NÁVRATY DO MINULOSTI 3. časť

railtrains.sk

Dátum:  18.11.2011 0:00   |   Rubrika:  História a spomienky   |   Vytlačené:  18.09.2019 7:25

 Milí priatelia. V dnešnej časti, zo série fotografií Jaroslava Matúška, sa vyberieme na výlet do Zvolena a Plešivca. Obrázky vznikli vo februári a v septembri 1993, teda v dobe, keď to na železnici ešte bolo pestré. Mašinky hýrili všetkými farbami a dokonca sa vtedy dalo odfotiť činný parný rušeň, aj keď nešlo o historickú jazdu.













Bolo to v čase, keď niektoré depá ešte používali k vykurovaniu priestorov parný rušeň. V tomto prípade sa jedná o štoker 556 039, v tom čase evidenčne vedený ako vykurovací kotol K748, v depe Plešivec. Ako jeden z mála, bol samohybný a občas sa s ním v rámci depa manipulovalo.



Bežný obrázok zo Zvolena. Lučenecký rušeň 775 005-2 bol na jednej z mnohých technických prehliadok. V tejto dobe sa tešil plnému zdraviu a obdivu fanúšikov železnice




Zadná točňa v depe Zvolen. Dnes už takúto zostavu nikto neodfotí... Zvlášť sa vyníma pomaranč 776 015-0, s ktorým sa vo Zvolene počítalo do historickej zbierky. Osud tomu chcel, že sa tak nestalo



Iný záber zo Zvolena - pri presuvni odpočívajú cé-nulky 775 010-2 a 775 005-2




V hale opráv postáva okuliarnik 754 033-9 so zaujímavým motívom na čelách



A sergeje? To bol taký plevel, o ktorý človek hocikde zakopol. To sa ani veľmi nefotilo. Ale niekedy predsa. Leštenka 781 366-0 mala to šťastie



To už sme v Plešivci. Samohybný vykurovací kotol K748 bol odpojený od vykurovacieho rozvodu a chystá sa zvrtnúť na točni



Zakúrený štoker na točni, a predsa nejde o historickú jazdu...



Rušeň 556 039 nenápadne smeruje do stanice




Veru, ani posunovač každý deň nesprevádza do stanice parný rušeň



„pozemný“ záber na majestátny štoker 556 039




Nálada v Plešivci. Unifikované cecane, koľaje plné nákladných súprav a samohybný štoker 556 039



Známe miesto, známy obrázok. Niektorí si možno spomeniete, že jeden veľmi podobný, bol kedysi publikovaný v istom mesačníku o železnici



Pohľad od stavadla do stanice. V diaľke je vidieť okuliarnik s osobným vlakom do Fiľakova



Štoker sa zatiaľ presunul k vchodovému návestidlu



Na moste sa zastavil, akoby si naraz uvedomil, že predsa len má plniť iné úlohy



Teda naspäť do depa



Posledný záber z „výhrevne“ Plešivec. Aj obsluha rušňa vníma túto nevšednú jazdu pozitívne. Iste si starí majstri zaspomínali, ako kedysi jazdili na parných rušňoch pravidelne



Prenesme sa časopriestorom do septembra. Na trati vidíme známy okuliarnik 754 033-9



Nadštandardný výkon. Vlaková 753 378-9 dostala v Lovinobani príprah 775 012-8...



...aj postrk 775 010-2. Vtedy bežná realita. Išlo by dnes niečo také zariadiť?



Od Muráňa klesá do plešiveckej stanice kufor 810 605-6. Ani to už dnes neexistuje



Pomaranč 776 015-0 v plnej sile, ťahá nákladný vlak z Košíc smerom do Fiľakova



Bočný záber na niekdajšiu zvolenskú perlu, ktorá už v osemdesiatich rokoch dostala výnimku na náter a miesto tradičnej červenej uniformy bola nastriekaná do pôvodných farieb



Taký vlak by si žiaden fanúšik nenechal ujsť. Rušeň bol prenasledovaný až do cieľovej stanice



Tie časy sa minuli, ako voda v Dunaji. Dnes už parný rušeň vidieť iba na oslavách, či nostalgickej jazde. Ale to už má zase inú príchuť. Aj pomaranče už dávno patria do histórie. Štoker 556 039 bol napokon prevedený pod historické vozidlá a v súčasnej dobe čaká vo Zvolene na lepšie časy. Snáď sa dočkáme chvíle, keď si ho opäť budeme môcť odfotiť na trati.
Milí priatelia, dúfam, že sa Vám obrázky páčili. V ďalšej časti sa opäť pozrieme do Bratislavy.



Text: Richardino
Foto: Jaro

Tento článok nájdete na stránke railtrains.sk https://www.railtrains.sk

URL tohoto článku je: https://www.railtrains.sk/modules/AMS/article.php?storyid=710