Mandarinky (1. časť)
railtrains.sk
Dátum: 03.04.2023 0:00 | Rubrika: História a spomienky | Vytlačené: 22.09.2023 23:16
|  O mandarinkách – motorových vozňoch radu 811, sa popísalo na rôznych weboch celkom dosť. Vieme, že ich história sa začína písať v roku 1995, kedy v depe Vrútky vznikol prvý prototyp 811.001 prestavbou z prípojného vozňa 011.017. A vieme aj to, že druhý prototyp vznikol v roku 1996 v depe Zvolen prestavbou z prípojného vozňa 011.662.
Na výrobu ďalších 811-tok, konkrétne čísla 003 až 012 boli použité novo vyrobené skrine vozidiel v MSV Studénka, výroba prebehla v rokoch 1996 – 1999. Nasledovali mandarinky 811.013 až 027, ktoré už vznikali rekonštrukciou z prípojných vozňov 011, neskôr aj z motorových vozňov radu 810. V našej reportáži sa vrátime v čase približne do rokov 2006-2010 a pozrieme sa na jednotlivé inventárne čísla, kde všade vtedy pôsobili.

Prototyp 811.001 sa vezie na konci súpravy osobného vlaku do Trstenej, úsek Kraľovany - Kraľovany zastávka, 11.5.2007

Mandarinka prvá po príchode do stanice Trstená. 11.5.2007

Jednotka po zmene pôsobiska aj vizáže – ako osobný vlak z Vrboviec do Nového Mesta nad Váhom. Po Trenčianskej Teplej pôsobila aj v Prievidzi, potom znovu v T. Teplej, neskôr opäť v Kraľovanoch. Vrbovce, 31.1.2010

Mandarinka druhá čochvíľa odíde zo Žiliny do stanice Rajec. 14.8.2005

Rovnako ako 001-tka, aj 811.002 si zajazdila aj na Myjavských kopaniciach (od 7/2008). Na fotke spolu s 811.003 a 811.006 stojí na zastávke Paprad.

A opäť sa vraciame na Oravu – tentokrát už „sériovka“ 811.003 sa blíži k mostu v Dolnom Kubíne. 9.6.2006

811.003 alias „Kleopatra II“ vyrazila z Kraľovian. Na Orave pôsobila do apríla 2008. 11.5.2007

Trojka po zmene pôsobiska – na Lipoveckom viadukte čachtickej trate. Po nehode na priecestí bola v roku 2015 táto mandarína zrušená. úsek Paprad – Poriadie, 14.11.2009

Jednotná oranžová súprava Orávky v atraktívnom úseku Kraľovany – Kraľovany zastávka v zložení 811.004+011+011+811.001. 11.5.2007

Štvorka sa dala odlíšiť od ostatných Mandariniek vďaka tmavšiemu odtieňu oranžovej. 11.5.2007, Kraľovany – Kraľovany zastávka

811.005 a krásne zákutia okolo rieky Oravy - úsek Kraľovany – Kraľovany zastávka. 11.5.2007

Päťka po presune z Kraľovian do depa Trenčianska Teplá v auguste 2008 – dňa 1.4.2009 odchádza zo zastávky Hrachovište smer Myjava. Po dvoch rokoch pôsobenia v T. Teplej bola 811.005 presunutá do Prievidze.

Výroba motorového vozňa 811.006 bola dokončená v roku 1996. O 10 rokov neskôr (august 2006) sa už vyhrievala na točni v depe Trenčianska Teplá.

811.006 na výkonoch „okolo chalupy“ vchádza do stanice Nemšová. Rok 2006, foto: Pedro

Šestka už v novom „nemandarinkovom“ kabáte v stanici Poriadie. V súčasnosti pôsobí spolu s 811.015 v Podvihorlatskom železničnom spolku Humenné. 30. 8. 2009

V roku 1997 bolo dokončených päť mandariniek, konkrétne čísla 007 až 012. Z Medzibrodia nad Oravou odišla 811.007 s osobným vlakom do Kraľovian (9.6.2006). Taktiež neskôr pôsobila v Trenčianskej Teplej, v súčasnosti patrí Spolku výhrevne Vrútky.

V GVD 2009/2010 boli 811-tky nasadzované na osobných vlakoch na koridore – konkrétne z Nového Mesta nad Váhom do Leopoldova a späť. 811.008 zastavila v stanici Piešťany. 14.11.2009

811.008 na kopaničiarskom výkone v úseku Vaďovce – Stará Turá v máji 2010. Neskôr bola presunutá do Kraľovian, v roku 2019 bola odpredaná do ČR (KPT Rail s.r.o).

Aj 811.009 bola presunutá do depa v Trenčianskej Teplej - z depa Žilina, v novembri 2008. Na fotke z januára 2009 zastavila v stanici Vaďovce.

Deviatka dobre poznala Rajeckú štreku, či trať do Nitrianskeho Pravna, v apríli 2010 jej už nebol cudzí ani Papradský viadukt.

811.010 prechádza cez rieku Oravu v meste Dolný Kubín. 9.6.2006

Desiatka pôsobila v Kraľovanoch do marca 2009, na jeseň už brúsila okolesníky na Čachtickej trati. Svoju púť na Slovensku skončila v auguste 2019, kedy bola odvezená do ČR (pre KPT Rail s.r.o). Stará Turá, 13.10.2009

Jedenástka sa blíži k predzvesti stanice Párnica (11.5.2007). Neskôr si vyskúšala aj ďalšie pôsobiská - Trenčiansku Teplú, či Prievidzu.

811.012 ako prvá mandarinka obdržala korporátny náter Blonski, v Kraľovanoch stojí vedľa 811.010. 23.9.2006

Zimou vychladená dvanástka prechádza pod Čachtickým hradom v januári 2010. V auguste 2019 bola odvezená do ČR (pre KPT Rail s.r.o).

Do Horného Srnia je pripravená na odchod 811-tka s číslom 13. Počnúc číslom 13 vznikali 811-tky prerábkou z prívesných a motorových vozňov 011 a 810. V tomto prípade bol použitý vozeň 011.003, rok dokončenia 1998. V súčasnosti pôsobí 811.013 v ČR na Moldavskej dráhe. Trenčianska Teplá, 22.2.2009, foto: Jurro754
Text a neoznačené foto: Ceece
|
|