Čo bolo, to bolo... Keď sme bobiny na východe naháňali...

railtrains.sk

Dátum:  11.11.2011 0:00   |   Rubrika:  História a spomienky   |   Vytlačené:  22.09.2019 7:46

 Kto by ich nepoznal, elegantné legendy, ktoré najmä v nás, staršej generácií zanechali nezabudnuteľné pohľady, spomienky či zážitky. Elektrický rušeň pôvodného označenia E 499.0, ktorý sme si mohli kúpiť za pár korún vo veľkosti TT, určite v podobe malého modelu stojí vo vitríne na čestnom mieste väčšiny z nás. Áno, píšem o rušňoch, ktoré nesú priliehavú prezývku „BOBINA“...











Bolo to niekoľko rokov naspäť, keď sme ešte nemali väčšie starosti či povinnosti a vybrať sa na týždeň z domu, nám nerobil žiadny problém. Nakúpil sa balík kinofilmov a húra k trati... Bolo to v časoch, keď elektrické rušne 140 ešte naplno zarezávali na vlakoch osobnej dopravy na východe Slovenska a ktorých labutia pieseň lákala naplno. Nikto v tom čase nevedel presne povedať, dokedy budú v pravidelnej prevádzke, len sa šírili informácie, že rad 163 ich má onedlho nahradiť... Slovo dalo slovo a s Leošom sme sa dohodli, že sa na týždeň vyberieme fotografovať do Michalian a jeho okolia. Išlo nám v tomto prípade hlavne o bobiny, ale poznáte to určite veľmi dobre, zbadáte niečo zaujímavé a začnete sa neplánovane túlať krížom – krážom. Dnes, keď si prehliadam fotografie s tohto obdobia, dlho, veľmi dlho pozerám na niektoré v nich, nakoľko v sebe skrývajú spomienky, ktoré nesú v sebe kus histórie, napätia a hlavne radosti...










Vráťme sa teda do čias, kedy prebiehal GVD 1993/1994 a vozebná stanica Michaľany zabezpečovala v štvordňovom turnuse vozbu osobných vlakov po ramene Michaľany – Bánovce nad Ondavou – Veľké Kapušany (Maťovce), vozbu rýchlika R 804 „Dargov“ z Čiernej nad Tisou do Košíc a rýchlikov R 1965/1967 a Os 8615 z Košíc do Bánoviec nad Ondavou. Išlo o TS 005, v ktorej boli turnusovo zaradené bobiny 140.064, 074, 079, 084, 140.053 bola záložná a denný kilometrický prebeh bol 443 km.



Ubytovanie sme mali zabezpečené priamo vo vozebnej stanici Michaľany a z okna izby sme mohli sledovať, ako stúpaním z Lastoviec na Veľaty bobiny vezú svoje pravidelné osobáčiky, ako sa ozýva koncert ich trakčných motorov a ako ich zvuk píšťaly sa rozliehal po okolí. Na izbe sme si spoločne naplánovali, čo si cez deň pozrieme, pofotíme, ponaháňame a vždy sme zabudli len na jedno – nedopriali sme si poriadne raňajky ani obed až večer unavení a spokojní sme si na izbe dopriali nejakú tú večeru... Ráno to bolo vždy ako cez kopirák, za chladného rána niekde k trati a počkať si pred šiestou hodinou na lôžkový expres „Dukla“, ktorý turnusovo z Košíc do Čiernej nad Tisou vozila na príprahu „pražskej dvojky“ bobina 140.052. Nasledoval denný program, teda potulky v okolí Trebišova , Bánoviec nad Ondavou či Košíc i Humenného, až sme nakoniec vždy v podvečer skončili pre nás na najzaujímavejšom, štvorkilometrovom úseku Lastovce – Veľaty, kde sa najmä malému traťovému zárezu na konci stúpania jednoducho odolať nedalo. Nebudem už viac písať, veď je samozrejmé, že fotografie majú vždy hlavné slovo a všetko dopovedia samé...














Začneme teda pekne expresom Ex 221 „Dukla“, na ktorý sme si museli privstať, nakoľko prechádzal cez Michaľany pred šiestou. Po prvý krát sme na neho čakali v stanici Michaľany, kedy išiel v zložení 140.052 + 150.007 (2.5.1994), nasledujúce dni sme sa vybrali už na trať v smere Čerhov, kde sme ho zastihli so 140.052 + 150.026 (4.5.1994) a nakoniec so 140.052 + 150.011 (5.5.1994)






















Malé zastavenie urobíme aj v stanici Michaľany. Začíname vjazdom rýchlika R 804 „Dargov“ so 140.064, ktorý súčasne čaká na príchod prípojného osobného vlaku 18602, ktorý prichádza do stanice so 140.069. V stanici je zdokumentovaný aj prestavovanie súpravy osobného vlaku s bobinou 140.084. Bobinu poradového čísla 069 sme si ešte počkali nad Michaľanmi, už v úseku Lastovce – Veľaty, kde vezie osobný vlak 8633. (2.5.1994). Na začiatku akcie nám chýbala bobina 140.079, ktorá mala prevádzkové ošetrenie v Košiciach. Do Michalian prišla v podvečer 3.5.1994, na snímke odstavená spoločne so 182.159 a návštevu stanice končím s fotografiou 140.053 po príjazde s podvečerným Os 18612 (3.5.1994)





Do zastávky Lastovce vchádza 140.084 na čele osobného vlaku 18604...










Mali sme veľkú túžbu urobiť spoločnú fotografiu bobiny so širokorozchodnou dvojičkou. Šťastie nám bolo trošku naklonené a toto sa nám podarilo vo Výhybni Trebišov ŠRT, odkiaľ pochádza foto postrkovej 125.801+802 a 140.074 na Os 18613, potom to bola 140.064 ako Rv 51176 vedľa 125.840+839 (2.5.1994) a nakoniec bobinu 140.079, pripravenú na odchod s Os 8633 zo stanice Trebišov míňa na širokom rozchode 125.827. (5.5.1994)










Naše túlavé topánky, vlastne kolesá, nás doviedli aj do Košíc, kde sme na zastávke „Predmestie“ fotografovali 140.074 na Os 8615, späť do Michalian sme to zobrali cez Čaňu, kde sme si počkali na bobinku 140.068, ktorá sem doviezla Os 18507. (3.5.1994)











Presunuli sme sa do Bánoviec nad Ondavou, odkiaľ vyberám pre Vás podvečernú fotografiu bobiny 140.074 na osobnom vlaku Os 18617 do Veľkých Kapušian, v popredí nastupuje 751.124 na osobný vlak Os 8637 do Humenného. Súčasne sme tu zastihli už vo svojom turnuse 140.079, na snímke vchádza s Os 8635 a následne posune na zhlaví miestnej stanice. (4.5.1994)
















No a na záver, podobne ako sme to mali aj my, sa zastavíme na už spomínanom peknou úseku Lastovce – Veľaty. Na snímke sú 140.084 na Os 18610 a 140.064 na Os 8621 vo Veľatoch (2.5.1994), nasleduje opäť bobina čísla „šesťdesiatštyri“ na Os 8616 do Michalian, bočný záber na 084 v čele podvečerného osobného vlaku Os 8635 a nakoniec výjazd 140.074 zo zárezu s Os 18612. Všetko bolo fotografované v druhý májový deň roku 1994...




Dnešné spomienkové návraty sú už na konci a vráťme sa späť do reality. Povedať si môžeme len „Čo bolo, to bolo“, ale nie naposledy. Pripravené sú pre Vás ďalšie pokračovania, na ktoré sa spoločne opäť vyberieme. Zatiaľ „Dovidenia, priatelia !“.

Text a foto : Palo



Tento článok nájdete na stránke railtrains.sk https://www.railtrains.sk

URL tohoto článku je: https://www.railtrains.sk/modules/AMS/article.php?storyid=622