Čiernobiele spomienky, alebo darček pre Vás ... (časť prvá) ...

railtrains.sk

Dátum:  13.02.2012 0:00   |   Rubrika:  História a spomienky   |   Vytlačené:  24.10.2019 6:41

 ... TU 29.2001, T 478.4085, EMU 46.0002...
Hovoria Vám niečo čísla uvedené v nadpise ? Predpokladám že áno. Keď som doma hľadal jeden záznamník, dostala sa mi do rúk stará, hlboko v skrini zastrčená krabica, ktorá mi, ľudovo povedané, nič nehovorila. Preto ju so zatajenou zvedavosťou otváram a vidím v nej uložené okrem iného aj nejaké staré kinofilmy. Vyťahujem preto na náhodu jeden z nich a ticho pozerám, čo na ňom je. Nuž, pre mňa spomienky ešte na stredoškolské časy, medzi nimi aj rušne či vlaky z obdobia, keď hviezda či staré označenie bolo samozrejmé...











Spomienkové príspevky majú u každého z nás obľubu a tak sa im snažíme venovať aj my, nechať ich zapadnúť prachom by bola škoda . V komentároch či mailoch sa častejšie ozývajú želania, aby sme sa tejto téme venovali naďalej a tak si dnes a čiastočne o týždeň pozrieme niekoľko čiernobielych pohľadov, ktoré boli exponované fotoaparátom Zenit a Praktica, na kinofilm Fomapan, Orwo či Equicolor a u ktorých si dnes už len povzdychnem - škoda že nebol vtedy „digitál“! Každá fotografia v sebe skrýva spomienku či príbeh, ktorý Vám dnes v stručnosti rozpoviem, tak nech sa páči, začíname !




Moje cesty za železničnými dobrodružstvami začínali na bratislavskej hlavnej stanici. Boli to vždy osvedčené vlaky, do Prahy nočný Ex 378 „Istropolitan“ Bratislava Nové Mesto – Berlín, ak to boli Tatry, tak R 509 „Zemplín“, do Žiliny to bol ranný R 503 (v piatok, sobotu a nedeľu jazdil do Spišskej Novej Vsi), nuž a do Zvolena to bol R 653 „Horehronec“, končiaci v stanici Margecany. Nuž a na hlavnú stanicu som použil buď električku osmičku, alebo autobus linky 22, preto prikladám jeden spomienkový pohľad na reklamnú električku osmičku, ktorá vo vozovom parku v Bratislave chýba, evidenčné číslo mala 7525. (rok 1984)










Začneme na „úzkom“ rozchode v depe Poprad. Tu sa aspoň pre mňa vždy našli zaujímavé hnacie vozidlá. Na filme boli pekne v rade za sebou exponované traja zástupcovia TEŽ, . „Kocúr“ TU 29.2001, ktorý sa chystal po revízií do Starého Smokovca, kde mal odstavený vozeň pre údržbu trolejového vedenia, nasleduje trojča EMU 89.0002 a EMU 49.001. V popisovanom depe, ako som už napísal, pôsobili ďalšie zaujímavé vozidlá, určite sa k nim ešte vrátime.



















Trenčianska Teplá – stanica, ktorá v súčasnosti prechádza celkovou prestavbou a rekonštrukciou. Na obrázkoch je ešte v časoch, keď tu bol len trolej električky do Trenčianskych Teplíc. Začnime však na normálnom rozchode, kde leopoldovský „Sergej“ T 679.1539, mimo iné najvyššieho inventárneho čísla vo Východnej dráhe, prechádza so záťažou z bratislavského Slovnaftu do Žiliny. Každodenným hosťom tu boli aj „Veselské zamračené“, ktoré sem zachádzali s rýchlikom Brno – Trenčianska Teplá, na snímke tento krát s T 478.1224. Klasika v podobe naleštenej teplanskej M 286.0045, ktorá prišla ako osobný vlak zo stanice Lednické Rovne. Prejdime sa ešte na rozchod 760mm, kde ešte jazdila stará klasika EMU 46.0002, fotografovaná je pri jazde do kúpeľov, za zmienku určite stojí obsadenosť električky, ako aj možnosť vychutnať jazdu cez otvorené dvere. Na TREŽ som sa vracal rád a podarilo sa mi tu zachytiť osobný vlak vezený dvoma generáciami – EMU 46.0002 + EMU 46.1001, ktoré prechádzajú úsekom medzi Výhybňou Kaňová a Trenčianskou Teplou. Pýtate sa „Výhybňou“ ? Áno, malé dokumentačné foto ju zobrazuje na poslednom zábere z uvedených končín...























Prejdime späť na rozchod 1435 mm a spravme radosť fanúšikom okuliarnikov či brejlovcov T 478.3 a T 478.4. V čase, keď som pôsobil u armády v Hlohovci, som bol služobne vyslaný do Nitry s poznámkou, že ma čakajú, tak nech sa ponáhľam... Pri Alekšinciach pozerám na hodinky a vidím, že by som pri Podhoranoch mohol chytiť známy R 580 „Tekov“. Odbočujem preto na Zbehy a Čakajovce, pred Dražovcami som pri trati skryl auto, vybehol na nadjazd a za 10 minút mi na pozdrav zatrúbila novozámocká T 478.3057. Potom rýchlo späť do auta a plným plynom „Pod Zobor“... Iné to bývalo na návštevách v Tomášovciach u rodinného priateľa Jana. Tradícia podvečerného pivka či kofoly na lučeneckom zhlaví miestnej stanice nám ostal dodnes, len vlakov podstatne ubudlo. Ako prvú prinášam „bleskovku“ T 478.4085 s rýchlikom Košice – Zvolen, druhá fotografia z úseku HL. Bzová – HL. Píla zachytila stretnutie Renátky s osobným vlakom Fiľakovo – Zvolen a osobného vlaku v opačnom smere, ktorý viezla T 478.4053. Bolo to v čase, keď sa z okna vlaku dalo fotiť a kedy tu pravidelne jazdili a vozili aj medzištátny rýchlik „Polonia“ z maďarskej Šomošky. Aj okuliarnik T 478.3053 dokázal v depe Lučenec vytvoriť zimnú atmosféru, čo Vy na to ? Posledné dve fotografie pochádzajú už zo Severozápadnej dráhy, kde v stanici Praha střed posunuje na chomutovský rýchlik T 478.3348 a do Střednej dráhy pod Petrov, kde sa predstavuje brnenská 753.146 v tom čase novom zavádzanom nátere so 600 mm pruhom.
Nuž a dostali sme sa na koniec dnešného rozprávania, za ktorým definitívnu bodku urobíme o týždeň. Dúfam, že sa tu opäť stretneme, takže zatiaľ dovidenia !


Autor : Palo



Tento článok nájdete na stránke railtrains.sk https://www.railtrains.sk

URL tohoto článku je: https://www.railtrains.sk/modules/AMS/article.php?storyid=761