Labutia pieseň osobnej dopravy cez Vláru

railtrains.sk

Dátum:  08.04.2011 0:00   |   Rubrika:  Zaujímavosti   |   Vytlačené:  08.05.2021 21:12

 Blíži sa dátum 1.5.2011, ktorý bude s najväčšou pravdepodobnosťou zapísaný v histórií osobnej železničnej dopravy na Slovensku čiernymi, hrubými písmenami. Dostali sme od našich kolegov z Moravy informácie, okrem iného aj o oficiálnom úplnom zastavení osobnej medzištátnej dopravy na trati Trenčianska Teplá – Vlársky průsmyk. Čo to v praxi znamená ? Snáď len ďalšie otváranie, vlastne zatváranie dverí do Európy...











Na popisovanom úseku budú od nedele 1.5.2011 zrušené motorové medzištátne vlaky Os 3850, 3851, 3852, 3853, 3854, 3855, 3856, 3857, 3862, 3863, 3865 (jazdiace do stanice Bylnice) bez náhrady, ostane tu zatiaľ, slovo zatiaľ je možno na mieste, známy nedeľný vlak Os 3861 / 3860 vezený rušňom 754 DKV Brno, ktorý zo stanice Bylnice pokračuje ďalej do Brna ako spešný vlak „Matúš Čák“. Reálne to bude teda tak, že posledný pravidelný osobný vlak tvorený motorovým vozňom 811 príde z Trenčianskej Teplej do Bylnice v sobotu 30.4.2011 (Os 3854 príchod 13.37 h / Os 3855 odchod 13.53 h) a koľajami medzi stanicou Vlársky průsmyk – Horné Srnie bude prechádzať už len v nedeľu jeden pár vlakov, pričom počas školských prázdnin ani „koleso“. V stanici Bylnice boli vždy vytvorené vlakové prípoje na Veselí nad Moravou či do stanice Horní Lideč. Nuž a čo sa týka spojenia Trenčína a Brna, študenti sa pod Petrov v nedeľu dostanú, no na cestu späť budú musieť zvoliť inú trasu či spôsob dopravy , ako ináč, opäť autobusovou dopravou. Zníženie objemu objednaných dopravných služieb, tak sa to správne nazýva, sa teda neodvratne nie len na popisovanej trati blíži a nám, fanúšikom železníc neostáva nič iné, len si odfotografovať všetko, o čom vedia a snáď tušia, že dátum 1.5.2011 definitívne uzavrie, či dá povestnú čiernu bodku. Dopravný systém na Slovensku napreduje, ekologická doprava má zelenú , len sa tam ešte stále nachádzajú veľmi neznáme ako pojmy ako autovlak, kamióny na železnici, ústretovosť cestujúcej verejnosti, vhodné prípoje a preto sa so železnicou v tomto už asi nepočíta. Výsledok je citeľný,“ tankodromové“ preplnené cesty, unikátna diaľnica na rýchlosť 110 km/h a prázdne železničné trate. No nič, nechajme dokonať dielo skazy odborníkom, vlastne zredukovať či porušiť všetko čo sa ešte dá a začnime si zvykať na reálny rozprávkový seriál „Kde bolo, tam bolo...“ ! Už je to u nás totiž takmer pravidlom, že čo sa raz na železnici zruší, už sa nevráti...









Ako by to vyzeralo, aby sme nepriniesli aj niekoľko spomienkových, historických fotografií. Na nich sú teplanské „ponorky“ 850.006,018+047 a 045 zachytené na zastávke Svatý Štěpán a úseku z popisovanej zastávky do Bylnice. Písal sa máj 1996 a za ten čas do roku 2011 sa veľa zmenilo, ale jedno tu ostalo stále – romantika Vlárskej trate !




























Súčasnosť v staničke Bylnice zobrazujú nasledovné fotografie. Treba poznamenať, že táto dýcha ešte stále nostalgiou, staré mechanické odchodové návestidlá či rampy na priecestiach netreba zaiste komentovať. Stretnutia vlakov našich a českých vlakov sú tu ešte na dennom poriadku, zatiaľ... Na snímkach sú naše 811.003 v spoločnosti 814.092 a 842.014, ďalej 811.025 s 842.003 a 914.103.




Súčasnosť na zastávke Svatý Štěpán s teplanskou 811.003...

























A sme sa presunuli bližšie k hraniciam, do staničky Vlásky průsmyk. Začneme motorovými vozňami 810, ktoré aj v týchto končinách písali históriu prevádzky. Na chladnej, večernej fotografií zo dňa 13.2.2009 je zobrazená 810.450, naopak tu v krásne jarné slnečné ráno zastavuje 810.649 na vlaku z Trenčianskej Teplej (30.5.2008). Na „Ľudmilu“ 811.015 sme v týchto končinách mali šťastie obaja, ešte v pôvodnom nátere je tu a na štátnej hranici zachytená v horúci, posledný júlový deň roku 2004, naopak, v chladný dvanásty februárový deň roku 2009 už v nátere, ktorý poznáme všetci. Naše vozne tu vždy robili prípoj osobným vlakom i rýchlikom od Veselí nad Moravou, takže dochádzalo k stretnutiam s radom 842 ČD...







Zastavili sme sa aj v staničke Horné Srnie, známe svojou cementárňou. Na snímke zo dňa 23.1.2009 tu zastavil osobný vlak z Trenčianskej Teplej, ktorého zadná časť sa vracala späť do Teplej, naopak 811.007, ktorá sem vlak doviezla, po malom pobyte odišla ďalej do Vlárskeho průsmyku.












Dostali sme sa do Trenčianskej Teplej, z ktorej prinášame niekoľko pohľadov na rad 810, ktorý tu pravidelne pôsobil. Na snímkach sú 810.365 a 450, ako aj súčasný pohľad na dvojicu 811.020 a 010, ktorý bude zakrátko zhodne historický. No a tabuľa s odchodom vlakov z Trenčianskej Teplej bude o nejaký ten vlak opäť chudobnejšia...


Text a foto : Palo, Lajos
Sprc:


Tento článok nájdete na stránke railtrains.sk https://www.railtrains.sk

URL tohoto článku je: https://www.railtrains.sk/modules/AMS/article.php?storyid=507