Do tankoch 2 - V zajatí piesku a vetra...

railtrains.sk

Dátum:  08.07.2013 0:00   |   Rubrika:  Zo zahraničných tratí   |   Vytlačené:  24.10.2019 7:09

 Pár týždňov po našom prvom tohtoročnom výjazde do Maďarska sme opäť dostali chuť na halászslé a čabajskú klobásu. Po preklade do železničnej hantýrky je jasné, že sa nám zacnelo po všetkých tých krásnych Taurusoch, Traxxoch a Raijetoch. Tentoraz ale cez Komárom len prefrčíme a zamierime si to smer Tatabánya, do územia zahaleného rúškom tajomstva.













Počas výjazdu do Komáromu (odkaz) sme často túžobne upierali zrak na východ. Aby ste si o nás nemysleli nejaké nekalosti, tak čestne vyhlasujeme, že nám v žilách nekoluje ani kvapka krvi nejakého komunistického pohlavára. Tento úkaz má oveľa jednoduchšie vysvetlenie - na východe sa totiž črtali akési hory! Je to síce pomerne prekvapivé, ale aj v Maďarsku sa nájde niečo, čo je vyššie ako kukurica. Z hľadiska železničnej fotografie sa navyše prítomnosť nejakého toho kopčeka považuje za vítané osvieženie. No a samozrejme treba zdôrazniť, že sa v nás nezapreli gény roduverných Slovákov odkojených na tatranskej divočine. Naše trvalé bydlisko na Podunajskej nížine nám do tejto rovnice akosi nepasuje, takže to moc neskúmajte :)

Zvlnená krajina v okolí Tatabánye sa stala hlavným cieľom nášho druhého maďarského výjazdu. Pôvodne sme chceli mať v pozadí aspoň kúsok z tunajšieho horského masívu, ale nakoniec sa dozvedáme aj o existencii zaujímavého geomorfologického útvaru medzi dedinkami Szár a Bicske. Železničná trať je tu vedená v hlbokom záreze, ktorý v období bez vegetácie priam žiari svojimi snehovo-bielymi pieskovcovými svahmi. Ako som zistil neskôr, jedná sa o jeden z najznámejších a najobľúbenejších fotoflekov v Maďarsku, hoci sa musím priznať, že som o ňom predtým naozaj nemal žiadne potuchy. Výsledok našej snahy na tejto atraktívnej lokalite môžete posúdiť na nasledujúcich záberoch, tak poďme na to!




Hodinky ukazujú čas 10:30 a my sa konečne dostávame na miesto určenia. Pôvodne sme si mysleli, že v tejto chvíli už budeme veselo fotiť, ale dlhé minúty len bezradne krúžime po maďarskom vidieku. Vytúžený pieskovcový „kaňon“ nakoniec zbadáme v diaľke, treba však vyriešiť ďalší problém - ako sa k nemu dostať cez šíre lány polí a pasienkov. Zopár cestičiek sa ukáže ako slepých, ale naše armádne vozidlo netreba nikomu predstavovať a bez väčších ťažkostí prerážame nepriateľské vegetačné línie až priamo do zárezu. Ako to už býva u našich južných susedov na koridore zvykom, prvý vlak prichádza o pár sekúnd - stáva sa ním rýchlik D 9307 na čele s Traxxom 480.021 (foto XxXcompany).




Ako ste si mohli všimnúť, predchádzajúca fotka vznikla na jednom z najstrmších svahov v tunajšom záreze. Samým nadšením sme totiž stratili rozum a hneď sa začali štverať po tých najhorších a najlabilnejších miestach. Navyše sme vystihli najveternejší deň v roku, takže hra na horolezcov nebola najlepším nápadom, čo však zisťujeme pomerne rýchlo. Ale ten vietor! Vážení, to bolo peklo. Už počas cesty sme s určitou neistotou pozorovali ľudí, ako priväzujú na dvoroch svoj majetok oceľovými lanami a okná zakrývajú drevenými doskami. Dokonca sme nadobudli závažné podozrenie, že ešte aj vlaky chodili kvôli vetru nejako pomaly, ale s určitosťou to potvrdiť nemôžeme. Každopádne po presune na bezpečnejšie miesto fotíme aj napriek besnejúcej víchrici ďalej - pred objektív sa nám dostáva tradičná dvojica Flirtov na regionálnych vlakov do stanice Budapest-Deli. Konkrétne RR 4815 na čele s jednotkou 5341.021 (foto XxXcompany).


Flirt idúci z opačnej strany našťastie mizne v oblúku včas a my môžeme bez obáv z rušivých vplyvov fotiť náš prvý dnešný náklad - Taurus 1116.047 Rail Cargo Hungaria. Nejedná sa o nič iné ako o privatizované MÁV Cargo, ktoré v roku 2009 získali rakúske železnice (foto: lofofor)



Po prvom náklade tu máme aj prvý vlak kategórie IC, konkrétne 917 Halaszbastya, ktorý smeruje z Szentgotthárdu do Budapešti. Na čele sa pekne vyníma v poradí siedmy kus 25-člennej flotily Traxxov (r. 480) a u maďarských železníc. (foto XxXcompany)



480.007 sa vlní s peknou osemvozovou súpravou IC 917 mesačnou krajinou medzi Szár a Bicske. Kto by to bol povedal, že v obyčajnej pahorkatine sa nachádza ukryté takéto nesmierne zaujímavé miesto. Pri pokuse o geologický rozbor lokality som však narazil na absolútne minimum dostupných informácií, takže zamýšľanú podrobnú analýzu hornín musím bohužiaľ (alebo našťastie?) vynechať. V spodnej časti záberu pri betónových zábranách si aspoň povšimnime posledné zvyšky snehovej pokrývky, ktorá túto zimu liezla na nervy nejednému z nás. (foto lofofor)



Rail Cargo Hungaria po 2x, tentoraz s Taurusom 1116.012. Je zaujímavé, že pred tromi týždňami sme na tieto stroje nemali šťastie a teraz hneď dva kúsky za hodinu. Holt nevyspytateľný je život železničného fotografa. (foto XxXcompany)


Regionalzug 4927 uháňa do Budapešti. V Českej republike disponuje týmito jednotkami súkromný dopravca LEO Express, na Slovensku si ich môžeme maximálne tak vymodelovať z plastelíny. Na pozadí sa črtá krasové pohorie Vértes, kvôli ktorému sme sem pôvodne prišli. (foto XxXcompany)



Kráľ osobnej železničnej dopravy na maďarskom koridore, jeho veličenstvo Railjet (RJ 49: Innsbruck - Budapešť) na čele s Taurusom 1116.223. Niekoľko Railjetov sme už kvôli neskorému príchodu prepásli, takže máme jedinú šancu fotiť aj nasvieteného Taurusa. (foto XxXcompany)


Slnko neúnavne postupuje po oblohe a my sa musíme presunúť smerom na Bicske, odkiaľ je po 12:00 možné fotiť vlaky aj z opačnej strany. Ešte predtým nás však počas pešej pochôdzky prekvapí maďarská verzia žehličky na kotlovej ucelenke, ktorú nemožno len tak odignorovať. (foto lofofor)



Kúsok Stredomoria na severe Maďarska? Krajina tu má naozaj zaujímavý prímorský ráz, ako z oka vypadnutý chorvátskemu pobrežiu. K dokonalosti chýba už len more a... vlak. To prvé splniť nemôžeme, ale expresne dodávame dvojičku Flirtov (r. 5341) na RR 4824. (foto XxXcompany)

Obdivovanie okolitej krajiny spestrí náklad komponentov do kombajnov na čele s Taurusom 1116.074. Dodo húta, ako sa sem nabudúce dostať priamo na aute, keďže vozidlo sme museli odstaviť v nepreniknuteľnej húštine pri záreze. Keby sme však namontovali jednu takúto kombajnovú radlicu priamo na auto, hm... (foto lofofor)


Páni a dámy z MÁV ma isto musia mať radi, keďže reklamný Taurus 470.010 ''Aranycsapat'' (Zlatý tím) posielajú aj počas našej druhej maďarskej výpravy. Slávna futbalová jedenástka má navyše spoločnosť v podobe Traxxu 480.017, takže sme svedkami naozaj pozoruhodnej kombinácie (D 9304: Budapest-Keleti - Györ). (foto XxXcompany)



A tretia mašinka do malej Taurusej série - ES64U2 66. Patrí zoskupeniu Siemens Dispolok, ktoré ho ale spolu s ďalšími 10 strojmi ES64U2 prenajíma rakúskej prepravnej spoločnosti Wiener Lokalbahnen Cargo GmbH. Korporačné farby WLC nosí v súčasnosti sedem týchto Taurusov. Nákladná železničná divízia je však len jednou časťou Wiener Lokalbahnen AG, ktorý obsahuje aj osobnú autobusovú a železničnú dopravu. (foto lofofor)


Nastáva čas vyslobodiť tank z hustých kriakov a presunúť sa opäť do zárezu. Privíta nás Railjet 66 do Frankfurtu nad Mohanom, ktorý v okolitej krajine mimoriadne vyniká. Okrem technickej stránky sa nepochybne vydarila aj tá grafická. (foto XxXcompany)



Napriek burácajúcemu vetrisku sa rozhodneme vyštverať na najvyššie miesta a pozrieť sa na prechádzajúce vlaky pekne z výšky. Kompozičné možnosti sú na tomto krátkom úseku viac ako slušné. Neodmietneme preto ani ďalší Regionalzug (4924), hoci sú Flirty tak časté, že už nás dávno omrzeli. Vpravo na svahu prefukujú do morku kostí ďalší dvaja členovia výpravy (foto lofofor)


A ďalší Railjet v celej svojej kráse, tentoraz smerujúci do Budapešti (RJ 61). Práve na týchto vlakoch v najväčšej miere pozorujeme obmedzenie rýchlosti pri jazde zárezom. Nech nám ale nikto nehovorí, že Railjety sa tu takto šuchcú pravidelne. Musí v tom mať prsty ten šľahnutý vietor! (foto lofofor)



Hovoríme si, že takto z vrchu by pekne vynikol nejaký náklad a o už pár minút sa nám začína v diaľke niečo rysovať. Naše prianie do bodky spĺňa Gigant 630.034 s dlhočiznou súpravou. (foto XxXcompany)



Na kopci si krátime čas rôznymi zábavkami spojenými s katastrofálnymi poveternostnými podmienkami. Tak napríklad pľutie proti vetru a následné okamžité uhnutie vracajúcemu sa pľuvancu je jedna z nich. Nie je preto divu, že nám takmer ujde rušňovlak v podaní dvojičky r. 431 - bližšie k nám čistejšia 431.177. (foto lofofor)



Radujme sa, veseľme sa! FLOYD nám neunikol ani medzi Bicske a Szár a náš výjazd preto môžeme opäť hodnotiť mimoriadne pozitívne :) Zatiaľ čo minule sme zachytili kombináciu elektrika + diesel (450.005 + 429.004), tentoraz to bude kompletná dieselové prevedenie na čele s 609.002 (bývalým britským strojom typu Rail Class 56), ktorému usilovne vypomáha 429.002 pôvodom z Rumunska. (foto lofofor)



Floyda nie je nikdy dosť a preto ďalší záber určite neuškodí. Takmer by sme zabudli, že počas celého dňa nám robil spoločnosť aj miestny domorodec Dávid, ktorý našu stránku asi nečíta, ale napriek tomu ho pozdravujeme. Dávid dokázal aj v najväčšom vetre bez problémov visieť na strome a tváriť sa nezaujato. Že bol miestny bolo viditeľné na prvý pohľad - okrem nákladov totiž nefotil takmer nič. Náhodou som narazil na jeho profil na Flickri, takže mu môžeme urobiť menšiu reklamu: >>odkaz (http)<< Fotí dobre chlapec! (foto XxXcompany)



Po prechode Floyda odkráča Dávid spokojne na zastávku, keďže Flirtov a Tarusov musí mať plný archív. My fotíme ďalej schovaní za malou borovicou, ktorá dokáže poskytnúť aspoň základný úkryt pred besnejúcim živlom. Spoza zeleného ihličia vykukneme len v prípade potreby, čo sa týka aj elektrického Talentu (r. 5342) na Schnellzugu D 9305. Táto jednotka sa tu na rozdiel od všadeprítomných Flirtov moc často nevyskytuje. (foto XxXcompany)



A zase oni. Okukaná, ale veľmi fotogenická dvojica na RR 4854. MÁV disponuje celkom 60 jednotkami r. 5341, pričom v tomto roku bolo objednaných ďalších 42 kusov. (foto XxXcompany)



Výborne, Taurus vo farebnej schéme MÁV nám dnes chýbal, čo napravuje 470.002 na IC 924 Alpokalja - Kekfrankos smerujúci z Budapešti do Szombathely. (foto lofofor)



470.002 ešte raz mimo brány, keby náhodou niekto protestoval :) Taurusy 470 sú inak vernou kópiou svojej rakúskej predlohy ÖBB r. 1116. (foto XxXcompany)



Naše fotenie sa pomaly chýli k záveru. Pred odchodom sa ešte stávame svedkom zaujímavého stretnutia - GySEV 1116.064 na D 9204 sa stretáva s nákladným kolegom r. 470. Na začiatku sme hromžili a zatínali päste, ale nakoniec sa z toho vykľula celkom pozoruhodná fotka. (foto XxXcompany)



Posledným vlakom nášho výjazdu sa pri zapadajúcom slnku stáva kotlová ucelenka vedená Szilim 431.332. Hoci by sa dalo pokračovať ďalej, na ďalšie fotenie už jednoducho nezostali sily. (foto XxXcompany)



Opúšťame teda chabý borovicový úkryt a skrehnutí konečne naskakujeme do auta. Napriek menším poveternostným nepríjemnostiam je opäť možné konštatovať, že celý deň sa nadmieru vydaril a nikto neodchádzal sklamaný. Keď vlaky chodia takto často, môžu pokojne padať z oblohy aj cirkulárky. Sme zvedaví, ako bude zárez vyzerať v letnom období, keď sa na jeho svahoch zazelenajú nejaké tie kríčky. Ale o tom až niekedy nabudúce!

Autor textu: Martin Mačanga (lofofor)

Autori fotografií: XxXcompany, lofofor

Tento článok nájdete na stránke railtrains.sk https://www.railtrains.sk

URL tohoto článku je: https://www.railtrains.sk/modules/AMS/article.php?storyid=1085