30. výročie Nežnej revolúcie si pripomenul aj Dopravný podnik Bratislava

railtrains.sk

Dátum:  21.11.2019 0:00   |   Rubrika:  Zaujímavosti   |   Vytlačené:  08.05.2021 22:16

 V nedeľu 17.11. sa rozhodol aj Dopravný podnik Bratislava pripomenúť 30. výročie Nežnej revolúcie. Do ulíc vypravil niekoľko historických vozidiel a aj jedno skoro historické, pričom všetky boli špeciálne dobovo vyzdobené. O tieto mimoriadne jazdy bol veľký záujem.











Minulú nedeľu 17.11. uplynulo 30 rokov od Nežnej revolúcie. Toto významné výročie sa rozhodi osláviť nielen rôzne galérie, múzeá, televízie a ďalší, ale aj Dopravný podnik Bratislava (DPB). Práve jeho pracovníci pred 30 rokmi svojpomocne vyrábali rôzne nápisy a spolu s československými vlajkami ich vyvesovali na vozidlá dopravného podniku, ktoré premávali po meste a podporovali tak ľudí v účasti na revolúcii. Dopravný podnik sa preto rozhodol pripomenúť si toto výročie práve vypravením dobovo vyzdobených vozidiel, ktoré kedysi vozili občanov aj práve na demonštrácie proti vtedajšej vláde totalitného režimu.

Do ulíc Bratislavy bolo vypravených 6 historických a 1 už takmer historické vozidlo na 2 mimoriadne a 2 bežné linky. Spomedzi električiek išlo o historické vozidlá ČKD Tatra K2 #317, ČKD Tatra T2 #215, ČKD Tatra T3/VI.SUCS #7819+7820 a bežnú premávkovú súpravu T3M #7733+7734. Trolejbusy mali zástupcov len dvoch a to Škodu 9 Tr HT 28 #53 a Škodu 14 Tr 10/6 #6278 a autobusy boli zastúpené iba Škodou 706 RTO MTZ #236. Všetky vozidlá boli vyzdobené československými vlajkami a dobovými nápismi, ktoré vyrobili zamestnanci dopravného podniku v spolupráci so Slovenským národným múzeom pred touto akciou.




Škoda 9 Tr HT 28 #53 vyzdobená dobovými nápismi a československou vlajkou pózuje počas čakania na odchod na prvú jazdu pri Nemocnici sv. Michala. Jej trasa ďalej viedla cez Kollárovo námestie okolo hradu na Búdkovú a späť





Jedinou bežnou premávkovou električkovou súpravou, ktorá sa dočkala špeciálnej výzdoby, bola ČKD Tatra T3M #7733+7734 z vozovne Krasňany, ktorá bola vypravená na tretie poradie linky 3+9. Na fotografií je zachytená počas odchodu zo zastávky Kamenné námestie





Pred tou istou zastávkou som zachytil aj "Tédvojku" #215 s kostolom a kláštorom sv. Alžbety z prvej polovice 18. storočia. "Tédvojka" spolu s "Kádvojkou" vykonávali okruh cez mesto v tvare čísla 8 po trase SND - nám. SNP - Obchodná - Blumentál - Špitálska - nám. SNP - Kapucínska - Most SNP - SND





Pohľad na historickú električku ČKD Tatra K2 #317 zozadu. Nápisy totiž neboli iba na čelách a bokoch vozidiel





"Nech žije KSČ! Ale za vlastné Kčs!" bol azda najčastejšie sa vyskytujúci nápis na vozidlách. Inak to nebolo ani práve u "Kádvojky"





ČKD Tatra K2 #317 počas stúpania zo zastávky Kapucínska smerom k električkovému tunelu





Rovnakým miestom o 20 minút prechádzala aj "Tédvojka". V pozadí je možné vidiež aj Michalskú bránu





Na linku 3+9 sa dostala aj súprava "zrýchlovačov" 6. výrobnej série. Súprava ČKD Tatra T3/VI.SUCS #7819+7820 bola v tento deň vypravená na 12. poradie tejto linky. Ide o historickú súpravu, ktorá však na uvedenie do historického stavu ešte len čaká a je stále vybavená všetkými náležitosťami umožňujúcimi jej nasadenie do bežnej premávky. Na fotografií prechádza donedávna jediným zatrávneným úsekom na bratislavskej električkovej sieti, ktorý sa nachádza medzi zastávkami Slovanet a Sáleziáni





Škoda 9 Tr #53 mieri z centra okolo Hradu na Búdkovú. Na fotografií bola zachytená počas státia na Kollárovom námestí





Na rovnakom mieste bola zachytená aj Škoda 14 Tr 10/6 #6278 vyzývajúca ku generálnemu štrajku





ČKD Tatra T2 vychádza z tunela a mieri na nábrežie









"Tédvojka" po príchode na revolučnom námestie SNP





Krátko na to sa na námestí SNP objavila aj ČKD Tatra K2 #317





Do tretice prišla aj súprava zrýchlovačov T3/VI.SUCS 7819+7820 mieriaca do Ružinova na linke 9/12



Akcia bola podľa môjho názoru veľmi vydarená a naozaj originálna a Dopravnému podniku Bratislava patrí veľký palec hore za nápad a organizáciu akcie. Tá vzbudila veľký záujem a mnoho cestujúcich počas cestovania diskutovalo o udalostiach nielen z roku 1989, čo je v dnešnej dobe určite potrebné. Ďakujem čitateľom, ktorý si boli ochotní prečítať tento článok aj keď sa nevenoval zrovna železničnej doprave a taktiež Dopravnému podniku Bratislava za túto výnimočnú akciu a prajem veľa podobných nápadov do budúcnosti.


Tento článok nájdete na stránke railtrains.sk https://www.railtrains.sk

URL tohoto článku je: https://www.railtrains.sk/modules/AMS/article.php?storyid=2085