Harmanec 2013........

railtrains.sk

Dátum:  18.10.2013 0:00   |   Rubrika:  Z tratí ŽSR a SŽDC   |   Vytlačené:  11.04.2021 15:48

 Medzi najkrajšie, ale aj najnáročnejšie trate slovenských železníc neodmysliteľne patrí trať číslo 170 Banská Bystrica - Diviaky. Na sklonku 30tych rokov minulého storočia to bola najväčšia a najnáročnejšia stavba v dejinách našich železníc. Trať s náročným stúpaním prekonáva horské pásma Starohorských vrchov a Veľkej Fatry pomocou unikátneho systému tunelov, viaduktov, mostov a priepustov. Niekde skaly ustúpili, inde nie, a tak je tu 22 tunelov.












Je to nielen Slovenský ale aj európsky unikát. Tunelmi trať prechádza vyše 12 kilometrov. Nemôžem pozabudnúť na fakt, že na tejto trati sa nachádza najdlhší železničný tunel železníc slovenskej republiky- Čremošniansky, s úctyhodnou dĺžkou 4698 metrov. Primát najdlhšieho tunela držal aj v časoch bývalej železničnej správy ČSD. Bol prerazený za necelých 20 mesiacov.

Toľko z učebnice železničného dejepisu, poďme sa na túto prekrásnu trať pozrieť pohľadom môjho objektívu. Táto unikátna trať ma očarila už v minulosti a dlhší čas som plánoval vydať sa sem a niečo v tomto krásnom kúte Slovenska odfotiť. Začiatkom septembra som si naplánoval náročný cyklovýlet z Handlovej cez sedlo Malý Šturec až do Dolného Harmanca. Cestou som sa ešte zastavil na stanici Horná Štubňa.


754 054-5, Os 7502, Horná Štubňa, 06.09.2013



Pán majster priložil pod kotol 754 003-3 a následne obehne súpravu, s ktorou sa o pár hodín vydá do Vrútok.



ŽOSkules druhý v čele Zr 1842 Šturec brzdí do zastávky Horná Štubňa obec.


Po prejdení sedlom horského priechodu Malý Šturec som zavítal do úzkej bystrickej doliny, kde trať zachádza z dôvodu prekonania potrebnej nadmorskej výšky. Trať je však z veľkej časti schovaná v piatich tuneloch, no najzaujímavejšie miesto je na dne doliny medzi japeňskými tunelmi číslo 8a a 8b, ktoré tvoria akúsi otočku o 180 stupňov a výškový rozdiel ich vzdialenejších portálov je približne 50 metrov.




757 009-6, Ex 220 Detvan, japeňské tunely, 06.09.2013



Stanica Dolný Harmanec je od roku 2010 už iba hlásnica a zo siedmych výhybiek ostala jedna jediná, ktorou v priamom smere prechádza 754 005-7 v čele Zr 1844 Strečno.



Jeden zo stálych obyvateľov výhybne Harmanec jaskyňa.



...NO COMMENT... Miestny, turisti a ani železničný nadšenci sa sem vlakom nedostanú.



Jeden z najkratších tunelov na sieti ŽSR- Kosienský, dĺžka 100 metrov.



754 005-7, Zr 1849 Borišov, Harmanec jaskyňa, 06.09.2013



Znovu sa pred objektív dostáva legendárna päťdesiat štvorka. 754 054-5, Os 7530, Horná Štubňa, 06.09.2013.



Na konci tohto vydareného dňa som ešte netušil, že o mesiac neskôr ma na Harmanec priláka okolie tejto trate sfarbené už do jesenných farieb.


Studené jesenné ráno v stanici Harmanec Jaskyňa krátko po rozplynutí rannej hmly.



757 007-0, Zr 1843 Šturec, Harmanec jaskyňa, 09.10.2013.



Ten istý vlak z iného uhla pohľadu odfotený z portálu tunela Grehelský II.


Nemenej zaujímavé miesto sa nachádza medzi tunelmi Grehelský I. a II., kde trať prechádza len cez železobetónový priepust nad potokom a vodným žľabom Rakytov.



757 003-9, Ex 220 Detvan, 09.10.2013.



Pre predstavu, aká vzdialenosť je medzi týmito dvomi tunelmi.



Z opačného smeru sa dole briežkom rúti Júlia 754 072-5 v čele Zr 1845 Strečno.



Za hlásnicou Dolný Harmanec trať opäť viditeľne klesá. Za harmaneckým tunelom I. je sklon trate až 18 promile.



MUV 69 1311 s traťovákmi medzi grehelskými tunelmi.



757 002-1, Zr 1847 Rozsutec, Harmanec jaskyňa, 09.10.2013.



757 007-0, Zr 1846 Rozsutec, Harmanec, 09.10.2013.



757 003-9, Zr 1849 Borišov, Harmanec, 09.10.2013.



Rosnička T 334 0782 v harmaneckých papierňach.



Po stopách vlečky do harmaneckých papierní.



Po stopách vlečky do harmaneckých papierní.



Pred objektív sa konečne blíži niečo pekné zelené. Renátka, alebo skôr Pacho 754 055-2 v čele Zr 1848 Borišov stúpa do stanice Uľanka.



Uľanka z opačnej strany. Tentokrát do stanice klesá 757 004-7 s vlakom Zr 1851 Blatnica.



Posledná fotka tejto reportáže patrí Víchrici. 754 036-2, Zr 1850 Blatnica, Karlovo, Kostiviarska, 09.10.2013.



Toľko teda z tejto naozaj nádhernej trate, ktorá ponúka naozaj veľké množstvo nezabudnuteľných zážitkov a miest na fotenie. Dovidenia priatelia, opäť niekedy v zime.

Text a foto: Jurro754- Juraj Ševčík

Tento článok nájdete na stránke railtrains.sk https://www.railtrains.sk

URL tohoto článku je: https://www.railtrains.sk/modules/AMS/article.php?storyid=1134