Domovská stránka Obrazom a slovom Aktuálne - stručne Fotogaléria
 
Pokročilé vyhľadávanie
 
RSS
Prihlásenie
Prihlasovacie meno: Heslo:
Obrazom aj slovom
Obrazom aj slovom > Z tratí ŽSR a SŽDC > Letné cesty so SLOVAKom I.

Letné cesty so SLOVAKom I.

 
Snom väčšiny železničných fanúšikov je mať precestované všetky železničné trate nielen na Slovensku, s pravidelnou ale aj zastavenou osobnou dopravou. Keď sa začiatkom júna na internete objavil návrh cestovného poriadku na rok 2013 a s ním aj avizované rušenie osobnej dopravy na niektorých lokálkach, ešte som ani len netušil, čo chystá štátny dopravca...

 









Môj sen precestovať tieto trate splnila Železničná spoločnosť Slovensko, ktorá si pre cestovateľov pripravila akciu, ktorej nebolo ľahké odolať – sieťový lístok SLOVAK platný 31 dní. Keď som túto akčnú a lákavú ponuku uvidel na stránke dopravcu, povedal som si „To musím využiť“ a tak sa aj stalo. Dňa 4.7. som zašiel do pokladnice a sieťový lístok si zakúpil. Kam som sa na tento lístok vybral a ktoré trate som precestoval, si môžete pozrieť skrz moje slová i fotografie.

5.7 - Štrba

Ihneď po zakúpení sieťového lístka som s kamarátom Andrejom (ASphoto) a Martinom cestoval za účelom fotografovania do Tatier, konkrétne na Štrbu. Cestovali sme rýchlikom 615 „Zemplín“ z Bratislavy a už od skorého rána nebola o pekné slnečné zábery spod Tatier núdza. Fotografie z tohto výletu sa tu objavia samostatne v reportáži, pre to prikladám jednu symbolickú fotku za všetky...


Kriváň pod Kriváňom, alebo 350.004 „Hugo“ s IC 501 „Kriváň“ v Štrbe



8.7 – Levoča


Ako už býva zvykom, štátny dopravca začiatkom júla zavedie na trati 186 Spišská Nová Ves – Levoča niekoľko párov mimoriadnych osobných vlakov pre pútnikov a veriacich. Tejto šance som sa chopil aj ja a skoré nedeľné ráno som vycestoval rýchlikom 603 „Čingov“ z Bratislavy. Vlak bol obsadený do posledného miesta, nakoľko od Trnavy vlakom cestoval detský tábor a od Trenčína účastníci festivalu Bažant Pohoda 2012. Po šťastnom príchode do Spišskej Novej Vsi som nasadol do delfína 840.002, ktorému robil spoločnosť aj delfín 840.003. Vlak bol obsadený malou časťou cestujúcej verejnosti, nakoľko väčšina pútnikov cestovala do Levoče už ráno. Šancu previezť sa po 9 rokoch od zastavenia osobnej dopravy využilo aj niekoľko domácich, ktorí sa vlakom vybrali iba pre zážitok z jazdy. V stanici Levoča som zhotovil pár záberov na súpravu so staničnou budovou, ktorej vzhľad pripomína zastavenie času ešte v dobách minulých. Po zhotovení týchto fotiek som utekal do vlaku, nakoľko zostávala už len približne minúta do odchodu. Prekvapenie však nastalo pri nástupe, keď som mal problém sa vôbec do plného delfína dostať. S trochou šťastia sa to podarilo mne a aj vlakvedúcemu, ktorý nemal ďaleko od vypadnutia tesne pred zatvorením dverí a odjazdom. V Spišskej Novej Vsi som šťastný vystúpil, zvečnil dvojicu delfínov a pobral sa na rýchliku 610 domov. Nakoľko bola nedeľa a k tomu sa pridali desiatky pútnikov, rýchlik bol beznádejne plný do posledného miesta a tak som cestu ním vzdal vo Vrútkach, kde som presadol na menej plnší (ale stále plný) expres 221 „Detvan“, ktorým som sa zviezol po Banskú Bystricu. V Bystrici som si bol vyhladnutý po celom dni kúpiť dačo pod zub a následne som nastúpil do rýchliku 810 „Horehronec“, ktorým som sa dopravil domov...



Osobný vlak 8507/8518 krátko po príchode do Levoče. Z druhej strany nastupujú desiatky ľudí z púte smerujúci do Spišskej Novej Vsi.



Osobák z bližšieho pohľadu...



Dvojica delfínov krátko po vystúpení všetkých cestujúcich a pred začatím posunu na koľaj vpravo



13.7 - Čierna nad Tisou, Medzilaborce, Stakčín


Na moje asi najdlhšie putovanie po tratiach Slovenska som sa vybral v piatok, 13.7.2012, s XxXcompanym. Už pár minút po polnoci sme cestovali nočným rýchlikom 801 „Poľana“ od Šale, kde sme si aj trochu pospali, nakoľko sme mali pred sebou dlhú cestu do Košíc a celý deň cestovania pred sebou. Trocha vyspatí, no stále unavení sme krátko pred siedmou hodinou rannou vystúpili v Košiciach, kúpili si dačo na raňajky, nastúpili do vcelku plného pantografu 460.051/460.052 a následne si vychutnávali dvojhodinovú cestu do pohraničného mestečka Čierna nad Tisou. Po príchode do konečnej sme si boli obzrieť pomník, čo by parný rušeň 310.443 vystavený pred železničnou stanicou. V stanici sme si však vyhliadli iný objekt záujmu, a to vôbec prvý pantograf 460.031/460.032 v schéme blonski. Na nástupišti sa nachádza aj zdroj pitnej vody, ktorý sa pravidelne stáva terčom malých cigánčat, ktoré sa v ňom oddávajú pravidelnej očiste :-D . Čas pobytu sa neúprosne kráti a tak po menšej prehliadke stanice sledujeme komunikáciu oboch pantografov spojených pomocou káblov, čo je pri ich striedavých kolegoch zo západu nevídanou udalosťou. Po prepojení jednotiek a utvrdení sa o funkčnosti prepojenia nasadáme do nášho vlaku, ktorým sa dopravujeme do stanice Michaľany, kde prestupujeme na osobný vlak do Trebišova pod hlavičkou panťáku 460.033/460.034. Tu sa stretávame s nie tak bežným prístupom pána výpravcu voči fotografom vo forme pýtania si povolení. Obe jednotky si však pokojne odfotíme z peróna a nasadáme do nášho vlaku. Ani sa nenazdáme a ocitáme sa v Trebišove, kde vystupujeme a čakáme na zmeškaný Zr 1901 „Abov“ v réžii najnovšej motorovej jednotky ZSSK 861.001. Vlak je plný detí z táborov, po prejdení celej súpravy som si však našiel voľné miesto v prednom oddiely za rušňovodičom. S dobitou energiou a mobilom vystupujeme v Humennom, kde sa terčom nášho záujmu stalo stretnutie generácii – 861.002 po boku s 810.536 po boku s 861.001. Za povšimnutie stoja aj zmiznuté mená z oboch jednotiek. Po dokončení posunov sa v stanici ocitá aj 810.526, ktorej cieľová destinácia je mesto Prešov. Po asi trištvrte hodinovom pobyte v Humennom nasadáme do jednotky 861.002 smer Medzilaborce mesto. V tejto lokalite sa mi nepodarilo zhotoviť ani jednu fotku, nakoľko vlak z Medzilaboriec odchádzal 3 minúty po jeho príchode. Po asi hodinke cesty sa znova ocitáme v Humennom, kde máme asi trištvrte hodinku času, ktorú už za sprievodu mierneho dažďa využívam na dokúpenie potravín na dlhú cestu domov v miestnom hypermarkete. Vlak do Stakčína je znova vedený jednotkou 861.002. Spestrením pre tento spoj bol istý starší pán, ktorý hoc bola pol hodinka do odchodu, nadával rušňovodičovi za meškanie vlaku. Na upokojenie ešte zahral cestujúcim na fúkacej harmonike a následne sa presunul do inej časti vlaku, kde frflal „až“ po zastávku Humenné mesto. Cesta do Stakčína ubiehala v daždi celkom rýchlo, o asi 50 minút vystupujeme na konečnej. Po „príjemnom“ zvítaní sa s ovadmi a miestnymi cigáňmi fotíme spiatočný obrat pri vchodovom návestidle. Máme ešte 40 minút k príchodu vlaku od Humenného, ktorý sa zároveň stáva našim spiatočným spojom. Vo vestibule stanice si všímame oznam Zákaz fotografovania, no našťastie prítomnosť našich aparátov nikomu nevadila a tak spokojní so zábermi z tejto najvýchodnejšie orientovanej staničky nasadáme do jednotky 861.001 a hor sa do Humenného. Pôvodný plán znel ísť osobným vlakom z Humenného do Prešova a odtiaľ R 800 „Poľana“ domov, no nakoľko bol tento výlet presunutý zo stredy, v piatok tento spoj nechodí a tak cestujeme do Košíc rýchlikom 442 „Šírava“ a tu čakáme až do príchodu Poľany. Vyspatý vystupujem v Šuranoch, kde čaká na vlak do Nových Zámkov podnapitá mládež vracajúca sa z Podhájska festu. Vlak z Levíc má byť radený z jednotky 560, no v tento deň sa tam mimoriadne objavilo zloženie 810+011+011.



Pomník parného rušňa 310.443 pred železničnou stanicou v Čiernej nad Tisou.




Prvý blonski pantograf 460.031/460.032 čaká v Čiernej nad Tisou na svoj výkon do Košíc ako vlak Os 8808.



Stretnutie pantografov 460.033/460.034 460.051/460.052 pohľadom od výpravnej budovy žst. Michaľany.



Popri asi trištvrte hodinovom pobyte v Humennom sme si odskočili na zastávku Humenné mesto odfotiť 810.536 na vlaku Os 8960 z Medzilaboriec.



Stretnutie generácií v Humennom. Bok po boku 861.002 ako Os 8963 do Medzilaboriec, 810.536 do depa a 861.001 ako Zr 1906 „Ondava“ do Košíc.



861.002 popri posune na vedľajšiu koľaj.



861.002 v stanici Stakčín ako Os 9415/ Os 9418.



Rovnaká motorová jednotka z diaľky.



861.002 ako Os 9418 pri návrate do Humenného zachytená v blízkosti vchodového návestidla do žst. Stakčín.


17.7 – Tatry, Plaveč


Týmto výletom na sever Slovenska sa dostávame ku koncu prvej časti článku. V skoré utorkové ráno som sa spolu s kamarátom Igorom vybral do Vysokých Tatier a následne do pohraničnej obce Plaveč. V Nových Zámkoch pred pol šiestou ráno nasadám na tradične plný rýchlik 872 „Štúrovčan“. V Šali sa zvítavam s Igorom a pokračujeme ďalej do Galanty, kde prestupujeme na osobný vlak do Trnavy. Tu čakáme na 10 minút zmeškaný rýchlik 601 „Ružín“, v ktorom si sadáme do veľkopriestorového vozňa rady Bmpeer. Cesta plynie ako tradične po koridore pomaly vďaka výlukám a pomalým jazdám v oblasti Trenčianskej Teplej. Po príchode do dažďom zaliatej Štrby nasadáme na zubačku na Štrbské Pleso. Tu nás hneď po vystúpení víta odstavený tetrapak 425.935 so zaujímavou cieľovou zastávkou na svetelnej tabuli – Žiar nad Hronom zastávka. Tento jav nezaujal v týchto končinách iba nás, aparáty vytasili i mnohí turisti. Hodinový pobyt si na Plese krátime prechádzkou k jazeru či bývalej staničnej budove TEŽ. Po obhliadke obce konečne nachádzam potraviny skryté v pivničnom priestore jednej z budov a po dokúpení potravín mokrí nasadáme do jednotky 425.954, ktorá nás spoľahlivo odvezie do Starého Smokovca. Tu vystupujeme a fotíme tetrapaky do Popradu, Štrbského Plesa a Tatranskej Lomnice. Ďalší hodinový pobyt krátime fotografovaním pozemnej lanovky na Hrebienok. Odtiaľ zliezame dole do stanice, kde nasadáme na tetrapak 425.959 smer Tatranská Lomnica. Tu máme hodinku a pol k odchodu osobného vlaku na Studený Potok, čas využívame na návštevu miestnej cukrárne a prechádzku po okolí. Následne fotografujeme krabičku 812.031 od Studeného Potoka, ktorá sa zároveň stáva našim vlakom do tejto výhybne. Po ceste míňame dve zastávky na znamenie (Tatranská Lomnica zastávka, Veľká Lomnica – golf) a po chvíľke cesty po tejto asi 9km trati vystupujeme v Studenom Potoku, kde nás víta okrem množstva počernejších okupantov stanice aj delfín do Popradu s bonusom v podobe policajného dozoru. Po ceste si všímame odstavené nové nákladné vozne pre RailCargo Austria a USS Košice v areáli Tatravagónky Poprad. Takmer ihneď po príchode do Popradu nasadáme do jednotky 840.004, s ktorou pocestujeme až do Plavča. Križujeme najprv s osobným vlakom v Kežmarku, následne v Spišskej Belej zastávke s manipulačným vlakom a neskôr až v Starej Ľubovni opäť s osobným vlakom. Po výdatnej hodinke a pol cesty vystupujeme v Plavči, kde máme opäť viac ako hodinový pobyt, ktorý využívame na fotenie delfína aj pantografu 460.051/052 v stanici, ktorý sa stáva našim vlakom do Kysaku. V úseku Plaveč – Lipany je vlak skúšaný „neskutočným náporom“ cestujúcej verejnosti (asi 6 ľudí v celom vlaku). Odhliadnuc na počet cestujúcich, trať prechádza skutočne nádherným kopcovitým krajom. Od Lipian sa vlak postupne začína plniť hlavne mládežou cestujúcou na diskotéky. Onedlho zastavujeme v Prešove, kde veľká časť cestujúcich vystupuje a do Košíc cestuje už len minimum ľudí. V Kysaku nasleduje rýchly prestup na osobný vlak nazad do Prešova vedený elektrickou jednotkou 671. Čo nevidieť prichádzame do Prešova, kde po hučaní informačného systému v jednotke konečne vystupujeme a čakáme na pristavenie rýchlika 800 „Poľana“, ktorým cestujeme domov na západ. Popri hučiacej klimatizácii vo vozni Beer zaspávam a prebúdzam sa v Leviciach, kde Igora opúšťam a prestupujem do osobného vlaku vedeného už jednotkou 560. Vlak ide po Podhájsku takmer prázdny, od Podhájskej sa začne postupne plniť ľuďmi cestujúcimi do práce. Pár minút pred piatou hodinou rannou vystupujem v Nových Zámkoch spokojný z pokojného priebehu výletu a s novými fotkami, zážitkami a precestovanými trasami nasadám na autobus MHD, ktorý ma odvezie na sídlisko domov.



Tetrapak 425.955 v stanici Štrbské Pleso so zaujímavou cieľovou stanicou na displeji.



Bývalá výpravná budova TEŽ na Štrbskom Plese.



V jazere Štrbské pleso sa kúpalo množstvo divých kačíc .



425.954 ako Os 8119 v stanici Starý Smokovec s pani vlakvedúcou.



425.953 ako Os 8118 prichádza od Popradu do stanice Starý Smokovec.



425.959 ako Os 8218 smer Tatranská Lomnica.



Stretnutie tetrapakov 425.954 a 425.959 v stanici Starý Smokovec.



Pozemná lanovka číslo 2 odchádza zo Starého Smokovca na Hrebienok.



Pozemná lanovka číslo 1 prichádza z Hrebienka do Starého Smokovca.



Jednotka 425.959 dorazila do stanice Tatranská Lomnica, odkiaľ sa čoskoro vydá na spiatočnú cestu ako Os 8218.



Červená krabička 812.031 prišla ako Os 8411 od Studeného Potoka.



Zelený pantograf 460.051/052 v stanici Plaveč pred jeho výkonom na Os 8781.



Delfín 840.004 v stanici Plaveč krátko po príchode ako Os 8317.



Krajinka s Kamenickým hradom blízko mesta Lipany.



Pohľad na mesto Lipany z nadhľadu zo železnice.


Fakty z prvej časti:

Precestované nové trate: ŽSR 186 Spišská Nová Ves- Levoča, ŽSR 190 Košice- Čierna nad Tisou, ŽSR 191 Michaľany- Trebišov- Medzilaborce mesto, ŽSR 196 Humenné- Stakčín, ŽSR 184 Starý Smokovec- Tatranská Lomnica, ŽSR 185 Tatranská Lomnica- Studený Potok/ Poprad-Tatry- Plaveč, ŽSR 188 Plaveč- Prešov
Počet precestovaných kilometrov: 5365 km (započítané aj v článku nespomenuté menšie výlety)
Verím, že Vás môj prvý „cestopis“, teda aj jeho prvá časť zaujala aspoň trochu a už čoskoro si budete môcť pozrieť druhý a posledný diel z mojich putovaní, kde nazrieme do Trstenej, Horní Lidče či Spišského Podhradia.


Pokračovanie nabudúce...

Autor textu a foto: Marek Halás

Verzia pre tlač Pošli priateľovi
Komentáre
Zobrazenie:
Názory sa nemusia sa zhodovať s názorom redakcie. Redakcia za ne nepreberá zodpovednosť
eminem
Zaslaný: 12.09.2012 20:59  
Spolupracovník
Založený: 02.07.2009
Miesto: Trnava
Príspevkov: 13857
 Re: Letné cesty so SLOVAKom I.
sen sa premenil do zaujímavej a príjemnej reality....i keď podobné výlety vyžadujú skutočne veľké sebazaprenie
cas


Kvetoslava
prispejteFotkaStručneČlánok
spolupracujeme
KHT Zvolen

LTE Slovakia

Železniční magazín

SPDŽ Žilina

TRAINFOTO.eu

IHO.hu

klubmodryhorizont.sk
 
Spomienka na Pala
uzivateliaPoužívateľov online: 117 Používateľov v sekcii
Obrazom aj slovom: 2

Registrovaných: 0
Anonymných: 117

Viac ...