Čierne Eurorunnery MRCE Dispolok sa na Slovensku udomácňujú! I.časť

railtrains.sk

Dátum:  31.07.2009 1:00   |   Rubrika:  Z tratí ŽSR a SŽDC   |   Vytlačené:  22.10.2019 14:16

 Pred niekoľkými rokmi sme si na našich tratiach nevedeli ani v najoptimistickejšom sne predstaviť , že okrem našich verne známych laminátok ,peršingov, okuliarnikov a iných starších lokomotív stretneme v čele vlakov či osobných , alebo nákladných moderný rušeň zo západnej Európy.








Jedným z dôvodov bola dlhé roky údajná nekompatibilita zahraničných rušňov z našimi zabezpečovacími zariadeniami a z toho prameniace obavy vzniku mimoriadnej situácie.Druhým dôvodom bola finančná náročnosť či už zakúpenia , alebo prenajatia takéhoto rušňa.Prvý dopravca , ktorá začal využívať na vozbu svojich nákladných vlakov moderný rušeň typu Eurorunner bola Rakúsko – Slovenská spoločnosť LTE.Rušne sa najskôr začali objavovať najmä na trati Bratislava - Žiar nad Hronom a späť , no koncom roku 2008 sme ich mohli stretnúť v takmer každom kúte Slovenska od Čadce až po Trebišov. Postupne sa začali rušne typu Eurorunner /v rakúsku sú tieto rušne registrované pod označením OBB rad 2016 a nesú tam prezývku „Hercules“/ objavovať v čele vlakov REX a SPR na trati WIen-Marchegg-Bratislava hl.st. Prvou lastovičkou na Slovensku v privátnom sektore z požičovne DISPOLOK sa stal rušeň ER 20-014 , ktorý si na obdobie od 22.júna 2007 do 15.marca 2008 prenajala spoločnosť BRKS.Jedným z poznatkov , ktoré sa podarili získať za krátke pôsobenie rušňa vo farbách BRKS bolo, že rušeň z ľahkosťou zvláda ťažký traťový výkon a bez problémov nahradí minimálne dva rušne radu 740 , alebo 742 , ktoré na takéto výkony nasadzuje väčšina našich privátnych dopravcov.

V súčasnosti dominujú naším tratiam v čelách privátnych nákladných vlakov najmä na západe Slovenska dva rušne z požičovne rušňov MRCE Dispolok.Oba pútajú pohľady fanúšikov a okoloidúcich laikov svojim netradičným čiernym náterom.

ER20.005 Regio Rail

Novovzniknutá spoločnosť RegioRail si ako svoje prvé HDV zvolila HDV radu ER20. Rušeň dorazil na Slovensko dňa 18.3.2009 v čele vlaku LTE Nex 47195 spolu s 2016.904 LTE.


Príchod ER20.005 RegioRail na Slovensko v čele Nex 47195 spolu rušňom 2016.904 LTE dňa 18.3.2009.

Ešte v ten istý deň sa presunul do neďalekej maďarskej prechodovej stanice Rajka MÁV , aby odviezol svoj prvý vlak do žst.Rohožník . Zaujímavosťou bolo že vlak bol vedený úvraťou cez žst. Bratislava Vajnory.



Hneď po príjazde rušňa dňa 18.3.2009 sa uskutočnil za účasti vedenia spoločnosti a pracovníkov MRCE Dispolok presun do Rajky MÁV pre svoj prvý ložený vlak. Počas pobytu v žst.Bratislava Rusovce prišlo k stretnutiu s Bratislavskou dispečerkou 751.206 ZSSK Cargo.


Obiehanie súpravy v žst Bratislava Vajnory počas prvého výkonu

Keďže spoločnosť Regio Rail nedokázala okrem spomínanej vozby zabezpečiť ďalšie výkony , bol rušeň na krátke obdobie prenajatý českému prepravcovi RAILTRANS Sokolov. Do Českej republiky bol rušeň prevezený dňa 10.4.2009 po trati Bratislava Rusovce - Kúty – Brno - Kolín –Nymburk -Ústi n.L.


Stretnutie s laminátkou v žst.Kúty počas cesty do ČR dňa 10.4.2009


Stretnutie ER20.005 s bývalým bratislavským okuliarnikom 754.013 v Brne dolním


Stretnutie s vlakom EC174 v Brne Maloměřicích


Križovanie z dôvodu výluky v žst. Skalica nad Svitavou

Po návrate z krátkeho pobytu v ČR sa rušeň opäť zapojil do vozby vlakov pre Holcim Rohožník..


Stretnutie vlaku pre Holcim Rohožník v žst Rajka s konvojom rušňov ZS cargo dňa 16.6.2009.Vtedy sme ešte netušili , že je to takmer posledný výkon pre spoločnosť Regio Rail.


Dňa 16.6.2009 bol z dôvodu poruchy rušňa ER 20.005 použitý na vlaku do Rohožníka príprah rušňov radu 740 SŽDS.


Dňa 17.6.2009 prechádza okolo odstaveného rušňa ER 20.005 v žst. Zohor konvoj laminátok radu 240....


A ako spomína na Eurorunnera Palo na trati Zohor - Rohožník




Po prvý krát som ER 20-005 stretol na našej trati na nákladnom vlaku pri Lozorne 25.4.2009, čo mi nestačilo a išiel som ešte do Zohoru zachytiť jeho odjazd smerom na Bratislavu...



Ďalším dňom, kedy ma nenechal kludného bolo ráno 4.5.2009, kedy som ho čakal opäť pri Lozorne, keď sa vracal pre druhú polovicu nákladného vlaku z Rohožníka do Zohoru a následne medzi Lozornom a Jablonovým...



A toto sú fotografie z Jablonového, keď som na neho čakal za každého počasia, ako si kludnou voľnou jazdou išiel do Zohoru (7.5. a 11.6.2009).


Pri tejto fotografií som si veru nepomyslel, že ho u nás fotím naposledy z logom RR...(Jablonové 12.6.2009)

Napriek ukončeniu nájmu pre firmu Regio Rail sa budeme s ER20.005 na naši tratiach aj naďalej stretávať.Novým nájomcom sa stala spoločnosť EXPRESS RAIL Bratislava .
Pre štatistov len doplníme informáciu , že prvý vlak odviezol ER20.005 vo farbách Regio Railu dňa 18.3.2009 /vlak 45222 / .násl. 50754 z Rajky do Rohožníka/ a posledný výkon bol dňa 29.6:2009 /vlak 1.násl. 50753 z Rohožníka do Rajky/.

V druhej časti sa budeme venovať rušňu ER20.009 , ktorý od konca júna 2009 prevádzkuje dopravca Expres Rail Bratislava.


Autor textu : Mišo,autor foto: redakcia Railtrains.sk
sprc .

Tento článok nájdete na stránke railtrains.sk https://www.railtrains.sk

URL tohoto článku je: https://www.railtrains.sk/modules/AMS/article.php?storyid=15