Domovská stránka Obrazom a slovom Aktuálne - stručne Fotogaléria
 
Pokročilé vyhľadávanie
 
RSS
Prihlásenie
Prihlasovacie meno: Heslo:
Obrazom aj slovom
Obrazom aj slovom > História a spomienky > Keď sa štvorky vrátili do Bratislavy ( 2. časť )

Keď sa štvorky vrátili do Bratislavy ( 2. časť )

 
V minulej časti sme si rozpovedali krátku epizódu z prevádzky „štvorkových“ Okuliarnikov v Bratislave, v rokoch 2001 - 2002. Okrem osobnej dopravy sa po trati cez Marchegg plánovala aj nákladná vozba do Viedne, o ktorej dnes bude reč.

 










Je rok 2001. Osobná doprava s Okuliarnikmi do Viedne od zmeny grafikonu hladko funguje, ale na vyšších miestach sa naďalej rokuje o vyrovnávkach výkonov medzi správami rakúskych a našich železníc. Až bolo napokon dohodnuté, že naša strana bude zabezpečovať aj časť nákladnej prepravy, a to až do Viedne. Z toho dôvodu boli vyčlenené ďalšie tri rušne, ktoré boli podrobené rekonštrukcii vlakového zabezpečovača. Tentokrát padla voľba na depo Prešov. Boli vybrané rušne: 754 084-2, 754 085-9 a 754 005-7.


Dvojička 754 085-9 + 754 084-2 čaká ráno 8.5.2002 na odchod z Devínskej Novej Vsi do Marcheggu




Iný pohľad na tú istú zostavu



Stretnutie trakcií - Okuliarnik 754 084-2, Laminátka 240 037-2 a Čmeliak 771 052-8 v Devínskej Novej Vsi 8.5.2002



Prišiel čas odchodu a dvojica Okuliarnikov sa rozbehla do rakúskeho Marcheggu



V ten istý deň - 8.5.2002, som si počkal na ich návrat do vlasti. Pozorné oko čitateľa si všimne, že dvojička sa domov vrátila v obrátenom poradí: ráno išla na čele 754 084-2 a teraz sa (znova na čele) vracia späť. Pravdepodobne išli z Viedne samostatne a spojili sa až v Marcheggu...



V Devínskej Novej Vsi mali mašinky pravidelné zastavenie, po ktorom pokračovali do bratislavského depa (obvykle to bolo ešte pred osobným vlakom 2520). Spoločnosť im robil Čmeliak staničnej zálohy - 771 052-8. Pre zaujímavosť dodám, že v tom období sa tu pravidelne stretávali s ďalším motorovým Rv, a to rušňom radu 742, ktorý sa vracal zo Zohoru. Ach, kde sú tie časy...



Rušňové čaty venovali svojim strojom príkladnú opateru. Hlavne bratislavský Čmeliak 771 052-8 sa dlho tešil čistému vzhľadu, ktorým bol z diaľky rozpoznateľný od ostatných „kolegov“



August 2002 sa niesol v znamení mohutných zrážok a povodní. Jedna z nich prekvapila aj mňa. Po niekoľkých hodinách, strávených na moste vlečky do bývalého závodu BAZ, sa od Kútov okrem „Í-céčka“ prihnala aj poriadna hrmavica. Zbalil som aparáty a hybaj vnohy na stanicu, kým to neprepukne. Ale atmosféra bola rýchlejšia. Nestačil som dobehnúť ani na zhlavie a už na svet dopadali prvé kvapky dažďa. Spolu s nimi sa do stanice súkal aj nákladný vlak z Marcheggu, ťahaný Okuliarnikom 754 084-2



Je piatok, 16.8.2002. Zatiaľ, čo búrka úspešne napreduje, ja som po odfotení Okuliarnika na zhlaví rezignoval a bez akejkoľvek pokrývky som sa vydal na dlhú cestu naprieč stanicou Devínska Nová Ves. Keď som dorazil k výpravnej budove, bol som premoknutý do nitky. Z letargie ma prebral až posun 754 084-2, ktorá sa odvesila zo súpravy a bola vypravená naspäť do Marcheggu, kde na ňu čakala kolegyňa 754 085-9, aby spolu odviezli „medzivýkon“ do Gänserndorfu


Prvý z nich - 754 084-2, absolvoval v druhom štvrťroku 2001 opravu MH v ŽOS Zvolen, po ktorej sa dňa 6.6.2001 vracal strojovo do domovského Prešova, cez Banskú Bystricu, Červenú Skalu a Margecany. Ešte štyri mesiace jazdil po Východnom Slovensku, až prišiel 16. október 2001 a s ním aj jeho posledný domovský výkon:

Os 8911 Bánovce nad Ondavou 15:36 - Humenné 16:21 (súprava od R 811 Horehronec) a
Os 9114 Humenné 17:40 - Prešov 19:20.


Následne bol prevedený do zálohy dráhy a o štyri dni neskôr - 20.10.2001 bol spolu so 754 085-9 ako Rv (72604z, 72704z a nsl.51354) prevezený do Zvolena, pričom 754 085-9 bola vlaková a 754 084-2 v závese. V dočasnom pôsobisku obe mašiny jazdili v prevádzke až do doby, než sa podrobili rekonštrukcii vlakového zabezpečovača. Rušeň 754 084-2 viezol posledný „zvolenský“ výkon dňa 8.11.2001 takto:

R 140 Detvan Zvolen 10:25 - Vrútky 11:59,
Os 7535 Vrútky 13:29 - Príbovce 13:48,
Os 7536 Príbovce 14:08 - Vrútky 14:29 a
R 141 Detvan Vrútky 16:14 - Zvolen 17:51.


Nasledovala plánovaná rekonštrukcia a po nej, dňa 18.1.2002, bol rušeň 754 084-2 presunutý do Bratislavy.

Kolega z Prešova - 754 085-9, mal posledný domovský výkon dňa 13.10.2001:

Os 9102 Humenné 4:06 - Prešov 5:54.


Potom bol rovnako, ako 754 084-2, prevedený do zálohy dráhy a 20.10.2001 spolu odišli do Zvolena. Tak isto tu vykonával službu, až do pristavenia na rekonštrukciu VZ. Hneď prvý výkon vo Zvolene, vyfasoval deň po príchode z Prešova: obrat do Vrútok (Os 7504 / Zr 1841 Strečno). Posledný „zvolenský“ výkon odjazdil dňa 19.11.2001:

Zr 1842 Turčan Zvolen 13:07 - Vrútky 14:59 a
Os 7507 Vrútky 16:30 - Zvolen 19:33.

Po následnej rekonštrukcii VZ, bol presunutý do Bratislavy. Dňa 29.1.2002 je zaradený do ranného Viedenského vlaku 2507 (prípražný je 754 004-0) a odchádza do Rakúska na skúšky vlakového zabezpečovača a zácvik rakúskych rušňovodičov.
Nasledujúci deň, 30.1.2002, je rovnakým spôsobom do Viedne prepravený aj 754 084-2, ktorý tam tak isto ostáva a v rámci skúšok sa overuje aj dvojčlenné riadenie spolu so 754 085-9. Dňa 31.1.2002 sa oba stroje vracajú do Bratislavy.

Posledný - piaty Okuliarnik 754 005-7, robil posledný domovský obrat 8. a 9.12.2001:

Zr 1902 Ondava Humenné 15:36 - Bánovce nad Ondavou 16:16,
Zr 1901 Bánovce nad Ondavou 17:22 - Humenné 18:05,

Os 9108 Humenné 11:43 - Prešov 13:25 (9.12.2001).

Následne bol prevedený do zálohy dráhy a čakal na presun. Ten sa uskutočnil až o mesiac, dňa 8.1.2002 - ako Rv do Margecian, odkiaľ pokračoval na príprahu R 810 Horehronec do Zvolena. Po dozbrojení sa ihneď podrobil rekonštrukcii VZ a po nej, dňa 23.1.2002 sa presúva do Bratislavy vo vlaku 53952.Tak máme všetky mašinky „doma“ a už iba čakáme na zahájenie nákladnej vozby. To sa uskutočnilo až v apríli 2002.


O pár dní neskôr - 22.8.2002, som sa bol pozerať na vláčiky do Lamača. Nákladnú dvojičku dnes tvorili oba „záložné“ Okuliarniky: 754 005-7 a 754 069-3, ktoré spoľahlivo riadil rušňovodič Peter Komák




Za takým tandemom sa oplatí otočiť...



V druhý septembrový deň, boli na náklade stroje 754 085-9 a 754 005-7



Pohľad na opačnú stranu Rv vlaku do Bratislavy. 2.9.2002, stanica Lamač. Stará Lamačská cesta bola vtedy ešte jednosmerná...



Je utorok, 8.10.2002. Rušeň 754 069-3 pricestoval poobede z Marcheggu sám. Po odvesení a prestavení na susednú koľaj, sa vráti späť do Rakúska, na odvoz záťaže do Gänserndorfu



Iný pohľad na osamotený Okuliarnik 754 069-3



Využívam krátke zastavenie Okuliarnikov pod diaľničným nadjazdom v Lamači. 754 069-3 a 754 084-2 sa vracajú do depa...



Záber na rušňovlak z opačnej strany



V kabíne 754 069-3 sedí za riadiacim pultom rušňovodič Rastislav Vozník. Odviezť sa s ním na Okuliarniku, bol veľký zážitok



Opäť utorok, opäť Devínska Nová Ves. Tentokrát 22.10.2002, prišiel so súpravou stroj 754 084-2



Jeho rušňovodič, Ing. Ján Gondoľ, vždy vzorne ustrojený v uniforme, povezie mašinku späť do Marcheggu, na obrat do Gänserndorfu


Dňa 2.4.2002 vezú 754 084-2 + 754 085-9 prvý nákladný obrat do Viedne - Pn 48050 / 49055. Tento výkon sa vozieval denne, pričom pravidelne v utorok a piatok býval popoludní doplnený „medzivýkonom“ z Marcheggu, alebo Devínskej Novej Vsi do Gänserndorfu - vlaky 49056 / 49057. Ráno „dvojička“ odchádzala strojovo z Bratislavy do Devínskej Novej Vsi, alebo Marcheggu, odkiaľ brala súpravu cez Gänserndorf do Wien Kledering, poobede nákladný vlak späť do Marcheggu, alebo Devínskej Novej Vsi a následne večer strojovo do Bratislavy. Niekedy z Viedne jazdievali jednotlivo, pričom sa v Marcheggu, alebo Devínskej Novej Vsi počkali a domov išli zase spoločne.
Nasadenie rušňov bolo pravidelne také, že osobný vlak vozieval 754 004-0 a na nákladnom vlaku boli 754 084-2 + 754 085-9. Zvyšné dva Okuliarniky boli v Bratislave, ako záloha, pričom na osobných vlakoch najčastejšie zaskakoval 754 069-3 a na nákladných zase 754 005-7. Ovšem z dôvodu všelijakých porúch boli často k videniu rôzne nepravidelnosti, a tak - dá sa povedať - každá mašinka prešla všetkými výkonmi. Tento Okuliarnikový raj vydržal v Bratislave necelý rok, nakoľko už v januári 2003, boli bývalé zvolenské rušne prevelené späť do svojho domovského depa Zvolen. 754 004-0 odišla 8.1.2003 a 754 069-3 dňa 12.1.2003. Zvyšné tri mašinky tu ešte ostali a striedali sa na osobnej doprave do Rakúska - ale to je už iná téma.



Dňa 23.10.2002, priviezla do Devínskej Novej Vsi, dvojica 754 085-9 + 754 084-2 nákladný vlak z Rakúska. Po odvesení, budú mašinky pokračovať do bratislavského depa



V nasledujúci deň - 24.10.2002, som sa vypravil opäť do Lamača. Okuliarniky 754 085-9 + 754 084-2 vezie do Bratislavy skúsený rušňovodič Karol Marko



Motoroví krásavci prefičali okolo mňa a mal som čo robiť, aby som ich „vtesnal“ medzi hromadu stožiarov v stanici Bratislava Lamač...



Je 11.11.2002 a máme za sebou časový posun. To je vidieť aj na obrázku, ktorý dokumentuje príchod konštantného „nákladného dvojčaťa“ 754 085-9 + 754 084-2 z rakúskeho Marcheggu



Za daných podmienok je fotografovanie za dažďa, na negatív, bez statívu, dosť zložité a pri použití filmu s citlivosťou ISO 200, už podmienky určovala veľkosť optiky. Môj poloautomat Minolta, na takéto „scény“ nebol stavaný, tak príjmite túto momentku, iba ako dokumentačnú fotografiu, zachytávajúcu tandem Okuliarnikov 754 084-2 + 754 085-9, tesne pred odchodom do Bratislavy



V piatok 6.12.2002, som mal opäť príležitosť, pozrieť sa na stanovište 754 069-3. Vonku je už tma, tak fotoblesk pomáha zdokumentovať riadiaci pult na prvom stanovišti. Snímke dominuje veľká biela „krabica“, upevnená silentblokmi na riadiaci pult. Je to vysielačka Kapsch, ktorú používala obsluha v Rakúsku



Druhý záber - na ležato - približuje ovládanie rušňa. Vľavo od smerovej páky, je vidieť kontrolný panel rakúskeho vlakového zabezpečovača, ktorý sa montoval do všetkých piatich Okuliarnikov



Posledný záber patrí rušňu 754 069-3, ktorý sa na jeden a pol roka ocitol mimo domovský Zvolen a pod hlavičkou depa Bratislava, zachádzal až do Viedne na osobných aj nákladných vlakoch


Napokon sa „štvorky“ do Bratislavy dostali ešte v roku 2006, ale v tom období som sa železnici veľmi nevenoval a túto ich etapu nemám nijako zdokumentovanú. Možno sa niekto chytí „voľného konca povrazu“, nadviaže na túto tému a priblíži nám uvedené obdobie slovom aj obrazom.

Záverom sa chcem ospravedlniť za duplicitu niektorých fotografií z oboch článkov, ktoré už boli uverejnené na našej stránke vo fotogalérii.



Text: Richardino
Spolupráca: Rasťo Vozník, Paľo
Foto: Richardino

Verzia pre tlač Pošli priateľovi
Komentáre
Zobrazenie:
Názory sa nemusia sa zhodovať s názorom redakcie. Redakcia za ne nepreberá zodpovednosť
lajos
Zaslaný: 21.11.2012 20:22  
Administrátor
Založený: 01.07.2009
Miesto:
Príspevkov: 14031
 Re: Keď sa štvorky vrátili do Bratislavy ( 2. časť )
Richie,
díky za zajímavé shrnutí.
Shledávám, že mám v přehledu působení ř. 754 v RD BA značné mezery !
Richardino
Zaslaný: 21.11.2012 23:04  
Spolupracovník
Založený: 26.10.2009
Miesto: Bratislava, Dúbravka
Príspevkov: 2105
 Re: Keď sa štvorky vrátili do Bratislavy ( 2. časť )
Leo, tie medzery mám aj ja, nehovoriac o tom, že už je to kopu rokov na moju pamäť. Možno sa nájde niekto, kto doplní, prípadne opraví nepresnosti... :kvetinka:
Maros21
Zaslaný: 27.11.2012 16:33  
Založený: 29.08.2009
Miesto:
Príspevkov: 1323
 Re: Keď sa štvorky vrátili do Bratislavy ( 2. časť )
Richardino, vďaka za tento tandem reportáží. Okuliarnik s krídlom ŽSR, na to sa človek aj niekoľkokrát rád pozrie :super2: A ja mám konečne aj fotograficky podložené, kam nám v týchto časoch zmizli 69 a 004. Potom pobehali ešte Ponitrie a zase sa vrátili domov. No a vidieť štvorky na nákladoch, to sa veru na Slovensku asi len tak nevidelo :super1:
cas


Peter, Pavol, Petra
prispejteFotkaStručneČlánok
spolupracujeme
ČD Cargo a.s.

KHT Zvolen

Železniční magazín

TRAINFOTO.eu

IHO.hu

klubmodryhorizont.sk
 
Spomienka na Pala
uzivateliaPoužívateľov online: 134 Používateľov v sekcii
Obrazom aj slovom: 3

Registrovaných: 0
Anonymných: 134

Viac ...