Na chvíľu k moru

railtrains.sk

Dátum:  18.01.2021 0:00   |   Rubrika:  Zo zahraničných tratí   |   Vytlačené:  18.06.2021 17:05

 Rok 2020 väčšina ľudí nebude považovať za zrovna šťastný. Či už človek "verí" alebo "neverí" na koronu, obmedzenia sa viac či menej dotkli každého. Preto som dlho s rodinou nevedel či absolvujeme letnú dovolenku niekde pri mori alebo doma na Slovensku, no nakoniec sme skúsili na poslednú chvíľu Chorvátsko. Keď hovorím na poslednú chvíľu, tak tým myslím, že som v poslednej nočnej pred dovolenkou objednával ubytovanie, prišiel som domov, vyspal som sa a ďalšiu noc sme vyrážali.











Z množstva možností, kam v tom Chorvátsku vlastne ísť, sme si vybrali destináciu Vodice. Pri pohľade na mapu mi neušlo, že kúsok vedľa je letovisko Šibenik, kam vedú koľaje, ale či tam vôbec niečo jazdí som zisťoval až priamo v Chorvátsku. A zistil som, že vlaky do Šibeniku naozaj stále jazdia, na rozdiel od o niečo väčšieho Zadaru. Prvýkrát sme smer Šibenik vyrazili v druhý deň dovolenky, 4.8.2020. A šli sme aj kúsok ďalej.






Konkrétne až do stanice Perković. Tá leží na hlavnej trati zo Záhrebu do Splitu a odbočuje tu práve zhruba 22 kilometrov dlhá trať do Šibeniku. Na obrázku vidieť motorový vozeň radu 7122 počas prestávky medzi výkonmi z a do Šibeniku. Inak sa toho v stanici moc nenachádzalo, len na jednej koľaji odstavené veľké rakvy.




Cestou späť k nášmu dočasnému domovu som chcel spraviť ešte aj traťovku, aj keď kvôli horšiacemu sa počasiu nebolo úplne jasné, ako to vypáli.






Nakoniec to dopadlo veľmi dobre, motorový vozeň fotím v úseku medzi zastávkami Primorsko Vrpolje a Primorski Sveti Juraj. Ešte sme stihli pozrieť aj Tvrđavu sv. Nikole, búrka prišla až potom.




Ďalší deň bol na rade úplne neželezničný výlet do mesta Trogir. Teda neželezničný... Cestou späť nebolo vôbec veľa hodín a pohľad do máp google ukázal, že sme neďaleko stanice Labin Dalmatinski a že by mal ísť vlak zo Splitu do Zagrebu. Dúfal som, že v čele takého významného vlaku by sa mohol ukázať nejaký veľký dízel.






Opak bol pravdou, ukázala sa dízlová naklápacia jednotka radu 7123.





Ešte jeden záber na jednotku 7123.006 po prejdení kratučkého tunela medzi zastávkou Sadine a stanicou Labin Dalmatinski.




Cestou k Šibeniku stíham ešte osobáčik z Kninu do Šibeniku tvorený opäť jednotkou 7122.






7122.005 už v novom nátere chorvátskych železníc HŽPP klesá medzi zastávkami Ripište a Dabar.




Cestou k Šibeniku sa mi darí osobák predbehnúť a čakám ho na nadjazde za jedinou medziľahľou stanicou medzi stanicami Perković a Šibenik - stanicou Ražine.






V stanici možno vidieť mnoho veľkých rakiev, ktoré chodia do šibenického prístavu.





Koľaj, po ktorej ide motorák smeruje do stanice Šibenik, prostredná koľaj s ňou ide súbežne po zastávku Mandalina, kde klesá k morskej hladine do prístavu. Stanica Šibenik totiž neleží úplne na úrovni mora, ale mierne v kopci nad ním. Koľaj úplne vpravo je len výťažná.




Ďalší deň, 6.8., bol naozaj úplne bez vlakov. 7.8. sme sa rozhodli pozrieť samotný Šibenik. Keď sme tam prišli, mal odchádzať predobedný osobák 5822 do Perkoviću.






Ukazuje sa na ňom motorový vozeň 7122.010, v úseku medzi stanicou Šibenik a zastávkou Mandalina. Medzi panelákmi je možnosť všimnúť si pevnosť Sv. John.





Motorový vozeň pendloval celý deň hore-dole, poobede som ho znova zachytil, tentokrát s vlakom 5825 v úseku Primorski Sveti Juraj - Ražine.




Ďalší deň bol náš posledný. Navštívili sme národný park Krka, mimochodom tento výlet určite odporúčam. Potom ostávalo dosť času, keďže sme chceli vyrážať až večer, aby sme si ráno mohli omrknúť Balaton. Rozhodol som sa, že predsalen tu ešte pred odjazdom skúsim nejaké foto na hlavnej trati zo Splitu, konkrétne vlak ICN 522. Fotiť som chcel niekde pri stanici Primorski Dolac, ale keďže to vychádzalo veľmi na tesno s príchodom k tejto stanici, ostal som trošku bližšie k Splitu pri zastávke Bakovići.






Na spoji išla opäť naklápačka, tentokrát 7123.011.




Cestou k miestu som si všimol v stanici Unešić mechanické odchodové návestidlo a povedal som si, že by nebolo zlé mať nejakú fotku aj z tade. Na stanici ako takej nič nebolo a nič nenasvedčovalo tomu, že by mal ísť nejaký vlak, najbližší osobák mal ísť za nejakých 40 minút. Rozhodol som sa, že si stanicu obehnem autom na druhú stranu a obzriem si zhlavie z tade. Kým som došiel ku zhlaviu, trvalo to možno 2 minúty, ale mechanické závory na zhlaví boli spustené. To znamenalo, že musí ísť jedine náklad. Vyskočil som z auta a naozaj sa cez stanicu už valil vlak s dvojicou lokomotív 2062.1.






Žiaľ, skrz tieto okolnosti som ho fotil skôr iba dokumentačne, z miestnych mechanických návestidiel je vidieť iba jednu pri budove stavadla.




Nasedujúce ráno sme zastavili v obci Balatongyörök v západnej časti Balatonu. Okrem prechádzky po móle som samozrejme skúšal aj niečo vyfotiť.






Na prvom osobáku sa do rany dostal bývalý Bzmot 391, preznačený po novom na maďarský rad 117.




Následne som sa presunul na zastávku Becehegy. Mal ísť nejaký zrýchlenec a ja som dúfal, že snáď na vlaku pôjde niečo väčšie ako Bzmot.






No, Desiro síce väčšie je, ale potešilo snáď ešte menej.




Samozrejme, keď už je človek v týchto končinách, tak nemôže chýbať ani zastavenie sa na stanici v Tapolce a stretnutie sa s Nohabom číslo 4. Teda s tým, čo z neho ostalo. Z väčšieho množstva fotiek pridávam iba jednu, aj tak ich je plný internet.






Dokonca aj ženu začal zaujímať príbeh, ktorý sa k lokomotíve viaže.




Posledný vlak na odfotenie bol rýchlik, ak si dobre spomínam zo Szombathely cez Tapolcu do Budapešti.






V jeho čele je konečne Csörgő, aj keď miesto medzi stanicami Lesencetomaj a Tapolca som mohol nájsť aj zaujímavejšie. Už len úsek pred stanicou Lesencetomaj ponúkal krajšie scenérie ako je na fotke, to už je ale daň za neznalosť terénu.




V Maďarsku sme už potom nestáli nikde a vrátili sme sa na domovské Slovensko. Tento rok je to môj prvý článok s retrospektívou do "nešťastného" roku 2020, druhý by mal onedlho nasledovať. Vidíme sa pri trati i v novom roku 2021.



Autor: Nikis182 (Peter Nikmon)


Tento článok nájdete na stránke railtrains.sk https://www.railtrains.sk

URL tohoto článku je: https://www.railtrains.sk/modules/AMS/article.php?storyid=2221