''Peršingy'' radov 162 a 163 ZSSK v GVD 2016/2017

railtrains.sk

Dátum:  19.01.2017 0:00   |   Rubrika:  Z tratí ŽSR a SŽDC   |   Vytlačené:  19.09.2019 16:40

 Rovnako ako v minulom roku, aj v tomto sme si pre vás pripravili malú sondu do aktuálnej prevádzky jednosmerných ''peršingov'' patriacich ZSSK. Ich význam v doprave vlakov osobnej dopravy aj dislokácia doznali od minulého roka pomerne veľkých zmien, hlavne v oblasti Žiliny. Aktuálne je v rušňovom parku ZSSK 20 rušňov týchto radov, z nich sú turnusované dve tretiny, presnejšie 14 strojov.












SPD Žilina

162.001, 162.002, 162.003, 162.004, 162.005, 162.006, 162.007, 162.008

Najvýznamnejšou zmenou je určite ukončenie dlhé roky trvajúcej prevádzky radu 163 pod hlavičkou depa Žilina. Ešte takto pred rokom bolo v stave depa 5 „trojek“. Rušeň 163.124 bol odstavený kvôli plánovanej rekonštrukcií na 361.127 počiatkom augusta 2016, v septembri boli rušne 163.106 a 163.109 redislokované do Košíc a s novým grafikonom na východ odišli aj posledné 163.113 a 163.114. Ich výkony si zabrali dvojsystémové rušne r.361 a 363, ktorých viac-menej všetky turnusy zahŕňajú ako vozbu vlakov pod jednosmerným trolejom, tak aj pod striedavou pavučinkou.
Depu ostali jedine všetky „dvojkové“ stroje, z ktorých je 6 turnusovaných. Rušne 162.003 a 162.007 sú od októbra 2016 v oprave po vzájomnej zrážke na žilinskej stanici dňa 28.9.2016. Na trojke sa pracuje v košickom depe, na sedmičke sa však ešte pracovať ani nezačalo, čiže bude mimo hry dlhšiu dobu. Po náraze do stromu v noci z 30.11. na 1.12.2016 v čele EN 442 Bohemia je v súčasnosti v oprave aj „retrovka“ 162.006, nemala by tam však byť dlho. Výskyt žilinských rušňov na iných ako tu popisovaných výkonoch bude z dôvodu malého počtu záložných strojov zrejme zriedkavý, skôr naopak – asi bude dochádzať k náhradám „rýchlych peršingov“ „esami“ r.363, prípadne „tri-šesť-jednotkami“.




Z času na čas však aj „dvojka“ potiahne vlak za niektorú zo svojich kolegýň. Tak to bolo prvého októbra 2015, kedy sa 162.002 objavila na čele vlakov 601 a 610 v úseku Žilina – Košice – Žilina. V čele „šesťstodesiatky“ ju augustus vymákol pred stanicou Varín.


TS 130 (1x162)

Elitným turnusom žilinských „peršingov“ je v tomto grafikone určite „stotridsiatka“. Hlavnou úlohou mašinky v turnuse je doprava rýchlikov 346/345 zo Žiliny do Ostravy-Svinova a späť. V turnuse je ešte zaradená aj vozba jedného Os vlaku zo Žiliny do Čadce a naspäť zo Zwardońa do Žiliny v pracovné dni (okrem pondelka, resp. piatka).

1. deň
Sv 4492vlož – Čadca (3:31) – Skalité (3:42), ide v 2-5
Sv 4496sp – Skalité (4:41) – Skalité-Serafínov (4:49), ide v 2-5
Os 3953 – Skalité-Serafínov (4:55) – Žilina (6:13), ide v 2-5
R 346 – Žilina (7:27) – Ostrava-Svinov (9:17)
R 345 – Ostrava-Svinov (14:43) – Žilina (16:33)
Os 3930 – Žilina (18:48) – Čadca (19:26), ide v 1-4



Slovenské stroje radu 162 sa vo vozbe medzinárodných vlakov vyššej kvality medzi Žilinou a Ostravou objavovali pomerne pravidelne (hoci nešlo o turnusový výkon) už v minulom grafikone. Išlo predovšetkým o vlaky 141/152, ktoré vozili v pauze medzi vlakmi 442 a 443. Takto bola nasadená aj 162.001, ktorú v Kysuckom Novom Meste zachytil Palo499 dňa 10.5.2016 pri vedení vlaku Ex 152.


TS 131 (1x162)

Náplňou turnusu je vozba Os vlakov na ramene Zwardoń-Žilina-Liptovský Mikuláš. Zaujímavosťou je určite ranné vyťahovanie súprav dvoch osobných vlakov zo stanice Skalité na zastávku Serafínov. Príčinou je nemožnosť rušňa obehnúť súpravu na zastávke a ani vytlačenia súpravy do Serafínova, vzdialeného od stanice 6 kilometrov.

1. deň
Sv 4492 - Čadca (3:31) - Skalité (3:42), v X
Sv 4496 - Skalité (4:41) - Skalité-Serafínov (4:49), v X
Os 3953sp - Skalité-Serafínov (4:55) - Skalité (5:06), v X
Sv 4498 - Skalité (5:30) - Skalité-Serafínov (5:37), v X
Os 3955sp - Skalité-Serafínov (5:43) - Skalité (5:54), v X
Os 4470 - Skalité (6:05) - Zwardoń (6:17), v X
Os 4471 - Zwardoń (6:42) - Žilina (8:13), v X
Os 3413 - Žilina (8:34) - Liptovský Mikuláš (10:13), v X
Os 3416 - Liptovský Mikuláš (11:28) - Žilina (13:00), v X
REX 1759 – Žilina (14:10) – Liptovský Mikuláš (15:27), v X
Os 3428 – Liptovský Mikuláš (16:57) – Žilina (18:33), v X
Os 3986 – Žilina (16:48) – Čadca (17:26), v +
Os 3985 – Čadca (18:35) – Žilina (19:13), v +
Os 3934 – Žilina (20:48) – Čadca (21:26), v 1-4, 7




162.006 bola 8. júna 2016 v čele Os 3413 do Liptovského Mikuláša zvečnená pod majestátnym Strečnom. Svojím Nikonom sa o to zaslúžil augustus.



TS 132 (2x162)

Napriek tomu, že sú v tomto turnuse až dve mašiny, priemerný denný prebeh je iba 186 km. Je to dané najmä tým, že cez víkend nerobia ani jeden vlak. Rušne obsluhujú rameno Skalité-Serafínov-Žilina-Liptovský Hrádok, noci a víkendy prečkávajú v Čadci a Ružomberku.

1. deň
Sv 4492sp - Čadca (3:31) - Skalité (3:42), v X
Sv 4498sp - Skalité (5:30) - Skalité-Serafínov (5:37), v X
Os 3955 – Skalité-Serafínov (5:43) – Žilina (7:13), v X
Os 3916 – Žilina (12:48) – Čadca (13:26), v X
Os 3925 – Čadca (14:35) – Ružomberok (16:38), v X

2.deň
Os 3440 – Ružomberok (4:11) – Žilina (5:13), v X
Os 3407 – Žilina (5:59) – Liptovský Hrádok (7:45), v X, nejde v období 1.Vll.-3.lX.
Os 3409 – Žilina (6:24) – Liptovský Mikuláš (8:17), v X v období 1.Vll.-3.lX.
Os 3420 – Liptovský Hrádok (13:20) – Liptovský Mikuláš (13:31), v X v období 1.Vll.-3.lX.
Os 3420 – Liptovský Mikuláš (13:33) – Žilina (15:23), v X
Os 3956 – Žilina (15:48) – Skalité (16:57), v X
Os 4475sp – Skalité (17:12) – Čadca (17:32), v X
Os 3935 – Čadca (19:35) – Žilina (20:13), v X
Os 3936 – Žilina (21:48) – Čadca (22:26), v X




Blonski 162.008 bola v upršané ráno 10. augusta 2016 zvečnená na stanici v Žiline. (foto Kruppo362)



TS 133 (1x162)

Ďalší „peršan“ má v jednodennom obehu na starosti vozbu Os vlakov na tradičnej trase Zwardoń-Žilina-Liptovský Mikuláš.

1. deň
Sv 4494vlož – Čadca (3:31) – Skalité (3:42), v 1
Sv 4496sp – Skalité (4:41) – Skalité-Serafínov (4:49), v 1
Os 3953 – Skalité-Serafínov (4:55) – Žilina (6:13), ide v 1
Os 3953 – Čadca (5:35) – Žilina (6:13), ide v 6,+
Os 3409 – Žilina (6:24) – Žilina (8:17), v X, nejde v období 1.Vll.-3.lX.
Os 3418 – Liptovský Mikuláš (12:25) – Žilina (14:04), v X, nejde v období 1.Vll.-3.lX.
Os 4474 – Žilina (14:48) – Zwardoń (16:10), v X
Os 4475 – Zwardoń (16:42) – Žilina (18:13), v X
Os 3930 – Žilina (18:48) – Čadca (19:26), v 5,7
Os 3986 – Žilina (16:48) – Čadca (17:26), v 6
Os 3985 – Čadca (18:35) – Žilina (19:13), v 6
Os 3934 – Žilina (20:48) – Čadca (21:26), v 6




Pred stanicu Varín bol 22. septembra 2015 odfotený „peršing“ 163.113 so súpravou osobného vlaku do Žiliny. O necelé tri mesiace svojím presunom (spolu s 163.114) uzatváral kapitolu prevádzky radu 163 v depe pod Dubňom.



TS 134 (1x162)

Aj posledný žilinský turnus je jednodenný. Mašinka z neho však slúži výhradne na Kysuciach, dopravuje 1-2 páry Os medzi Žilinou a Čadcou a 2-3 páry Os medzi Žilinou a Zwardońom, vďaka čomu mašinka nabehá priemerne 340 km za deň.

1.deň
Os 3900 – Žilina (4:48) – Čadca (5:26), v X
Os 3905 – Čadca (6:01) – Žilina (6:39), v X
Os 4170 – Žilina (4:48) – Zwardoń (6:17), v 6,+
Os 4171 – Zwardoń (6:42) – Žilina (8:13), v 6,+
Os 3912 – Žilina (10:48) – Čadca (11:26)
Os 3921 – Čadca (12:35) – Žilina (13:13)
Os 4472 - Žilina (13:48) - Zwardoń (15:10)
Os 4473 - Zwardoń (15:41) - Žilina (17:13)
Os 4476 - Žilina (17:48) - Zwardoń (19:10)
Os 4477 - Zwardoń (19:52) - Žilina (21:13)




Jedna z tých vzácnejších fotiek, na ktorej je zachytený „peršing“ 162.006 ešte v pôvodnej farbe typickej pre jednosmerné rušne. Na boku vidieť oválnu zliatinovú tabuľu, na ktorej bolo v minulosti logo vtedajších ČSD, tzv. „štadión“. V súčasnosti je tam znak ZSSK. „Retro peršing“ sa objavil v čele Os 3921 z Čadce do Žiliny zloženého z klimatizovaných vozňov dňa 27. októbra 2016. Na fotografií prechádza Krásnom nad Kysucou. (foto kaoz)




SPD Košice

163.101, 163.104, 163.105, 163.106, 163.107, 163.108, 163.109, 163.110, 163.111, 163.112, 163.113, 163.114

Aj pre košické „peršingy“ bol minulý rok dosť turbulentný. V marci došlo k odstaveniu 163.119 (reko na 361.125), v júni bola odstavená 163.054 (reko na 361.126) a v septembri (ako vôbec posledný nulkový „peršing“ na Slovensku, ešte z z r.1986) obľúbená 163.057 (reko na 361.128). Postupne však prišli 4 stroje zo Žiliny a tak je tu v súčasnosti dislokovaných všetkých 12 „peršingov“ radu 163. Turnusovaných je 8 strojov v štyroch turnusoch, prevádzková záloha 4 strojov však nie je v prípade prítomnosti radu 361 (ktoré prevzali časť výkonov práve od „peršingov“) nikdy na škodu - je zjavné, že okrem vozby vlastných výkonov zaskakujú v prípade potreby aj za svoje modernizované kolegyne (361.001-361.005, 361.120-123 – tj. 9 kusov, turnusovaných 7). Známa „pastelka“ 163.104 sa v súčasnosti podrobuje EH oprave v domovskom depe, pri ktorej by mala prísť o svoj pestrofarebný náter a dostať štandardný „blonski korporát“. Len pred pár dňami, na prelome rokov 2016 a 2017, došlo k odstaveniu stroja 163.121 za účelom rekonštrukcie na 361.129.


TS 170 (1x163)

Legendárne jednoduchý turnus pre jednu mašinku sa od minulého roka zmenil len málo. Večer vezie pozdejší vlak (8821 miesto 8819) a prestoj v Košiciach je od ôsmej do pätnástej po novom využitý na temperovanie súprav na „Stromovej“.

1.deň
REX 1964 – Čierna nad Tisou (5:56) – Košice (7:28)
Os 8821 – Košice (20:36) – Čierna nad Tisou (22:19)


TS 171 (2x163)

Ani druhý turnus „osobákov“ do Čiernej nad Tisou sa príliš nezmenil. V prvý deň prejde „peršing“ dvakrát cez Schengenskú hranicu do ukrajinského Čopu, druhý deň sa prevezie z Čiernej cez Košice do Popradu a späť.

1.deň
Os 8860 - Čierna nad Tisou (7:00) - Čop (7:40)
Os 8861 - Čop (8:43) - Čierna nad Tisou (9:47)
Os 8862 - Čierna nad Tisou (12:15) - Čop (13:31)
Os 8863 - Čop (16:20) - Čierna nad Tisou (17:40)

2.deň
Os 8804 – Čierna nad Tisou (5:05) – Košice (6:54)
Os 7806 – Košice (7:03) – Poprad-Tatry (9:04)
Os 7817 – Poprad-Tatry (10:42) – Košice (12:32)
Os 8819 – Košice (19:06) – Čierna nad Tisou (20:51)




Dnes už neopakovateľný záber na 163.104 stojacu so súpravou Os vlaku do Čiernej nad Tisou v Košiciach bol urobený 17. apríla 2016. (foto Semir350)




TS 172 (3x163)

Trojdenný turnus obsluhuje rameno Lipany-Košice-Čierna nad Tisou. Zaujímavosťou je navýšenie počtu vlakov z Košíc do Lipian v réžií „peršingov“ o jeden pár v pracovné dni oproti minulému grafikonu. Okrem nich robia ešte 1-2 obraty medzi Košicami a Prešovom a 3-4 páry Os do Čiernej nad Tisou.


1.deň
Os 8700 – Košice (3:58) – Lipany (5:56)
Os 8709 – Lipany (6:46) – Košice (8:24)
Os 8807 – Košice (10:06) – Čierna nad Tisou (11:51)
Os 8864 – Čierna nad Tisou (13:26) – Košice (15:19), v +
Os 8814 – Čierna nad Tisou (14:05) – Košice (15:54), v X,6
Os 8817 – Košice (17:16) – Čierna nad Tisou (18:59), v X
Os 8819sp – Košice (19:06) – Čierna nad Tisou (20:51), v 6,+

2.deň
Os 8800 – Čierna nad Tisou (3:05) – Košice (4:54)
Os 8702 – Košice (5:36) – Prešov (6:15), v 6,+
Os 8702 – Košice (5:36) – Lipany (7:03), v X
Os 8717 – Lipany (11:03) – Košice (12:24), v X
Os 8718 – Košice (13:36) – Lipany (14:56), v X
Os 8727 – Lipany (16:03) – Košice (17:24), v X
Os 8727 – Prešov (16:42) – Košice (17:24), v 6,+

3. deň
Os 8801 – Košice (5:06) – Čierna nad Tisou (6:51), v X
Os 8808 – Čierna nad Tisou (8:05) – Košice (9:54), v X
Os 8712 – Košice (10:36) – Prešov (11:15), v X
Os 8743 – Prešov (14:18) – Košice (14:57), v X
Os 8811 – Košice (14:16) – Čierna nad Tisou (15:59), v 6,+
Os 8813 – Košice (15:16! – Čierna nad Tisou (16:59), v X
Os 8820 – Čierna nad Tisou (18:05) – Košice (19:54)




Poslednú dobu sú obehy rušňov r.162, 163 a 361 dosť pomiešané a tak sa sem-tam vyskytne rušeň r.162 (tu konkrétne 008-7) aj v Lipanoch. S vloženou 162 006-1 od Prešova spolu tvoria vlak 8723, ktorý PeTTo13 zachytil pri brzdení do zastávky Kendice 21.11.2016.




TS 173 (2x163)

V tomto turnuse sa košické stroje dostanú až do ďalekej Čadce. Väčšinu výkonov tvoria Os vlaky na Liptove, minulý grafikon patrila vozba týchto vlakov žilinským „stošesťdesiattrojkám“. Nie je bez zaujímavosti, že od začiatku grafikonu sa v turnuse často vyskytujú rušne r.361, a naopak, ich vlastné turnusy obsadzujú „peršingy“. Takéto čachre sa dajú (možno nielen v tomto turnuse) očakávať v priebehu celého grafikonu.

1. deň
Os 3461 – Liptovský Mikuláš (4:14) – Poprad-Tatry (5:12), v 1-6
Os 3466 – Poprad-Tatry (6:34) – Liptovský Mikuláš (7:38), v X
Os 3414sp – Liptovský Mikuláš (9:38) – Žilina (11:26), v X
Os 3423 – Žilina (13:34) – Poprad-Tatry (16:10), v X
Os 3430 – Poprad-Tatry (16:47) – Žilina (19:26), v X
Os 3478 – Poprad-Tatry (22:46) – Liptovský Mikuláš (23:49), v 6

2. deň
Os 3906 – Žilina (7:20) – Čadca (8:06), v X, nejde v období 1.Vll.-3.lX.
Os 3917sp – Čadca (10:35) – Žilina (11:26), v X, nejde v období 1.Vll.-3.lX.
Os 3419 – Žilina (11:55) – Poprad-Tatry (14:28), v X
Os 3425 – Žilina (14:28) – Liptovský Hrádok (16:27), v 6,+
Os 3430 – Liptovský Hrádok (17:31) – Žilina (19:28), v 6,+
Os 7827 – Poprad-Tatry (15:42) – Košice (17:32), v X
Os 7830sp – Košice (19:27) – Poprad-Tatry (21:18), v X
Os 3478 – Poprad-Tatry (22:46) – Liptovský Mikuláš (23:49), v X




„Pastelková“ 163.107 zachytená medzi vlakmi v Poprade dňa 25.7.2014 (foto Leviathan)



Na záver prajem „peršingom“ množstvo kilometrov bez nehôd a závad a ďakujem kolegom z RT, ktorí mi poskytli svoje snímky.


Text: Adam Gajdoš (742.286)
Autori fotografií: augustus, Leviathan, Palo499, Semir350, Kruppo362, PeTTo13, kaoz


Pozn.: Autor nenesie zodpovednosť za dodržanie turnusov a jazdných časov


Tento článok nájdete na stránke railtrains.sk https://www.railtrains.sk

URL tohoto článku je: https://www.railtrains.sk/modules/AMS/article.php?storyid=1699