Krátko predpoludním prekročil česko-slovenské hranice legendárny motorový vozeň známy pod názvom Slovenská strela. Ide o motorový vozeň označený ako M290.002 vyrobený v koprivnických Závodoch Tatra, a.s. v roku 1936 pre vtedajšiu Československú štátnu železnicu v počte dva kusy. Na vozňoch bol unikátny nielen dizajn karosérie a interiér, ale predovšetkým elektromechanický prenos výkonu od Jozefa Sousedíka. Vďaka jeho patentovanému systému sa vozidlo rozbieha na elektrický pohon a pri dosiahnutí rýchlosti 82 km/h sa automaticky prepne na čisto mechanický. Ten je pri vyšších rýchlostiach účinnejší. Oba motorové vozne jazdili v bežnej premávke rýchlosťou až 130 km/h, pri jazdných skúškach dosiahli rýchlosť 148 km/h.
Do pravidelnej prevádzky boli vozne spoločnosťou ČSD zaradené 13. júla 1936. Boli pridelené do depa a domovskej stanice Bratislava – hlavná stanica a jazdili na motorovom rýchliku „Slovenská strela“ na trase Bratislava – Brno – Praha. Dosahovali priemernú cestovnú rýchlosť 92 km/h (v tej dobe parné vlaky jazdili v priemere 68 km/h), pričom spoje boli prvýkrát v histórií ČSD povinne miestenkové. Jazda trvala 4 hodiny a 20 minút vrátane trojminútovej prestávky v Brne.
Po vyradení z prevádzky tento motorový vozeň dlho chátral, no nedávno podstúpil kompletnú renováciu. Dnes vstúpil na sieť ŽSR po dlhých 70. rokoch a mieri na výstavu do Tatranskej Lomnice, kde dnes odštartujú preteky veteránov “500 km slovenských”. Zajtra, t.j. 30.06.2022 poputuje od Tatier k Dunaju až do hlavného mesta Slovenskej repuliky, kde bude vystavený v Múzeu dopravy.
Deň pred príchodom Slovenskej strely prišli neoficiálne informácie, o zlomenej kľukovej hriadeli, čo znamenalo, že motorový vozeň knám nepríde vlastnou silou ako bolo pôvodne plánované. Organizátori promptne zaobstarali "Okuliarnika" 750.202, ktorý napokon so Slovenskou strelou aj farebne ladil.
|