...pri prvom nástupišti. Dnes popoludní dorazila dvojvozňová súprava pozostávajúca z lehátok radu Bcmh fy. Wagonservice Travel Slovakia s cestujúcimi od Rakúska do petržalskej stanice. Do čela tohto krátkeho vlaku sa postavil nostalgický rakúsky rušeň (skôr teda elektrický motorový vozeň) radu 4061 OBB. Tento konkrétny rušeň bol vyrobený v roku 1958 konzorciom spoločností AEG Union Wien (elektrická časť rušňa) a lokomotívkou SGP Wien Florisdorf (mechanická časť) ako kus s číslom 17871. Vyraďovanie tohto typu rušňov u OBB sa skončilo v roku 2003, čiže po takmer 50. rokoch ich prevádzky na sieti OBB (!). Vyrobených bolo z tohto typu rušňa celkom 25 kusov. Uvediem aj zopár technických údajov pre tento v našich končinách nezvyčajný rušeň. Jeho dĺžka cez nárazníky je 16,17 m, služobná hmotnosť 67 ton, max. rýchlosť 125 km/h, ťažná sila pri rozjazde 120 kN, v rušni je použitá lamelová spojka Sécheron známa z našich bobín. Hodinový výkon rušňa je 1600 kW. Tento rušeň bol pôvodne vyvinutý ako batožinový motorový vozeň (na fotografií je vidno široké dvere, kde je batožinový oddiel a oddiel pre vlakvedúceho). Z tohto typu sa neskôr vyvinuli rušne radu 1046 a časom aj dva kusy dvojsystémových rušňov radu 1146 001 a 002 (vznikli prestavbou radu 1046). Číslo "40" je u OBB vyhradené pre elektrické motorové jednotky (preto označenie 4061). Predmetný stroj na fotografií je spätne prestavaný pôvodný stroj 1046.013 OBB na elektrický motorový vozeň 4061.13 OBB. Ako zaujímavosť uvediem, že rušňový rad 1046 a 1146 OBB poslúžil ako vzor pre stavbu rušňov radu 1014/1114 OBB známych aj z minulosti z Petržalky (IC vlaky Viedeň-Košice) v Rakúsku prezývaných ako "Sissi". Domovská stanica rušňa je Wien Franz Josef Bahnhof a patrí klubu "Club 1018". Rušeň, či teda skôr elektrický motorový vozeň s batožinovým oddielom 4061.13 OBB zakrátko odišiel strojovo po odpojení na sieť OBB do Rakúska. Ďalej do Bratislavy ťahala súpravu z Lúrd laminátka 240 122 ZSSK. Program tohtoročného vlakového zájazdu do Lúrd je tu:
>>odkaz (http)<<