Poľské „panťáky“ ED72 na Slovensku.

railtrains.sk

Dátum:  01.02.2010 0:00   |   Rubrika:  Fotoprofil   |   Vytlačené:  08.05.2021 20:33

 Ako si viacerí z Vás určite všimli do Žiliny začali od nového grafikonu na dvoch pároch vlakov zachádzať poľské „panťáky“ nesúce označenie ED72. Keďže práve ohľadom týchto jednotiek je veľa nezodpovedaných a často kladených otázok, priblížime si ich troška bližšie nielen z vonku, ale aj zvnútra.










Technické parametre
Aj keď to znie neuveriteľne, tieto jednotky boli vyrobené v roku 1995. Svojou konštrukciou a technickým riešením však veľmi zaostávajú a pripomínajú skôr jednotky vyrobené niekedy v 60-tych či 70-rokoch.Jednotka sa skladá zo štyroch vozňov, dva krajné sú riadiace, označené ako Ra a Rb. Stredné dva sú hnacie, označené ako Sa a Sb. Na týchto dvoch vozňoch sú umiestnené aj zberače, jeden určený na prevádzku na ŽSR, druhý na PKP. Jednotku poháňa osem trakčných motorov, ktoré sú tlapovo uložené v dvojnápravových podvozkoch.Maximálna rýchlosť tejto jednotky je 110km/h , hmotnosť je 182ton, trvalý výkon 175kW, dĺžka celej jednotky je 86 190mm. Otváranie a zatváranie dverí je ovládane centrálne zo stanovišťa rušňovodiča.



Pohľad na stanovište rušňovodiča.




Na prvý pohľad pôsobí množstvo ovládacích prvkov troška chaoticky.




Je nutné takisto povedať, že jednotka nemá prídavnú brzdu, ale len priebežnú brzdu, ktorá brzdí celú súpravu. Brzdič ktorý je na fotografií je veľmi citlivý a preto brzdenie s ním nieje nič jednoduché.




Spínače poľského a slovenského zberača. Pred sťahovačkou je nutné spraviť množstvo úkonov (vypnúť kúrenie, prerušiť motorgenerátor, stlmiť osvetlenie, stiahnuť zberač ...) Pri zdvihnutí zberaču je potrebné samozrejme všetky úkony zopakovať, len v opačnom poradí. Jedna perlička – slovenský zberač sa môže sťahovať maximálne pri rýchlosti 60km/h, inak by hrozilo jeho poškodenie.



Pult pre vlakvedúceho na ktorom je možné vidieť aj varič a jednu záhadnú červenú páku. Pýtate sa na čo slúži? Je to ručné ovládanie stierača ...




Panel slovenského VZ.




Registračný rýchlomer Hasler (ktorý mali aj žilinské „bobiny“ 140.045, 058 a 067, ktoré zachádzali s rýchlikom Goral až do Katowíc) a návestný opakovač na slovenské trate.




Prepínač slovenského a poľského VZ.




Ak by ste sa v tejto jednotke niekedy viezli a pri sedačke by ste videli tento kus železa, nezľaknite sa a prosím neberte ho. Je to núdzové spriahlo.


Kde sa s nimi môžeme stretnúť

V úseku Žilina – Zwardoň – Katowice (- Krakow) sú denne vypravené 4 páry vlakov. Osobné vlaky Os4104/4105 a 4108/4109 sú zložené zo 4 slovenských vozov typu B ťahaných v úseku Žilina – Zwardoň žilinským „peršingom“, zo Zwardoň do Poľska pravdepodobne poľskou EU07.Poľské „panťáky“ ED72 sa vyskytujú na Os4106/4107 a R334/335 „Skalnica“. Striedajú sa tu jednotky ED72.012 (nesúca náter InterRegio), 013 a 014 (v červeno šedom nátere). Časom by mala pribudnúť ešte ED72.011. V priebehu jedného dňa je možné stretnúť v Žiline či na trati smer Zwardoň všetky tri jednotky.Všetky spomínané vlaky sú tzv. „robotnícke“. Cestuje s nimi množstvo ľudí do práce, škôl a podobne. Tieto spoje však majú neraz vysoké meškania, ktoré cestujúca verejnosť vníma samozrejme negatívne. Preto je pravdepodobne len otázka času, kedy bude musieť niekto kompetentný riešiť daný problém, či prípadne sťažnosti nielen od cestujúcich, ale aj od samotných zamestnancov železnice.


ED72.012 v zaujímavom nátere pri svojej prvej návšteve žilinského depa.




Tá istá jednotka už počas pravidelného výkonu na Os4106 prichádza do stanice Kysucké Nové Mesto.




Odchod zo stanice Kysucké Nové Mesto smer Čadca, Zwardoň, Bielsko – Biala a Katowice.




ED72.013 v žilinskom depe počas školenia rušňovodičov.




Os4106 prechádza po rekonštruovanom úseku pri stanici Krásno nad Kysucou.




ED72.013 ako Os4106 na snáď najkrajšom rekonštruovanom úseku Kysucké Nové Mesto – Krásno nad Kysucou medzi stanicou Kysucké Nové Mesto – Ochodnica.




ED72.014 ako R335 „Skalnica“ prichádza do Ochodnice.




Ten istý vlak, tá istá jednotka, len v iný, slnečný deň prichádza do stanice Kysucké Nové Mesto.


Niečo zo života ...
Poľské „panťáky“ do Žiliny zachádzali už pred 2-3 rokmi. V kruhoch fotografov a rušňovodičov si vyslúžili niekoľko nelichotivých prezývok, ako Polska Kolejowa Pomsta, Kíbel či Drevolíno. Dôvodom je hlavne ich vysoká poruchovosť či komfort cestovania. Poruchovosť pramení hlavne z množstva „sťahovačiek“, na ktoré tieto jednotky určite nie sú zvyknuté Veď v úseku Žilina – Zwardoň sa nachádza 5 miest, kde je nutné stiahnúť zberač (+ svetelná „sťahovačka“ pred stanicou Skalité).
Žilinský rušňovodiči nie sú výnimkou pretože „panťáky“ im spôsobujú viac starosti ako radosti. Jazdné vlastnosti, množstvo úkonov nutných k oživeniu jednotky či už vyššie spomínané „sťahovačky“, to všetko určite neprispieva k dobrej reputácií týchto strojov. O zážitkoch by sa dalo rozprávať pekných pár hodín, no určite najväčší problém spôsobuje opätovný štart motorgenerátora po sťahovačke, neotvorené či len čiastočne otvorené dvere, slabé kúrenie a celkový dojem z jazdy ...
Je však nutné povedať, že od ich posledného pravidelného pôsobenia na slovenskom území boli poľskou stranou vykonané drobné úpravy a zatiaľ (zaklopme si na drevo) nedochádza k žiadnym neschopnostiam. Grafikon sa zatiaľ len začína, preto je na závery ešte dosť skoro, až čas ukáže, či budú tieto jednotky spoľahlivo slúžiť, alebo neostanú nič dlžné svojej povesti.

Čo dodať na záver?
Týmto článkom, alebo možno osobnými skúsenosťami si určite každý vytvorí svoj vlastný názor. Pre mňa osobne je však nezodpovedaných množstvo otázok. Je skutočne nutné mať také intenzívne spojenie s Poľskom? Nestačili by vlaky začínajúce/končiace v stanici Zwardoň s ďalšími prípojmi smer Bielsko – Biala, Katowice, Krakow či iné poľské mestá? Nebolo by lepšie skúsiť spraviť lepšie spojenie medzi Žilinou a Bohumínom či Ostravou s využitím povedzme aj českých „Elefantov“ 471? Je síce pravda, že rýchliková doprava je v tomto úseku v čase od 6hod do 21hod v dvojhodinom takte , no osobné vlaky sú hlavne v úseku Čadca – Český Tešín – Bohumín (- Ostrava) dosť obmedzené. Je pravda, že výstavba koridoru na slovenskej aj českej strane by mohla zapríčiniť meškania, ale veď, všetko sa dá, len sa musí troška chcieť. Možno sa kvalitnejšieho a efektívnejšieho spojenia dočkáme v nasledujúcich rokoch ...

AUTOR: PaP Vlčkovci
Sprac.




Tento článok nájdete na stránke railtrains.sk https://www.railtrains.sk

URL tohoto článku je: https://www.railtrains.sk/modules/AMS/article.php?storyid=151