Železničná stanica Tisovec 3. mája 2014.

railtrains.sk

Dátum:  16.05.2014 0:00   |   Rubrika:  Zaujímavosti   |   Vytlačené:  19.09.2019 10:50

 V tento deň, 3. mája 2014 bol na železničnej stanici v Tisovci predstavený verejnosti sprevádzkovaný ozubnicový parný rušeň normálneho rozchodu označenia MÁV 4296 / CFR 40.006, ktorého oprava sa začala v roku 2006. Pre tisovecké občianske združenie Zubačka , za úzkej spolupráci s Múzejno-dokumentačným centrom v Bratislave to znamená posledný nástup do záverečnej fázy prác na železničnej trati Tisovec – Pohronská Polhora.








Spustením turistickej prevádzky na tejto trati to bude jediná sprevádzkovaná normálnerozchodná / 1435 mm / ozubnicová železnica sústavy Abt s parnou prevádzkou na území Európy.



parný ozubnicový rušeň v celej svojej kráse...



Parný ozubnicový rušeň 4296 bol vyrobený v roku 1907, pod výrobným číslom 1787 vo Viedni – Florisdorf. Rušeň bol s pôvodným označením MÁV TIVc 4296 dodaný v roku 1908 na novootvorenú ozubnicovú železnicu Caransebes – Subcetate v súčasnom Rumunsku. V roku 1911 bol preznačený na MÁV 40.006, v roku 1918 na CFR 40.006 a toto označenie mu zostalo až do ukončenia prevádzky na tejto ozubnicovej železnici v roku 1978. Konštrukčne išlo o posledný vývojový článok radu, na ktorého počiatku boli ozubnicové rušne pre železnicu Tisovec – Pohronská Polhora z roku 1896. Všetky tieto stroje mali zhodnú konštrukciu kotla a veľmi príbuznú konštrukciu parných strojov i ostatných dôležitých častí spodku.Výraznejšie sa navzájom odlišovali len usporiadaním náprav a umiestnením zásob uhlia a vody.

Tendrový ozubnicový parný rušeň 40.006 na mokrú paru s usporiadaným náprav 1´D1´ má dvojicu na sebe nezávislých dvojvalcových dvojčitých parných strojov, z ktorých jeden s valcami na vonkajšej strane rámu poháňa adhézne dvojkolesia, druhý z valcami medzi rámom pôsobí na dvojnápravový ozubnicový mechanizmus, uložený na tlapových ložiskách medzi prvým spriahnutým a hnacím dvojkolesím. Parné stroje majú ploché posúvače, ktorých pohon zabezpečujú rozvody sústavy Heusinger, pričom obe sekcie, adhézna aj ozubnicová, majú vlastný rozvodový mechanizmus, ale zo spoločným rozvodovým hriadeľom. Prívod pary ku každej sekcii ozubnicového stroja zabezpečuje vonku uložené prívodné potrubie s dvojicou posúvačových regulátorov (zvlášť pre ozubnicovú a pre adhéznu sekciu), obsluhovaných hriadeľmi vedenými vnútri kotla.

Parný kotol z dlhým roštom medzi rámovými postranicami, ako aj jeho armatúra má tradičnú konštrukciu až na pomerne výrazne zošikmený strop pece a trubkové vodoznaky, umiestnené na začiatku ležatého kotla, čo je charakteristické pre pre kotly ozubnicových parných rušňov. Kotol a parné stroje sú uložené v plechovom vnútornom ráme, ktorý spočíva prostredníctvom vinutých pier na štyroch spriahnutých a dvoch bežných dvojkolesiach sústavy Adams s vratnou pružinou. Rušeň má ručnú brzdu, tlakovú brzdu Westinghouse, ktorej klátiky pôsobia na prvé a štvrté spriahnuté dvojkolesie, ďalej protitlakovú brzdu sústavy Riggenbach, ktorá pôsobí na obe sekcia parných strojov, a ešte núdzovú pásovú brzdu, pôsobiacu na obe nápravy ozubnicového mechanizmu. Zásoby vody rušeň vezie v dvoch postranných zásobníkoch a v jednom zásobníku pod stanovišťom rušňovej čaty.




...... aj z celou súpravou vagónov



parný ozubnicový stroj v činnosti



spodok ozubnicového prevodu



vjazd zo súpravou do stanice


Pre tisoveckú ozubnicovú železnicu boli v roku 1896 v rakúskej lokomotívke Florisdorf zakúpené tri ozubnicovo-adhézne parné rušne kategórie TIVB MÁV, inventárnych čísiel 4281 – 4283. V roku 1900 bol doplnený štvrtý rušeň inventárneho čísla 4284. Boli to vtedy najmohutnejšie ozubnicové rušne v Európe. V roku 1911 dostali rušne čísla 41.001 – 4 MÁV. ČSD ich po roku 1924 označili ako 403.501 – 4.



foto:
Príbeh prerodu neefektívneho dopravného prostriedku na ojedinelú industriálnu pamiatku




foto :
Príbeh prerodu neefektívneho dopravného prostriedku na ojedinelú industriálnu pamiatku

Prevádzku na tejto trati ukončili parné rušne v roku 1955. Pre zhoršujúci sa technický stav dreveného provizórneho viaduktu Pod Dielom / železný viadukt zničený ustupujúcou nemeckou armádou v januári 1945 / bola dňa 22.7.1955 na zubačke úplne zastavená najprv nákladná doprava.
Dňa 11.8.1955 aj osobná doprava, zastúpená motorovými vozňami radu 130.1. Dosadeným zváraného celokovového viaduktu bola trať otvorená dňa 27.2.1959. K obnoveniu nákladnej dopravy už nedošlo pre prevádzkovú nespoľahlivosť parných rušňov. Podobné problémy nastali aj s rušňami na ozubnicovej trati Tanvald- Kořenov. V septembri 1959 boli objednané v rakúskej firme SGP 4 kusy ozubnicových motorových rušňov.
Rušne invetárnych čísiel T 426.001 a 003 boli dodané v septembri 1961 do Tisovca. Pri prvých skúšobných jazdách v októbri 1961 došlo medzi Bánovom a Tisovcom k opakovanému vykoľajeniu rušňa T 426 001, pričom dôvodom bolo prekročenie dovoľeného osového zaťaženia trate. Obidva motorové rušne boli následne presunuté na trať Tanvald - Kořenov.



T 426 001 ozubnicový motorový rušeň v P.Polhore, autor Palo



T 426 001 a 820 117 v P. Polhore, autor Palo



T 426 001 a 820 071 pri výjazde z tunela, autor Palo



433 O23 na ozubnicovej trati, autor Palo



Nasledovala komplexná rekonštrukcia celej trate, spojená s úplnou výmenou ozubnice, ktorá sa uskutočnila od júla 1963 do októbra 1965. Bolo však už neskoro - prakticky súčasne s ukončeným tejto rekonštrukcie bola zastavená prevádzka tisoveckých železiarní, ktoré boli od počiatku hlavným zamestnávateľom nákladnej dopravy na ozubnicovej železnici.Ozubnicové rušne sa už do Tisovca nevrátili a na zubačke jazdili len osobné motorové vlaky. V roku 1965 sa tu objavujú dieselhydraulické motorové vozne radu M 240.0, ktoré tu vystriedali motorové vozne radu M 131.1.Ďalšie boli motorové vozne radu 811 a doterajšie motorové vozne radu 812 zabezpečujú odumierajúcu osobnú dopravu.




na ozubnicovej trati,
autor Palo



Od konca roka 2012 sú v starom depe Tisovec zhromažďované všetky železničné vozidlá, potrebné na komplexné zabezpečenie turistickej prevádzky železnice. Počas celého nasledovného roku tam prebiehali v pernamentnom dvojtýždňovom takte brigády dobrovolníkov, zamerané na všestrannú prípravu spustenia turistickej prevádzky a zriadenie múzea ozubnicovej železnice.
Železnice Slovenskej republiky koncom roka 2013 rozpracovali aj práce, zamerané na sprevádzkovanie ozubnicového zariadenia, nepoužívaného už takmer celé polstoročie.....Prvá turistická jazda na ozubnicovej trati je naplánovaná na začiatok septembra.



...... motorové vozne M 131 1443 a M 131 1053 pri výjazde z tunela



...... plné koľajište v železničnej stanici Tisovec



štvornohý návštevník



.....a ideme ďalej....



....vie o nás aj svet / zápis- pamätná kniha




Text : Jano Lajtoš
Foto : Pavol Kukučík a Jano Lajtoš - neoznačené foto

Použité pramene: - Ozubnicová železnica Tisovec – Pohronská Polhora
Príbeh prerodu neefektívneho dopravného prostriedku na ojedinelú industriálnu pamiatku. Vydal Saxi – Výtopna Zdice- muzeum železniční a silniční historické techniky
- Občianske združenie www: zubacka.sk


Tento článok nájdete na stránke railtrains.sk https://www.railtrains.sk

URL tohoto článku je: https://www.railtrains.sk/modules/AMS/article.php?storyid=1259