Mandarinky (1. časť)

railtrains.sk

Dátum:  03.04.2023 0:00   |   Rubrika:  História a spomienky   |   Vytlačené:  22.09.2023 23:16

 O mandarinkách – motorových vozňoch radu 811, sa popísalo na rôznych weboch celkom dosť. Vieme, že ich história sa začína písať v roku 1995, kedy v depe Vrútky vznikol prvý prototyp 811.001 prestavbou z prípojného vozňa 011.017. A vieme aj to, že druhý prototyp vznikol v roku 1996 v depe Zvolen prestavbou z prípojného vozňa 011.662.










Na výrobu ďalších 811-tok, konkrétne čísla 003 až 012 boli použité novo vyrobené skrine vozidiel v MSV Studénka, výroba prebehla v rokoch 1996 – 1999. Nasledovali mandarinky 811.013 až 027, ktoré už vznikali rekonštrukciou z prípojných vozňov 011, neskôr aj z motorových vozňov radu 810. V našej reportáži sa vrátime v čase približne do rokov 2006-2010 a pozrieme sa na jednotlivé inventárne čísla, kde všade vtedy pôsobili.






Prototyp 811.001 sa vezie na konci súpravy osobného vlaku do Trstenej,
úsek Kraľovany - Kraľovany zastávka, 11.5.2007





Mandarinka prvá po príchode do stanice Trstená.
11.5.2007





Jednotka po zmene pôsobiska aj vizáže – ako osobný vlak z Vrboviec do Nového Mesta nad Váhom. Po Trenčianskej Teplej pôsobila aj v Prievidzi, potom znovu v T. Teplej, neskôr opäť v Kraľovanoch.
Vrbovce, 31.1.2010





Mandarinka druhá čochvíľa odíde zo Žiliny do stanice Rajec.
14.8.2005





Rovnako ako 001-tka, aj 811.002 si zajazdila aj na Myjavských kopaniciach (od 7/2008). Na fotke spolu s 811.003 a 811.006 stojí na zastávke Paprad.





A opäť sa vraciame na Oravu – tentokrát už „sériovka“ 811.003 sa blíži k mostu v Dolnom Kubíne.
9.6.2006





811.003 alias „Kleopatra II“ vyrazila z Kraľovian. Na Orave pôsobila do apríla 2008.
11.5.2007





Trojka po zmene pôsobiska – na Lipoveckom viadukte čachtickej trate. Po nehode na priecestí bola v roku 2015 táto mandarína zrušená.
úsek Paprad – Poriadie, 14.11.2009





Jednotná oranžová súprava Orávky v atraktívnom úseku Kraľovany – Kraľovany zastávka v zložení 811.004+011+011+811.001.
11.5.2007





Štvorka sa dala odlíšiť od ostatných Mandariniek vďaka tmavšiemu odtieňu oranžovej.
11.5.2007, Kraľovany – Kraľovany zastávka





811.005 a krásne zákutia okolo rieky Oravy - úsek Kraľovany – Kraľovany zastávka.
11.5.2007





Päťka po presune z Kraľovian do depa Trenčianska Teplá v auguste 2008 – dňa 1.4.2009 odchádza zo zastávky Hrachovište smer Myjava. Po dvoch rokoch pôsobenia v T. Teplej bola 811.005 presunutá do Prievidze.





Výroba motorového vozňa 811.006 bola dokončená v roku 1996. O 10 rokov neskôr (august 2006) sa už vyhrievala na točni v depe Trenčianska Teplá.





811.006 na výkonoch „okolo chalupy“ vchádza do stanice Nemšová.
Rok 2006, foto: Pedro





Šestka už v novom „nemandarinkovom“ kabáte v stanici Poriadie.
V súčasnosti pôsobí spolu s 811.015 v Podvihorlatskom železničnom spolku Humenné.
30. 8. 2009





V roku 1997 bolo dokončených päť mandariniek, konkrétne čísla 007 až 012. Z Medzibrodia nad Oravou odišla 811.007 s osobným vlakom do Kraľovian (9.6.2006). Taktiež neskôr pôsobila v Trenčianskej Teplej, v súčasnosti patrí Spolku výhrevne Vrútky.





V GVD 2009/2010 boli 811-tky nasadzované na osobných vlakoch na koridore – konkrétne z Nového Mesta nad Váhom do Leopoldova a späť. 811.008 zastavila v stanici Piešťany.
14.11.2009





811.008 na kopaničiarskom výkone v úseku Vaďovce – Stará Turá v máji 2010. Neskôr bola presunutá do Kraľovian, v roku 2019 bola odpredaná do ČR (KPT Rail s.r.o).





Aj 811.009 bola presunutá do depa v Trenčianskej Teplej - z depa Žilina, v novembri 2008. Na fotke z januára 2009 zastavila v stanici Vaďovce.





Deviatka dobre poznala Rajeckú štreku, či trať do Nitrianskeho Pravna, v apríli 2010 jej už nebol cudzí ani Papradský viadukt.





811.010 prechádza cez rieku Oravu v meste Dolný Kubín.
9.6.2006





Desiatka pôsobila v Kraľovanoch do marca 2009, na jeseň už brúsila okolesníky na Čachtickej trati. Svoju púť na Slovensku skončila v auguste 2019, kedy bola odvezená do ČR (pre KPT Rail s.r.o).
Stará Turá, 13.10.2009





Jedenástka sa blíži k predzvesti stanice Párnica (11.5.2007). Neskôr si vyskúšala aj ďalšie pôsobiská - Trenčiansku Teplú, či Prievidzu.





811.012 ako prvá mandarinka obdržala korporátny náter Blonski, v Kraľovanoch stojí vedľa 811.010.
23.9.2006





Zimou vychladená dvanástka prechádza pod Čachtickým hradom v januári 2010. V auguste 2019 bola odvezená do ČR (pre KPT Rail s.r.o).





Do Horného Srnia je pripravená na odchod 811-tka s číslom 13. Počnúc číslom 13 vznikali 811-tky prerábkou z prívesných a motorových vozňov 011 a 810. V tomto prípade bol použitý vozeň 011.003, rok dokončenia 1998. V súčasnosti pôsobí 811.013 v ČR na Moldavskej dráhe.
Trenčianska Teplá, 22.2.2009, foto: Jurro754

Text a neoznačené foto: Ceece


Tento článok nájdete na stránke railtrains.sk https://www.railtrains.sk

URL tohoto článku je: https://www.railtrains.sk/modules/AMS/article.php?storyid=2347