„SÚKROMNÍCI“ a ich rušne v BRATISLAVE a okolí – 1.časť

railtrains.sk

Dátum:  06.01.2012 0:00   |   Rubrika:  Zaujímavosti   |   Vytlačené:  22.10.2019 20:41

 Musím si to priznať, ale mojou „slabosťou“ sa stali postupom času práve takéto pestrofarebné lokomotívy s rôznymi nápismi, rôznych trakcií, tvarov a výrobcov. V našich končinách ako aj kúsok za hranicami susedných krajín (Česko, Rakúsko, Maďarsko) možno zhliadnuť širokú paletu takýchto strojov. Niektoré z nich sú už síce staršieho dáta výroby, ale zaiste sú nemenej zaujímavé ako moderné stroje. U nás a našich českých susedov sú to v prevažnej miere zástupcovia tradičných značiek ČKD, ŠKODA. Moderné stroje zastupujú značky BOMBARDIER, SIEMENS alebo LEGIOS (dieselhydraulický rušeň VOITH MAXIMA).













Liberalizácia železničnej dopravy v posledných rokoch v celoeurópskom meradle dovoľuje do určitej miery neobmedzený pohyb lokomotív elektrickej a motorovej trakcie po celej Európe. Slovensko v tejto oblasti do istej miery ako všetci vieme zaostáva. Mnohí si ale pamätajú skúšobnú prevádzku troch moderných elektrických lokomotív (186 238 CBRail, E 189 841 PRESS a 186 240 CBRail) a jednej motorovej (285 107 CBRail) u dopravcu ExpressRail. Rušne pochádzajú z produkcie koncernov BOMBARDIER a SIEMENS. Nemožno nespomenúť ani skúšobnú prevádzku najsilnejšieho jednomotorového rušňa na svete s dieselhydraulickým prenosom výkonu MAXIMA 40 CC v roku 2008 na Štrbskej rampe v rámci testovacích jázd na ŽZO Cerhenice z produkcie koncernu VOITH TURBO LOKOMOTIVTECHNIK GmbH KIEL.
Tento prvý diel fotoreportáže by mohol byť akýmsi voľným pokračovaním môjho článku s názvom „Súkromné návštevy v bratislavskej Petržalke“. Do tejto várky sa nazbierali predovšetkým tohtoročné fotografie aj z iných kútov Bratislavy a jej okolia ako len z „tradičnej“ Petržalky. Tá si stále drží svoje prvenstvo medzi železničnými stanicami, kde je v podstate najväčšia koncentrácia súkromných dopravcov zo Slovenska, ČR, Rakúska a Nemecka. K tomu treba pridať ešte vlakové súpravy dopravcov, ktoré cez petržalskú stanicu tranzitujú v smere z/do Maďarska (na PPS Rajka na sieti MÁV). Dopravcovia v tomto smere nechávajú odstavené svoje lokomotívy v poslednej železničnej stanici na Slovensku v Rusovciach. Za posledné roky sa rozrástol park hnacích vozidiel súkromných dopravcov na sieti MÁV. Zo všetkých treba spomenúť dopravcu FLOYD, ktorý má pomerne pestrý park hnacích vozidiel. Jedná sa hlavne o motorové rušne z Rumunska štátneho dopravcu CFR (Sulzery, Faury) a mohutné elektrické rušne pôvodom až z Veľkej Británie označené pôvodne u British Railways ako Class 86/2. Faury sú známe aj z našich zemepisných šírok hlavne z vlečkových prevádzok rôznych priemyselných podnikov. Rovnako aj zástupcovia značiek Škoda Plzeň a ČKD Praha jazdia na sieti MÁV. Ide hlavne o dopravcu PSŽ (Prvá slovenská železničná), ktorý využíva svoje dve zelenožlté laminátky 240 128 a 240 039. Ako nový prírastok na začiatku jesene pribudol PSŽ bývalý vojenský čmeliak 770 602, ktorý obdržal zelenožltý náter. Tento stroj však jazdí len na sieti ŽSR (zatiaľ). Na sieti MÁV sa možno stretnúť tiež s rušňami radu 740 po rekonštrukcií v zeleno-modro-šedom sfarbení, s tmavo čiernym rámom a podvozkami typickom pre ZOS Zvolen (Zvolenská obchodná spoločnosť). Spomenúť treba aj dopravcu Lokotrans, ktorý prevzal rušne po strate licencie BRKS pod svoj patronát. Ten prevádzkuje v súčasnosti dve motorové lokomotívy z rodiny PRIMA typového označenia BB 75000 s číslami 475 109 a 475 110 u nás dôverne známe pod prezývkou „fretka“. Prvá z nich (475 109) dorazila na Slovensko v januári tohto roku, druhá (475 110) v polovici októbra taktiež tohto roku. Dopravca ExpressRail v súčasnosti prevádzkuje z kategórie moderných vozidiel lokomotívu ER 20 009 („Herkules“ z lokomotívneho poolu MRCE Dispolok), ďalej má prenajaté dva elektrické rušne radu 230, konkrétne 230 025 a 230 031 od ČD Cargo. Rovnako prevádzkuje aj rušeň 742 610 vo farbách ZOS Zvolen a dva rušne radu 741 s krátkymi „nosmi“ 741 508 a 741 509, ktoré má v prenájme od AWT (bývalé OKD – ADVANCED WORLD TRANSPORT a.s.) Moravská Ostrava.

Už pár dní máme v platnosti nový GVD 2011/2012. Nechajme sa prekvapiť, aké novinky a zaujímavosti nám prinesú najbližšie dni a mesiace z oblasti nákladnej železničnej dopravy nielen v bratislavskom uzle.



Rušeň E 189 841 krátko po svojom príchode na Slovensko zachytený v žst. Bratislava-Petržalka. Na Slovensko ho z vtedy z Maďarska (kde prebiehali skúšobné jazdy) doviezol herkules Express Rail ER 20 009. Krátko nato prebiehali skúšobné jazdy v okolí Štúrova. Rušeň zotrval na Slovensku len pár dní a potom sa vrátil späť do Nemecka. Rušeň je z rodiny 2. generácie tzv. EuroSprinterov z produkcie fy. SIEMENS, jeho typové označenie je ES 64 F4, čo okrem iného značí schopnosť jeho jazdy pod 4 napäťovými sústavami. Foto dňa 24.11.2010.



Herkules dopravnej spoločnosti Stern & Hafferl z rakúskeho Gmundenu. Fotografia ho zachytáva v petržalskej stanici na „šturci“. Vtedy priviezol na Slovensko opotrebované a značne poškodené švajčiarske vysoko stenné vozne na rekonštrukciu do trnavskej ŽOSky. Jeho pôsobenie v Bratislave bolo rovnako pomerne krátke. Jazdil na licenciu dopravcu LTE. Foto dňa 20.2.2011.



Odstavené rušne 741 509 a 508 dopravcu AWT (ex OKD) z Moravskej Ostravy v petržalskej stanici. Jazdia pre dopravcu Express Rail predovšetkým z Petržalky na Ústrednú nákladnú stanicu, kde vozia cisternové vlaky z/do Slovnaftu. Niekoľkokrát boli nasadené aj na kontajnerové vlaky z/do Dunajskej Stredy. Foto dňa 1.4.2011.



Rušeň 740 678 českého dopravcu VIAMONT DSP jazdiaci hlavne v Maďarsku. Mimoriadne vtedy viezol z Maďarska do ČR súpravu pracovného vlaku. Foto dňa 17.4.2011



Rušne 753 738 a 739 dopravcu AWT (ex OKD) v novom farebnom prevedení namiesto tradičnej žlto modrej farebnej kombinácie vyčkávajú na odchod do maďarskej Rajky. Fotografia ich zachytáva v žst. Bratislava - Petržalka dňa 5.5.2011.



Elektrický rušeň TRAXX E 186 240 odstavený v žst. Bratislava ústredná nákladná stanica dňa 29.5.2011. Účelom jeho pobytu na sieti ŽSR bolo vykonávanie skúšobných jázd na ramene Kúty - Bratislava - Rusovce - Rajka. Tieto skúšobné jazdy trvali 2 týždne, potom rušeň odišiel do Nemecka. Testy dopadli na výbornú a od tohto okamihu dostal tento typ povolenie na prevádzku na sieti ŽSR. Tento rok sme sa mohli niekoľkokrát stretnúť s týmto typom rušňa na Slovensku, keď vozil kontajnerové vlaky smerom na Nové Zámky v réžií dopravcu METRANS RAIL.



Rušeň 770 519 dopravcu LOKORAIL pôvodom z Mostecké uhelné společnosti z ČR priviezol z Trnovca nad Váhom zásielku umelého hnojiva smerujúcu ďalej do Rakúska. Je to jediný stroj u dopravcu LOKORAIL, ktorý je zatiaľ v pôvodnom laku. Fotografia je zo dňa 4.7.2011 v petržalskej stanici.



Dvojica „buldogov“ 730 634 a 730 635 (pôvodne T457.0535 a T457.0536) v pohraničnej stanici Rusovce jazdiaca pod hlavičkou dopravcu IDS Olomouc (Inženýrske a dopravní stavby Olomouc). Obe lokomotívy pôvodne slúžili pre Armádu ČR. Fotografia je z dňa 27.7.2011.



Laminátka dopravcu PSŽ 240 128 odstavená v maďarskej Rajke. PSŽ okrem ďalších strojov má v súčasnosti ešte jednu laminátku a to 240 039. Oba rušne jazdievajú aj na sieti MÁV. Fotografované dňa 10.8.2011.



Najnovší prírastok dopravcu PSŽ – bývalý vojenský čmeliak 770 602, pôvodom z VÚ Zemianske Kostoľany, potom TOOŽ Bošany. „Do poriadku“ ho dali v ŽOS Zvolen, kde dostal aj nový lak. Jazdievať začal tento rok na sklonku leta v z/do Prievidze smerom na Hornú Štubňu. Momentálne ho možno vidieť na postrkoch z Vajnor do Zohoru, kde vozieva súpravy pre cementáreň HOLCIM v Rohožníku.



Herkules dopravcu METRANS RAIL 761 003 v spoločnosti prototypu 742 001 Cargo Slovensko vyčkáva na odchod smerom do Rakúska, konkrétne do dielní vo Wiener Neustadt, kde sa podrobil pravidelnej údržbe. METRANS RAIL využíva svoje vozidlá na prepravu kontajnerových súprav až do Slovinska (prístav Koper). Fotografované v bratislavskej Petržalke 25.9.2011.



Dvojica rušňov bývalej rady V100 z nemeckej produkcie lokomotívky LEW Hans Beimler Hennigsdorf rekonštruovaných v dielňach Stendal 202 364 RAMBO a 202 501 SELINA. Rušne vozia cez juh Slovenska a Česko súpravy s kukuricou z Maďarska až do nemeckých a holandských prístavov. Jazdia na licenciu dopravcu METRANS RAIL. Fotografia je zo dňa 15.10.2011 v Rusovciach.



„Faur“ 429 005 a „Šulzer“ 609 001 maďarského dopravcu FLOYD odpočívajú v maďarskej Rajke. Oba rušne pochádzajú z rumunskej produkcie závodu 23. augusta Bukurešť (pôvodne MALAXA). U bývalých ČSD takéto veľké „faury“ niesli typové označenie LDH 125. Fotografia zo dňa 11.8.2011.




Elektrické rušne maďarského dopravcu FLOYD 450 001 a 450 002 pôvodom až z Veľkej Británie, odstavené v Rajke na jednej zo „súkromných“ koľaji. Fotografované dňa 14.8.2011.



Rušeň 742 645 dopravcu TSS Grade (Trnavská stavebná spoločnosť) vezie dňa 26.8.2011 súpravu pracovného vlaku na pokládku koľajových polí cez bratislavskú hlavnú stanicu.



Najnovší prírastok BRATISLAVA RAIL (BRKS) v podobe francúzskej PRIMY 475 110 z produkcie firiem ALSTOM a SIEMENS vezie dňa 21.10.2011 náklad do PPS Kúty. Už takmer rok (január 2011) jazdí pre BRATISLAVA RAIL rovnaký rušeň 475 109. Fotografované na bratislavskej hlavnej stanici.



Autor textu a foto : volod


Tento článok nájdete na stránke railtrains.sk https://www.railtrains.sk

URL tohoto článku je: https://www.railtrains.sk/modules/AMS/article.php?storyid=737