Keď v Prešove štvorky boli...

railtrains.sk

Dátum:  13.01.2012 0:00   |   Rubrika:  História a spomienky   |   Vytlačené:  19.10.2021 17:44

 Štvorky, či rušne pôvodného označenia T 478.4, boli vždy mojou „srdcovkou“. Bolo to ešte v časoch, keď som navštevoval železničné učilište v bratislavskej Rači, keď sa začali elektrifikačné práce na Trnavu a keď som vždy o 9.27h potajomky sledoval cez okno triedy, či ide „Dargov“ načas... bolo to jednoducho v čase, keď v rotunde bratislavského depa na hlavnom bolo veru na čo pozerať!












Roky ubiehali a prišli maturity. Aj s nimi ma viažu spomienky na popisovaný rad, keď mi kamarát Peťo Komák sľúbil, že nakoľko má v deň maturitných písomných skúšok službu, pozdraví ma so svojou T 478.4035... Nezabudol na svoj sľub a keď sa blížil na čele Ex 22 „Slovakia“ k Rači, ozývalo sa z trate dlhé, prenikavé trúbenie ! Bol to moment, na ktorý nikdy nezabudnem. Čas postúpil opäť ďalej a štvorky vplyvom elektrifikácie železníc do Púchova, opúšťali depo pod bratislavskými vinicami.



Pohľad do depa Prešov, kde je „prešovská perla“ 754.070, v tom čase ako jediná v zeleno-sivom nátere. No a vedľa stoja nemenej zaujímavé rušne 350.007 a 140.059... (28.8.1993)




Dunivý motor 754.014 sa ozýva od okolitých domov v uliciach Prešova. Je to známy rýchlik 380 „Karpaty“... (28.8.1993)



No nebola krásna ? Odpočívajúca T 478.4084 v domovskom depe Prešov 26.8.1993


Noc prešla a tak treba niečo pekné dať aj z nasledujúceho rána, čo tak fotografia jej sestry T 478.4083, môže byť ?


Samotný kolotoč „štvoriek“ na Plaveč sa začal písať k zmene grafikonu v roku 1988, kedy depo Košice obdržalo zo Zvolena stroje 754.084, následne 754.069 a 082. Treba ešte uviesť , že v tom čase sa pokrývala vozba z Plavča cez Prešov a Košice do Hidásnémeti radom 754 patriacim depu Zvolen, prevádzkovo zaradeným do Košíc, kde pomer výkonov medzi depom Prešov a Košice bol percentuálne 70 : 30. Niet divu, že i vplyvom častých výmen rušňov medzi Zvolenom a Košicami, prestalo baviť košických rušňovodičov čistiť a vôbec starať sa o pridelené stroje.



Presuňme sa do ulíc Prešova, presnejšie na úsek Prešov - Prešov mesto. Dňa 27.8.1993 je tu zobrazená T 478.4035 na čele osobného vlaku Os 8762 do Plavča...




V zhodný deň viezla T 478.4073osobný vlak Os 8765 do Prešova, s ktorým zastavuje v zastávke Prešov mesto...



... a prechádza posledné metre do koncovej stanice v Prešove...



Kde je toľko, koľko mešká, čo na ňom pôjde ? Netrpezlivo pozerám striedavo na hodinky a trať, po ktorej má prechádzať rýchlik R 381 „Karpaty“. Nakoniec padajú závory, zvuk 754 je sa približuje a srdce mi potešila T 478.4084... (27.8.1993)


K definitívnemu vyriešeniu popisovanej situácií dochádza v roku 1991, kedy vplyvom otvorenia elektrickej prevádzky na trati Bratislava ÚNS – Rusovce – Rajka (22.4.1991) dochádza k vyzískaniu tu jazdiacich bratislavských štvoriek, ktoré boli operatívne presunuté do depa Prešov. Ich presun znamenal nielen vozbu po náročnej trati Plaveč - Prešov, tu bral rýchlik košický peršing 163 do žst. Čaňa a odtiaľ ho ďalej viezla maďarská M 41...ale aj na tratiach Bánovce nad Ondavou – Humenné – Medzilaborce a Humenné – Prešov.



Opustili sme Prešov a dáme si pár fotografií smer Humenné. Začíname v stanici Kapušany pri Prešove, kde zastavil Os 18710 na čele s prešovskou „päťkou“... (26.8.1993)




Zhodný rušeň, ale fotografovaný 4.5.1994, som zachytil na známom moste v Pavlovciach, kade prechádzal so spešným vlakom Sp 1955 do Prešova.



V zhodný deň som si počkal aj na Sp 1952 do Humenného, tunel Nemcovce a 754.070, taká bola realita v tento deň, ktorý prinášal jar...



Tak poďme sa pozrieť aj na druhú trať, smer Plaveč. Predstavme si na ďalší prešovský stroj, je to 754.083, ktorý sa rozbieha s Os 8772 zo zastávky Prešov mesto v smere na Lipany. (30.4.1995)



Úsekom Veľký Šariš – Prešov mesto pozvoľna prechádza R 381 „Karpaty“ s prešovskou T 478.4073 na jeho čele, zatrúbenie a vzájomný pozdrav tu bol samozrejmosťou... (26.8.1993)


Ako sa realizoval prvý presun rušňov 754 do Prešova ? Vykonaný bol jednak z depa Bratislava hlavné a aj z depa Zvolen. Z Bratislava to bolo v piatok 17.5.1991, kedy do Prešova odchádzal konvoj rušňov s označením T 478.4035 + 4073 + 4083, zo Zvolena sú do Prešova presunuté v zhodný deň T 478.4005, následne 23.5.1991 stroj T 478.4085, v posledný májový deň to bola T 478.4085 a kolotoč presunov v popisovanom roku ukončil dátum 7.10.1991 zvolenská 754.032. Za zmienku musím ešte uviesť tri presuny v roku 1993, kedy na Nový rok odchádza zo Zvolena 754.070 a v piaty marcový deň 754.056 a nakoniec 23.8.1993 754.014.. Keď čítate tieto riadky, tak aj článok a dislokácia rušňov je všetko už len história...



Dostali sme sa do stanice Lipany, kde v posledných zábleskoch ranného slnka zastavil osobný vlak 8765 do Prešova, na jeho čele bola T 478.4035...




No a pri Pečovskej Novej Vsi to bolo s počasím už úplne iné...26.8.1993



Prešli sme do pohraničnej stanice Plaveč, v ktorej si predstavujeme „Tornádo“ 754.032, turnusový a naozaj vzorne udržovaný rušeň. Na snímke čaká na príjazd R 381 „Karpaty“, ktorý priváža poľská ET 21-182, písal sa dátum 1.5.1995...



Nuž a nasadáme do auta a hurá, poďme sa trošku ponaháňať, takže jeden prejazd cez zastávku Ľubotín...



... a vjazd do Výhybne Pusté Pole...


Ich nové pôsobisko i trate zaujímali aj mňa a tak som sa za nimi niekoľkokrát vybral aj ja. Samozrejme to bolo vždy v spoločnosti dobrých kamarátov Jana, Jara či Leoša a tak tu človeku nikdy nebolo smutno. Teraz po rokoch porovnávam, ako to v Prešove vyzeralo či vyzerá. Je to všetko žiaľ už nenávratná história, s ktorou sa teda dnes s Vami rád podelím, tento krát pod priliehavým názvom – Keď v Prešove štvorky boli...




V Pustom Poli ostaneme a počkáme si na osobný vlak 8768, ktorý priviezla T 478.4084.




Nuž a jeho odjazd v spoločnosti prešovského Sergeja 781.247 Vás možno tiež poteší... 1.5.1995



Nuž a prichádza posledné, rozlúčkové foto, ale zastúpené už radom 750. Rýchlik R 380 „Karpaty“ schádza do Plavča s prešovskou 750.204 zastávkou Ľubotín. (1.5.1995)



Posledný okuliarnik prešiel a my sa vraciame späť do reality, ale to neznamená, že malý výlet o niekoľko rokov späť si nemôžeme zopakovať ! Kam to bude, to z časti záleží aj od Vašich námetov, na ktoré sa spoločne tešíme a za ktoré Vám ďakujeme !

Text a foto : Palo



Tento článok nájdete na stránke railtrains.sk https://www.railtrains.sk

URL tohoto článku je: https://www.railtrains.sk/modules/AMS/article.php?storyid=685