S Mazutkou do Plav. Podhradia a oslavy 120 rokov trate do Brezovej pod Bradlom

railtrains.sk

Dátum:  16.09.2019 0:00   |   Rubrika:  Z tratí ŽSR a SŽDC   |   Vytlačené:  05.08.2021 0:51

 Minulá sobota bola bohatá na mimoriadne jazdy. Tie sa konali na Západnom a na Strednom Slovensku. V dnešnom článku sa budeme venovať tým na Západnom Slovensku.











Sobotňajšie jazdy boli v réžií parnej aj motorovej trakcie. Do Plaveckého Podhradia sa opäť po roku vydala Mazutka 555.3008 v starostlivosti KPHŽD. Na Kopaniciach sa zase odohrávali oslavy 120 rokov trate Jablonica - Brezová pod Bradlom v réžií najznámejších zástupcov československých motorových vozňov a to Hurvínka M 131.1443 a Orchestriónu M 152.0160 s prívesnými vozňami. Obe akcie prilákali nielen mnoho návštevníkov, ale aj mnoho fotografov, nielen zo Slovenska. Ako prvej sa budeme venovať Mazutke 555.3008.



S MAZUTKOU NA PLAVECKÝ HRAD

Klub priateľov histórie železničnej dopravy Bratislava východ (KPHŽD) usporiadal v spolupráci so Železnicami Slovenskej republiky jazdu parným vlakom do Plaveckého podhradia. Jeho súpravu tvoril parný rušeň 555.3008 prezývaný Mazutka so štyrmi vozňami Ci, jedným vozňom Ca a s dvoma služobnými vozňami a cisternou. V súprave nechýbal ani bufetový vozeň. Cestujúci mali po vystúpení v Plaveckom Podhradí možnosť vydať sa na výlet na Plavecký hrad. Zvedavci ale mohli nahliadnuť aj na stanovište parného rušna.





Mazutka 555.3008 prechádza v čele súpravového vlaku bratislavskou Mladou Gardou a pomaly sa blíži ku hlavnej stanici, kde nastúpia prví cestujúci. Foto: Kubo57





Mazutka s vlakom na hlavnej stanici. Foto: Volod





Keďže v Zohori vlak vykonával úvrať, Mazutka musela obehnúť súpravu. Foto: Volod





Mazutka opäť v čele vlaku, tentokrát však tendrom napred po obehnutí súpravy. Foto: Volod





Veľa rušňov nejde fotiť tendrom napred, no pri Mazutke to vzhľadom na konštrukciu tendra nevyzerá tak zle. Koniec koncov, týchto fotiek nie je na internete veľa. Nostalický parný vlak na Plavecký hrad sa blíži do Lozorna. Foto: Kvixo





Kvixo tento vlak nefotil sám. Dokopy sme na mieste boli štyria. Ja pridávam "vybehnutejšiu" verziu, na ktorej vyniká 17‰ spád trate. Foto: Kubo57





Parný vlak za Sološnicou. Foto: Kvixo





Konečná stanica vlaku bolo Plavecké Podhradie. Záujem o nahliadnutie na stanovište parného rušňa bol naozaj veľký. Foto: MichalBA





Mazutka počas posunu v Plaveckom Podhradí. Foto: Volod





Pohľad na mohutné čelo parného rušňa. Foto: Kubo57



Po niekoľkohodinovom pobyte v Plaveckom Podhradí sa parný vlak krátko po 16.-tej hodine vydal na spiatočnú cestu. Fotografi sa úplne netešili tomuto neskorému odchodu, keďže sa slnko nepriaznivo natáčalo a na parný vlak pod Plaveckým hradom už nesvietilo tak, ako by malo. Náš český redakčný kolega to však skúsil risknúť a výsledok nakoniec nebol zlý.





Je krátce po 16. hodině odpolední a ze zastávky a nákladiště Plavecké Podhradie se na zpáteční cestu do domovské Bratislavy vydala souprava zvláštního parního vlaku. V čele hučí majestátná "Mazutka" 555.3008. Foto Lajos





Mazutka odchádza z Rohožníku. Foto: Volod





Mazutka v oblúku za Rohožníkom. Foto: Papagaj477





Parný vlak vedený rušňom 555.3008 prechádza poľom za Rohožníkom. Foto: Kubo57





Zvláštní vlak stavěl i v dalších nácestných stanicích a zastávkách trati (Plavecký Mikuláš -) Plavecké Podhradie - Zohor. V tomto případě se se vší parádou rozjíždí ze zastávky Pernek pri Zohore. Foto Lajos





Parný vlak vchádza do Lozorna. Foto: Kubo57





Mazutka 555.3008 odchádza z poslednej stanice na trati z Plaveckého Mikuláša do Zohoru, ktorou bolo Lozorno. Foto: Papagaj477





Záverečná fotka reportáže z jazdy Mazutky do Plavekého Podhradia je venovaná posunu v stanici Zohor počas obiehania súpravy. Foto: Kubo57



OSLAVY 120 ROKOV TRATE JABLONICA - BREZOVÁ POD BRADLOM

Tento rok je to už 120 rokov od zahájenia prevádzky na trati z Jablonice do Brezovej pod Bradlom. Tejto nádhernej trati sme sa v redakcií venovali už viackrát. Začiatkom júla sa Lajos venoval aj jej historií v článku Záhorácká lokálka Jablonica - Brezová pod Bradlom slouží už 120 let. Sme radi, že sme sa jej dnes mohli venovať opäť a to v podobe tohto reportu z osláv jej 120. výročia.





Je chvilka po ránu 14. 9. 2019, v Jablonici to už žije, u autobusové zastávky se řadí mažoretky, blízká restaurace má výjimečně i v sobotu otevřeno a to kvůli místním hasičům, kteří slaví 130 let od založení dobrovolného sboru. Voní tam guláš a cigánská pečeně. S maličkým zpožděním od nádraží k zastávce Jablonica obec přijíždí zvláštní a vlastně i protokolární vlak. Foto Lajos





Okraj jediného fotomraku olízl přední část zvláštního vlaku, když projížděl úsekem Osuské - Hradište pod Vrátnom u místní části Dolný Mlyn. Foto Lajos





Průjezd mimořádného vlaku zastávkou Brezová pod Bradlom-zastávka. Nápis již zmizel, ale nástupiště i osvětlení zde ještě existuje. Foto Lajos





"Hurvínek" M 131.1443 bude na konečné v Brezovej pod Bradlom nasvícen jen u prvního vlaku a toho je třeba využít. Lumír už přepnul poziční světla na zpáteční cestu, která začne deset minut po poledni. Foto Lajos





První návrat motorové soupravy z Brezovej do Jablonice. Paprsky už dosahují na čelo motorového vozu M 152.0160, vpravo nad ním se hrdě vzpíná Štefánikova mohyla na Bradle. Foto Lajos





Aj v hradišti pod Vrátnom už vidno prvé náznaky jesene. Mimoriadny motorový vlak z Brezovej pod Bradlom mieri do Jablonice. Foto: Kvixo





Při průjezdu obcí Hradište pod Vrátnom nám cestu příjemně zkřížil vlak do Jablonice a tak vznikl snímek vozu M 131.1443 pod místním kostelem Sv. Martina. Foto Lajos





Mimoriadny motorový vlak pohotový na odchod z Hradišťa pod Vrátnom do Jablonice. Foto: Volod





Staničná budova Hradišťa pod Vrátnom, kde bolo možné navštívíť expozíciu modelového koľajiska.





Časť expozície modelového koľajiska v staničnej budove. Foto: Volod





Nostalgický vlak prechádza krajinkou za Hradišťom pod Vrátnom. Foto: MichalBA





Zastávka Osuské zůstávala během oslav spíše bokem zájmu, a to asi kvůli těžkým stínům, které na kolejiště a vlak vrhají přilehlé mohutné stromy. I zdejší přístřešek zastávky je do dnešních dnů velmi zachovalý a obývaný původní strážní domek č. 2 prochází rekonstrukcí a přistavuje se k němu nová část, čímž však zjevně ztratí na originalitě. Foto Lajos





Nostalgický vlak prechádza okolo poľa za Osuským. Foto: Kvixo





Motorový vlak v Jablonici. Foto: Volod





Krabičky prechádzajú cez priecestie vybavené ešte PZZ staršieho sovietskeho typu. Foto: Papagaj477





Po krátkom zastavení v Jablonici sa motorový vlak vydal na spiatočnú cestu do Brezovej pod Bradlom. Na fotografií vlak prechádza okolo tzv. "parohov". Týchto svetelných výstražníkov vzor ZSSR už veľa nenájdete. Ani na Slovensku, ani u bratov Čechov... Foto: MichalBA





Nostalgický motorový vlak v zložení M 131.1443 + Blm + Blm + M 152.0160 prechádza okolo poľa neďaleko Osuského. Foto: Kubo57





Zvláštní vlak se už podruhé odebral do Brezovej pod Bradlom. Teď se nachází v úseku mezi Hradištem a Štverníky. Foto Lajos





Mimoriadny motorový vlak vchádza do Brezovej pod Bradlom. Foto: MichalBA





Nostalgický vlak počas čakania na ďalší odchod do Jablonice. Táto stanica si toľko ľudí už dlho nepamätá... Foto: Kubo57





Nostalgický vlak opúšťa Brezovú pod Bradlom počas druhej jazdy do Jablonice. Foto: Papagaj477.





Nostalgický vlak prechádza okolo Rásniku. Do záberu sa ešte priplietla Škoda 125L smerujúca taktiež do Jablonice. Foto: Kubo57





Iný pohľad na nostalgický vlak na tom istom mieste. Foto: MichalBA





Motorová souprava, jaké bylo možné na tratích ČSD vídat před cca čtyřmi desítkami let - dosluhující M 131.1, spojené s tehdy novými M 152.0 a to včetně přípojných vozů. Vidíme ji na cestě od Osuského k Jablonici. Foto Lajos





Posledná fotografia dňa patrí opäť Osuskému. Keďže tu na vlaky čakalo hádam najviac fotografov, MichalBA sa rozhodol na záver zvoliť trochu odlišný pohľad, než zvyšok fotografov. Foto: MichalBA.



To je z týchto dvoch akcií od nás všetko. Dúfame, že sa Vám tento report páčil a že sme Vás inšpirovali a taktiež sa rozhodnete navštíviť obe tieto trate počas najbližšich nostalgických jázd.

Ak Vás zaujíma história železničnej trate Jablonica - Brezová pod Bradlom, odporúčame článok násho dlhoročného kolegu Lajosa Záhorácká lokálka Jablonica - Brezová pod Bradlom slouží už 120 let. Pod článkom sa tiež nachádzajú odkazy na iné články dokumentujúce či už kedysi pravidelnú osobnú a nákladnú dopravu, alebo len občasné nostalgické jazdy.

Video z akcie od Papagaj477:




Autori textu: Kubo57 a Lajos (vlastné popisky) / redakcia Railtrains
Autori fotorafií: Kubo57, Lajos, MichalBA, Kvixo, Volod, Papagaj477


Tento článok nájdete na stránke railtrains.sk https://www.railtrains.sk

URL tohoto článku je: https://www.railtrains.sk/modules/AMS/article.php?storyid=2072