Domovská stránka Obrazom a slovom Aktuálne - stručne Fotogaléria
 
Pokročilé vyhľadávanie
 
RSS
Prihlásenie
Prihlasovacie meno: Heslo:
Obrazom aj slovom
Obrazom aj slovom > História a spomienky > Keď sa štvorky vrátili do Bratislavy ( 1. časť )

Keď sa štvorky vrátili do Bratislavy ( 1. časť )

 
Čas letí ako splašený a človek si to uvedomí obvykle až vtedy, keď sa vráti v spomienkach do minulosti. Niekedy stačí malá pripomienka - stretnem známeho, ktorého som pravidelne vídal, keď som čakával na bratislavské štvorkové Okuliarniky a v tom ma napadne: „Kde sú tie negatívy a zápisky? Kam som ich založil!“ Po hodinovom pátraní vo svojom archíve, vyťahujem na svetlo sveta nielen obrázky z oných čias, ale aj poznámky, ktoré mi pred časom venoval, dnes už zosnulý kamarát Paľo.

 










Pozerám do kalendára - dnes už je tomu jedenásť rokov, čo sa do Bratislavy vrátili rušne radu 754, aby v jeden predĺžený grafikón pomáhali zabezpečovať vozbu na trati Bratislava - Devínska Nová Ves - Viedeň.V rámci medzištátnej dohody medzi Rakúskymi a našimi železnicami, opäť nastal čas, aby časť prepravy prevzali vtedajšie ŽSR. V minulosti, ešte keď cez Marchegg jazdili do Viedne štyri páry rýchlikov (R 400 - R 407), sa na ich vozbe pravidelne každé dva roky obe krajiny striedali. ŽSR vozbu zabezpečovali rušňami radu 750, rakúska strana radom 2143. Od roku 1998 bola otvorená prevádza po novej spojke z bratislavskej Petržalky cez Kittsee až do Viedne a rýchliky cez Marchegg boli nahradené osobnými vlakmi. Postupom času každý grafikón priniesol nejaké zmeny a tak až posledná „forma“ dopravy sa ustálila, keď rýchliky aj osobné vlaky boli nahradené, u nás novou kategóriou - Regionálnymi Expresmi (REX). Tieto premávajú z Petržalky cez Kittsee, aj z hlavnej stanice cez Devínsku Novú Ves už niekoľko rokov pravidelne v časovom takte a zdá sa, že toto riešenie je plne vyhovujúce a do budúcna ostane zachované. Snáď ako malé vylepšenie, už veľa ľudí navrhovalo, aby aj „petržalské“ REXy zachádzali až na hlavnú stanicu, ktorá je stále najvyťaženejším prestupovým uzlom hlavného mesta.

Vráťme sa však do roku 2001, kedy bolo na medzinárodnej úrovni dohodnuté, že naše železnice zabezpečia vozbu jedného páru medzištátneho osobného vlaku, a to od pondelka do soboty. V číselnej forme sa jednalo v pracovné dni o ranný osobný vlak 2507, s odchodom z Bratislavy hlavnej stanice o 6:04 a príchodom do Wien Südbahnhof o 7:15, poobede šiel tento vlak späť pod číslom 2520, s odchodom z Viedne o 16:15 a príchodom do Bratislavy o 17:23. V sobotu bol tento obeh upravený tak, že ráno vlak išiel ako v pracovné dni, ale poobede z Viedne šiel skôr, už o 12:28, pod číslom 2512, s príchodom do Bratislavy o 14:11, pričom v úseku Marchegg - Bratislava hl.st. bol v závese zaradený motorový vozeň radu 810, od vlaku 2064. V nedeľu a štátne sviatky tieto vlaky nepremávali a Okuliarnici odpočívali v rotunde bratislavského depa. Túto vozbu v úseku Bratislava - Marchegg zabezpečovala turnusová skupina číslo 701 z depa Bratislava hlavné.



Okuliarnik 754 004-0 prechádza dňa 22.9.2001 traťovým úsekom Devínska Nová Ves - Bratislava Lamač. Koľajová váha, aj výhybka vlečky SZTS, boli vtedy ešte kompletné...



V závese vlaku Os 2512 sa vezie bratislavský „Malý motor“ 810 536-3



O týždeň neskôr čakám svojho „favorita“ na rovnakom mieste, ale v inej polohe. Osobný vlak 2512 vezie opäť 754 004-0 a z mašiny mi kýva kamarát Rasťo Vozník



V pondelok, 15.10.2001, som sa z neznámych príčin ocitol na hlavnej stanici. Pohľadom na hodiny zisťujem, že o chvíľu dorazí večerný „Viedeňák“, ktorý sa už o pár dní pre posun času nebude dať fotografovať. Už vtedy to bolo na hrane, ale aj tak sa podarilo zdokumentovať rušeň 754 069-3 na vlaku 2520



Rušeň 754 069-3 ťahá súpravu vlaku Os 2520 na odstavné nádražie



Ďalšia sobota a ďalší deň, strávený pri trati. Tentokrát som sa vybral až na vzdialené západné zhlavie Devínskej Novej Vsi a z mostu vlečky do bývalého závodu BAZ, som zvečnil osobný vlak 2512 s Okuliarnikom 754 069-3



Pohľad na opačnú stranu mosta. Pred vchodovým návestidlom poslušne čaká Laminátka 240 082-8, pokiaľ neprejde do stanice medzištátny osobný vlak 2520, s rušňom 754 069-3 na čele



Dňa 2.2.2002 vezie rušeň 754 004-0 vlak 2512 do Bratislavy



Iný pohľad na rovnaký vlak, rovnaký rušeň, na rovnakom mieste. Iba časovo sme sa presunuli do 9. marca 2002



30.3.2002 som zastihol opäť na sobotňajšom vlaku 2512, Okuliarnika 754 069-3. Koľaj, na ktorej som vtedy stál, už dnes neexistuje. Aj z odovzdávkového koľajiska SZTS, čo je vidieť v pozadí, už ostala iba jedna koľaj, kam občas zájde posunovacia záloha, ak prestavuje dlhú súpravu



8. mája 2002, už je všetko pekné, zelené. Cez západné zhlavie stanice Devínska Nová Ves, prechádza sobotňajší vlak 2512, s Okuliarnikom 754 004-0


Povedzme si teraz niečo o mašinkách. Prvé dve „štvorky“ sa v Bratislave objavili na prelome mája a júna a išlo o zvolenské stroje 754 004-0 (z výroby bola dodaná do Bratislavy) a 754 069-3. Tu siahnem do poznámok, ktoré mi pred časom venoval Paľo a z nich sa dozvedám, že rušeň 754 004-0 viezol svoj posledný domovský výkon vo Zvolene dňa 6.5.2001, a to:

Os 6211 Zvolen 15:52 - Fiľakovo 17:35 a
Os 6212 Fiľakovo 18:21 - Zvolen 20:16.


Po ňom bol v depe Zvolen odstavený na rekonštrukciu vlakového zabezpečovača. Tak, ako u ostatných budúcich bratislavských Okuliarnikov, bol v rámci rekonštrukcie namontovaný rakúsky vlakový zabezpečovač a rádiostanica Kapsch. Rekonštrukcia trvala do 29. mája a nasledujúci deň - 30.5.2001 bol rušeň presunutý do Bratislavy.

Jeho kolega 754 069-3 odviezol svoj posledný domovský výkon dňa 31.5.2001:

Os 7505 Vrútky 15:29 - Zvolen 17:42

a následne bol aj on odstavený na rekonštrukciu VZ. Po jej dokončení bol 7.6.2001 prepravený v závese vlaku R 832 SLATINA do Bratislavy (príchod 18:49).


Dňom 10.6.2001 začína „prelomový“ grafikón 2001/2002, ktorý bude trvať jeden a pol roka, aby sme sa zjednotili s okolitými železničnými správami, ktoré menia svoj GVD až v polovici decembra. Zároveň sa začína nami sledovaná „Okuliarniková“ vozba do Rakúska - zatiaľ iba osobná.


Poľoval som na Laminátky, ale Viedenským osobákom nepohrdnem. 25.5.2002 ho vezie 754 069-3 pod bratislavskou Dúbravkou. O chvíľu mašinka zapíska a vnorí sa do hlbokého lamačského zárezu



A už je august. Ja som práve prišiel o prácu v nemocnici a nakoľko mám fúru voľného času, trávim ho väčšinou pri trati. 22.8.2002 som sa išiel pozrieť na prechodenie medzištátneho vlaku 2520 cez stanicu Bratislava Lamač. Rušeň 754 004-0 v rýchlosti 90 km/h pôsobí na mňa ako droga. Prídem zas...



Na druhý deň slovo plním a opäť čakám, ktorý z bratislavských Okuliarnikov dnes vezie „Viedeňáka“. Vtedy som nemal k dispozícii internet, tak to bolo vždy o prekvapení. Dnes sa na vlaku 2520 mihol 754 005-7



V Lamači sa mi zapáčilo a tak sem chodievam častejšie, než inokedy. Dňa 2.9.2002 „môj“ vlak vezie 754 004-0



A opäť je tu jeseň. 19.10.2002 som sa vybral na obľúbenú Železnú Studienku. Žiaľ, záber sa mi príliš nepodaril. Neskoro som zaostril a fotka sklamala moje očakávania. Aj napriek zhoršenej kvalite, dokumentuje rušeň 754 004-0 na osobnom vlaku 2512. Že sa jedná práve o tento sobotňajší spoj, jasne dokazuje privesený „Malý motor“ na konci súpravy



Doba pokročila a opäť sa blíži časový posun. V posledné dni, kedy sa dá vlak 2520 odfotiť za denného svetla, som ho zvečnil po príchode z Viedne do Devínskej Novej Vsi. Vystupuje väčšina cestujúcich, vrátane pracovníkov colnej kontroly a vlakvedúci Bohuš Masaryk ma už už poháňa, aby som čím prv nastúpil, lebo osobný vlak s rušňom 754 004-0 je pripravený na odchod...



A sme o hodinu pozadu. Je 5. novembra 2002 a na prvé nástupište bratislavskej hlavnej stanice dorazil vlak 2520 z Viedne za úplnej tmy. Rušeň 754 004-0 vedie skúsený rušňovodič, Peter Komák, ktorý zažil ešte slávnu éru úplne nových bratislavských Okuliarnikov T478.4 v osemdesiatich rokoch. Jeho vtedajší turnusový rýchlikový stroj T478 4035, úspešne konkuroval zvolenskej T478 4055, čo do čistoty aj spoľahlivosti



Ešte jeden záber na mašinu a jej rušňovodiča, pána Petra Komáka



15.11.2002 rušeň 754 005-7 priviezol medzištátny vlak 2520 z Viedne...



...a 25.11.2002 je tu zase „turnusový“ 754 004-0



Po dlhšej dobe sa opäť dostávam k železnici. Je 27.7.2003 a privítať ma prišiel Okuliarnik 754 005-7. Na pozdrav mi píska rušňovodič Rasťo Vozník



Počas jedného z mnohých výletov na Tatre 613, sme s kamarátom zašli na zastávku Železná Studienka, kde vznikol spoločný záber spolu s Okuliarnikom 754 005-7, idúcim dňa 7.4.2005 do Bratislavy



Uplynul ďalší rok a 8.1.2006 zvečňujem v Devínskej Novej Vsi rušeň 754 005-7, na odchode zo stanice


V súvislosti s týmto obdobím spomeniem ešte jednu okolnosť. Turnusová skupina 701 mala zapracované aj výkony na motorových vozňoch radu 810, s ktorými sa jazdilo na osobných a služobných vlakoch z Bratislavy do Marcheggu. K tomuto účelu boli vyčlenené dve vozidlá, ktoré prešli hlavnou opravou a modernizáciou interiéru. Jednalo sa o 810 489-5 a 810 536-3. Pri nepravidelnostiach v nasadení, bývali nahradené niektorým z „obyčajných“ Kufrov, napríklad 810 065-3, 810 118-0, 810 119-8, 810 066-1. Posledne menovaný prešiel hlavnou opravou v auguste 2002 a na záskoku sa potom vyskytoval častejšie. Zaujímavosťou bol služobný vlak z Bratislavy do Marcheggu a späť, ktorý jazdieval v sobotu (snáď aj v nedeľu) podvečer.



Motorový vozeň 810 536-3, ide ako MOs 2064, dňa 22.9.2001 do Marcheggu. Kritikom fotografie sa vopred ospravedlňujem za „stĺp cez mašinu“...



12. mája 2002, prechádza „Malý motor“ 810 489-5, popod bratislavské Rázsochy do Marcheggu...



...o hodinu neskôr sa znova stretávame v zúženom profile lamačského zárezu



Vzorne vynovený Kufor 810 066-1, stojí 12.11.2002 počas pracovnej prestávky v Devínskej Novej Vsi



11. januára 2003 bola v Bratislave pekná zima. Čerstvým lakom voňajúci motorový vozeň 810 065-3, prechádza stanicou v Lamači



810 536-3 prechádza dňa 4.10.2003 traťovým úsekom Bratislava Lamač - Devínska Nová Ves


Z osobnej dopravy je to všetko a na nákladnú vozbu sa pozrieme o týždeň, v druhej časti. Dodatočne sa ospravedlňujem za duplicitu niektorých fotografií, ktoré už predtým boli uverejnené na našej stránke vo fotogalérii.




Text: Richardino , Spolupráca: Paľo
Foto: Richardino

Verzia pre tlač Pošli priateľovi
Komentáre
Zobrazenie:
Názory sa nemusia sa zhodovať s názorom redakcie. Redakcia za ne nepreberá zodpovednosť
JuRa736
Zaslaný: 14.11.2012 5:20  
Založený: 11.07.2009
Miesto: Fiľakovo
Príspevkov: 3529
 Re: Keď sa štvorky vrátili do Bratislavy ( 1. časť )
:super1: :super1: :number one:
volod
Zaslaný: 14.11.2012 8:32  
Spolupracovník
Založený: 16.02.2010
Miesto: Bratislava
Príspevkov: 25106
 Re: Keď sa štvorky vrátili do Bratislavy ( 1. časť )
Toto nemá chybu! :super1: 10 rokov dozadu, je to zaujímavé....
Martin99
Zaslaný: 14.11.2012 13:23  
Založený: 20.09.2009
Miesto: Považská Bystrica
Príspevkov: 840
 Re: Keď sa štvorky vrátili do Bratislavy ( 1. časť )
Nádherný článok, tá zelená "štvorka štvorka" ma priam priťahuje, ako krásne vyniká. Tento zelený náter štvorkám proste sedel...

A 10 rokov po? 754 004 sa stala neudržovanou leťáckou mašinou, a všetky skončili v nevábnom červenobielom nátere
bodvaru
Zaslaný: 14.11.2012 13:29  
Založený: 21.11.2010
Miesto: Maňa
Príspevkov: 1414
 Re: Keď sa štvorky vrátili do Bratislavy ( 1. časť )
Pekné zábery.Pripomenuli mi casy keď tocily do Komárna a tam som ich zbrojil naftou.
lajos
Zaslaný: 14.11.2012 22:48  
Administrátor
Založený: 01.07.2009
Miesto:
Príspevkov: 14031
 Re: Keď sa štvorky vrátili do Bratislavy ( 1. časť )
Richie,
velmi milé vzpomínání.
A jak vidím, v pořádně vyfoukanou sobotu 9. 3. 2002 jsme byli ve stejnou chvíli u stejného vlaku kousek od sebe - já ale fotil výjezd 754.004 z Marcheggu, tehdy ještě za hranicí, průchozí jen na oficiálních přechodech...
Richardino
Zaslaný: 15.11.2012 10:07   Upravený: 15.11.2012 10:09  
Spolupracovník
Založený: 26.10.2009
Miesto: Bratislava, Dúbravka
Príspevkov: 2105
 Re: Keď sa štvorky vrátili do Bratislavy ( 1. časť )
To je ozaj náhoda, lebo 9.3.2002 som tam bol fotiť s Palinom. Pokúšali sme sa ísť fotiť na hraničný most, ale odtiaľ nás vyprevadili pohraničiari a pri aute nás už čakal vojenský UAZ s dozorným, ktorému sme museli vysvetľovať dôvod narušenia hranice. Našťastie to skončilo "iba" osobnými údajmi do hlásenia... :kvetinka:
lajos
Zaslaný: 15.11.2012 10:18  
Administrátor
Založený: 01.07.2009
Miesto:
Príspevkov: 14031
 Re: Keď sa štvorky vrátili do Bratislavy ( 1. časť )
Richie, no to je slovník jako před listopadem ´89 ! Pravda, tehdy by vás tam sejmuli - později šlo buď o howno, nebo o běžence z třetích zemí. A ani nevím, kdo víc tu ostrahu hranic mezi "sametem" a "šengenem" víc žral, jestli strana slovenská, nebo rakouská - těch taky nebylo na břehu Moravy nijak málo.
Ale obzvláště velká důležitost orgánů státní správy na Č-S přechodech v letech 1993 - 2007 byla též lahůdka, ještě že aspoň toto zmizelo, narozdíl od drahých a zbytečných celnic a "ček-pointů", kde je pro nic za nic stále snížená rychlost...
Richardino
Zaslaný: 15.11.2012 11:34  
Spolupracovník
Založený: 26.10.2009
Miesto: Bratislava, Dúbravka
Príspevkov: 2105
 Re: Keď sa štvorky vrátili do Bratislavy ( 1. časť )
S tou ostrahou rakúskych hraníc si spomínam na návštevu petržalského železničného prechodu do Kittsee. Presne na "čiare" sa nachádzajú dva železničné prejazdy za sebou - jeden na našej strane, jeden na strane rakúskej. Sú od seba cca. 20 metrov. Oba boli strážené pohraničníkmi oboch štátov. Po podpise šengenskej dohody, naši pohraničiari zmizli, ale rakúsky prejazd bol ešte asi rok strážený rakušákmi. Boli sme tam vtedy s kamarátom, postavili sme sa naprostred koľaje smerom k nim a vyplazovali sme im jazyk... :kivicek:
lofofor
Zaslaný: 15.11.2012 22:40  
Založený: 05.07.2010
Miesto: NM
Príspevkov: 3127
 Re: Keď sa štvorky vrátili do Bratislavy ( 1. časť )
úžasná reportáž s prevádzkou, ktorá ma bohužiaľ tesne minula :( vyslovene som bol vytešený z každej fotky, keďže sa všetko jedná o miesta, ktoré často navštevujem. a možno vyslovím kacírsku myšlienku, ale najviac sa mi páčia tie krabičky! :)) ten náter nemá chybu
cas


Melánia
prispejteFotkaStručneČlánok
spolupracujeme
ČD Cargo a.s.

KHT Zvolen

Železniční magazín

TRAINFOTO.eu

IHO.hu

klubmodryhorizont.sk
 
Spomienka na Pala
uzivateliaPoužívateľov online: 68 Používateľov v sekcii
Obrazom aj slovom: 1

Registrovaných: 0
Anonymných: 68

Viac ...