Turčianska rozprávková zima I.

railtrains.sk

Dátum:  07.05.2012 0:00   |   Rubrika:  Na voľné chvíle ...   |   Vytlačené:  20.09.2019 8:11

 Už keď prvé jarné lúče Slnka začali topiť haldy snehu, ktorý nám bol tento rok dopriaty, strojil som sa potešiť Vás niekoľkými fotkami, niekoľkými riadkami a fotograficky zrekapitulovať zimu. Tá tohtoročná bola naozaj mimoriadne štedrá, čo sa snehovej nádielky týka, no nezaostávala i v teplotách, práve naopak. Sneh romanticky prašťal pod nohami a prsty mrzli na spúšťach – a nielen na nich! Mnohokrát sa človek zaboril do snehu po pás a bolo sa treba oslobodiť – veď uvidíte.











Nech sa páči, pozývam Vás na fotografické ohliadnutie sa za turčianskou zimou.



Prvé náznaky zimy prišli už začiatkom decembra. Následne sa sneh roztopil a objavil sa krátko pred Vianocami týmto slabým popraškom. Musím poznamenať, že doslova celý december sa v Turci neukázalo Slnko a fotenie aj pre toho najchtivejšieho borca začínalo byť viac mrzutosťou ako potechou. Túto ponurú atmosféru dokumentuje Júlia, ktorá sa ženie so Zr1843 do Banskej Bystrice cez Odbočku Dolná Štubňa.


Slnko sa ukázalo až v januári, a teda, ukázal som sa i ja pri trati. Chvíle po práci som trávil na miestnych poliach neďaleko Dlžín a Odbočky. Po práci príjemné vybehnutie a vyvetranie hlavy. Najskôr mi počasie „prialo“, keďže som fotil v protisvetle, zamračená obloha ma potešila. O to viac, keď sa oproti mne rozhrmel nákladný vlak vedený dvoma cecaňami 751.192 a 751.027.


Na to sa však vyjasnilo, no myslím, že ani slnečný záber 757.003, spúšťajúcej sa z Odbočky na Zr1842 "Turčan", nesklame.


A opäť sa primračilo a začalo intenzívne snežiť. 20. januára 2012 som si v takej chumelici odbehol zvečniť Michaelu 2 na Zr1843 "Strečno", predierajúcu sa cez snehové vločky k Odbočke.


A január začínal naberať na obrátkach – teda, nie tak on, ako fotenie a krásne počasie. Nuž sme sa s Jožkom vybrali na skusy do Harmanca. Nikdy som tam nefotil, a tak som sa o to pokúsil. S násvitmi som najspokojnejší nebol, nuž ale, ako sa dalo, tak sme fotili. Snehu bolo doslova po... pás, tak sme sa brodili, len v strede medzi koľajnicami bol poriadne tvrdý a dalo sa po ňom kráčať. Medzi tunelmi, kúsok nižšie od zastávky Harmanec, som spáchal pokus o vyfotenie „nesmrteľného stroja“ – 750.094-5, ktorá sa s Os7303 spúšťa do Uľanky.


Šťastie sme mali aj na oceľ, ktorú mali v ten deň v réžii 751.078 a 751.027 a na postrku výdatne pomáhali 756.005 a 751.077. To bol koncert!


Hneď na druhý deň, stále plný fotografického elánu, vybehol som si ráno na Holešku, približne v čase prechodu manipuláku. Nedočkal som sa ho, a už som sa pomaly zberal na odchod, keď tu zrazu zhora letí dvojica 751.084 a 751.033 ako Rv do Diviak. Hneď som vedel, tie pôjdu do Banskej Bystrice po oceľ. A tak aj bolo a o chvíľku som ich už aj mal na muške medzi priecestníkmi na Holeške. Bol krásny mrazivý deň, zima už nabrala na intenzite.


Na to som dostal echo o prechode čmeliaka PSŽ – zavolal som Roba, ktorý sa venuje natáčaniu, a šmyk na Sklené – počasie krásne, násvit síce kadejaký a fotoflek nepripravený, ale čmeliak 770.602 pod panorámou Tlstej a Drienka potešil.


A tu sa už dostávame k historickým fotkám. Vypočítali sme si, že na Os7527 do Hornej Štubne by mohla byť, dnes už neprevádzková, modrá 750.185, po ktorej bol v tých dňoch veľký dopyt. A bola! Nech sa páči, na fotke opúšťa Hornú Štubňu zastávku a mieri na konečnú.


V posledný deň mesiaca prebehla železničným svetom Slovenska mimoriadna správa – R603 "Čingov" pôjde cez Turiec! Ja som sa tak ponáhľal v robote aj z roboty, že som sa aj dvakrát na ľade na bicykli vykotil a doráňaný, no spokojný som už o jednej fučiac stál na Dlžinách. Respektíve v priľahlom poli. Fotky R603 "Čingov" ste už mali možnosť vidieť, a my si teda teraz ukážeme Os7505, na čele s dvojokou 750.032. Pýtate sa, čo to má spoločne s prechodom R603? Správne! POSTRK v podobe 757.002 a somára 736.012, zavesený na konci tohto vlaku.


Na druhý deň, teda 1.februára, mi Peťo avízoval príprah 750.185 na Zr1843 "Strečno". To som si nemohol nechať ujsť, a tak som bežal na Stráň a zvečnil si ho s panorámou Turčianskych Teplíc. Vlaková je 754.034, činná, jednalo sa len o prepravu.


Akciu sme otvorili bagetkou na Holeške, čoby Os 7525 na Hornú Štubňu.

3. februára sa uskutočnila akcia, na ktorú som sa veľmi tešil. Stala sa z nej taká milá tradícia, a síce, stretnutie údernej trojice Joži, Tomáš a moja maličkosť. Ak by ste ich nepoznali, ide o BB-MB, Somatka a Maros21. Predpoveď počasia bola všakovaká a potrápila moje organizátorské nervy (naše predošlé stretnutie sa totiž z ISO 400 ani nezdvihlo...), avšak už ráno sa ukázalo, že som sa nemusel tak obávať.



Nastal presun na zastávku Horná Štubňa Obec, kde nás poctila stálica svojho obehu 750.094 na Os7302.


Vzápätí sme naskočilo do Žltého Bleska a svižne sa presunuli na Odbočku. Dalo to zabrať, cesta nebola prehrnutá, a tak sme precvičili svalstvo, aby sme si odfotili Os7303 so 750.273 – táto mašinka ma vždy poteší!


A zase oceľ! To bolo radosti, keď okolo nás prehrmel rušňovlak do Diviak, a tak sme si počkali aj naň. V réžii ho mali prievidzské ceckane 751.027 a 751.174. Miesto nemusím predstavovať, ale ak by predsa, ide o vchodové návestidlo do Odbočky od Diviak.


Cestou z fleku sa do hľadáčika dostala aj táto MUVka. Horná Štubňa zastávka.


Predpoveď počasia sa v druhej časti dňa predsa len začala plniť. No nás to neodradilo, veď sme nejakí fotografi! Tak sme sa prikmotrili opäť na Obec, kde nás potešila Pn63512 na čele so vskutku zaujímavou dvojicou – 756.008 a 752.020.


A zase sa vyjasnilo, čo sme chvíľkovo využili na presun na Hornú Štubňu zastávku a cvakli sme 750.181 na Os7527. Škoda, ušla nám trojica somárov a spomínané cecane na oceliarskom vlaku. Nuž, ale človek nemôže mať všetko, a tak sme touto fotkou ukončili fotografickú časť akcie a presunuli sa k nám. Parádny punč nám v tom mrazisku padol ako balzam na telo i dušu.


V nedeľu, 5.februára, som sa tiež vybral do terénu. Návšteva kamoša na aute mi už ani nemohla padnúť vhodnejšie, a hneď som to využil. Zavelil som: Dlžiny! A tam som zvečnil 754.069 na Zr1843 "Strečno".


Vo velení som pokračoval, a vravím Borisovi, ťahaj na Bystricu a nevypytuj sa, nemáme veľa času. Zastaviť som si kázal na turistickej odbočke Čierna Voda a v tom metrovom snehu sme sa vyškriabali na viadukt. Keby Zr1842 "Turčan" v ten deň nemeškal, neviem, neviem... Riskoval som, brodil sa v koľaji i mimo, no veľmi opatrne. Len čo som sa vyškriabal na briežok, už aj prihrmela Beátka. A tak vznikol tento, podľa mňa zaujímavý záber – už len tým množstvom snehu.



Prvú časť zimného putovania po Hornom Turci zakončíme na mojich tradičných Dlžinách. Echo od Somatka znelo jasne: 754.003 na Zr1844 "Strečno". Fotopodmienky mizerné, podčiarknuté ešte hustou oblačnosťou, no túžba po zvečnení si štvorky trojky bola mocnejšia, a po divokej jazde na bicykli po zamrznutých miestnych komunikáciách visel som už onedlho na priľahlom stĺpe. ISO 400 a mierny šum, no v srdci neskonalá radosť – mám ju!


Toto bola prvá časť môjho zimného turčianskeho fotoprierezu. Verím, že ste si pri ňom oddýchli, pospomínali na krásnu a štedrú zimu, príjemne sa v týchto horúčavách osviežili a popásli si oči a železničnú dušičku. Ešte by som rád dodal, že podklady na túto reportáž, teda samotné fotografie, vznikali paralelne so Somatkom – ja z turčianskej, on z bystrickej strany kopca, pričom echo medzi nami bolo a vždy je samozrejmosťou. Veľmi oceňujem túto spoluprácu a verím, že Vám z našich reportáží v týchto letných dňoch nebude príliš zima.

Dovidenia pri druhej časti, priatelia!

Text a foto: Maroš Kubík (Maros21)



Tento článok nájdete na stránke railtrains.sk https://www.railtrains.sk

URL tohoto článku je: https://www.railtrains.sk/modules/AMS/article.php?storyid=826