Stretnutie na Gemeri 1.časť

railtrains.sk

Dátum:  14.10.2013 0:00   |   Rubrika:  Z tratí ŽSR a SŽDC   |   Vytlačené:  20.09.2019 6:12

 Milí priatelia. Ako sa už pomaly stáva tradíciou, aj tento rok sme sa my Railtrainsáci rozhodli, že podnikneme kolektívne stretnutie pri železnici, aby sme sa videli, počuli a popri tom aj čo-to pofotili. Výber miesta stretnutia bol tentoraz komplikovaný a niesol sa v znamení prieťahov, urgencií a záväzných odsúhlasení. Na pretrase bolo niekoľko variantov. Predseda predstavenstva navrhoval Prievidzu a okolie, čo bolo takmer ihneď prehlasované, nakoľko v tejto lokalite sme už šantili minulý rok a nie je tu veľmi o čo stáť.












Padali teda ďalšie návrhy. Turiec, Kremnica, Bystrica, Lučenec... až sme sa ujednotili na jednej z najkrajších oblastí Slovenska - na Gemeri. Ostávalo už iba dotiahnuť organizačné patálie, aby kongres mohol byť realizovaný. Dalo to zabrať, lebo vyložene do poslednej minúty nebol zrejmý počet účastníkov a spôsob dopravy. Ale napokon všetko dobre dopadlo a na Gemeri sme sa naozaj stretli.

Pre mňa a Bociana sa akcia začala už vo štvrtok 5. septembra 2013 vo vlaku R 813 SITNO. Z Bratislavy sme odchádzali o 12.08 s 5 minútovým časovým sklzom. Cesta s brnenským Plecháčom ubiehala rýchlo a plynule a ani sme sa nenazdali, už brzdy škrípali v osobnej stanici Zvolen. Na peróne nás očakával tretí pešiak do partie - Jano. Občerstvili sme sa známym medokýšom a následne sme zašli pozrieť do depa, čo je nové. Okrem bežných domácich mašiniek, tu postávali aj tri čistučké Cecane dopravcu Cargo. Modro-bielu dvojičku 752 041-4 a 752 047-1 netreba zvlášť predstavovať - bola im na našej stránke venovaná pozornosť. Okrem toho, že sú tieto mašinky krátko po MH oprave, absolvovali ako prvé svojho radu rekonštrukciu vonkajšieho osvetlenia. K pozičným LED svetlám na čelníkoch pribudli dva halogénové reflektory a do pôvodného reflektorového priestoru bolo inštalované tretie návestné LED svetlo. Ako sme sa dozvedeli, takto už budú upravované všetky rušne radov 751 a 752. Tretia krásavica, tentoraz radu 751, vyšla z brány ŽOS iba pred pár dňami. Aj ona - 751 206-4 má krásny nový lak, nové vonkajšie osvetlenie, ale neobdržala žlté bezpečnostné pruhy na čelá. Nevadí. O to viac jej to pristane. Kde sú tie časy, keď táto dvestošestka bola turnusová na komárňanských manipulákoch (spolu s rušňami 751 194-2, 751 195-9 a 751 199-1 sa striedala na manipulačných vlakoch Komárno - Dunajská Streda - Bratislava Východ). Pri fotení nás vyrušila „retrovka“ 750 300-6, ktorá sa vrátila domov z výkonu. Má už tú pravú prevádzkovú patinu, ale stále je ešte čistá - je vidno, že sa o ňu vzorne starajú... Zvyšok dňa prebiehal v duchu vynikajúcej večere, priateľských debát a organizačných upresnení zajtrajšieho výletu.



Tri zvolenské krásavice: 752 047-1 + 752 041-4 a „retrovica“ 750 300-6 v depe Zvolen (Richardino)



Krátke zastavenie v železničnej stanici Tomášovce. Mali sme šťastie na druhú „retrovku“ 754 036-2, ktorá viezla podvečerný osobný vlak 6224 do Zvolena (Bocco)



Skoro ráno, v piatok 6.septembra, sme po budíčku a obligátnej rannej káve vyštartovali smerom na Gemer. Cestou sme nadviazali spojenie s osádkou druhého auta, ktorá bude operovať spolu s nami. Dohodnuté miesto stretnutia - železničnú stanicu Plešivec, sme dosiahli o 05:31, kedy už R 801 POĽANA stál pri nástupišti. Automobil s druhou osádkou tu už čakal. Z vlaku vystúpil ďalší člen nášho tímu - Hvizdo a tým sa uzavrel dnešný počet účastníkov. Následne sme prerokovali postup práce a rozdelili sme si úlohy. Vozidlo číslo 2 v obsadení: Dodes, XxXcompany, Lofofor a Augustus, následne odštartovalo do Rožňavy, aby sa plne venovalo manipulačnému vlaku Mn 82231 / 82230 Rožňava - Dobšiná - Rožňava. My (vozidlo číslo 1 v obsadení: Jano, Bocco, Hvizdo a ja) sme si vybrali trať do Muráňa, kde sa onedlho vyberie nami sledovaný pár vlakov Mn 82250 / 82251 Plešivec - Lubeník - Plešivec. Podľa potreby vlak zachádza až do Revúcej, či Muráňa, ale je to skôr výnimka, než pravidlo. Mali sme smolu, dnešný vlak pôjde iba do Lubeníka. Zato minulý týždeň sa asi po roku brúsili koľaje až do Muráňa. Škoda, že sme to nevystihli. Po ujasnení skutočného času odchodu z Plešivca, sme sa pomaly vybrali popri trati, aby sme sa oboznámili s relatívne neznámym prostredím a pokúsili sa nájsť nejaké slušné fotofleky. Prvou zastávkou bolo priecestie za plešiveckou stanicou, ktoré križuje cestu do Slavošoviec. Slnko bolo ešte za horami, ale aj tak bolo zrejmé, že tu bude vlak v protisvetle. Sem sa oplatí ísť až okolo obeda. Pokračovali sme ďalej. Prešli sme Gemerkou Hôrkou a zastavili na zastávke za dedinou. Je to krásne miesto, bohužiaľ ranný vlak aj tu bude proti slnku. Nedá sa nič robiť, ráno týmto smerom je to na kočku... Dohodli sme sa, že tu začneme. Nakoľko do odchodu vlaku bolo ešte dosť času, pokračovali sme v sondovaní trate. Priecestie uprostred polí, klesanie k Hucínu, obec Hucín so železničnou stanicou a „ostrovným“ kostolom, Gemerský Milhosť, Gemerské Teplice so zastávkou Jelšavská Teplica a napokon Jelšava. Na začiatku Jelšavy sme sa otočili a vrátili sa do Gemerskej Hôrky zastávka. Netrvalo dlho a hrdina dňa - manipulák do Lubeníka, sa ozval pred oblúkom. Dnes ho vezie celkom čistá Cecaňa 751 173-6.




Vlak Mn 82250 s rušňom 751 173-6 na čele, prešiel Gemerskou Hôrkou zastávka (Hvizdo)


Vlak úctyhodnej dĺžky pomaly prešiel okolo nás a pokračoval ďalej, smerom do Hucína. Naskákali sme do auta a svižnou jazdou sme ho dobehli na „poľnom“ priecestí. Násvit nenásvit, keď ide vlak raz za deň a človek sa naň vyberie 300 kilometrov, treba fotiť, aj keď násvit nieje celkom ideálny. Opäť rýchla jazda, predbiehanie vlaku a ďalší fotoflek - stanica Hucín. Úplne v tieni, naviac proti slnku, preto sme fotili len dokumentačne. Za Hucínom nasleduje tiahla rovinka, kde trať a cesta vedú v súbehu. Spolu s Hvizdom sme počas jazdy urobili zopár dokumentačných obrázkov priamo z auta. Inak sme sa ponáhľali na zastávku Jelšavská Teplica, kde sme chceli mašinu fotiť z boku, spolu s budovou zastávky a kostolíkom v pozadí. Podarilo sa. Je to pekné miesto, ale je tu trošku problém s parkovaním. Ďalší šprint sme prerušili v Jelšave. Túto stanicu manipulák prechodil, čo sme krásne videli z auta v čase, kedy sme nechtiac odbočili na Staničnú ulicu, vedúcu popri škole. Pohľad na hodinky nás utvrdil v tom, že sme urobili chybu. Pred nami stáli dva autobusy, asi 10 osobných áut a celá ulica bola plná detí, smerujúcich do školy. Veliteľ vozidla (teda ja) nariadil obrat a únik do Lubeníka. Ale to už pohotový šofér Janko zachádzal na krajnicu a úvraťou sa otáčal von zo Staničnej (školskej) ulice. A ľaľa: dopravná zápcha. Hrešili sme čerta starého. Na križovatke s hlavnou cestou, sa pred nami vytvorila fronta troch automobilov. Bez srandy, zdržali nás tam skoro päť minút. Ale potom Jano zapol forsáž a na stanicu v Lubeníku sme prišli zarovno s našim vlakom.



Po manipulačnej práci v Lubeníku, si rušeň 751 173-6 zostavil súpravu pre spiatočný vlak Mn 82251, ktorý má dnes iba dva vozne a čakal na svoj čas odchodu (Bocco)


Cestovný poriadok prezrádza dlhší pobyt. Vlak bude obsluhovať vlečky: Slovmag Lubeník a SMZ Jelšava, ktoré sú do tejto stanice zapojené. Naše prvé kroky vedú za výpravcom. Po zoznámení nám ochotne prezradil, aká práca sa bude vykonávať a zároveň nás pozval nahliadnuť do miestnej železničnej expozície, nachádzajúcej sa v staničnej budove. Ujal sa nás pracovník OZD, pán Antalík a ochotne nám poukazoval vystavené exponáty. Na funkčnom elektromechanickom stavadle nám predviedol činnosť zariadenia. K jednotlivým exponátom podal fundovaný výklad a dokonca uviedol do prevádzky malé modelové koľajisko mierky TT. Zatiaľ, čo Jano a Bocco vonku naháňali posun, my s Hvizdom sme sa oboznamovali s históriou Muránskej trate a nikdy nedostavaných úsekov do Slavošoviec a Tisovca. Bez nadsázky možno konštatovať, že expozícia, ktorú pán Antalík udržuje, je na veľmi slušnej úrovni a iste by si zaslúžila viac pozornosti odbornej i laickej verejnosti.




Pohľad do expozície železničnej histórie Gemerských lokálok v stanici Lubeník (Richardino)


Asi po hodinke, príjemne strávenej debatou o gemerských lokálkach, sme sa pobrali von na nástupište, aby sme si aj my aspoň dokumentačne zvečnili 751 173-6 v Lubeníku. Rušeň mal zhasnutý motor, čo značilo, že svoju prácu už dokončil a čaká na predpísaný čas odchodu.




Rušeň 751 173-6 v železničnej stanici Lubeník (Richardino)


Ostávala asi hodinka, preto sme sa s príjemným a ochotným personálom ľubeníckej stanice rozlúčili a išli sme preskúmať odovzdávkové koľajisko SMZ Jelšava. Tu sa potvrdili slová výpravcu - že do 15:45 je koľajisko aj vlečka vo výluke, nakoľko prebieha úprava traťového zvršku. Na vlečkovej koľaji od závodu k odovzdávkovému koľajisku, stálo rýpadlo DH112 a upravovalo zvršok koľaje. Prešli sme pešo po vlečke až k hlavnej bráne závodu, kde sme mali možnosť pozorovať prekládku magnezitu z vozňa do kamióna. Keď sa priblížil čas odchodu vlaku Mn 82251, nasadli sme do rakety a presunuli sa voľným tempom do Jelšavy. Bocco s Hvizdom ostali pri priecestí pred stanicou, zatiaľ, čo my s Janom sme zaparkovali v tieni staničnej budovy a usalašili sa na peróne. Dlhú chvíľu sme si krátili raňajkami. Padli veľmi vhod. Krátko po debužírovaní sa v oblúku objavil rušeň, tak sme zaujali palebné postavenie a nasnímali sme vlak, ako aj tentoraz prechodí stanicou Jelšava.



Manipulačný vlak 82251 z Lubeníka do Plešivca, sa blíži k železničnej stanici Jelšava (Hvizdo)



Prejazd stanicou Jelšava (Richardino)


Chvíľu kľudu vystriedala naháňačka. Leteli sme za vlakom, aby sme ho dobehli v Jelšavskej Teplici. Žiaľ, kde sa vzali - tu sa vzali, do cesty sa nám postavili cestári. S horkovzdušným aparátom zasypávali jamy na vozovke rozohriatym asfaltovým granulátom. Museli sme počkať, až pracovník dokončí zásyp diery v protismere, nakoľko jeho vozidlo blokovalo celý náš pruh. Keď dieru zachrastil, kývol nám, aby sme prešli. Netušil, že bude zásyp robiť znova. Neprimerané zdržanie a nádej, že vlak v Teplici predsa len stihneme, nabádali nášho vodiča, aby akceleroval na plný výkon. Na rozohriatej asfaltovej chraste sme sa na chvíľu dostali do vzduchu, ale iba na ten čas, pokým obsah jamy nebol rozmetaný predným kolesom do priestoru za nami. Keď sme dosadli na pevný podklad, ktorý bol o poznanie nižšie než asfaltový bubon, vozidlo zabralo, oprelo nás do sedadiel a raketovým tryskom vyštartovalo za vzďaľujúcim sa vlakom. Na zastávku v Teplici sme dorazili práve včas. Jano zaflekoval pri budove zastávky a v tom sa rozozvučal starý priecestný vyzváňač vzoru Frýba. Stihli sme napochytre obsadiť miesta a zvečniť Cecaňu s dvoma vozňami, ako prechodí zastávkou.




Rušeň 751 173-6 pred zastávkou Jelšavská Teplica (Bocco)



...a priamo v zastávke (Richardino)


Potom sme zmiernili tempo, ale iba trošku. Tak, aby sme stihli vyfotiť vlak ešte pred Hucínom - na šírej trati, pri agrochemickom podniku. Podarilo sa.



Vlak Mn 82251 s rušňom 751 173-6 prechádza nádhernou krajinou Gemera. O chvíľu minie areál agrochemického podniku a prechodí stanicou Hucín (Richardino)



Iný uhol pohľadu z rovnakého miesta (Bocco)


Cez obec Hucín s „ostrovným“ kostolom sme prešli bez zastavenia a vlak sme znova fotili na výjazde zo stanice.



Manipulák do Plešivca vychádza z Hucína (Bocco)


Opäť nasledovala forsáž - bolo treba predbehnúť vlak tak, aby sme ho vymákli na „poľnom“ priecestí, kde sme boli už ráno.



Mn 82251 s Cecaňou 751 173-6 sa blíži k cieľu (Bocco)


Posledným miestom na fotenie tohto vlaku bola Gemerská Hôrka zastávka.




Krásna príroda sa ukazuje ako na dlani. Vlak Mn 82251 vchádza do Gemerskej Hôrky zastávka (Hvizdo)


Ešte pár kilometrov a manipulák bude v cieli svojej dnešnej „túry“. Za ostrým oblúkom v Gemerskej Hôrke, kde je rýchlosť znížená až na 10 km/h, ho zdokumentoval Bocco


Po prechode vlaku sme sa v kľude presunuli do Plešivca, kde sme si urobili malú prestávku. V stanici nás zaujalo bratislavské Eso 363 090-2, ktoré sa vracalo z Košíc do Bratislavy, zaradené v manipulačnom vlaku do Lučenca. K tejto mašinke iba spomeniem, že nasledujúci deň sme ju spolu s Hvizdom videli večer stáť vo zvolenskej nákladnej stanici, stále zaradenú v nákladnej súprave. Vráťme sa však do Plešivca. Zašli sme pozrieť do miestneho depa. Rotunda takmer zívala prázdnotou. Iba na jednom „lúči“ stál motorový vozeň MVTV, ešte v červenom náteri. Mašiny boli rozostavané po bočných koľajách depa. Viacero Zamračených bolo bez tabúľ a výrobných štítkov a ako sme sa dozvedeli, niektoré z nich už čakajú na zrušenie. Štátny dopravca asi naozaj nemá kšefty... V depe sme sa dozvedeli, že popoludní pôjde manipulák do Lubeníka ešte raz. Poobedný obrat sa robí iba podľa potreby a zrejme kvôli výluke vlečkovej koľaje, bude treba ísť pre záťaž z Lubeníka do Plešivca. Zistili sme, že na vlaku pôjde tá istá Bardotka: 751 173-6 a postrk jej bude robiť 751 026-6, ktorá už síce nie je taká čistá, ale zato je bez rezonátora výfuku. Postrkový rušeň sa pridáva vždy, keď je od vlečkára hlásená väčšia záťaž. A nakoľko pre výluku ranná obsluha nemohla prevziať záťaž do Plešivca a cez deň sa ešte pokračovalo v nakládke, poobede bolo na odvoz hlásených až 19 vozňov, ložených magnezitom. Poobedný obrat pôjde pod číslami: Mn 82252 / 82253.

Druhá partia sa venovala trati do Dobšinej. Pre ranné protisvetlo, začínali na hlavnej trati pri Hrhove. Mali šťastie na vlak Mn 82211 do Veľkej Idy. Potom už pokračovali do Dobšinej.




751 199-1 Manipulačný vlak 82211, obec Hrhov, foto z diaľky (Dodes)



Hrhov - 751 199-1. Slnko vyšlo len tak tak, aspoň na vlak. V pozadí zatienený Dodov tank (XxXcompany)



751 057-1 po privezení Mn 82231 z Plešivca, posunuje v stanici Dobšiná (Augustus)


Romantická stanička v Dobšinej je balzamom na ubolenú dušu fotografa, pohybujúceho sa po betónových monštrách našich koridorových staníc. Ten pokoj, čo tu vládne, je už po malinkej chvíľke mimoriadne nákazlivý. Som trošku sentimentálny, ale návšteva gemerských lokálok bola vždy mojím tajným prianím. Piatkový obrat manipulačného vlaku 82231/82230 má na starosti krásna 751 057-1, ktorá na cestu do Rožňavy vyrazí s dvomi vagónmi dreva. Začína sa malá naháňačka po trati č. 167 (Lofofor)



Vracajúci sa manipulák 82230 so skromnými 2 vagónmi dreva, tesne pred obcou Vlachovo. Hľadanie vhodných miest na fotenie je v neznámom teréne menšia alchýmia, ale nakoniec sme si vždy nejako poradili (Lofofor)



Mn 82230 zo stanice Dobšiná, rušeň 751 057-1, obec Henckovce (XxXcompany)



Vlak postupuje veľmi svižne a naša plánovaná zastávka v Nižnej Slanej so schátranou železo-rudnou baňou Siderit, ostáva len v ríši úvah. Vynahradzujeme si to v obci Henckovce, kde sme si vytipovali miesto už počas cesty do Dobšinej. A rozhodne nesklamalo. Bardotka 751 057-1 tu pasuje ako hebký detský zadoček na novučičký nočník. Na priecestí pôsobíme s fotoaparátmi mierne podivne. Takýchto srandistov tu asi dlho nevideli... (Lofofor)



751 057-1 manipulačný vlak, Rožňava - časť Nadabula (Dodes)



Mn 82230 zo stanice Dobšiná, rušeň 751 057-1, Nadabula (XxXcompany)



751 057-1 s vlakom Mn 82230 prechádza zastávkou Rožňava mesto (Augustus)



žst. Plešivec: 363 090-2 prepravovaná v nákladnom vlaku smer Bratislava (Dodes)



Pohľad na točňu v depe Plešivec. Na točni sa akurát prestavuje rušeň 751 057-1 (XxXcompany)



Po krátkej poludňajšej prestávke v Plešivci a následnom obede v Závodoch Verejného Stravovania v Brzotíne, sme sa opäť vypravili k železnici. Zakotvili sme pri výhybni Slavec-jaskyňa. Zistili sme, že od Turne nad Bodvou idú dva nákladné vlaky. Prvý vezie dvojica rušňov 736 a druhý až trojica Cecaní 751. Tento druhý vlak v Slavci jazdu končí a rušňe budú pokračovať do Plešivca sólo. To si predsa nenecháme ujsť. Prešli sme cez osadu a za priecestím sme zaparkovali pod košatým gaštanom. Hvizdo a Bocco sa presunuli až do oblúku ku vchodovým návestidlám, my s Janom sme zostali na priecestí.




Dvojica rušňov radu 736 (na príprahu je 736 022-5), vezie vlak Pn do Plešivca. Snímok ju zachytáva v oblúku pred výhybňou Slavec Jaskyňa (Hvizdo)



736 022-5 + 736 xxx, nákladný vlak zo smeru Košice, pred zastávkou Vidová (Dodes)


Slniečko hrialo. Všade ticho, príjemná pohodová atmosféra, ktorú narušilo až vyzváňanie PZZ. V oblúku sa objavil druhý očakávaný vlak. Na čele boli 751 126-4 + 751 129-8 a na postrku 751 118-1.




Slavec jaskyňa, 751 126-4 + 751 129-8, v pozadí vidieť postrkovú 751 118-1 (Bocco)



V Slavci prebehlo odstavenie súpravy a posun postrkovej mašiny na čelo Rv vlaku. Tak sa sto-osemnástka ocitla na čele a odviezla svoje kolegyne do domovského Plešivca.



Rušňový vlak zo Slavca do Plešivca, bol dokumentovaný z viacerých miest. Tento snímok zachytáva rušne 751 118-1 + 751 126-4 + 751 129-8 medzi Slavcom a Vidovou (Jano)



Vlak Rv v zložení 751 118-1 + 751 126-4 a 751 129-8 tesne pred zastávkou Vidová. Jeden z tých milých okamihov, kedy sa nečakane rozozvučí priecestie a vznikne menšia panika (Lofofor)



Konečne aj nejaký vlak osobnej dopravy. Konkrétne sa jedná o R 814 DOMICA v čele s rušňom 757 006-2 (XxXcompany)


Nastal čas, presunúť sa na Muránsku trať. Ale o tom až na budúce...

Dovidenia v druhej časti, priatelia.



text: Richardino
foto: Richardino, Bocco, Hvizdo, Jano, Dodes, Lofofor, XxXcompany a Augustus


Tento článok nájdete na stránke railtrains.sk https://www.railtrains.sk

URL tohoto článku je: https://www.railtrains.sk/modules/AMS/article.php?storyid=1133