Vinohradské ''perónovky''

railtrains.sk

Dátum:  25.07.2014 0:00   |   Rubrika:  Na voľné chvíle ...   |   Vytlačené:  20.10.2019 16:43

 Milí priatelia. Prázdniny sa nám už dávnejšie začali a spolu s nimi začalo aj cestovanie a rôzne výlety. Ako školopovinný jedinec, som razom získal fúru voľného času, ktorého časť by som chcel stráviť pri železničnej trati s fotoaparátom v ruke a zdokonaľovať sa v tomto svojom koníčku. Naplánoval som si na prázdniny viac takýchto výletov, tak dúfam, že sa mi aspoň niekoľko z nich podarí zrealizovať. Budem sa snažiť, napísať o nich nejakú tú reportáž a podeliť sa s Vami o svoje zážitky a poznatky.











Je streda, 2. júla 2014. Ako prvý výlet, som si vybral návštevu nášho hlavného mesta - Bratislavy. Rozhodol som sa pre zastávku Vinohrady, kde zastavuje väčšina vlakov osobnej dopravy a kde pre súbeh dvoch tratí (120 Bratislava - Žilina a 130 - Bratislava - Štúrovo), je možnosť získať viac fotografií za pomerne krátky čas. Avšak, pre náhle zhoršenie počasia a tým aj podmienok pre fotografovanie, som musel svoje aktivity predčasne ukončiť. Posledné fotky vznikali doslovne už za dažďa. Aj napriek tomu sa mi podarilo zopár fotografií urobiť, čím sa zmysel môjho výletu aspoň čiastočne naplnil. Zopár svojich výtvorov by som Vám chcel priblížiť v tomto krátkom článku.



Po výstupe z rýchlika 602 ČINGOV prechádzam na prvé nástupište, odkiaľ fotím vlak spoločnosti PSŽ, vedený „Plecháčom“ 242 287-1, ktorý prichádza od Nových Zámkov




Na postrku je motorový rušeň „Kocúr“ 740 855-2, ktorý tiež patrí do flotily PSŽ


Súkromný vlak ma potešil. Je to také spestrenie medzi pravidelnými vlakmi štátnych dopravcov ZSSK a ZSSC Cargo. Tiež ich vozidlový park je omnoho pestrejší aj na typy rušňov a zároveň aj na ich farebné riešenia. Avšak predpokladám, že dnes budem fotiť hlavne vlaky osobnej dopravy, ktoré v tomto úseku v pracovné dni dominujú.




Ako prvého som sa dočkal osobného vlaku Os 4622 z Nových Zámkov, vedeného „Laminátkou“ 240 054-7. Táto ťahá poschodovú súpravu Push-Pull (alebo skôr Pull-pull ???) namiesto niektorej novozámockej „Princeznej“




Onedlho ju dobehlo prototypové „rýchle Eso“ 362 001-0 na osobáku 3016 z Leopoldova. Pôvodne som očakával Push-Pull. 362-ka ma veľmi potešila...




A teraz aby som si vybral čo budem fotiť: pri mojej koľaji brzdí „Laminátka“ 240 005-9 s rýchlikom R 871 SLÁDKOVIČ do Nových Zámkov a v pozadí, pri trnavskom nástupišti pristáva jeden z dvoch slovenských „Messerschmittov“ - 381 001-7, s osobným vlakom 3019 do Leopoldova.




Len, čo sa tieto dva vlaky definitívne „rozviedli“ na zastávke Bratislava Vinohrady, vychádza z oblúku od hlavnej stanice osobný vlak 4619 do Nových Zámkov, vedený dnes už exponovanou „Laminátkou“ 240 054-7 s Pull-Pull súpravou.



Po odchode tohto osobáku zastávka Vinohrady osirela. Na lavičkách však naďalej vyčkávajú cestujúci, čo značí, že ďalšie vlaky osobnej prepravy sa onedlho znovu objavia. Pozerám na oblohu a zisťujem, že posledný vlak s Laminátkou 054 so sebou pritiahol aj celkom slušnú vrstvu oblačnosti. To som ešte nevedel, že po zvyšný čas budem fotografovať už iba bez slnka...




Od Rače (asi zo zriaďovacej stanice Bratislava Východ) pomaly prichádza dlhý nákladný vlak, ťahaný „Laminátkou“ 240 042-4.




Na tomto fleku som už pekne dlho nefotil, tak som si dal repete a fotil som chvíľku aj stadiaľto. Jeden z „ulovených“ vlakov je IC 505 DOXXBET, na čele s „Gorilou“ 350 017-0. To už sa slnko definitívne schovalo za mračná a to významne ovplyvnilo moje ďalšie fotografovanie na tomto mieste.




O niekoľko minút sa objavila aj „Laminátka“ 240 075-2 s REX-ákom 731 TIRNAVIA do Trnavy.




„Eso“ 361 101-9, hanlivo prezývané „Turbozmrd“, brzdí v zastávke Vinohrady s rýchlikom 609 SPIŠAN. Ktohovie, či svoj vlak úspešne dovezie až do Košíc...


Popoludňajšia prepravná „špička“ sa rozbehla. V pomerne krátkom slede prichádza ďalší vlak - Os 3021 do Leopoldova, ktorý dnes vezie „Laminátka“ 240 028-1. Aj tento Push-Pull bude v cieľovej stanici svojim rušňom obiehaný, čím sa celkom vytratil základný zmysel tejto dopravnej jednotky. Počasie sa stále zhoršuje, vyzerá to tak, že čoskoro začne pršať. Ešte to som potreboval...




Osobný vlak 3021 do Leopoldova s rušňom 240 028-1




Na vedľajšej dvojkoľajke prichádza rýchlik 835 URPÍN do Zvolena, ktorý dnes ťahá český „Plecháč“ 242 273-1. Tento rušeň ma veľmi potešil. Už dlhšiu dobu som si ho chcel odfotiť, no až dnes sa na mňa usmialo šťastie




Keď sa konečene vlaky osobnej dopravy minuly, od hlavnej stanice prikvitol nákladný vlak, smerujúci pravdepodobne z Devínskej Novej Vsi na Východné. Vezie ho cargácka „Laminátka“ 240 004-2




Dnešný prvý Push-Pull s originálnym prideleným typom hnacieho vozidla. „Princezná“ 263 012-7 dnes za svoju radu vylepšuje štatistiku. Tvári sa, že svoj vlak Os 4621 zdarne dovezie až do Nových Zámkov - držím jej palce



Vo svojom archíve som objavil ešte tri fotografie z Vinohradov, ktoré som zhotovil pred letom. Rozhodol som sa, že ich sem pripojím.




„Eso“ 362 009-3 prechádza dňa 27.2.2014 zastávkou Bratislava Vinohrady s vlakom EC 130 VARSOVIA z Budapešti do Varšavy




V nedeľu 20.4.2014 prichádza „Plecháč“ 242 204-6 s rýchlikom 812 SITNO. Fotil som ho iba tak dokumentačne. Viem, mohol byť fotený z perónu napravo, ale nechcel som prebiehať pár metrov pred idúcim vlakom....




„Laminátka“ 240 075-2 v rovnaký deň zastavuje na Vinohradoch s vlakom Os 3051 do Trnavy





Na záver prikladám fotografiu vlaku REx 733 JAVORNÍK, ktorým som z tohto výletu odcestoval domov. Podmienky pre fotografovanie sa zhoršili natoľko, že som sa rozhodol pre taktický ústup. Fotografia je čiste dokumentačného charakteru, veď podľa nej vidíte, že bola fotená už za dažďa. Malou útechou je aspoň rušeň na čele vlaku - jedna z najkrajších žopkárskych „Laminátok“, ktorá dodnes vlastní originálny náter: 240 142-0. Nemôžem si pomôcť, ale tento kabátik sa Laminátkam hodí najviac. A hlavne v dnešnej dobe, ktorá je typická záplavou Blonski-náterov, pôsobia lokomotívy s pôvodným farebným prevedením, ako drahokamy.



Tak, to by bolo asi všetko. Môj prvý prázdninový výlet predčasne ukončila vyššia moc. Obloha sa zatiahla a po hodine začalo intenzívne pršať. V takých podmienkach je fotografovanie bežnej železničnej prevádzky bezpredmetné. Je to škoda, lebo plánoval som, zostať na Vinohradoch až do večera. Za priaznivých podmienok by iste vzniklo mnoho pekných fotografií. No ale nevadí, veď niesom tu posledný krát. Dúfam, že sa mi čoskoro podrarí, dostať sa znova k železnici, aby som zase čo-to pofotil. A hlavne, aby bolo počasie k mojej činnosti zhovievavejšie.

Pevne verím, že sa Vám tento môj krátky článok, ktorým som Vám chcel priblížiť svoj dnešný výlet, bude páčiť. Samozrejme, rád prijmem kritiku a rady ktoré ma v tvorbe článkov posunú ďalej. Za každý povzbudzujúci ohlas budem vďačný.



text a foto: Kruppo362 (Dominik Krupan)


Tento článok nájdete na stránke railtrains.sk https://www.railtrains.sk

URL tohoto článku je: https://www.railtrains.sk/modules/AMS/article.php?storyid=1291