Domovská stránka Obrazom a slovom Aktuálne - stručne Fotogaléria
 
Pokročilé vyhľadávanie
 
RSS
Prihlásenie
Prihlasovacie meno: Heslo:
Obrazom aj slovom
Obrazom aj slovom > Fotoprofil > Elektrické jednotky 451 / EM 475.1

Elektrické jednotky 451 / EM 475.1

 
V dnešnom rozprávaní o hnacích vozidlách si v stručnosti slovom a obrazom priblížime elektrické pantografové jednotky, ktoré boli po výrobe označené EM 475.1. Možno povedať, že tieto patria medzi legendy tratí ČD, veď boli do pravidelnej prevádzky dodávané už v rokoch 1964 – 1968. Námet na tento článok mi dala návšteva Prahy, kde som ich nie len fotografoval, ako sa vraví, ešte na každom kroku, ale aj zvezenie sa s nimi bol naozaj netradičný zážitok...

 








Výroba popisovaných jednotiek bola vykonaná v podniku Vagónka TATRA Studénka, elektrickú výzbroj MEZ Vsetín. Do prevádzky bolo dodaných celkom 51 súprav (EM 475.1001 – 1102) v súpravovom zložení EM 475.1 + 2 x N 475.1 + EM 475.1, usporiadaní náprav Bo´Bo´+ 2´2´+ 2´2´+ Bó Bó a celkovej dĺžke 95 290 mm. Výkon jednotky bol 1320 kW, maximálna rýchlosť 100 km/h a celkovú hmotnosť 182 t. Ako zaujímavosť uvádzam stanovište rušňovodiča s umiestnením riadiaceho pultu na ľavej strane. Spriahadlové ústrojenstvo je typu Scharfenberg, ktoré bolo dosadené aj na rušeň T 435.0107 pre zabezpečenie posunu s jednotkami. Od čísla EM 475.1064 boli (u ČSD po prvý krát použité) zabudované brzdiče DAKO BS-2.







Prvý pantograf EM 475.1001 + 1002 bol podľa dostupných informácií výrobne ukončený 28.apríla 1964, kedy bol síce prevzatý zástupcami ČSD, ale od výrobcu bol prevezený na Železničný skúšobný okruh, kde bol podrobený skúškam. O tri mesiace neskôr bol nasadený v okolí Prahy do skúšobnej prevádzky a 10.augusta 1964, po vykonaní technicko-bezpečnostnej skúšky na trati Praha – Kolín, konečne odovzdaný do prevádzkového stavu depa Praha střed.
Na medzinárodnom strojárenskom veľtrhu Brno 1965 bol vystavovaný EM 475.1029 + 1030.







Prvopočiatočné prevádzkové nasadenia novo vyrobených jednotiek boli na výkonoch depa Praha střed, Ústí nad Labem, Bohumín a Košice. Pre zaujímavosť, v Košiciach boli dislokované EM 475.1077+78 (do prevádzky uvedená 11.júla 1967) a dvojice od 1083 po 1098, ktoré jazdili nielen do Čiernej nad Tisou, ale aj do Popradu, Liptovského Mikuláša a Žiliny. Po požiaroch tu boli zrušené EM 475.1083,89 a 90, pričom po dodaní novších pantografov EM 488.0, dnes rady 460, boli postupne podobne ako z Ústí nad Labem a Bohumína presunuté do Prahy.









Pri mojej návšteve v Prahe som veľmi rád sledoval na „Hlavním nádraží“, ako bez problémov jazdili smerom na Beroun, či Benešov. Neodolal som a niekoľko krát som sa s nimi aj povozil a veru, stálo to naozaj za to! Cvakanie stykačov, neobvykle rýchly rozjazd i starý klasický interiér ma preniesli o niekoľko rokov späť a utvrdili ma v tom, že sa jedná naozaj o technicky zaujímavé jednotky. Z úst nejedného rušňovodiča som počul, že aj napriek svojmu veku si v prevádzke pevne držia svoje miesto a bez nich by si súčasnú prevádzku v okolí Prahy nevedeli predstaviť.








Text a foto : Palo
Spracoval :

Verzia pre tlač Pošli priateľovi
Komentáre
Zobrazenie:
Názory sa nemusia sa zhodovať s názorom redakcie. Redakcia za ne nepreberá zodpovednosť
cas


Kristián
prispejteFotkaStručneČlánok
spolupracujeme
KHT Zvolen

LTE Slovakia

Železniční magazín

SPDŽ Žilina

TRAINFOTO.eu

IHO.hu

klubmodryhorizont.sk
 
Spomienka na Pala
uzivateliaPoužívateľov online: 36 Používateľov v sekcii
Obrazom aj slovom: 6

Registrovaných: 0
Anonymných: 36

Viac ...