Pracovno-zácviková idylka, časť motorová

railtrains.sk

Dátum:  15.10.2018 0:00   |   Rubrika:  Fotoprofil   |   Vytlačené:  30.03.2020 6:11

 Po dlhej dobe som sa rozhodol, že niečo napíšem. Keďže to bolo pre mňa zaujímavé leto, tak som povyberal pár fotiek z prevádzky, respektíve z môjho zácviku na motorovú trakciu v SPD Bratislava hlavné. Jediné, čo mi počas tohto zácviku chýbalo, boli jazdy na ''veľkých'' motorových rušňoch...










Počas kurzu sme mali aj činnosť na pracovisku, kde nám inštruktori ukazovali prebrané učivo, ktoré sme sa učili v tamojších laviciach. Činnosť na pracovisku bola vždy, keď bol nejaký sviatok v strede týždňa, prípadne v Strečne bola nejaká akcia (kar, svadba, oslava, ...). Bolo tak aj dňa 3.3.2018, kedy sme zavítali do rušňového depa v Nových Zámkoch, aby sme si ukázali najväčších ťahúnov Železničnej spoločnosti Slovensko na západnom a strednom Slovensku.



Na ukážku a prezentáciu ''vnútorností'' sme mali k dispozícii stroj od sesterskej spoločnosti, a to rušeň 240.015. V pozadí vidno aj poschodovú elektrickú jednotku 671.013






O mesiac a pol na to sme boli už v domovskom depe, kde sme si ukázali niečo z viacsystémovej trakcie. Aj keď každého zaujímalo stanovište rušňa 362 (na ktorej sme boli), ja som neodolal a cez bočné okno som si odfotil ''východniara'' 742.374, ktorý prišiel nazbrojiť naftu z neďalekého RD Bratislava Východné.




Pilštik 742.374 pri stojane na zbrojenie v RD Bratislava hlavné, v pozadí posunovací rušeň 712.440, ktorý čaká na odchod z depa po tzv. A koľaji.







V depe sme boli pozrieť aj pár dní na to, konkrétne 23.4.2018. Odfotil som si tam pri rotunde aj dva motoráčiky s dvomi veľkými el. rušňami - zľava 812.030, 361.109, 362.001 a 812.040





Za Bratislavu sme boli piati. Rozdelili nás rôzne, nemali sme svoje turnusy a dávali nás tam, kde bolo voľné. Ja som zo začiatku chodil častejšie na Záhorskú Ves a Plavecké Podhradie (P.P. len v prípade, keď mi to vychádzalo na víkend). Trať je to pekná, partia tamojších turnusových ľudí ešte lepšia a mne už nezostávalo nič iné, ako si len užívať to, čo som vždy chcel - a to riadiť niečo veľké...





Nie, toto zrovna veľké nie je  Ale je to stále lepšie, ako motorák samotný. Bageta 813/913.041 s riadiacim vozňom vpred už po obehnutí cyklovozňa v Záhorskej Vsi pripravená na odchod do Plaveckého Podhradia ako osobný vlak 2309 v jedno slnečné sobotné ráno (19.5.2018).






Po pristátí v konečnej stanici znovu vyťahujem foťák a znovu fotím.






Aby nebolo nejakej elektrike ľúto, že teraz na ne zabudnem, tak v Zohori po príchode a následnom vystriedaní sa s druhým rušňovodičom (pre nás už konečná) idem do zadnej časti stanice aby som si tam odfotil odstavený Vectron 193.846.






O dva týždne som sa do Plaveckého Podhradia dostal znovu, ale tentokrát s polovičnou bagetou, a to s 812.040. Na fotke už pripravený osobný vlak 2334 (2.6.2018) do Záhorskej Vsi, avšak od Zohoru to už berie druhý rušňovodič.





5.6.2018 som mal trochu obavy, lebo som mal osobné prvenstvo vo viacerých smeroch - prvýkrát na N. Meste, prvýkrát na rušni 721, prvýkrát na staničnom posune ... Ale čert to ber, rušňovodič a posunovači boli tolerantný a chápali to, takže to ma trochu upokojilo.



Ťapka 721.131 odstavená pred začatím posunu





Bageta 813.040 po príchode do Záhorskej Vsi a ukončení jazdy vlaku 2315 dňa 11.6.2018.





cestou do dennej zažívam grafikonové križovanie vlakov 832 a 811 v Palárikove, kde na fotke dňa 15.6. stojí rýchlik 811 v čele s 362.011 pripravený na odchod smerom na ''zvolenskú'' jednokoľajku.






O dva dni na to, 17.6. sa na Plavecké Podhradie tiež pozrel malý motor - 812.040 s cyklovozňom zachytený v Záhorskej Vsi.




Mimoriadny vlak kdesi od Maďarska cez Bratislavu, Trenčín a Žilinu smerom na Čadcu zachytený dňa 25.6. v Bratislave na Novom Meste v čele s rušňom 350.018.






Nočné služby na novomestskej zálohy dokážu byť zaujímavé, hlavne keď človek so sebou vezme foťák. Modrá ťapka 721.073 pod falošným súmrakom.






Novinka v depe v podobe požičaného Vectrona 383.202 ešte bez polepu v bielej farbe, fotené dňa 28.6.






Keďže mal prísť prezidentský vlak do Bratislavy, tak bolo treba upratať. 28.6. využili na to motorový posun (1. záloha hlavnej stanice), ktorý bol v tamojšom múzeu preposunovať jednotlivé stále exponáty (vozne, mašinky, vozíky).






4.7. bol na 1. zálohe somár 736.101, na fotke je zachytený počas menšej pauzy na odstavnom koľajisku pod depom.






V ten istý deň som si z neho odfotil aj žehličku 210.037 KDS, ktorá išla ako rušňový vlak z Devínskej Novej Vsi do Vajnor, odkiaľ urobila ďalší postrk vlakom cez kopec (cez hlavnú stanicu a Lamač).





Jediné, čo mi chýbalo, bol posun v depe. Každý z nás piatich tam už bol, no ja som sa tam dostal až po nejakých dvoch mesiacoch, a to v deň 20.7. a noc 21.7.. Urobil som si tzv. ''turnusové kolečko'' - denná/nočná.



Obe kinderká (akumulátorové rušne na posun) 199.415 a 199.402 zachytené pred rotundou počas nabíjania, kedy na ne zasvietilo prvé Slnko nadchádzajúceho dňa.






V nočnej sa viac používa to prvé spomínané, 199.415 kvôli lepšiemu pultu (natiahnutý po celom, kde je ovládacia páka hneď pri okne). Na fotke je v pozadí aj 812.030 s cyklovozňom, ktorá sa v ďalšie ráno vyberie ako súpravový vlak do Zohoru a následne bude jazdiť celý deň Záhorská Ves - Plavecké Podhradie.






Koncom júna sa v Trnave konala napäťová výluka a kvôli tomu tam boli dva motorové rušne r. 721 na vytláčanie vlakov. Na fotke zo dňa 24.7.2018 je zachytená dvojička ťapiek, číslami konkrétne 128 (z Nových Zámkov) a 073 pred začatím výluky.






Ak by niekoho zaujímalo, ako sa motorový vozeň (alebo jednotka) dostane cez týždeň z Bratislavy do Zohoru na prvé ranné vlaky, tak takto... Je to na závese súpravového vlaku 2090, ktorý ide z Bratislavy do Kútov a vezie tri súpravy - prvá súprava ide do Kútov a potom naspäť ako REx 1861, druhý je Push-Pull do Malaciek a odtiaľ ako nejaký osobný vlak do Bratislavy (alebo Pezinka?) a tretia súprava je práve nejaký ''motoráčik'' do Zohoru. V noci zo dňa 5. na 6.8. to bola práve bageta 813/913.038.






Nejak v tom čase prišiel malý motor (812-tka) na výpomoc z Nových Zámkov, čiže na ďalší deň už na Záhorskú Ves jazdil on. Bol to motoráčik 812.028. Neodpustil som si fotku z pobytu vo Vysokej pri Morave, na fotke vedený ako osobný vlak 2317.






V skoré ráno dňa 16.8. bol na závese spomínaného súpravového vlaku tiež malý motor, a to 812.040. Na fotke je krátky pobyt v Lamači z dôvodu trvajúcej výluky medzi Lamačom a Devínskou Novou Vsou.





Cestu do Zohoru už poznáte, trať tiež, a čo jazda do Bratislavy ? No už áno - ide sa ako súpravový vlak 2393 zo Záhorskej Vsi do Bratislavy hlavnej stanice a následne zbrojiť do depa. Avšak nie vždy v rovnakom čase, niekedy sa stihne ísť zo Zohoru pred EC, niekedy po, a niekedy nás predbieha EC 281 v Devínskej N. Vsi. Tomu tak bolo aj dňa 20.8.





23.8. som bol tiež na ''Záhorskej'' a tiež tam bol aj rovnaký stroj - 812.040 ako osobný vlak 2310 vo Vysokej pri Morave.





O nejaký týždeň (3.9.) bol na 1. zálohe somár 736.102. Už v poobedných hodinách odstavený vo dvore (časť žel. hlavnej stanice) v pozadí s vysielačom.





Červená ťapka 721.131 na zálohe na Novom Meste pripravená s jedným vozňom, ktorý sa pridával na ''správky'' v noci zo dňa 14. na 15.8.. A čo sú to ''správky'' ? To je vlak (Sv 9643 a Sv 9644), ktorý jazdí každú noc z hlavnej stanice cez Nové Mesto do RD Východné a späť, roznáša/zváža vozne z a do opravy. V pozadí sa chystá akurát súprava na osobný vlak 2000 z N. Mesta do Kútov v čele s nejakou 362-kou.





Väčšinou zvykne bývať na ''správkach'' rušeň, ktorý priviezol EC 283 a na nasledujúci deň vezme EC 282 do Prahy, no nebýva to pravidlo. V noci z 5. na 6.9. tam bol rušeň 210.011, ktorý robil na nasledujúci deň 2. zálohu na hlavnej stanici (elektrický posun).





Po ceste z nočnej dňa 19.9. som si v Šali odfotil aj zhorenú laminátku 240.037, ktorá tam večer predtým zahorela. V čele je už akási žehlička, ktorá celú súpravu zobrala do Nových Zámkov.





Počas posledných zácvikových služieb som bol opäť v Záhorskej Vsi, a keďže to bol víkend tak som si užil aj predposlednú jazdu (6.10.) do Plaveckého Podhradia. Bolo to na motorovej jednotke 813/913.038, na fotke počas výstupu cestujúcich v Lozorne ako osobný vlak 2334.





Dúfam, že sa Vám tento článok aspoň trochu páčil. Ak áno, tak sa môžte tešiť aj na ďalšie časti (časť striedavá a viacsystémová). Budem rád za každý komentár, či kladný alebo záporný - aspoň budem do budúcna vedieť, čo a ako písať/fotiť/...

autor: Lukáš Tinák, alias Luko3105



Tento článok nájdete na stránke railtrains.sk https://www.railtrains.sk

URL tohoto článku je: https://www.railtrains.sk/modules/AMS/article.php?storyid=1951