710.001 oslavuje 50 rokov prevádzky !

railtrains.sk

Dátum:  14.10.2011 0:00   |   Rubrika:  História a spomienky   |   Vytlačené:  28.10.2020 6:57

 Krásny vek dosiahla bratislavská rosnička 710.001 a aj keď sa to nezdá, je to už celých 50 rokov, ktoré má za sebou. Rušeň, ktorého domovom sa stalo na túto dlhú dobu bratislavské depo, jazdil hlavne len na dielenskom posune, samozrejme striedavo na hlavnom aj východnom . Od roku 1991 to bolo už len hlavné depo, ku ktorému neodmysliteľne naďalej patrí.












Výroba trojnápravových rušňov s hydrodynamickým prenosom výkonu bola vykonaná v rokoch 1961 – 1973 s celkovým počtom 596 vozidiel pre domáci i zahraničný trh. Prevádzkovo našli široké uplatnenie, jednalo sa však hlavne o posun v depách, podnikových vlečkách, ale aj využitie na pracovných vlakoch či traťovej službe na vedľajších tratiach, napríklad Dobronín – Polná, Šaľa – Neded. Na výrobe sa podieľali postupne štyri podniky nasledovne :

























Ako prvý sa na výrobe podieľal známy podnik ČKD Praha, závod Sokolovo v pražskej Libni. Tu boli vyrobené aj dva prototypy (pozn. otázne je, či to boli v skutočnosti prototypy, alebo len zdokonalenie skutočného prototypu T 324.001), pre ČSD T 334.001, pre priemysel T 334.0501, kde sa vychádzalo z prevádzkových poznatkov prototypovej T 324.001 vyrobenej v roku 1959 a prevádzkovanej v depe Kolín. V porovnaní s ňou výrobný závod zdokonalil niektoré konštrukčné časti rušňa, hlavne v oblasti zvýšenia výkonu naftového motora 12 V 170 DR, nápravových prevodoviek i hydrodynamickej prevodovky. Oproti uvádzanému prototypu sa zvýšila aj rýchlosť nového rušňa na 60 km/h. Objednávku na výrobu podali železnice ČSD prípisom MD 32647/58, podaným 10.7.1958. Prvý vyrobený stroj T 334.001 nesie výrobné číslo 4776 a 15.8.1961 bol vzatý do evidenčného stavu depa Bratislava hlavné. V posledný septembrový deň roku 1961 vykonal technicko-bezpečnostnú skúšku na trati Praha Libeň – Roudnice nad Labem, v traťovom úseku Kralupy – Roudnice, pri ktorej bola dosiahnutá rýchlosť 68 km/h. Po jej vykonaní nedochádza k presunu do Bratislavy, ale 7.októbra 1961 ostáva v depe Kolín, kde ešte vykonával pod dohľadom výrobcu skúšky v Kolíne (možné je že aj z hľadiska praktického porovnania s prototypom T 324.001) a súčasne treba poznamenať, že bol vystavovaný aj na jesennom strojárenskom veľtrhu Brno 1961. Do depa Bratislava prichádza 18.októbra 1961 Podľa záznamov bola s rušňom vykonaná ešte jedna skúšobná jazda a to medzi Zohorom a Devínskou Novou Vsou, ako aj na posune v stanici Bratislava Nivy a priľahlých továrenských vlečkách. Pre úplnosť dodávam, že do konca roku 1961 bola vykonaná výroba tzv. overovacej série T 334.002 – 005 a T 334.0502 – 505, pričom niektoré pramene uvádzajú, že T 334.0501 (výrobné číslo 4777/1961) nebola dokončená spoločne s T 334.001 a tak sa konštrukčne radí už medzi stroje overovacej série. Pre úplnosť, táto bola dodaná na vlečku VŽKG Ostrava 15.novembra 1961, o tri dni neskôr nasledovalo dodanie T 334.0503 do Třinca, začiatkom decembra to bola T 334.0502 do Ostravy a 0504 do Třinca. Za zmienku stojí údaj, že všetky rušne tejto série určené pre ČSD boli dodané na Slovensko začiatkom roku 1962 (T 334.003 a 005 v tretí januárový deň 1962 do Bratislavy, T 334.002 a 004 dňa 9.januára 1962 do Vrútok) a neboli počas ich prvopočiatočnej prevádzky zaznamenané žiadne väčšie prevádzkové problémy.




710.076 vezie pracovný vlak z tunela do stanice Bratislava Lamač, na snímke prechádza zastávku Bratislava Železná studienka 28.5.1991



T 334.0807 vychádza s pracovným vlakom z bratislavského „odstavného“ (máj 1992)









Jeden pohľad zo ŽOS Zvolen, kde sa podarilo 30.1.1992 postupne zastihnúť T 334.0024, podnikovú T 334.0099 a T 334.0650



Neodmysliteľný rušeň depa Trenčianska Teplá - T 334.0005 (28.7.1994)



710.070 prechádza strojovo z východného na hlavné v Bratislave v slnečný jesenný deň 16.11.1994.



710.076 na točni v depe Nové Zámky



Jeden z posledních záběrů lokomotivy 710.001 před navrácením původního nátěru vznikl 4. 10. 1991 v pobočném depu Bratislava-východ 2



Lokomotiva 710.001 se 11. 9. 1993 představuje v domovském depu Bratislava hl. n. při oslavách 145. výročí příjezdu prvního vlaku z Vídně do slovenské metropole.



Od roku 1964 výroba pokračovala v pražskom závode TATRA Smíchov. Tu treba poznamenať, že pre štátne železnice ČSD boli dodané stroje len inventárnych čísiel 001 – 090, číslo 077 nebolo vyrobené, nasledovali už len rušne pre priemysel a export. Od roku 1966 sa na výrobe podieľal podnik Strojárenské a metalurgické závody, národný podnik Dubnica nad Váhom (SMZ), odkiaľ bolo dodaných 140 rušňov, z ktorých okrem pre vnútroštátny priemysel , vlečky i traťové hospodárstvo ČSD, boli vyexpedované aj pre československú armádu i export do Maďarska a Indie (rozchod 1676 mm). V roku 1968 vplyvom výroby šesťnápravových rušňov T 669.0 a následne T 669.1 sa výroba presúva opäť ďalej a to do Turčianskych strojární Martin. Tu je postupne do roku 1973 vyrobených 131 rušňov, dodaných pre priemysel i armádu, kde posledné radové číslo bolo dosadené T 334.0974, definitívne posledným rušňom, ktorý bol vyrobený, bol symbolicky jediný stroj určený na export, označený DH11.




Lokomotíva 710.016 ZSSK Cargo postáva 4. 6. 2006 před točnou domovského depa Nové Zámky.



Dvojice lokomotiv 710.042 a 710.006 v normálněrozschodné části depa Haniska při Košiciach 10. 6. 2006. Ač obě v té době majetkem ZSSK Cargo, ještě prozrazují dřívější slovenské železniční správy – ŽSR a ZSSK.



Lokomotiva 710.606 ŽSR během posunu 25. 8. 2008 v Galantě. Tento stroj působí u TD Nové Zámky a byl dodán jako T 334.0095 v roce 1972.



Dosti sešle působí stroj 710.693 ŽPSV Uherský Ostroh. Do přípojové stanice jej 20. 9. 2010 dovezl manipulační vlak. Původní T 334.0693 byla původně přečíslována na 710.618, ale po přechodu všech drážních vozidel na nový způsob označení v polovině 90. let se jí vrátilo původní číslo 693 a tak je nyní 710.693.



Lokomotiva 710.755 z úpravy rud DIAMO v Dolní Rožínce přišla k obnovenému původnímu nátěru jen záměnou za jiný stroj v lakovně... v upršené dopoledne 4. 7. 2008 pózuje vedle 703.637 na domovské vlečce



Zajímavě nalakovaná lokomotiva T 334.0737 firmy DYAS Uherský Ostroh se v létě 2008 dojela jen otočit na točnu veselského depa.

Z výroby boli dodávky pre rušňové depá na Slovensku vykonané číselne nasledovne :


Depo Bratislava – T 334.0001,003,005,036,068,073

Depo Vrútky - T 334.0002,004
Depo Leopoldov - T 334.0014,016,030,041,064,069
Depo Košice - T 334.0042,047,062,063,074
Depo Nové Zámky - T 334.0043,044,045,070,071,076
Depo Sp.Nová Ves - T 334.0075





Lokomotivě 710.896 je též přezdíván „Zelený sergej“. Idylou lokálkové pohody působí 2. 7. 2010 před topírnou v Kácově.


Dňa 11.11.2008 je zachytená v depe Žilina rosnička 710.030



Je 16.12.2008 a aj táto fotografia pochádza z depa Žilina, aj keď okuliarnik 750.254 môže trošku zavádzať...



T 334.0919 obsluhuje vlečky v Pezinku v typicky jesenný deň 19.11.2007.



V depe Spišská Nová Ves sa 31.7.1995 stretli 710.003 a 710.075.



Neprovozní stroj T 334.0900 čekal na jaře 1996 odvoz na rekonstrukci do ŽOS Nymburk, 20. 4. 1996 ještě zapózoval na vlečce Elektrárny Hodonín se stroji T 448.0736, T 458.1219 a T 448.0681 společnosti OKD, Doprava, a. s.



Lokomotivy T 466.0064 a T 334.0596 pózují 2. 1. 1992 na již dávno snesené vlečce ÚZ Šardice, kde se nakládal lignit z místních dolů a odkud dále putoval do Elektrárny Hodonín.



Na horkém slunci se 6. 7. 2009 v Dolní Rožínce představuje stroj 710.755 i s retro označením T 334.0755.



T 334.0907 môžete zastihnúť aj pri výlukách na stavbe Modernizácia železničnej trate Nové Mesto nad Váhom – Zlatovce, na snímke zo dňa 17.8.2010.



Posledná fotografia zobrazuje T 334.0885 na posune v Leopoldove 17.8.2009.



Novinka mezi "rosničkami " - muzejní vozidlo T 334.0090 depa Valašské Meziříčí na postrku parnímu vlaku mezi Bystřičkou a Jablůnkou dne 7. 8. 2011. Foto Koca475

Nuž a na záver uvádzame stručný sumár dodávok vyrobených rušňov T 334.0 :



Text a foto : Palo, Lajos



Tento článok nájdete na stránke railtrains.sk https://www.railtrains.sk

URL tohoto článku je: https://www.railtrains.sk/modules/AMS/article.php?storyid=612