Domovská stránka Obrazom a slovom Aktuálne - stručne Fotogaléria
 
Pokročilé vyhľadávanie
 
RSS
Prihlásenie
Prihlasovacie meno: Heslo:
Obrazom aj slovom
Obrazom aj slovom > Fotografia na nedeľu > Keď sa v Petržalskej stanici zotmie.... časť I

Keď sa v Petržalskej stanici zotmie.... časť I

 
….začína sa jednoducho jej nočný život. Petržalská stanica je zaujímavá nielen cez deň, počas denného svetla, ale aj po zotmení. Aj o tomto čase, keď zapadne slnko má čo zaujímavé fotografovi ponúknuť. Po zotmení proste nastáva v stanici pomerne čulý ruch, takmer ako cez deň. A práve na ten som ešte stále tak trochu aj dnes zvedavý. Osobne som zástanca názoru, že aj nočné fotografovanie má svoje čaro a môže byť zaujímavé. Veď prečo si neodfotografovať niečo pútavé, na čo jednoducho počas denného svetla fotograf nemá šťastie.

 











Keď na sklonku roka 2007 vstúpilo Slovensko do Schengenského priestoru, odpadli tak v stanici colné a pasové kontroly a bol umožnený vstup pre verejnosť aj na 1. nástupište, ktoré bolo dovtedy širokej verejnosti nedostupné bez pasovej kontroly. Po tomto „uvoľnení“ pomerov v petržalskej stanici vzrástla možnosť fotografovania v tejto stanici nielen cez deň ale aj v noci. A tak počas mojich viacerých nielen náhodných návštev tejto stanice po zotmení vzniklo niekoľko celkom zaujímavých fotografií, s ktorými by som sa rád podelil s čitateľmi tohto webu. Pozrime sa teda spolu na kolekciu nočných fotografií z petržalskej stanice.




Regional Express alebo REX 7632 s rušňom „Sisi“ 1014 011 Rail Cargo Austria. Dnes už nenávratná história, keďže všetky rušne radu 1014 sú dnes už odstavené z prevádzky. Celkom bolo z tejto rady vyrobených 18 ks konzorciom SGP a ELIN v rokoch 1993 až 1994. Postupné odstavovanie pre ich poruchovosť nastalo asi pred 3-4 rokmi. Väčšina týchto rušňov bola dlhodobo odstavená v koľajisku zastávky Wien Grillgasse (čo sa patrične prejavilo aj na ich vonkajšom vzhľade – grafitty a pod.). V dnešnej dobe je možné ešte vidieť sporadicky tieto rušne na čele testovacích skúšobných súprav, keď sa robia traťové skúšky nových rušňov alebo vozňov v Rakúsku. Súprava REX 7632 bola vtedy ešte „obohatená“ o osobný vozeň, tzv. „šlírák“ City Shuttle (na fotografií hneď za rušňom). Na týchto regionálnych vlakoch bolo možné vtedy vidieť aj staršie bielo modré elektrické jednotky OBB radu 6020 vyrobené koncom 70tych a v priebehu 80tych rokov minulého storočia konzorciom SGP Graz a ELIN-UNION Wien. Fotografované dňa 14.11.2008.




Rušeň 1044 014 TR Linz čaká na svoj vlak. Z tohto lokomotívneho radu bolo vyrobených celkom viac ako 200 ks od roku 1974 do roku 1995. Prototyp z tohto radu, rušeň 1044.001 bol prestavaný na rušeň, ktorý sa využíval na testovacie vysokorýchlostné jazdy po rakúskych tratiach (bol upravený na rýchlosť 200 km/h). Dnes je deponovaný v železničnom múzeu Strasshof ako muzeálny kus. Po prestavbe dostal označenie ako 1044.501. Rušne označené ako 1044.0 boli prestavané na rad 1144, pričom dostali do výbavy rádiostanicu GSM-R, zabezpečovač PZB 90 a čelné LED pozičné svetlá a ďalšiu výzbroj, tak aby mohli byť nasadené na Push-Pull súpravy. Tieto rušne dlho patrili k najvýkonnejším strojom elektrickej trakcie jazdiacim na sieti OBB s trvalým výkonom 5,2 MW a rýchlosťou 160 km/h, pokým neprišli moderné taurusy rád 1016/1116/1216. Fotografované 28.11.2008.




Rušeň 185 550 Rail4Chem v čele súpravy obilnín smerujúcich do prístavu Rotterdam. Fotografované dňa 4.12.2008.



Nočná nálada s rušňami 742 053 ZSSK (staničná záloha) a s prototypom 1116 001 OBB. Fotografované dňa 4.12.2008.



Súprava vozňov FELBERMAYR registrovaných u ČD a GySEV (Györ-Sopron-Ebenfurt Vasút) od nadrozmerného nákladu (transformátor) sa vracia domov do Rakúska zaradená v bežnom nákladnom vlaku. Fotografované dňa 17.12.2008.




Reklamný futbalový taurus 1116 080 UEFA EURO 2008 práve doviezol lyžiarsky REX 1838 z rakúskeho Mürzzuschlagu (lyžiarske stredisko v alpskej oblasti Semmering). Tento vlak premával v zimnej sezóne v GVD 2008/2009 pravidelne každý víkend do 29.3. Fotografované dňa 31.1.2009.




Okuliarnik 750 198 ZSSK stojí na dnes už uzamknutom a zarastenom 2. nástupišti petržalskej stanice so súpravou od vlaku R 720 Bojnice z Prievidze. Jeho cestujúci sa už pred pár minútami rozplynuli v útrobách staničného podjazdu. Prázdna súprava potom po prestavení rušňa na opačný koniec súpravy smerovala ako Sv vlak smerom na Bratislava Nové Mesto. Fotografované dňa 20.2.2009.




Historická elektrická lokomotíva 1010 003 OBB Nostalgie sa postavila do čela mimoriadneho rýchliku, ktorý vezie cestujúcich z Bratislavy na celosvetovo známy karneval do Benátok. Ďalší cestujúci sa pripojili do vlaku vo Viedni. Po vystúpení cestujúcich v koncovej stanici Venezia Santa Lucia FS bola súprava odtiahnutá do stanice ležiacej na pevnine Venezia Mestre FS. Fotografované dňa 20.2.2009




Dvojica „es“ 363 089 a 363 102 sa postavila do čela „cibuľového“ vlaku idúceho zo slovinského prístavu Koper so surovinami do ZSNP Žiar nad Hronom (hlinikáreň). Dnes je táto súprava trasovaná cez PPS Devínska Nová Ves – Marchegg OBB a je v réžií dopravcu Expressrail. Fotografované dňa 5.3.2009.




Odstavená „princezná“ 263 008 ZSSK. Neskôr odvezie vtedy pravidelné nočné IC 407 Donau od Viedne (Westbahnhof) po bratislavskú hlavnú stanicu. Fotografované dňa 2.11.2009.




„Nálepkový“ taurus GySEV ROeEE 1116 058 čaká na prvom nástupišti na IC 404 Tatran od Košíc, ktoré povezie ďalej na rakúskom území do stanice Wien Westbahnhof. Prívlastok „nálepkový“ si vyslúžili tieto taurusy preto, lebo boli ako pôvodne dodané pre rakúske OBB. Keďže neskôr jazdili pod hlavičkou súkromnej dráhy GySEV museli byť „narýchlo“ nejako odlíšené. Pre túto dráhu GySEV jazdia aj žltozelené taurusy radu 1047.5. Tieto boli ale priamo z výroby v závode Siemens Krauss Maffei dodané dráhe GySEV. Fotografované dňa 23.11.2009.




Herkules 2016 033 OBB z depa Wien Stadlau nastupuje do čela vtedy jedného z mimoriadnych odklonových vlakov z automobilky PSA Peugeot Citroen z Trnavy. Bežne je táto súprava aj dnes vedená cez PPS Devínska Nová Ves – Marchegg OBB. Vtedy ale na rakúskom území na okraji Viedne búrka (blesk) znefunkčnili elektrotechniku na stavadle a tak došlo k obmedzeniu premávky na Nordbahn (trať Wien -Břeclav). Fotografované dňa 25.11.2009.




Úplne prvá jazda bratislavského Albatrosa 498.104 s cestujúcimi (pre sponzorov jeho generálnej opravy) po GO vo Vrútkach. Súpravu vtedy pomáhala vykurovať „blonská“ 350 011 ZSSK (radená na konci súpravy). Vlak smeroval na bratislavskú hlavnú stanicu. Fotografované dňa 30.11.2009.



V pokračovaní tejto reportáže z nočného života petržalskej stanice sa ešte vrátime do nedávnej histórie a trochu sa pozrieme prostredníctvom nočných fotografií aj do súčasnosti. Tak teda dovidenia pri ďalšom diely!


Autor textu a fotografií: Ing Vladislav Bokora, nick: volod

Verzia pre tlač Pošli priateľovi
Komentáre
Zobrazenie:
Názory sa nemusia sa zhodovať s názorom redakcie. Redakcia za ne nepreberá zodpovednosť
eminem
Zaslaný: 02.12.2012 0:32  
Spolupracovník
Založený: 02.07.2009
Miesto: Trnava
Príspevkov: 11716
 Re: Keď sa v Petržalskej stanici zotmie.... časť I
tie 1014, 1044, 1010 sú veľmi pekné úlovky :emo30:
XxXcompany
Zaslaný: 02.12.2012 13:58  
Založený: 01.07.2009
Miesto:
Príspevkov: 13335
 Re: Keď sa v Petržalskej stanici zotmie.... časť I
Perfektný článok ! Na veľmi veľa z článku mám príjemné spomienky. :number one:

Som rád,že si zachytil lyžiarsky vlak s vozňami ZSSK Beer ako aj mimoriadny vlak do Benátok. :papa:
volod
Zaslaný: 02.12.2012 17:45  
Spolupracovník
Založený: 16.02.2010
Miesto: Bratislava
Príspevkov: 23203
 Re: Keď sa v Petržalskej stanici zotmie.... časť I
Vďaka za všetky pozitívne ohlasy! :papa:
srobais
Zaslaný: 02.12.2012 21:27  
Založený: 22.05.2010
Miesto: Bratislava- Petržalka
Príspevkov: 196
 Re: Keď sa v Petržalskej stanici zotmie.... časť I
:super2: :super2:
Maros21
Zaslaný: 03.12.2012 20:03  
Založený: 29.08.2009
Miesto:
Príspevkov: 1319
 Re: Keď sa v Petržalskej stanici zotmie.... časť I
Veru musím povedať, o to mi je táto reportáž a fotky vzácnejšie, že túto stanicu nepoznám a nikdy som tam nebol. Veľmi pekné úlovky, mašinky, niečo už história, paráda! :number one:
cas


Konštantín
prispejteFotkaStručneČlánok
spolupracujeme
KHT Zvolen

LTE Slovakia

Železniční magazín

SPDŽ Žilina

TRAINFOTO.eu

IHO.hu

klubmodryhorizont.sk
 
Spomienka na Pala
uzivateliaPoužívateľov online: 32 Používateľov v sekcii
Obrazom aj slovom: 4

Registrovaných: 1
Anonymných: 31

Robo, Viac ...