Domovská stránka Obrazom a slovom Aktuálne - stručne Fotogaléria
 
Pokročilé vyhľadávanie
 
RSS
Prihlásenie
Prihlasovacie meno: Heslo:
Obrazom aj slovom
Obrazom aj slovom > Zaujímavosti > Pohľad na MSV 2009

Pohľad na MSV 2009

 
V dňoch 14. až 18. septembra sa na výstavisku BVV v Brne koná už 51. ročník Mezinárodního Strojírenského Veletrhu spolu s výstavami Transport a Logistika a AirIN 2009. Po dlhšej dobe je na tomto veľtrhu možno vidieť pohromade viacero zaujímavých noviniek v oblasti železničnej dopravy. Poďme sa naň preto pozrieť.

 





Okrem pestrých stánkových expozícii, kde sa prezentovali dopravcovia, špedície či výrobcovia jednotlivých subsystémov či vybavenia pre železničnú dopravu, ako napríklad UniControls, EMtest, OLTIS, či AŽD Praha, bude pre záujemcov o železnicu iste zaujímavejší pohľad na voľné plochy, na ktorých sa predstavovali azda všetky novinky z oblasti koľajových vozidiel v poslednej dobe.

Prvými produktami, ktoré boli pre oči i objektívy návštevníkov pripravené, boli výrobky zvolenskej ŽOSky. Firma so sebou priniesla prototyp motorového rušňa radu 746 a zatiaľ najnovšiu "Bagetu" 813.033.

FOTKA - 746

Ako prvý vystavovaný exponát mali návštevníci možnosť zhliadnuť novinku zo ŽOS Zvolen

Tento rušeň vznikol prestavbou rušňa 742 pre spoločnosť ZSSK Cargo. Vybavený je podobnou technikou ako rušne 736 a je vybavený aj všetkými náležitosťami pre prevádzku na železniciach v Maďarsku.

FOTKA - bageta

Nechýbala ani prezentácia Bagety.

Za produktami ŽOS Zvolen nasledovala časť venovaná osobným vozňom, v ktorej vystavovali dvaja výrobcovia, Bombardier MÁV Dunakeszi a ŽOS Vrútky. Prvá menovaná firma sa prezentovala veľkorysou modernizáciou vozňov Ao a Bo vyrobených koncom sedemdesiatych rokov poľskou vagónkou H. Cegielski.

Foto - Apee

Modernizovaný vozeň Apee MÁV z produkcie Bombardier MÁV Dunakeszi

Modernizované vozne radov Apee a Bpee majú slúžiť v diaľkovej vnútroštátnej doprave (vozeň, podobne ako napr. Bdteer ZSSK nie je spôsobilý na prevádzku v režime RIC). Na vozni bol kompletne vymenený interiér, boli prevedené výrazné zásahy do exteriéru, dosadené nové dvere novú strechu vozňa s profilom zhodným s UIC-X a UIC-Z, klimatizácia, vákuové záchody, centrálny zdroj (JN1504/400/24, výrobok EVPÚ Dubnica), zásuvky 230V, vonkajšie a vnútorné informačné panely od firmy BUSE Blansko a UniControls. Vo vozni je takmer kráľovský priestor na nohy, čo je spôsobené tým, že vozeň má napriek vypusteniu jednoho WC má vozeň len 9 oddielov (s usporiadaním podobným vozňu Apeer). Na prvý pohľad by tak azda nikomu nenapadlo, že sa jedná len o modernizáciu, starší dátum výroby však prezradia minimálne modernizované pôvodné podvozky TS Opole (vychádzajúce z Gőrlitz V), ktoré tiež limitujú maximálnu rýchlosť vozňa len na 140km/h. Škoda aj chýbajúceho elektronického rezervačného systému.

Foto - Apee /interiér

Pohľad do interiéra vozňa Apee. V sedačkách prvej triedy sa výborne sedelo a tak ho ľudia využívali ku chvíľkovému oddychu.

Za zmienku možno stojí aj chyba v označení vystaveného kusu, na ktorom bolo napriek tomu, že sa jednalo o vozeň prvej triedy uvedené označenie Bpee.

Apee / označenie

Je to jednotka? Je to dvojka? Je to RIC? Nie je to RIC?

ŽOS Vrútky na veľtrh priviezla nám už dobre známy osobný vozeň radu Ampeer vedno s novinkou, prestavbou vozňa BRcm na kombinovaný vozeň s oddielom prvej triedy a barovým oddielom ARmpee. Bufetová časť je riešená obdobne ako pri vozňoch WRRmeer, sedacia časť nie je ešte dokončená, o čom svedčí o.i. použitie sedačiek, ktorých konečné miesto bude zrejme v šiestom kuse vozňa Ampeer.

ARmpee ARmpee ARmpee

Pohľady na vozeň ARmpee ČD. Vstupné dvere s pomerne asketickým elektronickým transparentom, pohľad do "kuchyne" a napokon interiér vozňa dočasne so sedačkami z Ampeer-u a jasno svietiacimi displejmi elektronickej rezervácie

Zaujímavosťou na vozni je aj pomerne rozsiahly informačný systém využívajúci GPS, ktorý informuje o aktuálnej a nasledujúcej cieľovej stanici vlaku, ako aj elektronický rezervačný systém. Uvidíme ako sa s jeho prevádzkou popasujú zamestnanci ČD, azda je vyriešený lepšie, než v prípade vozňa Ampeer, na ktorom snáď inde než na výstave ešte nikdy nefungoval.

Ampeer interiér

Funkčné informačné panely na vozni Ampeer. Kedy sa ich dočkáme aj v prevádzke?

Na veľtrhu nechýba ani bohumínsky BONATRANS, ktorý tu vystavoval vypružené dvojkolie pre metro v Oslo, do maximálnej rýchlosti 120km/h.

Fotka - dvojkolie

Obruče ešte nevymreli

Ďalším z českých vystavovateľov bola firma CZ-LOKO, ktorá so sebou okrem tradične vystavovaného prototypu posunovacieho rušňa 719.7 (Effishunter) aj výsledok grantu Ministerstva průmyslu a obchodu, rámový dvojnápravový podvozok pod dieselelektrický rušeň o výkone do 1500kW a max. rýchlosťou 120km/h. Do čoho bude tento podvozok určený, resp. či sa CZ-LOKO chystá vytvoriť vlastnú novostavbu motorového rušňa, zatiaľ nie je známe.

FOTKA - Effishunter

719.701 od spoločnosti CZ-LOKO Česká Třebová

FOTKA - podvozok

Kompletný hnací podvozok aj s trakčnými motormi. Do ktorej mašinky však príde?

Úplne najväčším vystavovateľom na veľtrhu bola spoločnosť Škoda Plzeň. Táto firma sa po akvizíciách spoločností ČKD Vagónka Studénka, Pars Nova Šumperk a MOVO Plzeň stala najväčším výrobcom koľajových vozidiel v Českej Republike. V expozícii sa predstavili všetky súčasti koncernu, s výnimkou MOVO Plzeň.

FOTKA - skoda 380

Tretí prototyp alebo prvý sériový stroj?

Materská firma sa prezentovala svojimi najhorúcejšími želiezkami, a to trojsystémovým rušňom radu 380, kde svoju výstavnú premiéru zažil stroj 380.003 a tiež plne nízkopodlažnou električkou ForCity 15T.

FOTKA - forcity

Elegantná nová električka z produkcie ŠKODA. Umiestnenie pojazdu i veľkosť čelného skla však zrejme neprispejú k minimalizácii škôd pri nehodách

FOTKA - forcity dvere

Veľké dvere umožňujú rýchlu výmenu cestujúcich. Zároveň však znemožňujú prečítanie informačného transparentu medzi nimi.

Škoda vagónka vystavovala zatiaľ najnovší vyrobený kus radu 471 pre ČD a Pars Nova sa prezentovala jubilejnou stou RegioNovou pre ČD, ktorú tak návštevníci mohli porovnať so zvolenskou Bagetou a napokon drobnou rekonštrukciou laminátky radu 230 pre ČD Cargo. Osud tejto rekonštrukcie je veľmi zaujímavý, keďže sa malo pôvodne jednať len o opravu EH, avšak vzhľadom k tomu, že rušeň dlhé roky slúžil ako zdroj ND, nebolo obnovenie do pôvodného stavu výhodné. Rušeň sa tak dočkal rekonštrukcie stanovíšť rušňovodiča, mikroprocesorového regulátora, nového typu kompresora či rôznych drobných úprav za účelom použitia dostupnejších komponentov v strojovni. Rušňovodičovi tiež pribudla mikrovlnná rúra a klimatizácia stanovíšť.

FOTKA - interier 230

Nový riadiaci pult bez obligátneho laminátkového kontroléra. Rušeň dostal aj zabezpečovač Mirel-VZ1 vrátane úprav pre prevádzku na maďarských železniciach

Medzi najmarkantnejšie zmeny na stanovišti patrí nový kontrolér či radenie odbočiek aj pomocou tlačidiel, podobne ako ho mali z výroby rušne 350. Tlačidlá sú umiestnené aj na boku stanovišťa pri brzdičoch, čo umožňuje manipuláciu aj pri vykláňaní sa z okna počas posunu.

Fotka Regionova 100

Výrazné označenie upozorňujúce na to, že sa jedná o stú Regionovu. Inak, z avizovaného pevného spojenia jednotiek sa napokon vykľula "pevná" šróbovka s nárazníkmi ...

Veľtrhu samozrejme nedominovali len železničné vozidlá, ale boli na ňom k videniu aj ďalšie zaujímavé veci. Okrem obrábacích strojov, plošín či elektroniky bol na MSV k videniu aj napríklad takýto prenosný mlynček na autá.

FOTKA - mlyncek

Je treba pomlieť nahrubo, alebo jemne?

Ak máte záujem tieto exponáty vidieť na vlastné oči, máte ešte príležitosť do piatku. Výstavisko je otvorené každý deň do osemnástej hodiny, v piatok sa veľtrh končí uzavretím výstaviska o 16:00. Vstupné je 200,- Kč, zľavnené vstupné pre dôchodcov a študentov je 100,- Kč.

Text, fotky a spracovanie: Bc. Ján Kandrik

Verzia pre tlač Pošli priateľovi
Komentáre
Zobrazenie:
Názory sa nemusia sa zhodovať s názorom redakcie. Redakcia za ne nepreberá zodpovednosť
andersen
Zaslaný: 16.09.2009 11:37  
Založený: 02.07.2009
Miesto:
Príspevkov: 345
 No na tej maďarskej klase
ja žiadny RIC nevidím !

A mimochodom, tá krásavica 380 sa kedy ukáže aj v praxi ? Nedopadne náhodou tak, ako Tratranský orol ( s prepáčením ! ) ? :cry:
JOHNZ
Zaslaný: 16.09.2009 12:02  
Administrátor
Založený: 17.10.2007
Miesto:
Príspevkov: 362
 Re: No na tej maďarskej klase
Andersen: RIC je tam zastúpený výmenným režimom 61, ktorý síce nemusí nutne platiť len pre vozne RIC, avšak dôvody, pre ktoré tam nie je RIC namaľované /neštandardné napájanie CZE, ináč riešené niektoré veci v UIC kábli/ sú podľa mňa dostatočné na to aby /na rozdiel od takého Bdteer/ nedostal ani ten režim 61 (a mal predsalen dostať tú už skoro nepoužívanú 60) ... Každopádne nemám to overené a preto som to z textu článku radšej vyhodil.

A 380 by sa mala dočkať ešte tento rok. Možno už onedlho.
bugear
Zaslaný: 16.09.2009 23:51  
Založený: 26.08.2009
Miesto:
Príspevkov: 7
 Re: No na tej maďarskej klase
60 nee, spíš 50, případně 55 nebo 75.

(Technická: nešlo by aby byly všechny komentáře rozbalené? Tedy i odpovědi v jednom vlákně.)
JOHNZ
Zaslaný: 17.09.2009 1:37  
Administrátor
Založený: 17.10.2007
Miesto:
Príspevkov: 362
 Re: No na tej maďarskej klase
Je to možné, videl som niekde uvádzaný aj režim 60 s tým, že sa to používalo minimálne. Ono aj dosť neRIC vozňov zjavne spadne do 61, ale niektoré asi aj "neprávom".

ad. technická: Prenastavil som zobrazovanie komentárov tak, aby boli vlákna rozbalené. Bude to tak asi naozaj lepšie. Inak spôsob zobrazovania komentárov si môže zvoliť každý užívateľ sám, pomocou voľby upraviť profil. Na výber je tento spôsob zobrazenia, ten so zbalenými vláknami, alebo zobrazenie bez vlákien, len podľa času.
cas


Petronela
prispejteFotkaStručneČlánok
spolupracujeme
KHT Zvolen

LTE Slovakia

Železniční magazín

SPDŽ Žilina

TRAINFOTO.eu

IHO.hu

klubmodryhorizont.sk
 
Spomienka na Pala
uzivateliaPoužívateľov online: 61 Používateľov v sekcii
Obrazom aj slovom: 5

Registrovaných: 0
Anonymných: 61

Viac ...