NÁVRATY DO MINULOSTI 9.časť

railtrains.sk

Dátum:  28.05.2012 0:00   |   Rubrika:  História a spomienky   |   Vytlačené:  19.09.2019 1:58

 Milí priatelia. Po dlhšej odmlke pokračujeme putovaním cez fotografický archív Jara Matúška. V dnešnej časti nášho seriálu sa opäť pozrieme do Bratislavy. Okrem bežnej prevádzky sa v archíve našli aj zábery z Devínskej Novej Vsi, kde v niektoré májové ráno, roku 1994 čakala Šľachtičná 475 196 na rakúskych železničných turistov, aby ich povozila krásami Stredného a Východného Slovenska. Obrázky pochádzajú z obdobia: máj - august 1994.












V roku 1994 boli „polomáčané“ Laminátky úplne bežným javom. Avšak pozvoľný nástup pôvodných náterov dával tušiť, že o pár rokov bude takáto verzia vzácnosťou. Ani vtedy by nikoho nenapadlo, že príde doba, kedy bude treba na takýto náter žiadať výnimku. Rušeň 240 029-9 prechodil zastávku Bratislava Vinohrady a mieri tiahlym oblúkom v stúpaní smerom na hlavnú stanicu


Rovnakým smerom rozbieha svoj osobný vlak z Nových Zámkov aj Princezná 263 012-7. Poštový vozeň v súprave bol úplne normálnym zjavom a tiež by vtedy nikto nepovedal, že tomu tak za 15 rokov nebude. Dnes všetko vozia autá...


Takmer nečitateľná tabuľka na Laminátke, nesie číslo 240 015-8. Ja osobne si ju pamätám už iba v pôvodnom nátere


Na druhý deň ráno, prišiel Jaro do Devínskej Novej Vsi, pokochať sa parným velikánom 475 196. Privítali ho obligátne Laminátky, ktoré vzájomne farebne kontrastujú. 240 029-9 predstavuje končiacu epochu unifikovaných náterov, ktorú postupne nahradí epocha pôvodného farebného prevedenia. Tú predstavuje druhý stroj 240 013-3, ktorý bol do tohto náteru uvedený medzi prvými


Laminátka 240 013-3 priviezla Šľachtičnú 475 196 spolu s požiarnou súpravou, z depa na Východnom. Jaro ju zastihol pri posune na požiarnu súpravu



Rušeň 475 196 si ponechal bufetový vozeň a čaká na rýchlik z Viedne, ktorý so sebou mimoriadne vezie aj historickú súpravu s rakúskymi turistami



Zátišie pri kabíne 475 196 s parným závojom od napájača



Ale jej to sluší. Darmo - je to Pani Lokomotíva



Požiarny vlak na striedavom systéme povezie čistučká Laminátka 240 013-3



Dlhodobo typický rušeň staničnej zálohy v Devínskej Novej Vsi - Čmeliak 771 052-8 ešte v unifikovanom náteri, sa tiež prišiel pozrieť na vzácnu návštevu



O Laminátky v Devínskej nieje nikdy núdza. V tom čase, keď ešte nákladná doprava prekvitala v rukách štátneho dopravcu, to bolo pravidlom, že sa tu zišlo Laminátok niekoľko naraz. V závese rušňového vlaku je stroj 240 093-5 v pomerne čistom unifikovanom náteri. Na vedľajšej koľaji čaká s požiarnym vlakom kolegyňa 240 013-3



Ďalšia do partie pribehla 240 084-4 zo Zohoru



A máme ich tu. Rýchlik z Viedne, ťahaný rušňom 2143 076-4, prichádza k prvému nástupišťu



Nasleduje rozpojenie súpravy, odchod rýchlika do Bratislavy a nástup parnej krásavice 475 196 na čelo zvláštneho vlaku pre rakúskych turistov



Posledný záber Šľachtičnej vznikol pri vjazde do bratislavskej hlavnej stanice



Ubehli dva mesiace, píše sa dátum 28.7.1994 a Jaro sa opäť vybral k železničnej trati. Ako prvá ho privítala (ako inak) Laminátka 240 001-8. Tento záber je vzácny hneď z troch dôvodov: náter lokomotívy, pôvodná čakáreň pre cestujúcich a úplne nové, čerstvo dokončené panelové nástupištia SUDOP, ktoré sú na Železnej Studienke dodnes. Veru, aj ja som práve na nich začal fotiť mašinky - mojou prvotinou bola Laminátka 240 102-4. Ale to bolo až o rok neskôr. Ach kdeže sú tie časy...



Ďalšia Laminátka - 240 084-4 s krásnou tmavozelenou súpravou na osobnom vlaku do Břeclavi



Do tretice rušeň 240 029-9. Podľa súpravy by mohlo ísť o rýchlik Rastislav, alebo Podlužan do Přerova (Bohumína). Obvykle ho vozievalo přerovské Eso, ale občas sa stalo, že pre poruchu bolo nahradené najbližšie stojacou Laminátkou...



Rosnička neznámeho čísla, ale celkom iste z depa Bratislava, pravidelne vozila pomocný vlak tunelárov, ktorí vykonávali dlhodobú rekonštrukciu prvého bratislavského tunela. Pracovali pravidelne od pondelka do piatku, od rána do popoludnia. Neskôr dostali do vienka Karkulku 725 609-2, po poruche a jej odstavení ďalší rušeň - T448 0711, ale aj tak sa občas na tomto výkone objavila Rossa. Po ukončení rekonštrukčných prác na oboch tunelových rúrach, bol pomocný vlak z Lamača odsťahovaný nevedno kam



V závese vlaku sa vždy prepravoval bývalý motorový vozeň M131 1470, ktorý robotníkom slúžil ako dielňa a šatňa zároveň. Počas rannej jazdy z Lamača do tunela sa dali rozsvietiť biele návestné svetlá. Tie sa zvykli používať aj počas večerného posunu v Lamači v zime, kedy býva skoro tma



„Zmena prostredia nezaškodí“, povedal si Jaro a pri depe Bratislava hlavné vyfotografoval dispečerskú Laminátku 240 116-4



Chvíľu potom sa objavil osobný vlak do Břeclavi, na čele s Princeznou 263 007-7



Iná Princezná - 263 006-9, bola zvečnená v auguste 1994 pod Kramármi, s osobným vlakom do Břeclavi



Na ďalšom poobednom záhoráckom osobáku išla Laminátka 240 123-0



Posledný obrázok patrí opäť tunelárom. Po skončení šichty nastúpili do Hurvínka a nechali sa odviezť Rosničkou 710 076-1 do Lamača. Mašinka má úplne nový unifikovaný náter. Dovolil by som si tvrdiť, že ho obdržala medzi poslednými svojej rady


Dúfam, že sa Vám dnešný výlet do minulosti páčil a zároveň Vás pozývame na vzhliadnutie ďalšej časti, v ktorej sa vyberieme na výlet do Brna a údolia Svitavy.

Dovidenia o tri týždne, priatelia.

Foto: Jaroslav Matúšek
Text: Richardino


Tento článok nájdete na stránke railtrains.sk https://www.railtrains.sk

URL tohoto článku je: https://www.railtrains.sk/modules/AMS/article.php?storyid=834