Čo bolo, to bolo… Spomienka na burácanie vozňov 830 Oravou...

railtrains.sk

Dátum:  27.12.2010 0:00   |   Rubrika:  História a spomienky   |   Vytlačené:  20.02.2019 14:19

 Železničná trať Kraľovany – Trstená, kto by ju nepoznal ? Trať, ktorá prechádza prekrásnou, klimaticky drsnou Oravou, sprevádzaná riekou zhodného mena. Jej návštevu som vykonal viac krát aj ja, ale hlavným dôvodom boli nezabudnuteľné motorové vozne 830. Spomínam si, ako som často stával pri zastávke Kraľovany zastávka a vychutnával si zvuk ich motorov, ozývajúcich sa od okolitých kopcov. Žiaľ aj toto je už nenávratnou minulosťou, spomienky sa natrvalo uložili do fotografií, ktoré, aj keď sa to nezdá, dokážu všetko povedať...










V dnešnom pokračovaní nášho seriálu plníme aj želanie fanúšikov, ktorí nás prosili, či by sme nemohli priniesť zopár obrázkov aj týchto motorových legiend. Tak nastal čas, kedy sa prenesieme o niekoľko rokov späť, keď motorové vozne 830 patrili k samozrejmosti prevádzky železničných tratí ŽSR. Vyberieme sa na 56 kilometrov dlhú trať Kraľovany – Trstená a niekoľkými dokumentačnými fotografiami si ich prevádzku priblížime.



Železničná trať Kraľovany – Trstená bola do prevádzky uvedená nasledovne :

Kraľovany – Oravský Podzámok 4.12.1898
Oravský Podzámok – Tvrdošín 18. 6.1899
Tvrdošín – Trstená – Suchá Hora 21.12.1899

Za zmienku stojí fakt, že napojenie tejto trate na Košicko-bohumínsku železnicu sa uvažovalo s možnosťou v Ružomberku a Kraľovanoch. Dňa 22.9.1971 bola na 14 kilometrov dlhom traťovom úseku Suchá Hora (770 m n.m) – Trstená (615 m n.m), na ktorej sa nachádzala zastávka Liesek, zastavená doprava a ku dňu 1.1.1975 bola následne zrušená. Takto ostáva popisovaná trať v stave, ako ju dnes poznáme.
Počas mojich návštev som tu stretal motorové vozne 830.128,180,181,185,194,209 a 228, v nákladnej doprave s najstaršou slovenskou „zamračenou“ 751.023, ďalej 751.115, 191, 203 a 207. V jednej slovenskej pesničke sa spieva „Na Orave dobre, na Orave zdravo...! a je to pravda. Spomínam si na svoje cesty, keď som z Bratislavy odchádzal o druhej hodine rannej a za „zdravého“, či sviežeho, chladného rána som vystúpil z auta v Trstenej, odkiaľ som postupne smerom na Kraľovany fotografoval vlaky. Jedna vec, ktorá ma pravidelne v uvedených končinách prenasledovala, bolo nestále, premenlivé počasie a tak počas jedného dňa som sa nielen vyhrieval na slniečku, ale zastihla ma nejedna búrka či dážď. Vybral som sa sem aj v zime, to som zvolil cestu vlakom. Poviem Vám pravdu, v Trstenej ma veru prešla chuť fotografovať, zima, pri ktorej mi doslova zamrzol fotoaparát mi slušne zavelila na návrat do vnútrozemia... Dnes sa nad tým už len usmievam a na všetko, čo som tu zažil, spomínam len a len v dobrom. Dosť bolo mojich viet a tak odovzdávam slovo fotografiám, ktoré majú už nádych nostalgie a spomienok, ktoré, ako to už býva pravidlom, dopovedia všetko ostatné...



Začíname v stanici Kraľovany, ktorá sa nachádza v ľubochnianskom prielome, medzi pohoriami Malej a Veľkej Fatry. Za košickým zhlavím stanice sa nachádza sútok riek Orava a Váh v nadmorskej výške 430 metrov nad morom. Na spomienkovej fotografií stojí nákladný vlak do Trstenej na čele so 751.191, vedľa je motorový vozeň 850.023 na Oravskom nástupišti, ktorý posunuje do miestneho depa (31.7.1993).



Odchod osobného vlaku 21551 z Kraľovian do Trstenej, na čele je motorový vozeň 830.209, ktorý za zhlavím stanice prejde Oravským tunelom, ktorý je na tejto trati jediný a ktorý môžeme považovať ako vstupnú bránu na Oravu... (28.9.1994)






Stojím pri krajnici cesty vedúcej do Trstenej, medzi stanicou Kraľovany a zastávkou Kraľovany zastávka, čakám na prejazd osobného vlaku MOs 21546. Z diaľky počujem prenikavé, nezameniteľné trúbenie, ktoré mi prezradilo, že starú „dvašesťdvojku“ na tomto vlaku neodfotografujem. Vlak viezla 850.023, ktorú som si pamätal hlavne z trate Leopoldov – Nitra, budem úprimný, v čase fotografovania ma veru nepotešila, dnes je tomu pravý opak...





Sme na zastávke Kraľovany zastávka v Kraľovianskej doline, ktorá v polohe, v akej je na fotografií, patrí histórií . Počasie sa začína rýchlo meniť a blíži sa letná búrka, ktorá ma našťastie nechytila. MOs 21554 Trstená – Kraľovany viezli 830.128 + 830.194. (4.5.1996)






Ďalšiu zastávku, ktorú som navštívil, bolo v Istebnom. Táto sa nachádza pred bránami Oravského ferozliatinového závodu, do ktorého vedie železničná vlečka z Párnice. Tu sa mi na MOs 21553 podarilo 5.5.1996 odfotografovať vozne 830.185 + 830.209.


830.180 s MOs 21554 zastavila v zastávke Veličná v nadmorskej výške 462 m n.m, ktorá sa nachádza na okraji menovanej obce. (5.5.1996)



Dostali sme sa do okresného mesta Dolný Kubín, položeného pod Chočom a Kubínskou hoľou. V krásnom jarnom dni zastavuje v Dolnom Kubíne zastávke MOs 21553 na čele s 830.185.



Presunuli sme sa do zastávky Mokraď, kde zastavil osobný vlak 21554 s 830.180. (5.5.1996)











Dňa 5.5.1996 som cez Dlhú nad Oravou prechádza viac krát. samozrejme, že pri naháňaní vlakov. V miestnej staničke, kde prebiehalo niekoľko križovaní vlakov, sa mi v uvedený deň podarilo zastaviť dva krát. Prvý krát to bolo ešte za daždivého rána, kde som zdokumentoval križovanie MOs 21545 / 21548 (830.180/209) a v podvečer, kde sa mi do cesty dostal „manipulák“ so 751.115, na ktorý tu čakal protiidúci vlak so 751.203.


Je ráno 31.7.1993, ranné lúče ostro svietia na MOs 21559, prichádzajúci k Oravskému Podzámku. Na jeho čele bola 830.128.















Sme v Oravskom Podzámku, najskôr pred stanicou v miestach, kde sa v súčasnosti nachádza most rýchlostnej komunikácie (obchvat Oravského Podzámku). Na podvečerných fotografiách zo dňa 29.7.1993 sú tu zachytené vo dvojici 830.181 + 210 a 830.185 na čele a 228 na konci MOs 21560. No a ako by to bolo, keby sa neurobila fotografia s dominantou obce, Oravským hradom. Túto som urobil ráno 31.7.1993, pri ktorej mi pózoval MOs 21543 s 830.228.








Zo staničky Podbiel prinášam dva pohľady, ktoré majú spoločný dátum 5.5.1996. Na prvom je MOs 21543 s 830.228, na druhom je podvečerná obsluha miestnej vlečky v podaní 751.207.



Do zastávky Krásna Hôrka vchádza MOs 21548 s 830.209 na čele... (5.5.1996)






Sme v meste Tvrdošín. Z miestnej železničnej stanice prinášam fotografiu ranného manipulačného nákladného vlaku so 751.115 a osobného vlaku s 830.228 (5.5.1996)








Dostali sme sa do koncovej stanice Trstená, kde končím aj ja malú „fotoprehliadku“. Na snímkach je 830.185, 209 a 751.115, čiže vozidlá, ktoré tvorili neodmysliteľnú súčasť každodennej prevádzky Oravskej trate...

Vrátili sme sa z Oravy do každodennej reality. Máme za sebou ďalšie cestovanie za spomienkami, či návraty do čias minulých. Áno, práve tieto sú našimi hodinami, ktoré idú nejako rýchlejšie, pri ktorých si často povieme „Ako ten čas letí...“ K cestovaniu časom sa určite ešte vrátime, kam to bude, to záleží opäť len na Vašich námetoch, na ktoré sa spoločne už tešíme !



Text a foto : Palo
Spracoval :

Tento článok nájdete na stránke railtrains.sk https://www.railtrains.sk

URL tohoto článku je: https://www.railtrains.sk/modules/AMS/article.php?storyid=429