný krát v prevádzke ste ho mohli zastihnúť 19.9.1994 na postrkoch v Lovinobani.


No a takéto pohľady boli vo Zvolene bežné, Pomaranč a Sergej...kde tie časy sú ..?

Záujem o zaradenie jedného z pomarančov do muzeálnych zbierok sa datuje už približne od roku 1985, kedy sa dal vybrať naozaj schopný, po technickej stránke spoľahlivý a zachovalý stroj. Existoval dokonca prípis na zachovanie prototypu T 679.0001, či rušňa T 679.0023, o ktorý malo záujem nielen technické múzeum v Praha, prípadne výrobný závod ČKD Praha, nakoľko jeho výrobné číslo bolo 6000 ! Všetko však ostávalo len na papieroch a pri už tradičných vetách – ešte je čas... Nuž a roky bežali ďalej a v roku 1991 sa konečne, aj keď na poslednú chvíľku ľady roztopili a začala sa definitívna záchrana rušňa, keď ručičky hodín ukazovali už nebezpečný čas za tri minúty dvanásť ! Išlo o to, že dochádzalo k hromadnému rušeniu rušňov a ich veľmi rýchly odsun do šrotu. Myslíte že preháňam ? Určite nie, zoberte si fakt, že samotný výber pomaranča, samozrejme ale radu T 679.0, sa v depe Zvolen vykonal 11.12.1991, kedy tu boli k dispozícií už len stroje T 679.0015,0019,0022 a 0023, kde pätnástka bola plánovaná ako exponát zvolenského depa. Bol tu ešte šrotovaný T 679.0004 (15.12.1991), zrušený T 679.0009 (do šrotu odvezený 23.12.1991), zrušené T 679.0013 + 014 + 021, odvezené na šrotovanie do Nových Zámkov 13.12.1991, T 679.0024 (13.12.1991 odvezený do šrotu) a posledný vyrobený stroj T 679.0027, zrušený 20.9.1991... Takže vidíte, že vyberať sa moc nedalo a z technického pohľadu bolo hneď jasné, že to bude T 679.0019. Jubilant T 679.0023 bol zaujímavý jedine svojim výrobným číslom ČKD 6000, inak to bol už vrakom, o číslo staršia T 679.0022 mala oproti 0019 najazdených podstatne viac kilometrov, takže sa vykonalo protokolárne prevzatie T 679.0019 a jej odstavenie do haly, aby sa nedajbože neodviezol do šrotu, veď T 679.0023 bola o dva dni neskôr tiež odvezená na šrotáciu, T 679.0022 zasa 29.12.1991, treba k tomu ešte ďalšie slová, určite nie !



Nie, toto nie je depo Zvolen, ale Nové Zámky, v ktorom sa zhromaždili dve popradské cé-nuly T 678.0004 a 0009...


...ako aj zvolenské T 679.0022+021+027+014+013+009, ktorých osud bol už definitívne spečatený. Podarilo sa tu z nich vďaka pracovníkom miestneho nehodového vlaku vyzískať niektoré použiteľné náhradné diely.


Pohľad na trinástku...


Prešli vianočné a Novoročné sviatky a nastal rok 1992. V depe Zvolen sa zatiaľ na muzeálnej T 679.0019 v čase 15.-22.1.1992 vykonala MM prehliadka a 30.1.1992 o 10.58 h naštartovaný jej motor. Nasledovala bezproblémová skúšobná jazda do Hronskej Dúbravy, počas ktorej dosiahol rýchlosť 103 km/h a nasledujúci deň presun do Bratislavy ako vlak N 2032 / N 62252. Motor na určitý čas opäť utíchol, nakoľko sa začalo jeho uvedenie do muzeálneho stavu, premiérovo sa predstavil na oslavách v Prešove, kedy 28.8.1993 aj s funkčným parným generátorom zabezpečoval vozbu pravidelných osobných vlakov Prešov – Lipany (Os 8764/8769 a 8724/8773).


Zagarážovaná T 679.0019 čaká v depe Zvolen na vykonanie preberacej skúšobnej jazdy .


Stretnutie ešte bratislavskej 754.003 s T 679.0019 vo Zvolene.


Naštartované, môžeme posunovať na osobnú stanicu...


...a sme v Hronskej Dúbrave, jazda bola úžasná...


...a máme tu návrat do Zvolena, v tom čase najväčšieho „motorového“ železničného uzla na Slovensku.


A ešte jeden pohľad do haly depa Zvolen, T 679.0019, 775.008, T 211.1001, 851.001, T 478.3052...


Je 28.8.1993 a T 679.019 má pred sebou premiérový muzeálny výkon na pravidelnom osobnom vlaku Os 8764 Prešov – Lipany. Bolo v tento deň naozaj veľmi chladno a tak sa k práci dostal aj parný generátor. Sadáme do auta a ideme s popisovaným vlakom trošku pretekať. Prvá fotografia vznikla pri zastavovaní v zastávke Prešov mesto...


...druhá za Pečovskou Novou Vsou...


...a tretia pri Červenici.


V Červenici sa počkalo na návrat, to už ako Os 8769 Lipany – Prešov..






...ktorý vyzeral počas jazdy aj takto...

Tak sami vidíte, že zachrániť tento pomarančový klenot nebolo tak jednoduché. Je veľmi dobré, že sa to v prípade legendy T 679.019 zdarne dotiahlo do úspešného konca, za čo aj po rokoch patrí poďakovanie každému, kto sa o to pričinil. Cesta to nebola jednoduchá a tak predpokladám, že po prečítaní týchto riadkov sa na devätnástku budete pozerať iným, možno úctyhodnejším pohľadom, ktorý si od nás všetkých určite zaslúži !


Text a foto : Palo

P.s. článok sa nachádzal v našej databáze od 13.11.2011,webmaster to môže potvrdiť

Verzia pre tlač Pošli priateľovi
Komentáre
Zobrazenie:
Názory sa nemusia sa zhodovať s názorom redakcie. Redakcia za ne nepreberá zodpovednosť
Maros21
Zaslaný: 30.01.2012 18:13  
Založený: 29.08.2009
Miesto:
Príspevkov: 1323
 Re: T 679.019 – 20 rokov v muzeálnych zbierkach !
Výborný článok, človeče. A tie fotografie, isto potešia srdce každého milovníka dieselelektrickej trakcie :kvetinka:
Taurus
Zaslaný: 30.01.2012 20:42  
Založený: 03.12.2007
Miesto: Bratislava
Príspevkov: 1890
 Re: T 679.019 – 20 rokov v muzeálnych zbierkach !
Klasicky do bodky spracovaný životopis jednej lokomotívy doplnený vydarenými fotografiami!
:papa:
lajos
Zaslaný: 30.01.2012 21:47  
Administrátor
Založený: 01.07.2009
Miesto:
Príspevkov: 13639
 Re: T 679.019 – 20 rokov v muzeálnych zbierkach !
Čas - v tomto případě 20 let - uletěl neskutečně rychle. Dodnes mám v živé paměti Paľova slova o přejímce ve Zvolenu, o zkušebce, fotka z Dúbravy zdobí moji sbírku.
A na prešovskou premiéru taky nejde zapomenout - už jen ten déšť a zima na konci léta :ejha:
Díky za vzpomínky, ale nemusíš nám pořád připomínat, že už toho nějak moc začínáme pamatovat :blomcka: :lol:
dody1
Zaslaný: 02.02.2012 6:38  
Založený: 02.02.2012
Miesto:
Príspevkov: 15
 Re: T 679.019 – 20 rokov v muzeálnych zbierkach !
Zaujmavý článok s peknými fotkami... :kvetinka:
cas


Albín
prispejteFotkaStručneČlánok
spolupracujeme
KHT Zvolen

LTE Slovakia

Železniční magazín

SPDŽ Žilina

TRAINFOTO.eu

IHO.hu

klubmodryhorizont.sk
 
Spomienka na Pala
uzivateliaPoužívateľov online: 180 Používateľov v sekcii
Obrazom aj slovom: 3

Registrovaných: 0
Anonymných: 180

Viac ...