Slávnosti Pernštejnského panství 2009 I.diel

railtrains.sk

Dátum:  05.07.2009 21:20   |   Rubrika:  Fotoprofil   |   Vytlačené:  15.07.2020 7:48

 Festival motorovej trakcie alebo – ako sme sa s Janom do Tišnova vybrali...

Ešte bol pri tratiach sneh, keď som dostal od kamarátov zo Zvolena a Lučenca pozvánku na zaujímavú akciu konanú po železničnej trati Tišnov – Nedvědice – Žďár nad Sázavou, spojenú so Slávnosťami Pernštejského panstva 2009. Nakoľko ma veľmi dobre poznajú a vedia, že motorová trakcia ma vždy láka, poslali mi nenápadný rozvrh jázd vlakov, ktorý ma presvedčil, že do Tišnova naozaj musím ísť...






„Máš už vybavenú dovolenku ?“ – taká bola v mobile otázka kamaráta Jana, ktorý ako by sa chcel presvedčiť, či som si to nerozmyslel, mi zatelefonoval ešte v pondelok ráno. Po mojej kladnej odpovedi sa ma opýtal, či by som zobral aj dvoch jeho kolegov, aby prezreli, či prípadne „doladili“ zvolenského „Pištu“ T 466.0253, ktorého čakala podobne, ako aj iné historické hnacie vozidlá, ťažká úloha v podobe vozby osobných vlakov na sklonovo náročnej trati Tišnov – Nedvědice. Takúto otázku mi nemusel ani dávať a tak už som sa len tešil na piatok 3.júla 2009, kedy sa spoločne vyberieme na malý, no veľmi zaujímavý výlet na Moravu... Do Bratislavy pricestovali rýchlikom zo Zvolena a krátko pred trinástou hodinou sme vyrazili do Tišnova. Plán bol taký, že prvý vlak z Tišnova do Bystřice nad Perštejnem mal o 16.41h viesť náš T 466.0253 a tak sme sa ponáhľali, aby sme ho pred touto jazdou ešte stihli skontrolovať. No ako sa vraví, človek mieni - železnica mení, prišli sme do Tišnova, ktorý nás okrem dažďa privítal prázdnou stanicou. Nakoľko konvoj z Prahy , na čele ktorého pražská 751.004 ostala služby neschopná (pred žst.Vlkaneč) nabral veľké meškanie, boli historické vlaky v piatkový podvečer odrieknuté. Príchod konvoja bol v nedohľadné a tak sme si museli do jeho príchodu na „zabitie“ času urobiť svoj náhradný plán...

Osobný vlak 14950, fotografovaný z dvojkoľajnej trate na Brno – Havlíčkuv Brod, opúšťa Tišnov s rušňom 714.221 – na čele mal byť už „Pišta“ T 466.0253...


Skoro na rovnakom mieste je zobrazená 242.286 s osobným vlakom krátko po výjazde z Tišňova do Žďáru nad Sázavou.

Nakoľko sme sa cestou rozprávali o krásnej trati v okolí Dolních Louček či nehode rýchlika Pannonia v Řikoníne, vybrali sme sa na malý výlet do uvedených končín.





Správa, že konvoj povezie v ďalšej trase do Tišnova „pomaranč“ T 678.0012 sa rozniesla veľmi rýchlo a tak sa fanúšikovia pri trati nabrali dobrú náladu. Nie však na dlho, nakoľko jeho príchod sa čoraz viac odďaľoval a s ubúdajúcim svetlom sa pomaly ale iste vracali spať do stanice Tišnov...




Je 20.29 h a do žst. Tišnov vchádza dlho očakávaný konvoj vezený zvolenským pomarančom T 678.0012.



Večerná atmosféra so 751.002, ktorý pokračoval s časťou konvoja do Brna a T 678.0012 počas zbrojenia.

Je sobota 4.júla 2009. Vstávame už o 3.30h, nakoľko T 466.0253 musí mimoriadne ísť už z Tišnova do Bystřice nad Perštejnem, kde nastúpi na svoj vlak Os 14902. Súčasne si chceme pozrieť nám neznámu trať a miesta, kde by sme chceli prípadne fotografovať. Protiidúci vlak Os 14930 z Nového Města na Morave do Tišnova mal viesť už T 466.0007, no tento bol ešte vezený rušňom 714.220, no ďalej už išlo všetko podľa plánu, čo dokumentujú fotografie....


Za mierne chladného, ale slnečného rána, zdoláva zvolenský T 466.0253 tiahle, v oblúkoch položené 22 promilové stúpanie do žst. Bystřice nad Perštejnem s Os 14902.


A to sme v traťovom úseku medzi zastávkami Borač – Prudká, kde prototypová 751.002 vezie namiesto plánovanej 751.004 vlak Os 14904.


Motorový expres „Vindobona“ na Tišnovke – tak by sa aj mohol pomenovať záber, na ktorom sú libeňské 854.021 + 027 pri prejazde s MSp 1766 pri zastávke Štěpánovice.


Na závese „Vindobony“ boli pripojené aj „Tatrovácke“ motorové vozne 850.015 + 851.032, fanúšikovia boli sklamaný, že pôvodne plánovaná 850.001 ostala služby neschopná doma v Brne.


A to sme v žst.Tišnov, kde je zachytený popradský T 466.0254 pri posune so súpravou Os 14906 do Žďáru nad Sázavou, vedľa stojí „plecháč“ 242.209 s osobným vlakom smerom do Brna.



Pozrime sa trošku na „Tatrovky“, napríklad v Nedvědiciach trošku inak... alebo ktorú by ste chceli?


Osobný vlak 14906 odchádza s popradským T 466.0254 z Nedvědíc ...


Milovníci parnej trakcie si prišli trošku tiež na svoje – „Papagáj“ 477.043 s Os 14651 sa blíži k žst.Nedvědice...


...alebo popradský 477.013 +prievidzská 464.001 s vlakom 14948 v zhodných končinách...


To sme sa už vrátili k obci Borač či Podolí a počkali si na Vindobonu na Os 14911 pri návrate do Tišnova.


Niekto sa usmieval nad plnou dátovou kartou mašiniek, niekto nad plným košíkom pravých „hříbkú“, no jasne, dubáčikov...


Modrá T 466.0007 čaká v Tišnove na svoj výkon – Os 14920...



...popradský T 466.0254 vchádza s Os 14916 do zastávky Borač, na závese mal motorový vozeň 851.032, ktorý na Slovensku ukončil svoju prevádzku vo Zvolene...



No a máme „koncert“ papagájov 477.047 + 477.013 v Tišnove.


Posledný osobný vlak do Žďáru nad Sázavou, ktorý bol vypravený z Tišnova, niesol číslo 14920. Mimoriadne a vlastne ako darček za trpezlivosť fanúšikov, bolo zaradenie T 466.0253 do popisovaného vlaku, kde spoločne s T 466.0007 na príprahu vytvorili naozaj nezabudnuteľnú dvojicu... Tomuto vlaku sa budeme venovať v druhom diely reportáže.


No a máme konečne večer a s ním spojené známe „nočáky“, na jednom z nich je stretnutie T 678.0012 a 751.002 v Tišnove.


Ako ste určite postrehli, chýbajú tu fotografie zvolenského „Pištu“ T 466.0253. Tomuto rušňu je venovaný samostatný druhý diel reportáže, kde okrem fotografií z pravidelných vlakov bude priblížená mimoriadnosť pre fanúšikov železníc, o ktorej nikto nevedel - nasadenia na Os 14920 spoločne s T 466.0007...

Text a foto :Palo
sprc:

Tento článok nájdete na stránke railtrains.sk https://www.railtrains.sk

URL tohoto článku je: https://www.railtrains.sk/modules/AMS/article.php?storyid=11