Leto mojím objektívom

railtrains.sk

Dátum:  23.10.2013 0:00   |   Rubrika:  Na voľné chvíle ...   |   Vytlačené:  11.04.2021 15:58

 Vážení čitatelia, teplé letné dni sú už definitívne za nami, začína obdobie sychravej jesene. Preto by som Vás rád pozval prostredníctvom nasledujúcich fotografií pripomenúť si horúce letné dni strávené pri trati. V článku síce nenájdete aktuality, ale verím, že aj z výberu letných fotografií Vás nejaká tá fotka zaujme. Ide skôr o oddychový článok ku káve na voľnú chvíľu. Na svoje si prídu obdivovatelia elektrickej alebo motorovej trakcie, prípadne aj fanúšikovia trakcie parnej.














Začíname 9. mája, kedy som v úseku Hlohovec - Leopoldov zastávka odfotil 750.131 na R 726 Zobor. Očakávaná bola ,,Dášenka" 750.183 ale aj čistá blonski mašina nie je na zahodenie, čo poviete?



Od motorovej trakcie nachvíľu odbočím k trakcii parnej. 11. mája sa na trati Červená Skala - Margecany - Vrútky ukázali dve šlachtičné (475.196 a 475.179) s mimoriadnym vlakom pri príležitosti osláv 165.výročia železníc na Slovensku. Na fotografii sa vlak rozbieha smerom k Besníckemu tunelu.



Ostal som verný aj domácej pôde. Dvojica rušňov radu 241, konkrétne 241.003 a 241.004 vezie nákladný vlak z Rajky do Kútov. Na fotografii je spomínaný vlak zachytený v úseku Bratislava ÚNS - Bratislava Nové Mesto.



Začiatkom júna, presnejšie ôsmeho, sa na Slovensku ukázal legendárny motorový rušeň radu M61 prezývaný Nohab. Konkrétne šlo o M61.017 s historickou súpravou maďarských vozňov. Na našom území trasa vlaku viedla zo Štúrova cez Želiezovce, Levice a Hronskú Dúbravu do Banskej Štiavnice (a späť). Na fotke sa mimoriadny vlak blíži k zastávke Jalná.



Opäť návrat na domácu pôdu, tentoraz však na trať 120. V krásny slnečný deň, deň sa teplota vzduchu šplhala k tridsiatke, ba túto hodnotu aj prekročila popri predzvesti do stanice Bratislava Rača prechádza IC 504 s čistou kakadu gorilou, 350.008.



Okolnosti ma v júni zaviedli aj do najzápadnejšej obce Slovenska, do Záhorskej Vsi. Na miestnej koncovej staničke lokálky Zohor - Záhorská Ves stojí bageta 813.011/913.011 medzi vlakmi 2306 a 2311.



V rovnaký deň sa konali aj mimoriadne jazdy pri príležitosti akcie Rendez 2013. Jednou z nich bola aj jazda historických motorových vozňov M240.039 a 830.004 z Bratislavy do Záhorskej Vsi a späť. Na fotke zachytený odjazd vlaku zo zastávky Vysoká pri Morave.



Neobišiel som ani východ našej krajiny, presnejšie okolie Humenného. Za zastávkou Humenné mesto sa odohrala takmer súbežná jazda vlakov 8957, v ktorého čele bola 812.019, a 9407, ktorý bol vedený motorovou jednotkou 861.006 vypomáhajúcou na výkonoch depa Humenné.


O pár dní neskôr som mal v úseku Hažín nad Cirochou - Humenné mesto šťastie na ,,pegasa" 752.026 s Mn 81242, ktorý bral vozne ložené drevom z Kamenice nad Cirochou.



Ďalšou železničnou zaujímavou destináciou je nepochybne Ponitrie. V posledný júnový deň som navštívil okolie Chynorian. V tento deň som mal okrem posledného pred prázdninového R1520 Tríbeč vedeného 750.182, konečne šťastie na čistú ,,Dášenku" 750.183 na R726 Bojnice. Na fotografii zachytená zachytené práve Dášenka v úseku Žabokreky nad Nitrou - Chynorany.


Z Ponitria sa presuňme na Turiec, ktorý patrí medzi obľúbené fotodestinácie, nielen domácich ale aj zahraničných fotografov. Zr 1853 v posledných slnečných lúčoch prechádza cez viadukt Na vode.


Škoda by bola ukázať k prekrásneho Turca len jednu fotku. Viadukt Na vode je len jedným z mnohých vyhľadávaných miest na fotenie. Ďalšími sú nepochybne bývalé hradlo Dlžiny, či stúpanie pred zastávkou Turčianske Teplice. V tieni známejších Dlžín ostáva však úsek medzi predzvesťou a vchodovým návestidlom odbočky Dolná Štubňa v smere od Diviak. Kde-tu sa nejaká fotka z tohto úseku objaví, ale práve z tohto úseku som si vybral fotku aj ja. Presnejšie ide o 754.033 so Zr 1845.


Urobme si opäť malú odbočku od klasických fotiek z klasických miest. Dokonca aj z klasických krajín. Fotiek zo Švédska, v princípe aj zo Škandinávie všeobecne je ako šafranu. Preto počas mojej návštevy práve v tejto krajine, som sa rozhodol to napraviť. Na trati, kde sa objaví vlak len jeden deň v roku, na trati Munkedal – Lysekil, som mal šťastie na nostalgickú jazdu. V čele historických štvorosových vozňov z rokov 1950-1960 sa predstavila parná lokomotíva, po švédsky ånglok, B 1037. Na fotke vlak odchádza z bývalej stanice Brastad.



Koniec odbočky zo severských krajín, poďme naspäť na sieť ŽSR. Začiatkom augusta sa uskutočnila mimoriadna jazda ,,Pomaranča"T678.0012 zo Zvolena do stanice Mlynky a späť. Ešte pred samotným ,,Pomarančom" som si počkal na pravidelný osobný vlak do Brezna pred odbočkou Chvatimech.



Nesmiem opomenúť aj fotku samotného ,,Pomaranča" s mimoriadnym vlakom. Na fotke prechádza úsekom Valkovňa – Červená Skala.



Zhruba v strede augusta som sa vrátil na trať 141, na miesto, ktoré sa v posledných dvoch rokoch stalo asi najvyhľadávanejším. Je zrejmé, že ide o oblúk pred stanicou Alekšince. Z klasického miesto som si odfotil blonski 750.182 na R726 Bojnice.



Keďže zaujímavé a farebné ,,okuliarniky" nejazdia len na Slovensku, zdokumentoval som aj jedného zástupcu brnenských ,,štvoriek". Zelená 754.023 so súpravou zelených ,,bymákov" s vlakom Sp 1643 Radhošť prechádza úsekom Postoupky – Kroměříž.



V rovnaký deň, ako 754.023 som vyfotil aj T478.1010, ktorá jazdila na trati Kojetín – Tovačov pri príležitosti akcie Tovačovský portál 2013. Na fotke prechádza T478.1010 s mimoriadnym vlakom okolo cintorína v obci Lobodice.



Dostali sme sa s mesiacu september, kedy sa uskutočnilo stretnutie v okolí Plešivca a Rožňavy. Medzi stanicou Slavec jaskyňa a zastávkou Vidová som mal šťastie na nákladný vlak Pn 51300 z Kapušian pri Prešove do Stožku. Obloha bola po celý deň nádherne jasná, radosť fotiť.



Výber fotiek by som uzavrel fotkou rušňového vlaku vchádzajúceho do tunela medzi výhybňou Tunel a Lipovníkom. To už príroda dávala tušiť, že čoskoro príde jeseň...



Toľko krátky výber letných fotografií, verím, že ste si našli fotografiu, ktorá Vás zaujala. Teším sa na stretnutie s Vami pri slovenských, moravských, českých, vlastne všeobecne, pri koľajach kdekoľvek, kde železničná doprava ešte úplne nezanikla.


Text a fotografie: Nikolaj Šeršeň (augustus)

Tento článok nájdete na stránke railtrains.sk https://www.railtrains.sk

URL tohoto článku je: https://www.railtrains.sk/modules/AMS/article.php?storyid=1144