Domovská stránka Obrazom a slovom Aktuálne - stručne Fotogaléria
 
Pokročilé vyhľadávanie
 
RSS
Prihlásenie
Prihlasovacie meno: Heslo:
Obrazom aj slovom
Obrazom aj slovom > Na voľné chvíle ... > Jesenná fotovýprava v podaní Railtrains.sk - časť druhá: Horná Nitra

Jesenná fotovýprava v podaní Railtrains.sk - časť druhá: Horná Nitra

 
Ak ste sa v dňoch 5.10 - 6.10.2012 pohybovali v okolí železničných tratí na Turci a Hornej Nitre, možno ste natrafili na skupinku podivných indivíduí s fotoaparátmi okolo krku. Nebodaj útek chovancov z nejakého ústavu? Ale kdeže, to len partička redaktorov a priaznivcov jedného skvelého webu opäť spojila svoje sily a vyrazila za ďalším železničným dobrodružstvom!

 










Milí priatelia, kolegovia a priaznivci, vitajte po krátkej pauze (vyplnenej dúfam zaslúženým oddychom a sviatočnou pohodou) pri pokračovaní železničných príhod a peripetií, ktoré musel kolektív Railtrainsu podstúpiť počas spoločného októbrového stretnutia. Náročný prvý deň na Turci máme úspešne za sebou, partia sa nám rozrástla o tri fantastické posily (augustus, Hvizdo a eminem - zoradení podľa počtu hlasov na hlave) a po prehýrenej noci strávenej v spoločnosti mladých dám... počkať, to asi opisujem inú akciu... áno, poplietli sa mi poznámky, takže po absolútne pokojnej noci a povinnej rannej rozcvičke sa zoraďujeme pred ubytovňou plní optimizmu. Čakajú nás krásne železničné úseky v okolí Handlovej, Ráztočna alebo Rematy - a treba podotknúť, že práve okolie Prievidze bolo hlavným ťahákom celého pobytu.

Hneď zrána sa však musíme vyrovnať s ťažkou ranou osudu. Z dobre informovaných zdrojov vo vedení vojenskej kontrarozviedky sa dozvedáme, že „baníci“ ako hlavná atrakcia regiónu sa dnes na trati neukážu. Potvrdzujú sa tak chýry zo včerajška, že svoju robotu si už odviedli a dnes odpočívajú. Svet sa však samozrejme nerúti a preto s neotrasenou chuťou naskakujeme do áut a vyrážame smer Ráztočno. Po príchode do dediny zhruba o 6:30 pozorujeme zaujímavý úkaz - v hlbokých a rozoklaných dolinách miestnych vrchov sa slnko hneď tak neukáže. Znamená to zhruba hodinku čakania, kým sa dostane do správnej výšky a pokryje celú krajinu svetlom. A hlavne teplom, lebo aj na výskumnej stanici „Vostok“ na južnom póle musí byť menšia zima. To však nebráni Nikovi, aby opäť vytiahol zo skrine svoje krátke nohavice, za čo mu je udelený titul „Ľadoborec roka“.

Keďže však za tú hodinku neprešiel po trati ani náznak koľajového vozidla, nemusí nás absencia svetla príliš mrzieť. Čas si krátime návštevou miestnych potravín (kde robíme týždennú tržbu), následným raňajkovaním, premýšľaním, analyzovaním, diskutovaním, postávaním, civením, poskakovaním (tím, ktorým je zima) a ďalšími záslužnými činnosťami. Ale pozor, slnko to konečne dokázalo, prekonalo na svojej dráhe kritický bod a zasvietilo nám do tváre. Berme techniku a hor sa do fotenia!



Začíname v Ráztočne a hneď na úvod si doprajeme krátku zdravotnú prechádzku na miestečko s čo najlepším násvitom. Okrem toho prinášame dôkaz, že augustus mal naozaj krátke gate :)) (foto Richardino)



Prvá potrava dňa pre naše hladné fotoaparáty sa blíži - Os 7523 do Prievidze v podobe jednotky 813/913.035. Martin sa pokúša vyšplhať na nejaké blízke dreviny, ale tie sú pravdepodobne z celoročného sucha také dezorientované, že mu to neumožňujú. Musí sa tak vrátiť späť na zem a fotiť s bežnými smrteľníkmi :D (foto XxXcompany)



Bagetka na dlhšie ohnisko v podaní Milana vyzerá veľmi šarmantne! (foto eminem)



Jeden „obložený rohlík“ máme za sebou a čo nevidieť prichádza druhý v opačnom smere (Os 5607). Takmer celá skupinka sa presúva na mierny svah, z ktorého je pekný pohľad na Ráztočno. Kopce v pozadí predstavujú pohorie Žiar, hoci my ešte stojíme v Kremnických vrchoch - nachádzame sa totiž presne na rozmedzí týchto dvoch geomorfologických celkov. (foto XxXcompany)



Úvodné rozohriatie sme teda zvládli a začíname sa pripravovať na trošku iný kaliber - pravidelný ranný náklad v podaní prievidzských „cecaní“, jeden z vrcholov celého výjazdu. Krásne počasie prilákalo k trati aj ďalších fotičov a stretávame dokonca aj skupinky nadšencov z ČR. V praxi navyše vidíme skvelý rozkladací rebrík, ktorého použitie je mimoriadne univerzálne a dajú sa s ním vykúzliť riadne divy :) Poďme však pekne po poriadku, dvojička 751.043 + 751.084 sa začína ozývať v údolí a ako prvá prichádza do rany Rišovi, stojacemu pri priecestníku na konci obce. (foto Richardino)



Burácavý prejazd „dvojičky“ 751.043 + 751.084 nad obcou Ráztočno v čele meškajúceho ranného Pn vlaku do Hornej Štubne (foto + popis: lajos)



Do tretice všetko dobré a tandem cecaní aj objektívom Nika. Tí spolu s Martinom veru žiadny rebrík nepotrebujú. Do vyšších výšok sa dokážu obaja dostať len silou svojich mohutných rúk a nôh. (foto augustus)



Ani nie o polhodinu sa v diaľke opäť rozlieha ušiam lahodiaci zvuk rušňa a hrkot vozňov. Ďalší náklad, takto to máme radi! Tentoraz prichádza čmeliak 771.507 v službách PSŽ, s ktorým sme sa stretli už včera na Turci. Niekto zostáva na svojich miestach, niekto ich mierne modifikuje, prípadne sa stíha presunúť úplne inde. Špekulovanie s vhodným výberom fleku je na podobných akciách jednou z najzábavnejších kratochvíľ :) (foto Richardino)



Martinova tvorba zo stĺpa a zároveň najviac okupovaného miesta pri trati, opäť aj v spoločnosti českých kolegov. (foto XxXcompany)



Na záver tejto fázy krásny Leošov pohľad. Duniaca ťažká lokomotíva 771.507 PSŽ, ktorá z Hornonitrianskych baní vezie okolo Ráztočna prvú časť uhlia do Nižného Hrabovca. (foto + popis: lajos)


Tak táto fotografia si vyžaduje trošku obšírnejší komentár. Z Ráztočna sme sa totiž presunuli na ďalšie charakteristické miesto na trati 145 - Remätu, alebo Rematu, večný to problém. Z auta vyskakujeme pri handlovskom portáli Bralského tunela a treba dodať, že Leoš tu na rozbitej lesnej ceste opäť predvádza bravúrny šoférsky výkon. Niečo nám však začína byť podozrivé, keďže okolitou krajinou sa rozlieha akýsi bližšie neidentifikovateľný dunivý zvuk. Že by sa hore do Štubne valil nejaký náklad? Do úvahy prichádza len čmeliak 771.507, ktorého sme fotili v Ráztočne, lenže odvtedy uplynulo snáď už 30 minút. Zhodujeme sa, že je to príliš veľa a čmeliak to byť nemôže. Po chvíli pozorného načúvania sa nám ale začína mariť, že zvuk sa akosi zintenzívňuje. Uvažujem, či dole do dediny neprišli zahrať chlapci z The Rolling Stones, ale túto možnosť po krátkej deduktívnej analýze vylučujem. Tak ale do šľaka, čo to tu furt vibruje! Vchádzame na Bralský viadukt s ušami na stopkách a odrazu niet žiadnych pochybností - ten čmeliak ide naozaj hore! Situácia si vyžaduje odvážne riešenia, keďže ideálne by ho bolo odfotiť spod mosta. Z batoha vyberáme oblek Spidermana a skáčeme dolu do... No dobre, začíname šprintovať po viadukte, okolo je asi nádherný výhľad, ale to nevieme, lebo šprintujeme. Po dobehnutí na koniec mosta sa však odrazu spomalený čmeliak vynára z Pekelského tunela a ja rezignujem - dobehnúť dolu je zhola nemožné. To ešte netuším, ako som sa škaredo mýlil! Leoš sa totiž nemieni vzdať tak ľahko a strmhlav skáče do húštiny po pravej strane. Vlak prechádza okolo mňa a mizne za viaduktom. Po chvíli sa na cestičke objavuje vysmiaty Leoš a hneď vieme, že nám to všetkým poriadne natrel. Takto sa fotia vlaky vážení! :D (foto lajos)



Ostatný pobyt na Remäte sa už nesie v pokojnom duchu. Čakáme na príchod Os 5612, keď tu odrazu, hip hip hurá, miesto bagety prichádza 810.624. Milé to prekvapenie. Cestujúci vo vlaku však naše nadšenie pravdepodobne nezdieľajú, keďže vnútorné priestory pôsobia mierne preplnene. Ako prvá fotí starý motorák skupinka pri Bralskom tuneli - svojho času najdlhšom železničnom tuneli v Československu (3011,6 m). (foto eminem)



Leoš stojí o kúsok ďalej a v ľavej časti záberu je dobre viditeľný aj zachovaný strážny domček. (foto lajos)



Ďalšia partička číha na konci Bralského viaduktu, tesne pred zastávkou Remäta. (foto XxXcompany)



Miestopisný záber z pohľadu Riša. Škoda tohto nevábneho plechového prístrešku. Zastávka je umiestnená v mimoriadne atraktívnom prostredí a s krajšou búdkou by nepochybne kandidovala na jedno z najromantickejších železničných zákutí na Slovensku. (foto Richardino)



Na Remäte ešte chvíľu zostaneme. Janko Krajči sa sem totiž dostal už v piatok 5.10.2012 a v podvečernom slnku sa mu podaril krásny „letecký“ záber na Os 5620 v podobe 813.009 na Bralskom viadukte. Majestátna hora v pozadí s vysielačom na vrchole je Bralová skala (825,6 m n. m.), podľa ktorej je pomenovaný blízky tunel aj viadukt. Aj keď to podobne ako v prípade Remäty/Rematy úplne nesedí... (foto Hvizdo)



A sme opäť v sobote a pri vlaku, ktorý bude predznamenávať ďalšie dianie - Pn 63822 s dvojičkou cecaní sa totiž vracia z Hornej Štubne do Prievidze. Tentoraz si však oba stroje svoje poradie vymenili a dopredu sa na našu radosť dostáva krásna 751.084, ktorá nedávno absolvovala MH opravu. Janko zvolil svoje osvedčené miesto a pohľad na Remätu s prechádzajúcim Pn 63822 je viac ako impozantný. (foto Hvizdo)



Pri trati už netrpezlivo čakajú ďalšie skupinky, keďže sme sa celkom sofistikovane rozmiestnili kade tade. Ako druhá sa dostáva na radu dvojica eminem + augustus, ktorá číha pri Pstruhárskom tuneli. (foto augustus)



Ďalšia dvojica v zložení XxXcompany + lofofor mierne špekulovala a po istom váhaní si to namierila do oblúčikov tesne za Handlovou. Predtým si však vyšliapala riadny stupák na vyhliadku smer Handlovský viadukt, aby si to po chvíli rozmyslela a vrátila sa naspäť. Keď už nič, tak aspoň kondičku sme si trošku preverili :) (foto XxXcompany)



Lajos s Boccom zostali na spomínanej vyhliadke (alebo lepšie povedané v záhradke milej pani domácej :)) a odmenou im bol pohľad na fantastický Handlovský viadukt. (foto lajos)



Poslednými do partie sú Richardino s Jankom, ktorí si na vlak počkali medzi Chrenovcom a Ráztočnom. (foto Richardino)



No a keď už spomíname Chrenovec, nedá nespomenúť ani Os 5620 a tradičnú 813/913.009, na ktorú si Janko K. opäť počkal už v piatok 5.10.2012. (foto Hvizdo)



Pomaly ale isto nastáva čas balenia a lúčenia. V Prievidzi pri čakaní na zvyšok osadenstva dokumentuje Rišo pomocou krásnej kompozície prichádzajúcu bagetu 813.043 ako Os 5539 (foto Richardino)



Po príchode do Prievidze sa ešte pokúšame zistiť horúce novinky o železničnom dianí v okolí, ale situácia je pokojná. To znamená predovšetkým to, že o žiadnom ďalšom náklade nie je ani vidu ani slychu. Nakukneme tak aspoň do stanice, kde Martin fotí pristavený R 720 „Bojnice“ so 750.201 (foto XxXcompany)



Niekoho evidentne viac zaujímajú staničné kvetináče s poletujúcim hmyzom. (foto lofofor)



Sliedime aj v miestnom depe, kde nachádzame dvojicu dnešných hrdiniek - 751.084 + 751.043. V tejto chvíli už zaslúžene odpočívajúcu. (foto Richardino)



K slovu sa na úplný záver nášho výjazdu dostáva aj trať 140. Čo by to bolo za železničnú akciu v okolí Prievidze, keby sme nemali aspoň jednu fotku „prievidzského“ rýchliku :) Nabiehame tak do Veľkých Uheriec a pri vchodovej mechanike dokonca stretávame kolegu Nikisa182, ktorého týmto pozdravujeme :) Pred prechodom R 720 sa ešte ako menší predkrm dostavuje Os 5006 do Nový Zámkov v podobe 813.043. (foto lofofor)



Milou bodkou za skončenou akciu sa stáva dokumentácia popoludňajšieho rýchliku 720 „Bojnice“ blízko stanice Veľké Uherce. Koniec vlaku práve minul obvod výhybiek a tak rušňovodič viditeľne zvýšil otáčky na lokomotíve 750.201. (foto + popis: lajos)



Milanov pohľad aj s pánom vedúcim priamo v akcii :) (foto eminem)



Martin volí mierne odlišnú kompozíciu, vľavo si môžeme všimnúť budovu stanice Veľké Uherce. (foto XxXcompany)

Tak a máme to úspešne zo sebou. Na rad prichádza lúčenie, vreckovky, odchod do svojich príbytkov a rozjímanie nad užitočne stráveným časom. Prežili sme, nafotili sme, nepobili sme sa. Veľká vďaka patrí všetkým zúčastneným! Akcia sa podľa môjho skromného názoru vydarila a každý člen určite prispel svojím dielom k budovaniu dobrej atmosféry. Nezostáva už konštatovať nič iné, že snáď aj v novom roku sa všetci starí a noví kumpáni vidíme na ďalších výjazdoch podobného druhu. A snáď prídu aj tie dámy... :D

Autor textu: Martin Mačanga (lofofor)

Foto: Richardino, XxXcompany, lajos, Hvizdo, eminem, augustus, lofofor

Verzia pre tlač Pošli priateľovi
Komentáre
Zobrazenie:
Názory sa nemusia sa zhodovať s názorom redakcie. Redakcia za ne nepreberá zodpovednosť
mathew
Zaslaný: 30.01.2013 10:04  
Založený: 10.07.2012
Miesto:
Príspevkov: 5118
 Re: Jesenná fotovýprava v podaní Railtrains.sk - časť dr...
Veľká vďaka Vám, páni, za toto mimoridne príjemné dielko.. :super2: Skvelé čítanie a aj pozeranie. :ejha: Až sa mi chce závidieť, že som sa takejto výpravy nezúčastnil.. :čo už:
Denis770
Zaslaný: 30.01.2013 13:13  
Založený: 17.09.2010
Miesto:
Príspevkov: 213
 Re: Jesenná fotovýprava v podaní Railtrains.sk - časť dr...
Krásna reportáž so skvelými fotkami :super1: Nabudúce by som sa rád pridal :papa:
XxXcompany
Zaslaný: 30.01.2013 21:33  
Založený: 01.07.2009
Miesto:
Príspevkov: 13338
 Re: Jesenná fotovýprava v podaní Railtrains.sk - časť dr...
Maťo tak toto je dokonalé !!! Super spracované !!! :super1:

Inak bola to neuveriteľne fajn akcia a Ďakujem všetkým za túto akciu :number one: :emo03:
lajos
Zaslaný: 01.02.2013 22:24  
Administrátor
Založený: 01.07.2009
Miesto:
Príspevkov: 12772
 Re: Jesenná fotovýprava v podaní Railtrains.sk - časť dr...
Maťo, bezvadný komentář. Velmi plasticky, vtipně a nápaditě popsané. Připadám si, jako bych tam byl taky ! 8-)
cas


Vendelín
prispejteFotkaStručneČlánok
spolupracujeme
KHT Zvolen

LTE Slovakia

Železniční magazín

SPDŽ Žilina

TRAINFOTO.eu

IHO.hu

klubmodryhorizont.sk
 
Spomienka na Pala
uzivateliaPoužívateľov online: 42 Používateľov v sekcii
Obrazom aj slovom: 8

Registrovaných: 0
Anonymných: 42

Viac ...