Súhrn roku 2015: Začiatky - 1.časť (január - marec)

railtrains.sk

Dátum:  04.12.2015 0:00   |   Rubrika:  Na voľné chvíle ...   |   Vytlačené:  22.09.2019 18:12

 V týchto pár dieloch Vám chcem zhrnúť môj fotografický železničný rok 2015. V prvej časti sa pozrieme na mesiace január až marec, kedy som fotil ešte so starým foťákom (Panasonic LUMIX FS-40). Taká mydlová škatuľka, ale predsa len začiatok je začiatok...






Začínal som intenzívne už v roku 2014, ale v roku 2015 som sa ešte viac rozbehol, opustil som „brány“ staníc a vyberal sa aj na trať. Berte prosím aj ohľad na kvalitu fotiek.



Január

Keďže foťák mi bohvieako pekne nefotil, skôr som natáčal. Videá stále môžete nájsť na tomto YouTube kanáli. Ale aj keď som išiel natáčať, predsa len som aj fotil.


Dňa 2.1.2015 som sa vybral do Považskej Bystrice. Sem dávam z tohto výletu len štyri, už historické fotky:



„Banán“ 150.224-4 v čele vlaku Ex 123 RADHOŠŤ pripravený na odchod. VIDEO




Zelený „Peršing“ 162.035-0 v čele Expresu vchádza do žst. Považská Bystrica




„Peršing“ 162.054-1 v čele vlaku Ex 221 FATRA pripravený na odchod. VIDEO




„Eso“ 363.100-9 nákladného dopravcu ZSSK-Cargo prechádza stanicou Považská Bystrica a má namierené smer Bratislava v čele ucelenky vozňov Eas


Dňa 6.1.2015 som sa náhodou ocitol v Kraľovanoch a tak som využil situáciu. V zimnom období sú Kraľovany ako za polárnej noci, ani lúč slnka. Pri snehu to vie dobre pokaziť fotky:



742.037-5 v čase, keď ešte robila postrky „Ceckaniam“ radu 751 s rudou do Medzibrodia nad Oravou. Vedľa na 2.TK zastavila „Gorila“ 350.016-2 s vlakom R 606 SHOPPIE.SK




Kraľovianská „Bageta“ 813.019-7 + 913.019-6 „Matej + Karol“ čaká na svoj ďalší vlak na dvanástej koľaji. V súčasnosti sa (od júla 2015) podrobuje MH oprave v ŽOS Zvolen


Už po zimných prázdninách dňa 17.1.2015, som sa vybral do Nového Mesta nad Váhom. Vždy som si chcel odfotiť aj natočiť „Huga“ 350.004-8. V ten deň mal ísť na R 602 ČINGOV. Ja som sa do Nového Mesta dostal rýchlikom 600 MILA SEDITA a dačo som aj natočil:



„Hugo“ v polovičnej kráse pripravený na odchod zo žst. Nové Mesto nad Váhom. VIDEO. Okrem „Huga“ som zastihol aj ďalšiu „Gorilu“ a to dnešného „Milana“ 350.018-8, smerujúceho na EH opravu do ŽOS Vrútky. Fotku nemám - očakával som náklad, preto som natáčal. VIDEO




Trio „És“ 362.003-6, 363.143-9 a 363.144-7, alebo ešte čas, kedy jazdili „pomalé Esá“ na považských osobákoch a „Morozmrdy“ na rýchlikoch. Vpravo Os 3309 do Žiliny




Na Orave „Mandarínky“ radu 811 prestali jazdiť už v začiatkoch blonskizácie. Nevedel som, či ešte nejaká existuje až kým sa mi v Novom Meste nad Váhom ukázala táto krásavica 811.008-6, ktorá priviezla svoj vlak Os 3181 z Vrboviec




Naftové vykurovanie môže niekedy trošku zahaprovať - alias 011.867-9 v Novom Meste nad Váhom, ktorý pekne vydymil celú stanicu, ale aj cestujúcich v ňom...



Posledný januárový deň som sa vybral do Bratislavy. Neviem či to bola správna voľba, pretože v noci z 30.1. na 31.1.2015 napadlo mnoho snehu a spôsobilo to veľké kolapsy v doprave. Mali sme aj možnosť vidieť niekoľko stovák minút zmeškané vlaky (nočáky) z dôvodu popadaných stromov na Štrbe. Ani na Orave to nebolo moc slávne a problematický úsek trate v okolí Podbielu a tiež aj iné úseky boli neprejazdné. Z môjho ranného cestovania (7902 / 600) sa stalo poobedné (7910 / 1.nsl 604). Na internete som časom zistil, že v úseku Dlhá nad Oravou - Oravský Podzámok je prerušená doprava bez NAD. Keďže bývam bližšie k Oravskému Podzámku zastávka (ktorá je v tom úseku), rozhodol som sa ísť aj s batožinou na „veľkú“ stanicu Oravský Podzámok.



Po piatich rokoch som konečne znovu videl snežný pluh v akcii. Snehová pohotovosť aj s „Ponorkou“ 730.617-8 ŽSR čakajú na prechod osobných vlakov v žst. Oravský Podzámok




Bližší pohľad na rušeň 730.617-8




Jediná po MH-čková 811-ka, jazdiaca pod Kraľovanmi a to 811.013-6, na takmer 60 minút zmeškanom Os 7909 do Trstenej




MVTV 02-14 čaká v žst. Kraľovany na svoju ďalšiu službu tohto zasneženého dňa




A jedna z posledných januárových fotiek: „OKAY-ka“ 362.012-7 v čele vlaku 1.nsl R 604 so súpravou z obratu R 601 z dôvodu kalamity v Tatrách


Február
Ako som uviedol, ešte 31. januára som sa vybral do Bratislavy. Chcel som ísť niečo odfotiť aj ku trati, ale nebolo na to príliš vhodné svetlo, tiež sa mi moc nechcelo do toho snehu, tak som aspoň niečo odfotil na hlavnej stanici. Fotky sú možno trošku lepšie, keďže som mal požičanú bratrancovu zrkadlovku (Canon EOS 70D). Ale keď človek nevie fotiť, môže mať aj hocijaké delo, fotka bude stále obsahovo rovnaká. Nechcem sa nijako chváliť, ale za ten polrok, čo mám už aj ja vlastnú zrkadlovku, som pokročil o dosť...



Moja „vysnívaná“ 263.005-1 „Vlastička“ konečne pred mojím objektívom. Takto som ju dňa 1.2.2015 zastihol v Bratislave na konci Push-Pull súpravy




Maďarská „kraksňa“ (ako som tento stroj pomenoval) 431.015 v čele vlaku R 725 REMATA odchádza z Bratislavy hlavnej stanice




„Aristokratka“ 350.001-4, ešte keď mala náter blonski a taktiež aj staré žiarovkové svetlá. Dnes nosí „myší“ kabátik a LED-ky. Dňa 1.2.2015 sa postavila do čela vlaku R 609 SPIŠAN




Z Bratislavy sa presúvame späť na Oravu a tu za jasného slnka fotím „Bagetu“ 813.014-8 + 913.014-7 (v tom čase ešte pred MH opravou), ako brzdí na zastávke Oravský Podzámok zastávka s vlakom Os 7908 dňa 7.2.2015. Vľavo je možné vidieť rieku Orava aj kúsok z ľudovej architektúry - drevenice v miestnej časti Dolná Lehota (patriaca pod obec Oravský Podzámok)



V piatok 13.2.2015 som sa vybral do Kraľovian, dačo si odfotiť. Vyšiel som kúsok za stanicu, resp. k poslednej výhybke. Že som si to nevšimol - kebyže fotím v násvite, mohol som mať odfotenú „Pastelku“ 163.107-6 v čele Os 7810, ale nevadí už...



„Slivkové Eso“ 362.008-5 v čele približne 25 minút zmeškaného R 607 FERRATUM BANK vchádza do žst. Kraľovany. Meškanie bolo spôsobené technickými problémami „Slivky“, ale majstrovi sa to podarilo spojazdniť. Netradičné na tejto fotke je, že v šesťstovkovom rýchliku je radený vozeň Aeer, ktorý tu už nie je veľmi typický. Väčšinou tam jazdia veľkopriestorové vozne




Osobák v čele so 162.005-3 vchádza do Kraľovian



V sobotu 15.2.2015 som sa vybral do Kláštora pod Znievom. Niečo som natočil, niečo odfotil, ale z fotiek sa bohužiaľ podarila len jedna a to „Bageta“ 813.005-6 + 913.005-5. Počasie tiež nebolo bohvieaké. Spojenie vyžltnutej trávy, tmavomodrej oblohy a čistého svetla moc nemám rád. Nepríjemné pre oči, aj pre fotku...



„Bagety“ sa na tomto spoji (Os 7527 Vrútky - Prievidza) neudržali dlho. Od 1.3.2015 (1. zmena GVD) ich nahradili nové, modernejšie DMJ radu 861 „Dunihlav“. Vpravo v pozadí môžeme vidieť pohorie Malá Fatra




Jedného dňa (16.2.2015) som sa vybral do Žiliny, tradične do modelárskeho obchodu. Na R 606 SHOPPIE.SK išla táto „kakadu Gorila“ 350.005-5. V pozadí osvetlený vrch Šíp vždy pekne doladí atmosféru kraľovianských stanicoviek...



Ako to už u mňa býva, cez prázdniny chodievam na „dolnú Zem“ - do Žarnovice. I keď už som starší, stále to tam mám rád. No teraz sa už nehrám s bratrancom na záhrade, ale len tam prespávam a chodím fotiť (alebo sa len voziť). Dňa 18.2.2015 som sa teda vybral do Žarnovice:



Posledná vyrobená „Laminátka“ 240.145-3 (ex. S499.1027) s osobákom 5702 do Nových Zámkov zažiarila v žst. Žarnovica dňa 18.2.2015




Keďže Podhájska ponúka veľmi pekné fleky, chcel som mať odfotené niečo aj tam. Bohužiaľ, počasie sa nevydarilo (v Bratislave bolo ešte horšie) tak aspoň rýchlik 833 TEKOV, odchádzajúci zo žst. Podhájska dňa 19.2.2015, vedený „Coca-Colou“ 362.015-0



Po troch rokoch som si opäť zopakoval návštevu Levíc a to v piatok 20.2.2015. Opäť bolo to nepríjemné svetlo pre oči, že som až slnečné okuliare potreboval. Najväčšia zmena za tie tri roky bola, že vtedy som tam videl „Pantografy“ radu 560. Tie už sú v súčasnej dobe na tejto trati minulosťou. V Leviciach som natočil aj videozostrih, ktorý nájdete TU.



Súpravy na vlaky Os 5908 (Levice - Štúrovo), vozeň 812.009-3 a Os 5930 (Levice - Čata), vozeň 812.030-9 dňa 20.2.2015 v Leviciach




V tento deň došlo aj k môjmu stretnutiu s „retro-Laminátkou“ 240.022-4 takto v Leviciach na odstavnej koľaji




Počas tohto výletu som sa prvý krát stretol aj s „Vašom“ 754.054-5. Zachytený je počas posunu v žst. Vrútky dňa 21.2.2015


Marec
Už dlho som sa chcel vybrať na „Ďaleký východ“ do Košíc. To som aj 7.3.2015 uskutočnil. Zostrih vlakov v Košiciach nájdete TU.



Rýchlik 600 MILA SEDITA v ešte nie úplne „zlatých“ Kraľovanoch pripravený na odchod. V čele posledné „rýchle Eso“ 362.016-8 a za ním už „tradičný“ Postw do Bratislavy Nového Mesta




Ranné „zlaté“ Kraľovany a rýchlik 767 RWE brzdí k nástupišťu. Dnes ho vezie rušeň 361.001-1. Ešte v decembri 2014 tu jazdil legendárny rýchlik 441 EXCELSIOR z Chebu do Košíc. Toto je len jeho náhrada (Trenčín - Košice)




Konečne som mal príležitosť si odfotiť vozeň radu Gbkkqs Slovenskej Pošty do detailov. Fotky som následne použil aj pri stavbe jeho modelu v mierke 1:120 TT




V dnešných časoch sú „Žehličky“ radov 110, 111 a 210 na ústupe, preto každá z nich pred objektívom určite poteší...




Toho času jeden z dvoch posledných „Hybridov“ na východe. „Tomáško“ 750.164-6 sa postavil do čela Zr (REx) vlaku 901 ABOV do Humenného. V tej dobe mal ešte svoj motor, ktorý bol neskôr nahradený motorom zo 750.031-7 (dnes 757.024-5) po nehode, ktorá sa stala pár dní po mojej fotke. V súčasnosti „Tomáško“ jazdí na prievidzských rýchlikoch. VIDEO




„Žoskules“ 757.016-1 v čele rýchliku 814 DOMICA do Bratislavy, pri 3. nástupišti pripravený na odchod. VIDEO




Posledná fotka z tohto slnečného dňa: rýchlik 610 POVAŽAN v čele s „OKAY-kou“ 362.012-7 zastavil v žst. Kraľovany. VIDEO



Po dlhšej pauze som sa dňa 28.3.2015 vybral ráno na nostalgickú jazdu KHT Zvolen s „Malým býčkom“ 422.0108 zo Zvolena do Šiah a naspäť:



Po vystúpení z R 600 VÁH vo Vrútkach, sa mi naskytol pohľad na historickú „Rakaňu“ E699.2133




„Malý býček“ aj s celou súpravou zastavil v žst. Hontianske Tesáre




„Malý býček“ v Šahách




Celú cestu nám robil vzdialenú spoločnosť požiarny vlak na čele s „Pielstickom“ T466.0253; Šahy 28.3.2015


Týmto uzatváram prvý diel zo zhrnutia roka 2015, keďže za tie zvyšné tri dni sa už nič extra neudialo. Verím, že v blízkej dobre dokončím ďalšie zhrnutie, tento krát „Súhrn roku 2015: Leto sa blíži - 2.časť“.


autor: Peter Káčer (PeTTo13)


Tento článok nájdete na stránke railtrains.sk https://www.railtrains.sk

URL tohoto článku je: https://www.railtrains.sk/modules/AMS/article.php?storyid=1532