Čiernobiele spomienky, alebo darček pre Vás ... (dokončenie)

railtrains.sk

Dátum:  20.02.2012 0:00   |   Rubrika:  História a spomienky   |   Vytlačené:  20.10.2019 16:15

 ... T 679.0023, E 499.0081, ES 499.0004...
Prešiel týždeň a ako som sľúbil, prichádzam za Vami s druhým, záverečným dielom „Čiernobielych spomienok“, ktoré dnes naberú už aj farebný nádych. Začneme legendami zvanými „Pomaranč či cé-nula“, po ktorých prejdeme na trakciu elektrickú s bobinami, laminátkami, gorilami a... Nie, nebudem už zdržovať zbytočnými vetami, dávam prednosť opäť niekoľkým obrázkom, ktorých každodennú atmosféru odniesol čas...























Prenesme sa na známu, 22 tunelovú trať Banská Bystrica – Odb. Dolná Štubňa, do jej vrcholovej stanice Čremošné. Píše sa dátum 13.6.1986 a stúpaním od Vrútok počujem približujúci sa prenikavý, nezameniteľný zvuk motora, ktorý mala len „Cé-nula“. Za pomoci príbovského postrku v podobe vrútockého Sergeja T 679.1164 tu zastavuje nákladný vlak, na čele s T 679.0023, prevádzkovo skôr známa z Horehronskej trate, jej výrobné číslo bolo ČKD 6000. To už v depe Zvolen v roku 1990 sú zobrazené T 679.0021 a T 679.0001 no a rozlúčku robím opäť u Jana v Tomášovciach, kde čaká T 679.0013, ktorej definitívny koniec prevádzky sa nezadržateľne blížil, na prechod košického rýchlika. V pozadí stojí kriváňsky manipulák s čmeliakom T 669.0018.






Virtuálne sa presuňme o niekoľko kilometrov ďalej a pozrime sa do depa Nové Zámky. Fotografia nepochádza z vojny, ale z rekonštrukcie rotundy, na druhej sú známe rušne T 478.1075, 1087 a T 478.3107. (cca 1984).




Je september 1986, do stanice Hlohovec vchádza osobný vlak Leopoldov – Nitra, s leopoldovskou M 286.0022 na čele. Ako si spomínam, striedali sa tu spoločne s M 286.0002, 0006, 0017, 0018, 023 a 025, ktorým robil často spoločnosť Sergej T 679.1319, jazdiaci s nákladnými vlakmi Leopoldov – Nitra.









Posledný júlový deň roku 1986 som sa na chvíľku zastavil v stanici Púchov. Miesto, kde štafetu na osobných vlakoch, rýchlikoch i expresoch idúcich Považskou železnicou z Bratislavy na Žilinu a opačne si odovzdávali bratislavské okuliarniky s bobinami depa Žilina, Spišská Nová Ves a Košice. A práve košická „vlajková loď“ E 499.0081 priviezla R 700 Žilina – Bratislava, po ktorom preposunovala do miestneho depa, kde čakala na R 507 „Spišan“, ktorý odviezla do Košíc. Vedľa stojí bratislavská T 478.4083 s osobným vlakom do Bratislava Pre úplnosť, na tomto výkone jazdili turnusovo E 499.0019, 035, 075 a 084.. A ešte jedna samozrejmosť v podobe olomouckej bobiny E 499.0093 na osobnom vlaku Púchov – Hranice na Morave,( spomínam si tu ešte na E 499.0043, 046, 048,061), ktorá bola vystavovaná v Brne na oslavách 150 rokov železníc v Československu. Bobiny zasielam aj Palovi a Peťovi Vlčekovcom na Kysuce s povzdychnutím – kedy bola vedľa nich ešte aj ich M 131.1443, to by bola fotografia !











Píše sa rok 1985, do školy v bratislavskej Rači som dochádzal natlačený v Ikarusoch liniek 109 a 105. Prestup v smere Rača som robil na „Mladej garde“, kde nad zastávkou vedie spojka Hlavná stanica – Nové Mesto. Odfotografovať na nej gorilu v tomto roku bolo takmer nemožné, prechádzal tu jedine na Istropolitane za ranného svitania z Prahy a pred polnocou v smere opačnom (do depa išiel obklopený laminátkami v rušňovom vlaku). Niekoľko krát som sa do školy vybral ešte za tmy s dúfaním, že bude meškať, ale v tomto smere som moc šťastia nemal, vznikli ranné fotografie s ES 499.0007 na rýchliku do Budapešti, ES 499.0008 na Istropolitane... Po škole, hlavne v piatok to bolo veselšie, v Rači rýchlo nastúpiť na električku linky 3 a rýchlo s ňou na hlavnú stanicu, kde na konci prvého nástupišťa som čakal niektorú z bratislavských goríl na čele rýchlikov Meridian, Balt – Orient či R 571 Praha střed – Nové Zámky. Inak spomienkové foto na električku linky číslo 3 odchádzajúcu z hlavnej stanice, asi patrí právom do tejto kategórie, veď jej evidenčné číslo na čele dáva jasne najavo ich budúce nové označenie 350...








Prechádzame k brnenským laminátkam S 489.0 a bratislavským S 499.0. Na prvej, farebnej je S 489.0067, ktorá sa tu striedala s S 489.0073,0091,0085,0103 na osobných vlakoch do Brna, druhá je z bratislavského východného, kde S 489.0063 čaká po vykonaní dielenskej opravy v ŽOS Vrútky na oživenie a posledná v tejto časti je bratislavská S 499.0078, násilne poškodená po náraze do kamiónu v Golčův Jeníkov – mesto.







A sme v cieľovej stanici dnešných spomienok. Končíme ich v Prahe v lete 1984, kde som na Vršoviciach fotografoval pantograf EM 475.1077 a v stanici Praha střed rušne depa Česká Třebová, E 479.0033 na osobnom vlaku do Olomouca a posunujúcu E 479.0021.

To by bolo teda už naozaj všetko o vlakoch, ktoré jazdili pod logom „Československé dráhy“...

Text a foto : Palo

Tento článok nájdete na stránke railtrains.sk https://www.railtrains.sk

URL tohoto článku je: https://www.railtrains.sk/modules/AMS/article.php?storyid=762