Príbeh zvaný GORILA...

railtrains.sk

Dátum:  05.04.2010 0:00   |   Rubrika:  Fotoprofil   |   Vytlačené:  22.10.2019 14:00

 ...alebo 35 rokov prevádzky a milióny kilometrov za sebou...
Diel siedmy : Hugo mánia.

Po slávnostnom rolloute 350.004 v retro polomáčanom nátere v ŽOS Vrútky dňa 10.12.2009 vypukla na Slovensku hotová „Hugománia“.Čo je na 350.004, prezývanej aj „Hugo“, také výnimočné? Predovšetkým je to náter, ktorý obdržala pri svojej poslednej EH oprave. Ide o podobný náter tomu, aké dostávali rušne rady 350 pri svojej výrobe a dodaní do SPD Bratislava zo Škoda Plzeň.










A to už je aj niekoľko desiatok rokov dozadu, presnejšie sa tak stalo v roku 29. septembra 1975! 35. výročie tejto udalosti a snaha zainteresovaných oživiť tento historický náter sa stalo skutočnosťou pred Vianocami roku 2009. Vtedy sa uskutočnil rollout polomáčaného Huga v ŽOS Vrútky. Nasledujúca fotografia zachytáva rušeň počas prvého oživovania ešte v areáli ŽOS Vrútky.


Po rolloute nasledovala prvá skúšobná jazda pod 3 kV. Poslednou prekážkou pred nasadením do ostrej prevádzky bola ďalšia skúšobná jazda, tentokrát pod 25 kV. Stalo sa tak presne o týždeň neskôr dňa 17.12.2009, keď sa Hugo prvýkrát premával v novom kabáte pod vrcholkami Malých Karpát.


Prvý ostrý výkon dňa 18.12.2009 bol sprevádzaný nešťastnými okolnosťami. Problémy s kúrením odsunuli Huga až na nočný R 615 Zemplín, ktorý sa mu nakoniec stal osudným. Rušeň sa na východe Slovenska zrazil s vysokou zverou a ostal odstavený poškodený v košickom depe. Tým, čo ho čakali na obratovom R 606 ostali nakoniec len „oči pre plač“ (vrátane nás čakajúcich v Milochove). Slnečná premiéra sa musela odložiť na neskôr.



Opakovanú premiéru si zopakoval Hugo deň pred Vianocami na R 603 do Košíc. Inak tomu nebolo ani na Vianoce, a keďže Hugo je Hugo, tak treba ísť odfotiť aj na Vianoce. Nasledujúce fotografie ho zachytávajú pristavený v bratislavskej hlavnej stanici a v Leopoldove, kde nám slniečko zašlo za mraky pár minút pred prejazdom.






Hovorí sa, že kto šťastie skúša, ten ho aj nájde. Zatiaľ čo väčšina z nás 26. decembra 2009 odfukovala ešte snáď z Vianočnej večere, krásne slnečné ráno prilákalo k trati všetkých Huga chtivých fotografov. A tak vznikla v Ivanke pri Dunaji na EC 345 Avala moja prvá plnošlnečná fotografia Huga, čo si viac môže železničný fotograf priať?



Hugo sa v česko-slovensko-maďarskej turnusovej skupine č. 302 s výnimkou dvoch dní keď si odskočil na domáce IC udržal až do nasledujúceho roka. 28. decembra 2009 sa nám šťastie obrátilo chrbtom, keď sa avizované vyjasnenie na IC 502 za Šenkvickou estakádou oneskorilo o pár minút.



Dlhodobé inverzné počasie na začiatku roka 2010 fotografom veľmi neprialo, a tak cvaknúť Huga slnečného sa podarilo len málokedy, ako napr. 3. januára 2010 pri čakaní na ďalší výkon vo svojom domovskom depe.



Na Tri krále však zavítal Hugo do TS 301 kde sa udržal celý január (pravidelne však vynechával obrat 477-476). Zároveň s ním zavítala do Bratislava aj pravá zima, ktorá sa na bratislavské pomery udržala na prekvapenie pomerne dlho. Na nasledujúcej fotografii čaká Hugo 6. januára 2010 na svoj prvý výkon na legendárnej Slovenskej Strele do Prahy.



Ako som už spomínal január 2010 sa niesol v znamení v bratislavských končinách už nezvyčajnej zimy. A keďže treba zdokumentovať všetko výnimočné, tak aj Huga v takomto nečase na EC 170 Hungaria dňa 18.1.2010.



O dva dni neskôr však už ukázalo Slniečko svoju rastúcu silu, aby 20. januára 2010 prekuslo inverznú oblačnosť a zohrialo svojimi lúčmi mrazivú EC 171 Hungaria prechádzajúcu cez Devínske Jazero.


Inak tomu nebolo ani na obed 23. januára, keď sa vyjasnilo tesne pred prejazdom EC 170 Hungaria. Chrípka sem, chrípka tam, Hugo musí byť.


Na prvé týždne prevádzky polo máčanej 350.004 uzatváram fotografiou nezvyčajne krátkeho EC 174 Jan Jesenius. Tento vlak je pre svoju skorú časovú polohu možné v Bratislave fotografovať v zimnom období okrem obdobia Vianoc keď sú dni ešte príliš krátke. Stačilo však pár minútové meškanie a tak 27. januára vznikla fotografia Huga na mojom najobľúbenejšom vlaku.



A kde stretneme Huga dnes? Ak nie pod štítmi Vysokých Tatier, tak niekde v čele prestížnych vlakov kategórie EuroCity medzi Prahou a Budapešťou. V roku 2010 mu želáme veľa kilometrov bez nehôd a ako sa už zdá, aj veľa vody, veď očista je základom života.







Nerušený Hugo na EC 174 je od zmeny času minulosťou – odteraz v pozadí so skoršou R 603.




Hugo sa krátko ukázal aj na obrate „Slovan“ Bratislava – Praha a späť, tu na EC 274 za bratislavskými tunelmi.



Mimoriadne nasadenie MÁV súpravy na EC 345 Avala, modrý Hugo v čele prechádza Podivínom, CZ.






Koncom marca sa Hugo ukázal opäť aj pod Tatrami, najskôr na IC 505, nasledujúci deň na R 603.
Vážení priatelia,a je tu záver nášho rozprávania u rušňoch radu 350,dúfame,že sme Vám mohli priniesť niekoľko zaujímavých faktov a údajov o ktorých ste nevedeli. Sme radi ak Vás naše rozprávanie zaujalo a bolo pre Vás prínosom.Railtrains.sk




Autor textu a foto : Juraj Streber

Sprc:


Tento článok nájdete na stránke railtrains.sk https://www.railtrains.sk

URL tohoto článku je: https://www.railtrains.sk/modules/AMS/article.php?storyid=182