Deň na Turci

railtrains.sk

Dátum:  02.04.2020 0:00   |   Rubrika:  Z tratí ŽSR a SŽDC   |   Vytlačené:  06.05.2021 23:08

 Pekné, teplé a slnečné dni už dali najavo príchod jari. V tomto období by len málokto vydržal zavretý doma v karanténe, hoc výlety do prírody sú odporúčané. Ja som si jeden taký urobil posledný marcový piatok, kedy som sa rozhodol ísť na neďaleký Turiec zdokumentovať, mne blízku, dízlovú trakciu. Deň začal budíčkom o 6tej hodine rannej, kedy som mal len pár minút na to, aby som sa pobalil, sadol do auta a vydal sa na cestu. Pôvodne som ani nečakal, že pred mojim objektívom prejde až toľko vlakov, preto som s výletom nadmieru spokojný, však posúďte sami.













Držím sa plánu a krátko pred pol ôsmou prichádzam na miesto za Turčianskymi Teplicami, zvané Holeška. Len pár minút na to z diaľky počujem rozbiehajúci sa vlak zo zastávky Turčianske Teplice a dunivý zvuk 12-valca dáva najavo prichádzajúci rýchlik. Do jeho čela sa postavila „štvorka-trojka“, alebo skôr jednotka? :) Jedná sa o prvý sériovo vyrábaný ušeň radu 754, kedže prvé dva boli po vyrobení prečíslované na 750.409 a 410. Farebnou schémou pripomína skôr nejaké to retro, jedná sa však len o pokus o novú schému blonski náteru, ktorý od roku 2011 do roku 2013 dostali v poradí iba 4 rušne - 750.164, 754.003, 754.084 a 754.072, následne sa od tejto schémy upustilo.





Momentálne mám na muške Pn-ko z Novák do Hornej Štubne. Do jeho pravidelného príchodu mi však ostáva ešte niekoľko hodín a preto sa pomaly presúvam k stanici Sklené pri Handlovej a čas využívam prechádzkou ponad obec Sklené.





Je minúta po pol desiatej a do stanice Sklené pri Handlovej vchádza pravidelný motorový osobný vlak z Prievidze do Hornej Štubne, odkiaľ následne úvraťou pokračuje do Vrútok. Do kompozície sa mi pritrafil okrem vlaku aj Kostol narodenia Panny Márie a v pozadí spoza oparu vykúkajú vrcholky Národneho Parku Malá Fatra (vľavo od veže Malý Krivaň, vpravo Veľký Kriváň).





Pri pešom presune na ďaľšie miesto, kde som chcel fotiť Pn-ko z Novák, som natrafil na Rv z Hornej Štubne v podobe dvoch somárov. Tipoval som, že idú po 4 drevom ložené vozne do Skleného, okolo ktorých som prechádzal. A tipoval som správne! Už do pár minút po ÚSB a spísaní vlaku sa pobrali na krátku cestu smer Horná Štubňa. Zachytil som ich nedaleko stanice Sklené pri Handlovej, odkiaľ pozdĺž vojenského muničného skladu stúpajú k Hornej Štubni.





Približne 10 minút po prechode somárov s drevom dáva burácajúci hluk motorov K6S310DR na známosť, že očakávané Pn vyšlo z Bralského tunela a čochvíľa je u mňa. Odchytil som si ho na rovnakom mieste, v lese pri muničných skladoch, kde sa podľa dostupných informacií nachádza viac než 4 a pol tisíc ton hlavne delostreleckej, pechotnej a ženijnej munície. V čele pravidelného Pn 68321 z Novák do Hornej Štubne sa predviedli 751.084 v tandeme so 751.047. Za rušňami sú radené cisterny Ozbrojených síl Slovenskej Republiky s palivom pre prúdové motory, ktoré smerujú na letisko do Sliača. Od Hornej Štubne si ich prevezme 752.041 s Mn 83501 smer Zvolen, naopak prázdne cibule vezme z Hornej Štubne Mn 83500 do Žiliny.





Po potrebnom posune na Hornej Štubni sa Mn 83501 vydáva na cestu do Zvolena. Ja ho zachytávam na Turčeku v čele s už spomínanou 752.041.





Z Turčeka sa celkom svižne presúvam za zastávku Horná Štubňa zastávka, kde by mal do pár minút prejsť, snaď najznámejší slovenský nákladný vlak, Ekocell, vedený ako Pn 55721 s trojicou zamračených. Jedná sa o 17 vozňovú súpravu cibúľ, prepravujúcu vápno z vápenky v Lietavskej Lúčke do tepelnej elektrárne v Novákoch, kde sa využíva na odsírnenie komínov. Z tohto procesu však vzniká ďalší produkt, tzv. „sivý popolček“, ktorý sa ďaľej využíva pri výrobe tvárnic Ytong, Ypor a podobne. V čele tohto vlaku sa burácajúc predviedli 751.075, 754.035 a 751.077. Z opačného smeru sa akurát vynoril Mn 83500, ktorý viezol prázdne vozne smer Žilina, a tak nastalo zaujímavé stretnutie dvoch cibuľových vlakov.





Fotenie na turci ukončujem pod stanicou Horná Štubňa, odkiaľ vyráža už spomínaný vlak Pn 55721 do Zemianskych Kostolian. Z H.Š. vlak pokračuje úvraťou, takže tentokrát je na čele ešte čistá 751.077 a za ňou dolu brehom pozvoľna oddychujú 751.035 a 751.075.



Autor: Timotej Gruchalák


Tento článok nájdete na stránke railtrains.sk https://www.railtrains.sk

URL tohoto článku je: https://www.railtrains.sk/modules/AMS/article.php?storyid=2127