Nesplnený sen o moderných lokomotívach na tratiach ŽSR.

railtrains.sk

Dátum:  14.04.2010 0:00   |   Rubrika:  História a spomienky   |   Vytlačené:  23.10.2019 21:06

 Už v rokoch 2002 a 2003 sa uvažovalo o zachádzaní moderných rušňov radu 1116 OBB s nákladnými vlakmi až do nákladnej stanice Bratislava Východ.Túto myšlienku a smerovanie potvrdilo aj vyškolenie viacerých rušňovodičov depa Bratislava Východné , ktorý mali svojich rakúskych kolegov striedať v hraničnej stanici Bratislava Petržalka , čím by sa skrátili jazdné doby a odbúrala by sa manipulácia s posunovacím rušňom , nakoľko zmena napájacieho systému je realizovaná priamo v strede staničných koľají hraničnej stanice Bratislava Petržalka.











Ako je všetkým známe tieto snahy a myšlienky boli úplne utlmené.Dôvodov mohlo byť viacej , ale medzi hlavné patria celkom iste nemožnosť vyrovnávanie výkonov rakúskych rušňov na Slovensku a údajne rušenie zastaraných zabezpečovacích zariadení modernými vysokovýkonnými elektrickými lokomotívami v úseku Bratislava ÚNS-Bratislava Predmestie.
Rok 2005 mal byť už konečne podľa mnohých železničných odborníkov a fanúšikov prelomovým pre vstup zahraničných moderných elektrických lokomotív na trate ŽSR.Z dôvodu skrátiť jazdné doby vlakov IC v úseku Wien-Bratislava hl.st. bolo dohodnuté medzi OBB a ZSSK zachádzanie rušňov radu 1116 s vlakmi IC až do Bratislavy hlavnej stanice.Do roku 2004 boli v čele vlakov IC Wien-Košice-Wien na krátkom úseku Bratislava Petržalka-Bratislava hl.st. až tri rôzne lokomotívy a jazdné doby boli predĺžené aj vďaka dvom preprahom rušňov v Bratislavskom uzle.Na prelome mesiacov November - December roku 2004 absolvovali rušňovodiči depa Bratislava hl. st. teoretické a aj praktické školenie na rušne radu 1116 OBB.Teoretická časť prebiehala v priestoroch depa Bratislava hl. st. a praktické vedomosti získavali rušňovodiči počas krátkej prevádzkovej prestávky Taurusa 1116 v žst. Bratislava Petržalka medzi vlakmi IC 405 a IC402.


Spoločné foto jednej časti rušňovodičov depa Bratislava hl.st. zo dňa 3.12.2004 po ukončení praktického školenia na rušni 1116.173 OBB. Rušeň je v momente fotografovania na vlaku IC 402 pripravený na odchod do Viedne.
Začiatok nového GVD 2004 / 2005 sa nezadržateľne blížil a bolo jasné , že k jeho začiatku nebude Taurus 1116 OBB schválený na tratiach ŽSR.Muselo sa preto hľadať náhradné riešenie , nakoľko v nových jazdných dobách GVD 2004/2005 boli pobyty v stanici Petržalka už skrátené!Ako o náhradnom riešení sa údajne uvažovalo aj použiť rušne 1014 OBB .Nakoniec bola situácia vyriešená tak , že vlakový rušeň 1116 OBB , ktorý príde s vlakom IC z Viedne do Petržalky bude deaktivovaný slovenským personálom a pre prepravu vlaku IC po hlavnú stanicu bude použitý prípražný rušeň ZSSK /rada 240, alebo 263/.Počas celej jazdy bol rušeň doprevádzaný aj vyškoleným personálom ZSSK.Ďalší termín od ktorého mali Taurusy zachádzať vlastnou silou na Bratislavskú hlavnú stanicu bola prvá zmena GVD 2004/2005.Žiaľ nestalo sa tak .
Nasledujúce fotografie Vám prinášajú jednu nepochybne zaujímavú etapu vo vozbe vlakov IC medzi Košicami a Viedňou keď ako nečinné zachádzali na Bratislavskú hlavnú stanicu v tej dobe najmodernejšie a najvýkonnejšie lokomotívy v Európe , ktoré boli ťahané v tom čase takmer štyridsať rokov starými rušňami radu 240.


Prvý vlak , na ktorom sa dostal Taurus 1116 na Bratislavskú hl.st. bol dňa 12.12.2004 IC 405.

Snímka zachytáva vlak IC 405 pred odchodom zo žst. Bratislava Petržalka v čele s prípražným rušňom 240.034 ZSSK. Vlakovým taurusom , ktorý absolvoval túto premiérovú jazdu bol 1116.206 OBB.




Prvý príjazd Taurusa na bratislavskú hlavnú stanicu dňa 12.12.2004 s vlakom IC405.



Po preprahu rušňov posunuje dňa 12.12.2004 už z bratislavského depa na vlak IC402 Taurus 1116.206 a princezná 263.



Na snímke odchádza dňa 12.12.2004 z Bratislavskej hlavnej stanice smerom do Viedne vlak IC402. Na svoj ďalší , tak isto premiérový výkon v Bratislave čakajú spriahnuté motorové jednotky OBB radu 5147.



Po príchode vlaku IC402 dňa 12.12.2004 musí posunovacia záloha v žst . Bratislava Petržalka preposunovať lokomotívu radu 263 ZSSK spod napájacieho systému 15kV späť pod 25kV.

V priestoroch Bratislavskej hlavnej stanice a Bratislavského depa mohli potom počas takmer celého roku 2005 vznikať nasledovné obrázky:



19.12.2004 , posun od vlaku IC405





Silvester 2004 na hranici bratislavského depa



Tandem 263 a 1116 je pripravený na posun



Posun Taurusa s Laminátkou na hlavnej stanici...



V snehovej chumelici vchádza IC v čele s gorilou do Bratislavskej hlavnej stanice...



19.4.2005 posunuje Laminátka s Taurusom na vlak IC 402.



Dvojica 263 a 1116 po zájdení na vlak IC402 v Bratislave.

Nasledujúce snímky zachytávajú vlaky IC Viedeň – Košice – Viedeň v traťovom úseku Bratislava hl.st. – Bratislava Petržalka.


Vlak IC 402 dňa 21.12.2004 krátko po odjazde z Bratislavskej hlavnej stanice do Petržalky.





Deň pred Vianocami odchádza IC 405 z Petržalky.



7.1.2005 prechádza IC 402 stanicou Bratislava Nové Mesto.



Elegantná 263.005 v čele IC 402 prechádza Bratislavskou mestskou časťou Vrakuňa.



IC 405 prechádza pod Bratislavským odstavným nádražím.



IC405 sa blíži k hlavnej stanici.



Pri vjazde IC vlaku z Viedne čaká už pripravená gorila 350.002.



Tandem 263.003 a 1116.001 v zasneženej Bratislave pripravený na odchod s vlakom IC402.



Takmer historická laminátka ťahá nečinný najmodernejší rušeň v Európe ponad Gagarinovu ulicu v Bratislave.



IC 402 zdoláva stúpanie v úseku Bratislava Nové Mesto – Bratislava hl.st.



IC 402 vchádza po jednokoľajnom úseku od hlavnej stanice do žst. Bratislava Nové Mesto.


Aj keď sa už píše rok 2010 stále sme sa na našich tratiach nedočkali žiadneho moderného vysokovýkonného elektrického rušňa a zdá sa , že v dohľadnej dobe sa tak určite nestane.Sen o riadení moderných rušňov ktorý začali snívať rušňovodiči z Bratislavského depa sa im naplnil len z časti v podobe rakúskych dieslových Herculesov rady 2016 OBB , ktoré zachádzajú do Bratislavy dodnes.

Snáď sa niekedy dočkáme ........





Autor textu: :Taurus
Autor foto : Taurus,Palo


Sprc:


Tento článok nájdete na stránke railtrains.sk https://www.railtrains.sk

URL tohoto článku je: https://www.railtrains.sk/modules/AMS/article.php?storyid=226